Hög vs låg protein
Skrivet från mobil. Är ett foder med låg protein halt snällare mot magen än ett med hög? Tänker främst för en hund som lätt får sura uppstötningar/mycket magsaft. Vad bör man ha i åtanke när man går från låg till hög samt tvärtom? Om vi tar två foder som ni får jämföra mellan: Acana Lamm & Äpple (högprotein) och Standardt Mild (lågprotein) Båda ska vara snälla men har helt olika proteinhalter. En hund som lätt kräks galla på morgon, man har gjort det man kan för att förhindra (samt veterinärkoll) men det har ändå kommit till att ev byta foder - vad för foder är att föredra?
Här tror jag att Standardt är klart snällare mot magen eftersom Acana innehåller baljväxter - som kan vara svårsmält.
Det är inte proteinhalten utan fetthalten ska du titta på. Hög fetthalt i ett foder kan irritera bukspottkörteln om den är känslig.
Acana Lamb & Apple har 15% fetthalt medan Standardt Mild har 16 %. Ingen storskillnad där, men det animaliska proteinet är så lågt i Mild att det är risk att det är för lågt. Det är bara drygt 15 % animaliskt protein i det, så risken är att hunden tappar muskler. Det är tveksamt om man kan kalla det för ett helfoder. Inte till en normalaktiv ung hund i varje fall. Det innehåller ris och eftersom ris kan ge cancer och andra skador (arsenik i ris) om man äter det för ofta, så är det inget jag skulle vilja utfodra med.
Acana Lamb & Apple har 27 % protein och är inte att högproteinfoder. Det är först om fodret närmar sig 40 % protein som man kan säga att det är ett högproteinfoder.
Om din hund är känslig mot råvaror som hundar ofta reagerar på så kanske Acana Lamb & Apple kan funka. Ett annat och billigare alternativ är Simpsons Premium Lamb& Potato 12 kg för 469 kr hos zooplus.se Det har 25 % protein och 14 % fett.
Fodret har livsmedelskvalitet liksom Acana, men det är brittiskt. Ser ut så här:
En del känsliga hundmagar kan funka på det helsvenska Magnussons Meat % Biscuit som finns både som Adult och Light. Adult har 12 % fett och Light har 8 % fett. Fodret är bakat och är därför snällare mot magen. Du kan skicka efter en provpåse hos tillverkaren. Fodret finns i livsmedelsaffärer och i nätbutiker som animail m.fl.
Du kommer säkert att få förslag på färskfoder. Många färskfoder är väldigt feta och passar inte känslig mage. Bravo har någon sort som inte är så fet. Lycka till!
#1 Acana Lamb & Apple är känt för att vara snällt mot magen, så teorin om baljväxter stämmer inte i flertalet fall. Baljväxterna är tillagade.
Standardt däremot har mjölkprodukter i sina foder och många vuxna hundar tål inte det. Mjölkprodukterna är vassle, vilket är en restprodukt från osttillverkning.
Acana har få råvaror och bara lamm som animaliska råvaror (både kött och fett)
Sandardt har förutom vasslen och också grisfett vilket en del känsliga hundar inte tål. Sen är det ju riset som jag aldrig skulle ge.
De flesta människor reagerar på tillagade baljväxter, men mer med fisighet då. Det beror på att de innehåller oligosackarider, en slags mellanting mellan socker och stärkelse, som vi inte kan bryta ner och de bryts då ner av bakterier i tarmen istället. Jag vet inte om hundar kan bryta ner de här sockerarterna, men skulle jag gissa skulla jag gissa att de inte kan det. De borde vara annu mindre anpassade till baljväxter än vi.
Jag tror som flera varit inne på att det är troligare att det är något annat i fodret som hunden inte klarar av än just köttet. Proteinet kan ju förstås komma från annat håll. Står det om det är kött eller någon annan proteinkälla?
Hunden äter Acana lamm och äpple nu, har fungerat bäst på det fodret (lätt för diarréer sen en inflammation som liten). Enda fodret han inte får diarré på, men han har börjat få sura uppstötningar i magen senaste tiden och går runt och smaskar hela tiden, vilket också syns att det stör honom.
Veterinärkollad så inget där.
