Leker med sin svans:)?
Hej! Min hund brukar leka med sin svans och försöka jaga den, han är 2,5 år. Är det normalt?
Det beror på hur han leker, kan du förklara mer hur han leker när han försöker ta svansen?
Kan vara ett stressbeteende eller understimulans.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han jagar svansen och springer runt sig själv och tar tag i svansen tex när vi borstar han eller känner lite på hans svans.
Han brukar vara jätte lugn sedan när man börjar borsta han så vänder han sig om och jagar svanen men slutar sedan!
Han spinger runt är det många varv då?
Vi har en som jag leker nu kommer busefingrarna och tar svansen /tar rumpan,tar tassen mm på, då ska hon ta sin svans det är ingen stress utan helt enkelt en lek. Jag tror det är enklaste du kan göra är att se lite hur hunden är och reagerar gå lite på ser det ut som han blir helt uppjagad upplever du han stressad? Jagar har han svansen bara i samband med att ni rör svansen eller rör honom? Det kan vara lek, det låter som att ni kan bryta det och att han är lung så det lutar tycker jag att det är normalt, en busig ide han har inget mer.
Han är inte stressad när det händer men jag upplevde också att han lekte vilket jag tror var rätt men tänkte endå kolla med er, tack för svaren :)
Min hund jagar svansen när han vill klia på den men inte riktigt når.