Hugo bet kaninen :(
Hej alla!
jag har en hund hos min pappa som heter hugo. Jag var ute och gick med honom igår själv. jag brukar göra det när jag är där varanan helj och då var min grannes kanin ute. jag släppe hugo eftersom dom verkade vilja leka eftersom kaninen sprang runt utanför deras trädgård. dom lekte lite och sen så bara bet hugo kaninen och skakade den. :(:( jag blev jätterädd och fångade hugo men kaninnen låg kvar. jag vågar inte gå dit igen.. :'(
hugo är jättesnäll mot alla annsrs så jag vill inte att han ska bli avlivad så jag har inte sagt det till pappa, vad ska jag göra? :(
Prata med din pappa och tala om vad som hänt och försök få kontakt med ägarna till kaninen. Kaninen kan ju inte bara överges skadad.
/Maria
Släpp aldrig fram hund till andras kaniner. Eller andra djur heller för den delen.
Du måste gå till grannen och absolut inte lämna kaninen själv! Tänk om den är svårt skadad, då ligger den och lider.
Ja jag kanske låter hård men måste göras nu. Och du måste tala med din pappa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du måste prata med din pappa så ni kan gå tillsammans till ägaren av kaninen och berätta vad som hänt. Hur skulle du känna om du hade en kanin och du hittade den ihjälbiten? Förmodligen om kaninen lever får ni betala alla vetkonstnader och om den är död så antar jag att ni får betala det kaninen kostade, som ett "skadestånd".
Och släpp inte hunden till andras djur utan att ha frågat och utan att de känner varandra, för då kan sånt här hända och det är ju varken kul för dig eller ägaren av kaninen.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Man får aldrig aldrig släppa sin hund till något annat djur. Jag har en hund som är aggressiv mot hundar som är mindre än henne,och en dag för en vecka sen fick vi främmande. Hon har en liten liten norrbottensspets och visste inte om detta. Jag satt och fotade min hund på min gård med koppel och halsband på, och hon släpper fram hunden innan jag hinner reagera. Min hund flyger på den lilla och attackerar oavbrutet. Jag försöker ta loss henne men hon kämpar för allt hon är värd att döda hunden,men tillsammans lyckades vi ta lös henne. Ingen blev skadad som tur var. Din hund ser kaninen som en leksak,du skulle aldrig ha släppt fram din hund. Väldigt dumt gjort,du måste stå för det du har gjort och säga det åt din pappa och grannen.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Hur gammal är du?
"På natten är alla katter svarta"
Öh… du borde så klart ha tagit hand om kaninen direkt och hämtat ägaren alternativt hämtat din pappa. som det är nu håller jag med om att det är bäst att du pratar med din pappa först så han hjälper dig att reda upp det.
du behöver inte oroa dig för hugo. han kommer inte att bli avlivad för att han bitit en kanin. du får be om ursäkt och förklara att du inte förstod och din pappa kanske får betala lite skadestånd. grannen kanske kommer att vara sur på dig ett tag. nåt värre än så kommer inte att hända. gör det NU om du inte redan har gjort det. det blir bara värre ju längre du väntar. Det kommer att gå bra. 🙂
Stackars kanin som blev lämnad ensam och skadad. Du måste ta kaninen till veterinär och meddela ägaren och det genast!
Jag har en känsla av att vi har skrämt iväg ts nu. Om så är fallet så menar vi inte att vara elaka,men läs det vi har skrivit och agera. Du kommer nog att få stå för kostnaderna av kaninen.
// Linah
Gerbilsidan
Mitt ex hade en husky korsning som han skaffade när jag var med honom, när jag dumpade honom så hade han tappat hunden och den hade sprunigt in på en grannens tomt och dödat 2höns. Han sa aldrig till och han var en vuxen "man", han sålde hunden (han hade en till hund) bara någon dag efter. Otroligt omoget och hade jag haft valet hade jag sagt till och bett om ursäkt och erbjudit mig att betala. Det är svårt att göra sånt, men tyvärr måste man.