Och så har han lätt att kräkas galla på morgon, magen är alltså hel tom och lär ha varit det ett tag eftersom han kräks. Detta trots sen kvällsgiva och neddragning av aktivitet på kvällen. Så även av det här funderas det på byte eftersom fodret inte verkar hålla för honom, kan inte öka mer i mat heller.
Foder med lamm föredras.
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive/simpsons_sensitive/365352
Spontana tankar kring detta foder som det taggades om innan? Såg inte själv taggen innan jag kollade upp märket då jag aldrig hört om det förut, såg det nu när jag skulle lägga in det att det tipsades ju om tidigare i tråden.
Fortsätt en period med fodret och prova att ge Standardt PH som tillskott. Det hjälper min ena hund som numera lätt får sura uppstötningar sen hon fick magkatarr av medicinering.
#6 Vi har provat det tillskottet innan, samt Standardt Mage.
Upplevde ingen skillnad, snarare så blev han lös i magen av det.
Mina hundar funkar kanon på standardt, ger jag tiken något annat foder/godis, räcker med 1 torrfoderkula från tillexempel orijen så blir det vattniga kastspyor direkt. även av färskfoder blir det kastspyor.
Strandard är just känt för att vara ett rent milt foder för just känsliga hundar, ris är bra mot mage och tarm Baljväxter irriterar mage och tarm.
Här har du lite information om standardts foder och varför proteint är satt till en viss gräns osv. (informationen har jag tagit från standardts hemsida)
Protein - kroppens och den underhållande strukturens byggstenar
Standardts proteinnivåer är detsamma som om hunden skulle fånga ett eget byte. Proteinet i hundens rov överstiger inte ofta 26% och ligger så långt ner som till 16% proteinhalt beroende på köttets kvalitet. Oavsett hur mycket kött du ger din hund i kilo per dag kan den aldrig få i sig mer än 26% protein från kött. Högre proteinkoncentrationer är INTE biologiskt anpassat för hunden.
Kalorier/100 g. och proteinkvalitet (siffrorna är ett ca.)
Gris 135 kcal 20% protein
Kyckling 125 kcal 21% protein
Lamm 190 kcal 18% protein
Kalkon 115 kcal 22% protein
Nöt 150 kcal 20% protein
Vilt 100 kcal 21% protein
*Köttprotein är fullvärdigt, innehåller alla essentiella aminosyror och tillför en komplett aminosyrekedja.
*Upptaget i tarmen av aminosyror från kött är högt oavsett köttmjölets biologiska värde.
*Påverkar inte insulinproduktionen.
Foderutfyllnad
I alla torrfoder på marknaden används någon eller några av följande:
Majs, korn, vete, havre, potatis råvaror som ger tre gånger högre kalorivärden jämfört med ris, så medför dessa råvaror att insulinproduktionen kraftigt ökar och förhindrar fettförbränning. Fettförbränning är det som påverkar utsöndring av glykogenenergi. Spannmål och potatis innehåller stärkelse som omvandlas till glykos/socker vid fodertillverkningen och är en billig energikälla. Används råvaror med hög stärkelse/kalorinivå resulterar det i felaktig energi och kalori intag.
Valet av utfyllnad är då ris eftersom jämfört med många andra inom samma kategori har denna råvara en låg stärkelse nivå som ger en låg insulinproduktion. Lågt proteinvärde ger oss möjligheten att lägga i högre mängder av köttråvarorna. Näringsvärdena i ris är försumbara vilket ger oss möjligheten att öka på de råvaror med mer kompletta animaliska näringsvärden.
Natuligt låga fibernivåer finns i ris, kolhydrater bildar hunden själv från aminosyrorna.i köttet och är därför inte nödvändiga.
*Vegetabiliska proteiner är ofullständiga och saknar eller har lågt innehåll av essentiella aminosyror.
*Avsaknaden av essentiella aminosyror reducerar upptaget av andra aminosyror.
Arsenik finns inte i standardts ris, alla råvarorna de använder kollas noggrant.
Jag har heller aldrig hört någon hund som blivit sjuk pga av att det skulle finnas arsenik i standardts foder. Däremot vet jag mängder med hundar som blivit sjuka av för höga halter av protein och en totalt obalanserad kost med råvaror som inte har något värde mer än att det är en billig utfyllnad.
