Vilka raser fäller inte?
Hej
Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig. Jag skulle vilja veta vilka raser det är förutom Pudel som inte fäller.
Vet att det är flera men har jut nu i skrivandets stund fått "hjärnsläpp" å kan inte komma på någon… jo möjligen "softis"
Tack på förhand

Har för mej att de flesta strävhåriga raserna inte fäller men att de ska trimmas istället.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det du kan gå på är dom flesta hundar med krullig päls som behövs klippas, strävhåriga raser som ska trimmas och nakenhundar som kan behöva smörjas.
Med andra ord, mindre dammsugning, mer pälsvård.
≧◔◡◔≦
Irish Soft Coated Wheaten Terrier, tänker du nog på :)
Lagotto fäller heller inte. Kommer inte på fler nu jag heller :) Inte Bichonerna och inte heller nakenhundar såklart ;)
Sen finns det ju raser som fäller obetydligt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

bichon raserna fäller inte heller.
Min hund blanding mellan shih tzu och coton de tuléar fäller inte iaf :) Någon mer vet jag faktiskt inte ! :D

Det finns jätte många raser som inte fäller bla. Chinese Crested, Bichonraserna, shi-tzu, lasa-apso, Pudel, coton, de tuléar, spansk vattenhund, portugisisk vattenhund, lagotto romagnollo, visa av terrierraserna som tex. Irish Soft Coated Wheaten terrier som är en trimras, man kan säga att det är många av sällskaps & trimraserna som inte fäller utan behöver klippas & trimmas istället m.fl.!! 
#6 Irish Softcoated Wheatenterriern är ingen trimras ! Trimraser är dom man rycker pälsen på. " Softisens" päls sitter fast och fäller ej, utan behöver klippas ibland. 

Som sagt, Chinese crested, både nakna och puffar fäller inte!!!
Underbara hundar!! Har 3 st: 1 naken & 2 puffar.

Schäfer fäller inte….loovar! 

Tibetansk mastiff fäller väl inte heller..?
yorkshireterrier fäller inte heller
#11 tibbe mastiffen fäller nog rejält.
≧◔◡◔≦
komondor och bergamasco glömde jag.
(dock fäller dom väl valppälsen)
≧◔◡◔≦
#13 Ok, men den är väl iaf allergivänlig? Jag har för mej att jag hört att den inte fäller utan att man rycker pälsen på den för en familj som bor här i närheten har en sån å va jag hört så skaffade dom den pga allergi å pga att de inte ville ha päls överallt å de brukar ligga stora pälstussar utomhus efter honom. Men jag kan ha missuppfattat :D

#15 allergivänlig eller ej är som med alla raser individuellt.
Jag har dock svårt att tro att en välpälsad herdehundsras med dubbla pälslager inte fäller, kanske hade dom kanske hunden utomhus?
≧◔◡◔≦

#15 Jag har också hört något om att de inte fäller, men blev lite osäker nu! ^^
schnuazer fäller ju inte heller. ;)
#17 Ja, de vet jag, alltså det om allergi :)
Nej, han är inomhus.

Nån som vet om finska lapphundar fäller mycket?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#21 Jag har en kompis som har tre styckn och de fäller ganska rejält periodvis
#21 Finska Lapphundar fäller.
#23 det gör den. det är ingen "icke-fäller-hundras"
Köper man en hund får man ta dess tillbehör, alltså hååår överallt^^ folk och vänner vänjer sig. :)
jag tycker det sååååå skönt att mina hundra inte fäller ( chines crested och puli )
Även om jag älskar allt med hundägandet tycker jag de känns så ohygieniskt med vänners hundar som alltid fäller mer eller mindre så fort de går förbi, åker med i bilen eller när man klappar dem.
Ninja fäller inte ! (korthårig golden och borden)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Finns det korthårig golden!? :O
Korthårig golden skulle väl i sånna fall vara labrador…?
Ja, håller med dig Malin, för det finns väl inte korthårig Golden :S

Aldrig hört talas om korthårig golden, men däremot gul labrador
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Min hund fäller inte, bara vid borstningen iofs, men då borstar man ju bort dött hår och då ramlar det ju bredvid. Har man inte borstat på ett tag och döda hårstrån lossnar, så blir det som små "bollar" i pälsen, som man kan dra loss (dom sitter in fast). Jätteskönt! Dessutom allergivänlig och därför kan vi ha hund! :D Snart hämtar vi hem en till!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Glömde skriva att min hund är en Briard ;D haha
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Nej, det finns inga korthåriga goldens, enbart gula labbar och gula flattar.
≧◔◡◔≦

Jag har två hundar, en Springer Spaniel och en Border collie…
Undvik dom ifall du ogillar hundhår, för mina fäller som bara den!!
*** Kärleken övervinner allt ***

Inte ett strå har jag hört 

Puli med dreads borde väl inte släppa? Hm, kan man borsta ut dreadsen på den rasen?
#36 Ja, man kan borsta ut dom. Om man borstar den hela tiden så får den ju inte dreads alls. =P
#37 det är frågan om den inte fäller då?
på ex. bergamascon så tovas ju underullen ihop med täckhåret (tror till och med att dom har tre pälstyper som tovas)
man kan ju även dreada pudlar om dom har kvalite för det.
≧◔◡◔≦
#38 Det har jag ingen aning om. =) Vet bara att jag har sett många som inte vill ha dreads på sina pulisar och som borstar dom istället.

vet inte så mycket om fällande hundar, förutom att goldenblandisen som var här fällde mycket mer än vår BCblandning kan iofs kanske bero på att vi borstar henne mycket, de kanske inte dom gör med sin golden.
Yessica: så fin hund! ser jättemysig ut
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
irish softcoated wheaten terrier fäller inte, men då behöver dom ju mycket pälsvård. Annars har du Bishon Frise? Chinese crested dog hairless och Powderpuff, Bichon havanais, Lhasa Apso, Lagotto, Yorkshireterrier & Dvärgschnauzer :) Det var några tips :*
ps. naken hund oxå .Ds
#41 Denna tråd är över 3½ år gammal 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hej jag undra ifall man är allergisk mot hundar kan man ha denna ras Bichon frise valpar
#43, Det är individuellt om man känner av vissa raser eller inte - det finns ingen helt allergivänlig ras. Värt att tänka på är även att valpar är mer allergena än vuxna hundar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Perro de agua espanol. även känd som Spansk vattenhund.
Fäller inte, har lockig till snörliknande päls beroende på hur lång päls man önskar ha på sin hund.
Oj, såg nu att tråden var ganska gammal, sorry för det 😊
det var bra att du puttade upp den! säker fler än jag som tycker den är intressant. 😉
Har schnauzer… Fäller inte alls. Min sambo är jätte allergisk men känner inte av henne alls :)
"Mina" två raser fäller inte alls. Schapendoes och lagotto 🙂
// Nadja
En del ser ju till att ordna det för sig! 😛
Har en malteser/ bichon havanais blandis som inte fäller ett hårstrå och som har världens mjukaste päls. Min pappa är väldigt allergisk mot alla pälsdjur men tål min hund helt och hållet, även fast hon är uppe i hans ansikte och pussas och gosar. Ett plus med både malteser och Havanaisen är att dem inte luktar "hund" inte ens när dem är blöta :-)