Tror inte dom avlivar hunden för att han gav sig på kaninen, det är ganska vanligt att hundar ser just kaniner som byten. Trist att detta inträffa det måste jag säga. Prata genast med din pappa om detta och be han gå till din granne, detta kan du omöjligt böra på ditt samvete så prata med honom och be han prata med kaninens ägare.
Som andra sagt låt nu inte hugo leka med andra djur alls, är det så att han ska träffa andra djur så anser jag att din pappa ska vara med dessa gånger.
Jag kan förstå att du vart rädd, och att du skämns otroligt mycket men tänk även på kaninen och lätta på ditt hjärta. Lycka till
Hera: visst är det synd om kaninen det kan jag hålla med om men tror ts inte är så gammal, får bara hoppas att h*n pratar med pappan och att dom hjälper kaninen eller avlivar den om den är svårt skadad.
jag är 12 och jag vet att pappa kommer bli arg :( han kommer bli jätte arg. det var igår och om jg säger det nu blir det jätte konstit! den var brun så de kanske inte var min grannes kanin!
kan jag inte ringa till en vetrinär?
#11 Det är dags att du tar ditt ansvar. Det är djurplågeri att det redan gått en hel dag! Säg till din pappa.
Sluta fega och tänk på KANINEN!
Jag tror din pappa kommrt tycka det är modigt av dig att du berättar! Sen får du tänka på kaninen, tänk om den ligger och har ont?
#12 Du måste åka in till veterinären med kaninen. Fast risken är att den dog plågad av skadorna eller dödad av djur.
Förstår inte hur du kunde göra så!
11 Du kan inte säga detta till din mamma och hon ta upp detta med honom? Hon kanske kan lägga det lite snyggt och din pappa kanske tar detta bättre då. Jag tänker på kaninens bästa den kanske är svårt skadad och inte kan man lämna kaninen för att självdö i plågor det kan ta flera dagar innan den dör. Hur som helst så tror jag du måt bäst av att säga hur det är det är vad jag tror, lycka till.
jag kan gå o kolla om den är kvar :(:(
Den är antagligen inte kvar nu. Det spelar ingen roll om kaninen var brun eller inte,om kaninen var din grannes eller inte. Du kan inte bara lämna den där! Så oerhört dumt gjort :( du skulle ha gått tillbaka direkt,inte en dag efter. Det spelar ingen roll om din pappa blir arg, DU har släppt fram DIN hund att döda en kanin. Då måste du stå för det. Du kan inte ha en ursäkt att din pappa blir arg? Förstår du? Förlåt om jag låter arg men jag kan inte förstå den ursäkten. Eller att du släppte fram honom över huvudtaget…
// Linah
Gerbilsidan
Den var inte kvar men de var lite hår. mamma hämtar mig snart ppappa är inte hemma . den kanske inte dog iaf.. tur det! :o
#19 Troligast är att den blev tagen av ett djur.
#19 Fattar inte hur du tänker!
I'm out 
#19 eller så blev den så pass skadad att den inte kunde ta sig där ifrån så att en räv eller något kom och åt upp den
du måste berätta för någon av dina föräldrar så ni kan gå till grannen och fråga om det var deras kanin så ni kan betala
Ja din pappa kommer säkert bli arg på dig men det är något som du får räkna med och jag tror i slutändan att du kommer må bättre av att säga det till honom. Han kommer inte vara arg på dig förevigt och jag tror du lärt dig nu av ditt misstag. Men nu måste du ta ansvar då det var du som var ute med Hugo. Kanske är din granne jätte ledsen och undrade vad som hände. Dom kommer ha förståelse att du blev rädd då du bara är 12 år gammal. Så prata med din pappa vad som hände. Alla gör vi misstag men vi måste ta ansvar för dom för det är då man lär sig något. Hoppas det går bra!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Grejen är med, eftersom du är bara 12 år, så är det dina föräldrar som har ansvaret när sånthär sker. Så de måste veta.
Men .. Är det inte rätt konstigt ändå.. Att någon lämnar en kanin utan uppsikt bara sådär? Så då är ju ägaren till kaninen minst lika ansvarig?