Så för mig är valet självklart Standardt, vet inte vad jag skulle ta mig till om detta foder skulle sluta tillverkas då det inte finns något annat torrfoder som är så väl anpassat till hunden och dens behov som just standardt.
Angående kosttillskotten så är det 1 månads infasning på dessa, man börjar med 1/4 och ökar för varje vecka tills full giva är nådd.
Det tar ca 8 veckor för kroppen att börja tillgodo se sig kostillskottet.
#5, Jag har bra erfarenheter av Simpsons men det var på en hund som inte var känslig i magen så jag vet inte hur snällt det är. Däremot har Standardt varit rena katastrofen för våra hundar trots att de vanligtvis har normala magar - men alla hundar är ju individuella. Det är klart att det bästa är att man hittar ett foder som funkar perfekt som det är men min cairn var tvungen att äta veterinärfoder för sina njurar så det fanns inte mycket att välja på när hon även fick gastrit. Jag testade olika tillskott som inte hjälpte men det som funkade på henne var överkokt ris, 1 dl ris + 1 L vatten som fick småputtra 1 timme. Hon fick lite ris i kvällsmaten, sen fick hon risavkok i frukosten och så en liten portion ris mitt på dagen. Funkade klockrent på henne. Jag är medveten om arseniklarmet men tyckte att det var bättre att hon mådde bra här och nu än att hon KANSKE skulle få problem i en avlägsen framtid.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 Jag har läst om många hundägare som gillar Simpsons. Ställ en fråga om fodret eller sök i sökfunktionen.
Vi har börjat ge just det lammfoder du frågade om till en av hundarna och han funkar jättebra på det och gjorde det direkt och utan infasning. Han åt Acana Lamb & Apple innan och vi ville testa om detta skulle funka lika bra och det gjorde det. Han är inne på andra stora säcken nu. Det är ett mycket prisvärt spannmålsfritt foder med råvaror av livsmedelskvalitet. Fodret är brittiskt med brittiska råvaror, så det har inte färdats så långt.
Just det här lammfodret ska vara extra bra för känslig mage. Lammfett i det liksom i Acana Lamb & Apple. Läs kundrecensionerna hos zooplus.se där folk är väldigt nöjda med det.
Här omdöme från en brittisk site om ett annat av Simpsons foder. Högsta betyg:
http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020
Här kan du läsa vad tillverkaren skriver om fodret och råvarorna:
http://www.simpsonspremium.com/
Ett annat lammfoder är Earthborn Holistic Meadow Feast Lamb. (amerikanskt foder) Det verkar dock vara slutsålt i nätbutikerna just nu. Jag tror dock att Simpsons är mildare för magen, men du kan ju kika på Earthborn också. Ser ut så här:
http://www.hemfoder.se/earthborn-holistic-meadow-feast-lamb-grain-free-12-kg/
Tillverkarens hemsida:
http://www.earthbornholisticpetfood.com/us/dog_formulas/meadow_feast/
Kika på ett liknande danskt foder från Kingsmoor:
http://www.hemfoder.se/kingsmoor-pure-lamm-12-kg/
Tillverkarens hemsida:
Glöm inte Magnussons Meat & Biscuit. Det är bakat och mildare mot magen. Inte lamm, men jag har läst om många känsliga hundmagar som bara funkar på det. Du kan be om en gratis provpåse från tillverkaren. Ibland har de, men kan också vara slut. Tillverkarens hemsida:
http://www.hundmat.com/helfoder-meat-biscuit/51
Fodret finns i både stor säck och liten påse hos animail.se. Ica Maxi, Coop och Citygross brukar ha det eller så kan man be dem ta hem.
#10 Standardt kräver onormalt lång tid att fasa in och som du skriver kan det vara rena katastrofen för vissa hundar. Standardt har ister i sina foder och just ister (grisfett) är svårare att smälta än andra fett. Det finns ganska många artiklar om det att läsa på engelskspråkiga hundsidor. Många menar att det inte alls är bra att ge ister till hundar, i varje fall inte som huvudfett. Det kan vara en orsak till att det är så svårt för många hundar att smälta fodret + givetvis om de inte tål mjölkprodukter, vilket är ganska vanligt.
