Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2497 ggr
BumbleBe
0

Jobbig Flatcoated tik

Hej. Jag har en ca 1år (8 september) gammal Flatcoated Retriever tik, hon är fruktansvärt jobbig, biter i allt hon kan se och få ta på, då speciellt oss i familjen, hon slutar inte, vi har testat allt. Om man ignorerar henne börjar hon tillslut börja skälla och slutar inte med de heller. Om man säger till henne blir de bara ännu värre och om man lägger henne ner (för att visa att de räcker nu) så försöker hon fortfarande bita en i armarna och benen. Hon är extremt överaktiv och vi har inte den tiden eller orken. Vi låter henne gå ut och in när hon än vill, men hon måste alltid vara lugn och sitta/ligga innan hon får bekräftelse att hon får gå ut. Vi älskar henne jättemycket och har inte i tanke att sälja henne men vet ni något som kan hjälpa, så att hon blir en lugnare och stabilare hund? Hon kan också (lärde sig redan efter att vi hade haft henne ca 1 vecka) (hon va ca 3 månader när vi hämtade henne) öppna dörrar så man får alltid låsa/haspa om man inte vill att hon ska komma in (t.ex på mitt rum när jag sover). Hon älskar när hon får lukta överallt och att springa lös är de bästa som finns (hon kommer när man ropar) men när man försöker träna henne med t.ex sök/spår eller liknande så jobbar hon ett tag men tröttnar fort och blir fullständigt ointresserad. Jag vill gärna jobba lite med hennes nos men vet inte hur jag ska få henne motiverad. Hon har också väldigt svårt att förstå (vet inte hur jag annars ska förklara), när man t.ex försöker lära henne att komma tillbaka med något efter att man kastat de så tar de lång tid innan hon fattar att hon ska komma tillbaka med föremålet till mig för att sedan få godis, men även om hon fattade de förra gången man gjorde det så är man alltid tillbaka på ruta 1 igen, hon springer iväg med föremålet i början och i slutet så fattar hon. Hur skulle ni gjort om eran hund var såhär?

(förlåt för en så hemskt lång text)

AnneN
0

Bitandet är det att hon verkligen biter eller mer att hon vill hålla i er med munnen (ganska typiskt beteende för retriever?  Har ni testat att då hon biter istället ge henne något hon får bita på eller avleda med ett kommando (tex sitt eller annat hon kan)?

Kan även rekommendera att gå apporteringskurser via SSRK eller rasklubb 

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

veganärbra
0

Mitt tips med en hund som är omotiverad till träning men motiverad till mat är att inte ge hunden något att äta hemma utan all mat sker som belöning. Sen kan det vara så att ni ställer för höga krav och då tröttnar hunden, gör det hellre för lätt! Angående bitande så kan du pröva pet corrector eller köpa en burk med tryckluft, det är samma sak. Ge hunden en chans och fungerar det inte då spraya. Att lägga ner hunden och dominera den låter inte som en sund träningsmetod.

BumbleBe
0

#1 Hon biter ganska hårt (har fått blåmärken ett par gånger) men det är inte för att hon är aggressiv utan hon gör de nog mer för att hon tycker att vi är tråkiga som inte gör något med HENNE. T.ex om man ropar på den andre hunden, gosar med henne eller leker/träna med henne så blir hon helt galen och ska komma och "störa". Helt enkelt när man ger den andre hunden uppmärksamhet så blir hon avis. Har inte testat de faktiskt, har sett många som skriver att de hjälper och så men när hon gör så, så glömmer man bort sånt. Har inte heller så många saker kvar som hon får bita i (hon biter sönder allt).

#2 Vi lägger henne bara ner när hon är som värst, hon får inte ont, rättare sagt så tycker hon att de är kul -.- (tills hon inser att hon inte kommer få gå förens hon är lugn). Vi har så att hundarna kan gå och äta/dricka när dom vill. Vill att vi ska ge dom maten rutinvis så att säga (mycket för att förhindra att dom bajsar inne) och för att maten blir "godare" för hunden (mer värde i maten för hunden, de är liksom inte bara mat).

JoannaLi
0

Jag har en labbkille som blir likadan när han är väldigt uppspelt. (2 år nu). 