I'm out 
Vadå "tur det" att den inte dog? Så du tycker att det är bättre att den lider till döds? Om den lever så får du och dina föräldrar betala veterinärkostnaderna. Vi hade en gång en hund här som var och skrämde ihjäl våra kaniner,dödade våra kaniner och jagade dem. Ägaren fick betala 1000 kr per kanin för att hen inte kunde hålla rätt på sin hund.
// Linah
Gerbilsidan
jag vet ju inte om det är grannens kaninn. då blir alla arga på mig i onödan :(:( den kanske inte dog
#25 Vissa har kaniner lösa på tomten. Hundägaren har ansvar i detta fallet om kaninen var på kaninägarens tomt.
#25 det är strikt hundägaransvar. Du är ansvarig för allt din hund gör. Hon släppte hunden till kaninen = hon är ansvarig.
Kaninen kanske rymt från sin bur eller vad som helst, det betyder inte att det är ok att släppa en hund på den.
#25 Nej, det är INTE ägarens fel eftersom det var TS som släppte sin pappas hund på kaninen.
Tror det var en vildkanin eftersom den var lös på en gräsmatta och brun. Den beskrivningen stämmer in på en vildkanin. Men det var ändå jättedumt att lämna kaninen där!
Nästa gång du ser en gullig kanin så gör den en tjänst och vänd om och gå hem. Hoppas du har lärt dig en läxa, släpp aldrig hunden igen. Du är 12, du är inte kapabel att avgöra om du klarar av hunden eller inte.
#27 Vad är det du inte förstår? DET SPELAR INGEN ROLL om kaninen var din grannes eller inte. Det är fortfarande ett liv,din hund har dödat eller skadat en kanin och du gör inget åt det. Det är som sagt strikt hundägarskap och du står för allt din hund har gjort då den var med dig.
// Linah
Gerbilsidan
det va utanför deras trägård. kaninen ville ochså leka för den hoppade runt hugo o sånnt jag visst inte att hugo skulle skaka den. ni böhver inte va så elaka:((
även om det var nåns kanin eller inte så betyder det inte att det är rätt att lämna den sådär och du sa att den inte va kvar då finns det olika saker som kan ha hänt
den blev tagen av nått annat djur
sprang iväg lidande och kan dö av sina skador eller att nån hitta den och tog hand om den
eller så klarar den såg bra men troligen inte :(
#33 Kaniner vill inte leka med en hund. Kaninen ville inte leka för att den hoppade omkring. Vi är "elaka" för att du inte förstår,det är inte att vara elak! Förstår du inte att du måste säga till din pappa? Förstår du inte att man inte gör så?
// Linah
Gerbilsidan
#33 En kanin leker inte med en främmande hund. Kaniner lekar knappt ens med varandra. (ja jag har kaniner). Hoppa runt hundenbetyder inte att kaninen vill leka.
hug är två år och har aldrig gjort sånt här mot kaniner inann. han är arg mot katter men alla andra djur vvill han bara leka med. vill inte säag till pappa för han tycker inte om hugo och skriker o sånt på han då.
För övrigt, även OM det hade betytt att kaninen ville leka så släpper man inte en okänd hund på den. Nu var det dock inte så, och det är du som gjort fel och det är du som måste göra rätt nu och berätta för din pappa.
Hur elakt är inte det du gör mot kaninens ägare om det var grannens? Ska de inte få veta vad som hänt deras älskade husdjur för att du är för feg för att ta ansvar för dina handlingar? Du är 12, inte 5, du borde ha nog med vett för att förstå att handlingar har konsekvenser.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#37 Din skyldighet dock. Eller till din mamma.