Sen är det upp till var och en vilken källa man tror är sanningsenlig eller ej. En hund ska ha animaliskt fett och inte vegetabiliskt fett. Att det skulle vara så mkt ister i fodret att det skulle ge problem är det inte. Jag har gett fodret och samtidigt gett extra ister på sidan om och mina hundar har aldrig haft några problem av det. En del har upplevt att standardt är svår att fasa in men oftast beror problemen på att kroppen rensar ut allt onödigt den fått i sig ifrån tidigare foder och då reagerar den på det här viset med att tex få diaree. Jag själv har gett fodret till fyra hundar och har aldrig haft problem med det varken i början eller nu. Chansen är större att hunden reagera på för högt protein och baljväxter (svårsmält) än på vasslet i standardts foder. Sen tycker jag att det är konstigt att lizton varnar för att ister skulle vara svårsmält när hon själv ger foder innehållande baljväxter till sin hund, det om något är svårsmält och totalt onödigt att proppa i hunden.
Ingen diskussion om standardt här mellan lizton och endless21. Säger det redan nu innan det spårar ur.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ska kolla vidare på Simpsons och Standardt, Magnussons vet jag några som provat med mycket varierade resultat så den avstår jag redan nu då jag inte vill prova bara för att. Jag vill prova med så stor chans som möjligt att också kunna fortsätta på fodret.
Får gärna komma med fler förslag, gärna nämna för och nackdelar med fodren. Vill gärna inte ha en massa onödiga utfyllnader, vad gäller spannmål så godtar jag om det är ris. Men både korn och absolut majs går bort!
Tack för alla tips och råd hittills, betydligt mer respons än vad jag väntat mig. Uppskattas!
Jag skulle välja ett foder med inte för lågt och inte för högt med protein i. Lågt protein= för lite kött i/för mycket annan utfyllnad medans för hög proteinhalt TROR jag kan tära för mycket på njurarna.
Lågt protein behöver inte betyda att det är lite kött i fodret. Ett foder med mycket vegetabiliska råvaror ger också ett högt protein. Så bara för att ett foder har tillexempel 35% protein så är inte alla proteiner animaliskt protein utan mycket utfyllnadsprotein från vegetabilier. Man måste se skillnaden mellan halten av proteiner och halten av kött i foder. Väljer man att endast ha ett protein i fodret dvs animaliskt så kan man öka köttmängden i fodret utan att proteinet blir för högt. Lägger man även i vegetabiliska proteiner så får man välja mellan att öka proteinhalten till en onormal nivå i fodret eller dra ner på köttmängden i fodret för att få en normal protein nivå. Det är därför jag valt standardt till mina hundar.
Fett mättar faktiskt inte mest, utan det gör protein - men fett ger mest energi.
#26 Du kan inte säga så generellt. I de allra flesta fall mättar fett mest. Sen finns det hundar som också måste ha åtminstone en liten del kolhydrater för att känna mättnad.
Några få individer kan gå ner i vikt om de bara får fett och protein. Ex så mättar VoH mycket och kan ge fetma för inaktiva hundar, medan några individer rasar i vikt av det.
En förklaring kan vara att fett är svårsmält om hunden har känslig bukspottkörtel. Vissa raser och vissa individer ska inte äta ett för fett foder för då tappar de i vikt och i värsta falla kan de bli sjuka av det.
1 gram fett innehåller 9 kcal, 1 gram protein 4 kcal och 1 gram kolhydrater 4 kcal.
Det man kan säga är att protein mättar mer än snabba kolhydrater.
Långsamma kolhydrater med lågt glykemiskt index, bryts ned långsamt och ger stor mättnad.
Snabba kolhydrater är t ex ris och majs. Långsamma är tex fullkornsspannmål och baljväxter.
Det verkar vara på individnivå vad som mättar mest för den enskilda hunden. Generellt för light-foder och bantningsfoder är att de har låg fettnivå och hög procent fibrer. En del light-foder baserar sig på spannmål av fullkorn, medan andra på hög nivå protein.
Det handlar också om vad man är villig att betala. Köttrika foder med hög procent protein kostar mer än foder rika på kolhydrater.
#26 - jag kan visst säga så generellt.
Vad gäller VoH så märker jag absolut ingen skillnad i mättnad på mina hundar mellan feta och magra sorter (jämföra active med lamm t ex - stor skillnad i fetthalt mellan dom).
Jag vet även av erfarenhet att proteiner mättar mer än fett och det gör säkert väldigt många andra som gått på t ex LCHF kost.
