Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 9153 ggr
whiteangel2
1

Motionsbehov

Vad menas med egentligen med att hundar behöver MYCKET motion och hur mycket är MYCKET? Hur ska man veta? Siberian husky och Samojed är inga raser man ska ha om man inte tänker träna hundarna varje dag med ex jogga, simma, spåra osv. Men en fågelhund eller vattenhund är också en hund som kräver mycket motion enligt böcker om olika hundraser, men hur mycket är MYCKET?

Om man vill ha en mellanstor eller stor hund men som passar i en livsstil med någon längre promenad per dag, att få springa lös i skogen ett par dagar i veckan, springa lös i trädgården på landet dagligen. Vilka raser passar då? Jag vill inte behöva träna agility, spåra eller mycket lydnad för brukshundar. Vad passar, någon som kommer på några raser? Hunden ska också vara social och inte vara rädd för allt och alla.

Marre

Changrila
8

En långpromenad per dag och få springa lös lite då och då får nog räknas som absolut minst vad en hund förtjänar att få. Vill man inte ge sin hund mer än så, ja då tycker jag att man ska kolla på någon av de raser som behöver lite motion.

Hellre att man skaffar en hund som man motionerar osv på ett sätt som blir mycket för den, så att den blir lycklig, än att man köper en hund som precis kan nöja sig med det man kan erbjuda. Köper man en hund som bara precis nöjer sig med det, ja då får man aldrig en lycklig hund och det blir ju inte så jättekul varken för hund eller ägare.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fridaaaa
4

Det märker man mycket på sin hund också. Alla hundar inom samma ras kräver inte lika mycket motion däremot kanske ungefär samma nivå av hjärngympa :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Driva]
4

Våra greyhounds vi har haft tycker jag har varit optimala sällskapshundar. behöver få komma ut på långpromenader och få springa av sig då och då, men tycker det är helt okej att knoppa på soffan någon dag då och då.
Hänger med på allt, men har inte tyckt träning av något slag varit kul…

Ixectrona
5

Det är bra luddigt det där. För vissa säger att INGEN hund kan NÅGONSIN vara glad med något under två timmars promenader + mental stimulans VARJE DAG.

Om det är vad Chihuahuor och Pekingeser kräver, vad kräver så Border Collie och Siberian Husky?
Och så har jag flera gånger hört av BC- och Husky-folk att motionskraven deras raser påstås ha är överdrivna.

Fridaaaa
0

#4 Haha nej det stämmer ju inte att dem måste ha det:P

whiteangel2
0

Tack! Alltid så svårt att veta vad mycket innebär. Jag vill absolut ha en hund att gå på promenader med och släppa lös i trädgården och skogen. I och med att min pojkvän inte är van vid hund skulle det dock bli för mycket med en hund som behöver ännu mer varje dag. Annars gillar jag många raser som kräver mycket motion men tiden behövs också och när jag jobbar blir det svårt att hinna långa promenader, skogsutflykt och jogga, simma, spåra, agility osv. varje dag. Visst behöver alla hundar vila ibland också men ändå.

Marre

Fridaaaa
0

#6 Lös i trädgården handlar inte om ras utom träning :) Visst, vissa raser/hundar är mer lättränade på det än andra-

whiteangel2
0

#7 Precis. Skulle vara roligt att ha en större hund att leka med i trädgården i så fall. Skulle vilja leka med fotboll och kaste fressbe med hunden till exempel.

Marre

urfaren
0

Alla individer är olika och har olika behov, men man kan gott prata med en uppfödare hur de aktiverar sina hundar så kan man få ett litet hum om hurdan rasen är överlag…

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Arcadia
1

#1 Du skrev "hellre att man skaffar en hund som man motionerar osv på ett sätt som blir mycket för den, så att den blir lycklig," jag tror ingen hund blir lycklig i en familj som är för aktiv för hundens bästa heller. Att inte kunna hänga med i familjen fritidsliv, på vandringar och sånt är inte kul . Har nära vänner som blev rådda att skaffa en Bichon Frisé just för att det pratades om alla dessa timmar per dag varje dag som de flesta hundar verkar kräva om forumen har rätt. Underbart söt liten sak, men helt fel för dem som vill vara ute i naturen, vandra långt, vara i fjällen o.s.v. Tråkigt nog så valde de att omplacera den lille efter några år eftersom de kände att hunden begränsade dem alldeles för mycket i deras fritidsliv. De har nu en jaktlabbe och det är alldeles rätt för dem.

Så rätt hund till rätt familj - helt enkelt och jag tror det var så du menade egentligen.

VT4ever
0

*Puttar upp tråden

Kallaterrier
2

Jag tycker att det är lätt att man glömmer bort att den mentala stimulansen som är superviktig. Promenader i all ära, men ett litet nosjobb gör hunden tillfredställd på ett annat vis tycker jag. Det kan vara ett spår (det är inte svårt, tar inte lång tid och man kan spåra på alla underlag), lite uppletande en gång i veckan, att få torrfodret utslängt på gräsmattan och få nosa upp det, det är guld för en sällskapshund! :)

Bekka-AR
1

Kan ju säga att jah håller med #4 hundar är som oss människor de måste vila för att bygga muskler så nej man ska inte hårdträna de raserna heller varje dag. Kan säga att man sj håller på med drag å kör väl 3-4 dagar i veckan sen måste hunden få vila men få en annan typ av stimulans. Jag tycker man kan säga att en hund som kräver mkt motion typ behöver mer stimulans för att bli nöjda å är ju olika för individer också. Märks på hunden när den är uttråkad eller när den är trött å behöver få vila.