Helt ärligt är det du som är elak, du skäller ut folk i denna tråden för att de berättar för dig vad som gäller och vad ditt ansvar är och vägrar se att du faktisk har gjort ett par rätt allvarliga fel. Du har inte tagit något ansvar alls. Vild eller inte är detta en kanin du släppte loss din hund på, så hunden skadade (eller dödade) kaninen och du lämnade den bara till att antigen pinas och dö, dödas av andra eller bli uppäten av vilda djur. Det är inte alls att ta något ansvar, och jag skulle inte låtit dig ha hand om någon hund ensam om jag fått reda på ett sånnt beteende från din sida. Du är skyldig att reda ut när du gör ett fel, vare sig det är att krossa ett fönster, en vas, eller att du släpper loss en hund på en kanin så som du gjorde. Om kaninen är en vild kanin, så som chansen faktisk är att den var, lämnade du oavsett djuret utan att ens kolla om den levde och kunde räddas. Det är faktisk inte lagligt! Och du har inte ens sagt till en vuxen vad som hänt, och skyller från dig. Om det skulle vara en tam kanin är det någon som nu gråter och saknar sin gosekanin, vilket är ditt fel. Du kan bli så arg och upprörd du bara vill för att jag säger det, men det är faktisk sanningen och det måste du inse! Du kan inte skrika på oss här i tråden för att du inte gillar det vi säger när det är sanningen. Ta ditt ansvar! Visa att du kan fortsätta ha ansvar för en hund NU!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hade jag varit din pappa hade jag aldrig ens låtit dig gå ut men hunden över huvudtaget. Du är tolv år gammal. Du måste förstå att man inte gör så här! Du måste förstå att du inte kan släppa din hund hur som helst. Du kan ju be din mamma eller pappa lära dig lite djur och folkvett. Att man säger till någon att ens hund har dödat kaninen. Man betalar. Man ber om ursäkt. Och gör aldrig om det.
// Linah
Gerbilsidan
Hugos "matte" visar tydligt att barn inte ska gå ut med hundar - dom flesta är helt enkelt inte mogna att ta ansvar och klarar inte att hantera om något händer 😐
#42 Jag håller helt och hållet med. Jag är inte mycket äldre,men kunnigare än vissa äldre människor. Ett flertal har velat släppa fram sin hund till min aggressiva hund,men då har jag fått förklara att nej tyvärr.
// Linah
Gerbilsidan
#33 Du tycker folk är elaka mot dig? Vad var du då mot kaninen?
Sluta med dina bortförklaringar och berätta för dina föräldrar även om det redan är för sent för kaninen så får du ju ta NÅGOT ansvar för det du gjort. Och jag hoppas innerligt att du aldrig gör det igen, oavsett hur många kaniner det än är som hoppar runt din hund.
Det är stor risk att det var grannens kanin eftersom den inte sprang iväg.
jag har inte skrikit eller varot arg på nån . det var inte meningen att han skulle skaka kaninnen, kan säga till mamma menppapa kommer bli arg på hugo o så får jag inte passa han mer. inte meningen kanninen skulle dö :(((:((:((
Jag har inte läst hela tråden MEN HERREGUD! Flickan är 12 ÅR, om inte YNGRE!! (Jag får intrycket av att hon är yngre än vad hon skriver). JA, hon har gjort fel och JA, det är klart att situationen är hemsk, men såvida ni inte tycker att hon ska gå må pissdåligt, inte våga berätta för sin pappa vad som hänt och dessutom lämna detta forum och alla andra forum för gott, så tycker jag att ni ska bli vänligare!!
Att gå på som ni gör skadar betydligt mer än vad det gör nytta. Prata i en vänlig ton med henne istället så hon övertalas att prata med sin förälder så de kan hjälpa henne, istället för att avskräcka henne från det och på köpet få henne att må riktigt dåligt. Barn gör fel, barn tar inte ansvar och barn har inte lika välutvecklat samvete som vuxna eller äldre. Men barn kan lära sig att göra rätt, om man vägleder på ett schysst/snällt sätt!
Tass Josephine
#45 Men då måste du ta ansvar och prata med kaninägaren. Plus att dina föräldrar har ansvaret då du bara är 12 år, så du har inte mycket till val.