Protein mättar och bygger upp och håller igång muskler osv. Fett ger energi.
#31 Protein, fett och kolhydrater hör till de energigivande näringsämnena, men av dem är det bara protein som bygger upp muskler och övriga organ i kroppen.
Titta på alla bantnings/lightfoder för hundar. De har lite fett oftast under 10 % . De dyrare har hög nivå av protein medan de billigare har hög nivå av kolhydrater med råvaror som har lågt GI. Jag vet inget torrfoder som är bantningsfoder för hundar med hög fetthalt.
LCHF för hundar? Låter lite märkligt eftersom fett generellt är hundens främsta energikälla. Det stämmer dåligt med evolutionen om hundens främsta energikälla skulle göra hunden mager. Inte många hundar skulle ha överlevt då. 😃
#32 - jag har inte pratat om LCHF till hundar utan endast jämfört med högproteinkost till människor. Och japp, min hundar äter egentligen enligt LCHF då dom äter mycket lite kolhydrater men mycket protein och fett 😉 eller ja, ena hunden äter mer då LCLF - mycket protein men mindre fett 😃
Egentligen spelar det ingen roll om hur högt proteinet är i ett foder, ligger proteinet på 40 så betyder inte det att det är ett bra foder som hunden kan bygga muskler på, det handlar först och främst om vad för slags proteiner fodret innehåller.
Ett foder med högt protein kan ha lika mycket animaliska proteiner som ett foder med lågt protein. Sen finns det också riktiga skitfoder som bara innehåller massa kolhydrater och liten kötthalt men det är en annan femma, de fodren är lätta att sålla bort genom att ta sig en snabb titt på innehållsförteckningen.
Vegetabiliska proteiner kan inte en hund bygga muskler på utan det är endast de animaliska och för att kunna det måste hunden få energi från fettet.
Ett foder med mkt vegetabiliska proteiner blir då automatiskt som ett bantningsfoder då vegetabilierna ger 0 näring.
#34 Det där stämmer inte. Hunden kan visst använda vegetabiliska proteiner för att tillsammans med animaliska bygga upp kroppen. Hunden kan inte klara sig enbart på vegetabiliska proteiner, men de vegetabiliska är inte 0 näring som du skriver.
Vissa vegetabiliska och animaliska proteiner passar väldigt bra ihop för att bygga användbart protein. Det är t ex proteiner från vete+ nötkött och från vete + ägg.
Protein består av olika aminosyror. De essentiella aminosyrorna måste hunden få från fodret (kött,fisk, ägg) eftersom hunden inte kan bilda dem själv. De icke-essentiella aminosyrorna kan hunden tillverka själv.
Läs gärna om proteiner här:
Fett mättar mest, men är samtidigt svårsmält - hur bör man då tänka om man har en hund som kräks galla lätt på morgon men vars mage samtidigt inte ska behöva jobba för mycket då den också producerar magsaft, som i sin tur ger smaskningar och sura uppstötningar? I långa loppet kan det dessutom ge magkatarr.
Han har ju antagligen varit helt tom i magen ett tag samt också hungrig ett tag eftersom han kräks galla på morgon.
En hund som blir tom i magen och hungrig fort bör ju därmed äta ett foder med mer fett i, medan en hund vars mage får problem av svårsmält mat ska istället ha ett foder med mindre fett. Och hur sjutton gör man då när hunden har problem med bådadera? 🤔
#39 Din kan ha en irritation i mage/tarm eller känslig bukspottkörtel. Veterinären kan göra ett test på bukspottkörteln om det är den som spökar.
Man kan ge goda magbakterier som tex prokolin eller canikur om det är tillfälliga magbesvär. Vi har alltid prokolin hemma eftersom vår ena vovve kan äta allt möjligt olämpligt utomhus. Man kan ge det ofta utan problem. Prokolin ser ut så här:
http://www.apotea.se/pro-kolin-plus-30-ml
Lite ProViva Blåbär har goda magbakterier och det kan man också ge. En del ger A-fil eller Dofilus, men då ska man vara säker på att hunden tål mjölkprodukter, annars kan det bli värre.