Det som har funkat för oss har för det första varit att se till så att liggkommandona funkar. Det tränar vi mycket på i alla situationer. Och så ser jag till att alltid ha godis i fickan. Så, när han blir bitig, vilket sällan är på mig längre, så kallar jag in honom och ber honom lägga sig, och när han har fullt fokus på godisen så kastar jag iväg den. 

För honom hjälper det mycket att få bryta beteendet just när det händer, och att han får varva ner lite fysiskt, även om det inte blir jättemycket mentalt. 

Men, i vissa situationer så räcker inte det, t.ex. när jag kommer hem efter att ha varit borta. Antingen får han då utföra en uppgift (apportera mina nycklar) eller så kommer han med sin JW Holee Roller, som vi kampar med en stund tills han är mer fokuserad på att leka än att bitas, och sen så myser vi en stund. 

Kan verkligen rekommendera den bollen! Inte en enda skråma än så länge, och då har jag en stålkäkad labbe som stresstuggar, och iom två flyttar nära inpå varann, så har det blivit mycket stresstuggande.

isblixt
1

Min uppfattning är att flatcoated är en pigg, aktiv ras som kräver mental stimulans. Sen är det grupp 8 och jag som har två hundar från grupp 8 tycker att många hundar därifrån är "pajashundar". Lite som clowner som tycker att livet är allmänt kul. Har ni gått kurs med hunden? :) Det hade nog varit kul både för er och henne.

Zadeira
7

Du skrev i ditt inlägg "Hon är extremt överaktiv och vi har inte den tiden eller orken." Jag tycker att det besvarar ditt inlägg rätt så bra. Hon verkar helt enkelt behöva mer stimulans. Du beskrev att hon lätt tappar intresset, och då får man byta aktivitet ofta för att hålla hennes fokus. Dessutom kan du försöka att så fort hon fattar vad hon ska göra så avslutar ni aktiviteten så att det inte blir ett harvande gång på gång med tex att hämta en leksak eller så.

Hon är dessutom 1 år och troligtvis kommer det även bli bättre med åldern om ni fortsätter aktivera henne och kämpa med vardagslydnaden.

BumbleBe
0

Tack för alla bra tips!😃 Jag köpte en rund dragkampsleksak till henne idag, hoppas på att den håller ett tag iallafall, de verkar som de iallafall. Nä jag har inte gått någon kurs med henne (tyvärr). Hade annars velat gått någon kurs där hon får använda nosen mycket, och har också börjat fundera lite på någon bruksgren. Hon älskar ju att få jobba och så, tyvärr så är hon rädd för att hoppa över hopphinder, annars kan hon hoppa ca 110cm (hon hoppade över vårat staket innan vi bytte till högre). Annars hade jag kört agility med henne, för hon är snabb som tusan och hoppar som en gasell. Vi kallade henne till och med gasellen ett tag för att hon hoppade så fint över staketet när man var utanför tomten. Vet ni någon kurs som skulle passat oss? Vill inte att de ska vara allt för dyrt heller, brukshundklubben är hyfsat billigt tycker jag.

Lojs
0

Till att börja med kanske en vardagslydnadskurs, många klubbar har det som grundkrav innan man går andra kurser. Sedan kanske en "prova-på"-kurs eller en aktiveringskurs som nästa steg, så kan ni se lite vad som passar er. =)

Just att hoppa högt passar inte riktigt agilityn, maxhöjden i lägsta klassen 55 cm på hindren och det är en nackdel att ha en hund som tar hindren med stor marginal. =) Men innan man börjar med agility är det bra om hunden har "träningserfarenhet", dvs kan koncentrera sig på sitt jobb trots störningar runt omkring, är duktig med sina belöningar mm.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

BumbleBe
0

#8 Ja jag kollade precis lite och tänkte jag skulle gå "prova på bruks" men de står att man måste gått valpkurs och allmänlydnad innan man får gå den kursen, men hur gör jag, eftersom jag inte gått valpkurs med henne?

Lojs
0

#9 Bara en allmänlydnad borde ju funka, när man inte kan gå valpkurs när hunden är äldre. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

BumbleBe
0

#10 Okej, jag skrev och frågade brukshundklubben ändå, ifall att.