#45 ärligt så är du nog inte mogen att passa Hugo eftersom du inte kunde läsa av den situationen utan släppte lös hunden på ett "bytesdjur". Barn har inte samma förmåga att tänka på konsekvenser som vuxna har. Jag skulle aldrig våga släppa ut mina hundar med någon under 15, just för att de inte är tillräckligt mogna. Du kanske ska gå med dina föräldrar med Hugo tills du är tillräckligt mogen för att kunna ta ansvar för en hund och det som kan hända när man är ute och går.
#49 - Nu får du väl ändå skärpa dig.
TS är 12. Visa att du är äldre och sluta fjanta runt med "rätt åt dig, du borde aldrig få passa hunden mer" och ha dig. Får känslan att du inte är så mycket äldre du heller på sättet du hanterar denna tråden.
Nu ber jag vissa här i tråden att tänka på tonen. Man behöver inte bli elak i sina inlägg utan försök att diskutera på en bra nivå. Kommer låsa tråden om fler sådana inlägg dyker upp.
Ja, det är allvarligt men snälla sänk tonen, hon är 12 år och kan inte tänka på samma sätt som vi och kan uppenbarligen INTE läsa kroppsspråk och något om djur beteenden. Du är inte mogen för att ta hand om hunden, du är inte mogen för att ha ett djur och du är inte mogen nog för att läsa av djur. Dina föräldrar kommer vara arga, ett tag kanske men snälla tänk på djuret som kanske ligger någonstans i vinterkylan och lider samt fryser. Någon måste berätta för grannen om vad som hänt om det är hennes kanin. Det spelar ingen roll om det inte var meningen att den skulle skadas för nu gjorde den det och det är som det är. Du måste verkligen visa att du är ansvarig för vad som hänt. Berätta för din mamma som kanske kan prata med din pappa åt dig. Det är endå dina föräldrars ansvar när du är barn att inget sådant händer.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
det har redan gått för lång tid. du gör det bara värre genom att dra ut på det. gå till din pappa nu direkt. han kanske blir arg som du säger, men i så fall lär han inte bli mindre arg om du väntar ännu längre. Alternativt så pratar du med din mamma om det känns lättare, men då får du ringa henne nu på en gång och inte vänta tills du träffar henne.
kaninen kanske gömde sig så grannen inte hittade den och där kan den ligga och plågas nu. DET är det viktiga som du inte får göra värre genom att vänta ännu längre.
varken hunden eller du kommer att dö. du kanske får lite skäll, men du är ett barn och barn gör misstag ibland, vuxna med. vad gäller ditt eget samvete så lär dig av misstaget och rätta till det så gott du kan, d.v.s. se till att kaninen får hjälp om den behöver det. låt inte ett djur lida längre än nödvändigt för att skjuta upp ditt eget obehag.
Varför tror alla att pappan ska bli arg?
En bra pappa försöker lösa detta på bästa sätt för alla parter så jag hoppas och tror att TS pappa är en klok man.
/Maria
jag har visat mamma tråden och jag får inte skriva här mer. men vi ska prata med pappa. tack för hjälpen
#54 Det är TS själv som säger att pappan kommer att bli arg.
#54 det är inte vi som tror det utan OP.
#55 Jättebra! Nu fixar det sig ska du se. Det kommer att ordna sig. Strongt av dig att ta tag i det. Lycka till nu! 🙂
#57 Hon har tyvärr lämnat ifokus
Herregud. Berätta för någon vuxen GENAST! Det viktiga just nu är inte att tänka på vem som gjort rätt eller fel utan att först och främst hitta kaninen skulle jag säga, eventuellt ägaren!
#59 Personen är inte kvar, läs också #55
Bra att du visade mamma tråden. Hur några av er bemöter ett barn på denna tråd är skrämmande!
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Låser denna tråd och hoppas verkligen inte att trådskaparen tog illa vid sig. Ett barn på 12 år kan man inte skriva hur som helst till och jag tycker att vissa inlägg i denna tråd var väl hårda medan andra var jätte bra. Nu hoppas jag att alla fortsättningsvis kan tänka på hur man skriver gentemot andra och då speciellt barn.