Ger du korv, köttbullar, leverpasej som belöning ibland? Om hunden inte tål mjölkprodukter så läs om det innehåller något mjölkprotein. Det kan heta vassle, vassla, kasein eller bara mjölkprotein och det är mycket vanligt i korv,leverpastej mm. En del hundfoder har det också. Det finns i några färskfoder och det finns vassle i torrfodret Standardt. Det är vanligt att vuxna hundar reagerar på mjölkprodukter, både på laktosen och mjölkproteinet. De kan tåla det som valpar, men inte längre som vuxna.
Vid bukspottkörtelproblem brukar veterinärer ge råd om ett fettsnålt foder (under 10 %) och med lättsmält protein och kolhydrater. Lågt fiberinnehåll. Fågel är mer lättsmält än rött kött (rött kött är lamm, nötkött och gris). Av fett så är ister mest svårsmält. (grisfett)
Hunden kan behöva äta ett veterinärfoder tills mage/tarm återhämtat sig och man kan byta sen. Vissa hundar kan behöva äta veterinärfoder under lång tid och kanske livet ut.
Om problemen kvarstår tycker jag att du ska rådfråga veterinär en gång till.
Här ett par veterinärsvar:
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/inflammation-i-bukspottskorteln
http://www.anicura.se/fakta-och-rad/hund/pankreatit-hos-hund/
#39 Tycker inte att det är någon direkt big deal om hunden kräks galla, alltså det är inget man behöver göra något stort av om det bara är kräkningar av galla. Jag tänker att det är värre om hunden även kräks fast den inte är tom i magen eller att den har diaree.
Det blir lättare att smälta foder som är uppblött än torrt. och innan ni går och lägger er så ge att mål mat då. Har själv haft problem med ena hunden som ibland kan kräkas galla om magen varit tom för länge, det ända som behövs göras är att ge henne mat då så upphör kräkningarna. Har även hänt att hon kräkts galla på natten om maten ges för tidigt. Sen vet ju inte jag vilket foder du redan ger? Men att behöva dra till med veterinär foder är väl ändå att ta i. Av våra fem hundar så har 3 av dem någon gång i sitt liv kräkts galla, Äldsta tiken var väldigt kräsen och åt helt enkelt inte som hon skulle så hon kräktes ofta galla. Men har de ätit bra och de inte gått för länge mellan målen så har de aldrig haft problem med att spy galla, så jag tycker att åtgärden är ganska enkel, vänta inte för länge mellan målen alt ge mat oftare.
Inlägget är delvis redigerat av Sajtvärd.
#40 Vi har provat att ge bland annat fortiflora, utan resultat.
Har även fått behandla två omgångar med Omeprazol för smaskningarna, som kan komma utav dålig mage. Resultatet höll sig i några dagar men återkom sedan.
Vid andra omgången blev det ingen skillnad alls, därför ska vi också boka tid för att kolla eventuell tonsillit då även det kan ge smaskningar.
Han får inget sådant vid belöning, ger oftast torkad vom som belöning.
Veterinärfoder har han fått en gång tidigare när han fick inflammation i mage/tarm, det hjälpte ingenting utan gjorde snarare saken värre. Har inte höga tankar om veterinärfoder då jag hittills aldrig varit med om att det hjälpt på någon hund, snarare tvärtom. Känner att det är som att kasta pengar i sjön.
#42 Hade det varit så att det hänt någon enstaka gång så hade jag inte lagt någon större vikt i det, men detta händer i perioder och kan hålla på en tid. Att hålla på att kräkas galla är inte bra, det fräter invändigt och kan efter en tid ge problem med magen i överlag. Så nej, jag tänker inte ta lätt på det.
Han får Acana Lamm och Äpple, har fungerat bäst på det hittills men har nu börjat kräkas igen och dessutom få mycket magsaftsproduktion - vilket inte gör saken bättre! Gällande mattid så får han mat så sent som 23:00.
Endless21 & lizton - Eftersom ni inte lyssnade på min tillsägelse så kommer jag radera flera av era inlägg. Ni kapar trådar med eran diskussion och det är jätte tröttsam att i flera trådar läsa samma sak om och om igen. Ni två är så pass smarta att ni kan förstå att ni inte har samma åsikter och erfarenheter inom detta, men nu måste nog acceptera och respektera detta hos varandra. Kommer inte säga till er mer nu och jag kommer radera era inlägg till varandra fortsättningsvis. Hoppas att ni kan respektera detta nu.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se