Kastrering
Behöver hjälp åt en kompis snabbt!!! 
Det är så här på måndag måste hon anmäla sig till sin nästa hundkurs om hon ska komma med den här gången, och då startar den 27/10. Hon ska kastrera sin hanhund Nemo den 22/10 och får eventuellt pencellin, nu vet inte hon om det är så bra att börja då om hunden är nykastrerad och kanske går på pencellinet….är det nån som vet? Eller jag vet att det är nån som vet 
Ja, jag är väl ingen expert precis. Men vad jag vet får väl hunden pencilin varenda gång? eller iaf tabletter för smärtstillande. Min erfarenhet med ecko är att han var jätte vimsig första dagen men återhämta sig rätt fort ändå. han vart nog lite tröttare av medicinen.. men fem dagar tycker jag är väl endel att återhämta sig på? De beror nog också från hund till hund.
jag vet inte, men antar att hon måste skriva in sig innan.. annars kan hon/han ju kolla hur hunden mår utav de och gå därefter.
Lufsen (mammas vovve) återhämta sig också efter en dag och var bara lite små trött efteråt.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Beror kanske lite på vad det är för typ av kurs också
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det är lydnad och det är tredje gången hon går.

Då tror jag inte det ska vara några problem bara hunden är pigg och frisk
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Då ska jag meddela henne det :)

Kastrering av hanhund är ju mycket lättare mot om det varit en tik. Nu blir det ju bara något snitt och så läker det sig själv.
Jag behövde aldrig ge Ludde någon kur med penicillin när han kastrerades vad jag minns.

När vi kastrerade vår hane så gick han på pencillin i 7 dagar. Jag hade inte valt att gå kurs så snart inpå.Kragen fick han ha i 14 dagar tills stygnen skulle tas.

Men en kastrering bevhöver dom väl ingen krage av. Det är ju inte ens stygn har jag för mig.
#8 Vår hane (mammas) hade krage och jag har för mig det var något stygn.

Ok! Kanske beroende på var den kastreras. Hur pass mycket man skär osv. För min Ludde var det enkelt iaf. Var ju med också när det gjordes.

Vår fick stygn.Tror det var 5 eller var det 6 stygn som togs.
Likaså Njuffe hanen jag hade när han kastrerades.Stygn där också.

Jag hade nog rekomenderat att hoppas över första gången för säkerhets skull men bäst är att vänta och se hur han reagerar på kastreringen, hör med veterinären somgör ingreppet vad denne tror om saken då det är lite olika från fall till fall hur pass berörd hunden blir. Är ju inte roligt heller om han förknippar kursen med obehag för han inte mår bra..

#11# Ja, jag minns inte om han fick stygn. Isf fick han väl sådana som går bort av sig själv. För jag har inget minne av att jag åkte och tog bort dom. Eller också gjorde jag det själv. Har gjort det några ggr när såren varit små. Även på min ena häst.

Hej
Han får stygn och så får han tratt som säkert han ska ha nån vecka.
Stygnen plockars bort efter en vecka och då ska han bara ha tratt när du inte ser honom, grannen har precis kastererat sin hund, tack vare en tumör, han är 14år. =)
Men eftersom denna procedur bara är i max 2 veckor, så skulle jag gått dit utan hund till kursen för att se vad dem andra gör, och tala med instruktören. =)
Lycka till! =)

Tack änglar jag förstog att jag skulle få en hel massa svar…nu får hon gå in och läsa lite själv och avgöra själv hur hon vill göra…
ecko fick 4 stygn.. och eftersom de måste läka först måste dem ha krage för att inte slicka såklart.
Dock kunde inte ens ecko sova me krage:P så jag lät honon vara utan.. hade koll på honom om dagarna och på kvällen sov han lika tungt som en björn i ide.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ja, det kanske var så. Minns som sagt det inte. Har väl förträngt det. *ler*
Ang krage på hunden så är den ju till för att förhindra att hunden slickar, biter eller kliar på sår / styngn. När man har sin hund under uppsikt så kan man faktiskt ta av den ! Många verkar tro att man måste ha den på precis hela tiden, t.om. när man är ute och promenerar med sin hund i koppel.