Motionering med valpar
Hej! Tänkte se om någon här vet hur mycket de är okej att motionera sin valp. Jag har en schäfer/alaskan husky och en siberian husky, 5 och 4 månader. Är ute o går ca 10+20+10 minuter varje dag, och båda vill springa lite. Övar in drag på dom så har sele på förmiddagspromenaden. O då vill dom gärna springa, så jag har börjat jogga lite med dom (i typ 5-10 min. Det känns bra eftersom de blir mindre belastning för dom när jag ökar tempot. Men är det dumt av mig att göra så? De är ju trötta efter promenaderna men inte utslagna. Tack för svar :) mvh Johanna, Bonzo och Bonnie
Det är nog ingen fara, så länge du inte tvingar dem till att göra något eller pushar dem för mycket. Lite granna tror jag inte skadar… Vi går ganska långt med Zally 4.5 månader. Säkert upp mot 30 minuter - en timme två-tre gånger per dag. Hon går dock lös hela tiden så hon kan själv bestämma tempo och så ser man snabbt om hon börjar bli trött så kan man bära henne/vända.
Lycka till! :)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Tror inte att det är någon fara alls. När min pojke var 12v gick vi "långpromenader" på 20-30 min, i hans takt såklart. Nu är han 9mån och vi kan promenera milen utan några problem, han älskar att få komma ut och gå i skogen 👍
Jädrars vad grym huskyn ser ut! Jättesnygg!
Eftersom det är en aktiv ras så tror jag dom kan ha svårt att själva känna av att nu är dom trötta ..
Min alaskan malamute var/är i alla fall sån, hon kan hålla på tills hon storknar! Hade jag gått promenader tills hon verkade trött skulle jag nog få gå hur länge som helst ..
Bättre är att inte gå för långt och istället göra mycket roligt under promenaderna och låta de använda nos/huvud istället för sin växande ben ;)
// Michis
Jag hade inte joggat med dom, men promenader och egen lek tror jag inte skadar. Jag var ute vid behov med våra unghundar/valp och satt ofta ute så hon fick röra sig fritt. Gick långa promenader då vi hade vuxenhund då åkte gärna valpen i ryggsäcken bitvis. Tycker 4 tar upp bra tänkt :)
Hade inte eller joggat. Valpar ska inte motioneras direkt i den bemärkelsen.
Sedan mer mental träning för att trötta ut :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min valp på 3,5 månad får komma ut på promenader två gånger om dagen, där vi tränar på att gå lös med störningsmoment osv. Vi kan vara ute 30 min åt gången men det är ju inte promenad i rask takt på asfalt utan vi går i varierad terräng och han får stanna och nosa när han vill bara han kommer när jag ropar.
Jag tror den motionen ni har fungerar utmärkt, man får vara uppmärksam på hundarna bara :)
Medarbetare på bildredigering! :)
Man ska absolut inte överanstränga en valp, speciellt inte en ras som växer ganska mycket. Deras leder kan ta stryk av det. Så jag skulle avråda dig från att jogga med dina valpar innan de har blivit lite äldre. Det är en annan sak om de leker själva, då kan de få leka hur mycket de vill och kan bestämma själva när det är nog för dom. Förstår du vad jag menar? :-) När man joggar eller motionerar med valp så har de egentligen ingen chans att kunna varva ner.
Bättre att låta de använda huvudet, istället för kroppen, nu när de är så pass unga.
Hade jag varit ute så lite med min 13-veckorsvalp hade hon rivit huset i ren uttråkning. Ut med er, men låt hundarna röra sig fritt så mycket som möjligt, dra inte igång dem så att de pressar sig mer än de hade gjort självmant och ta om möjligt promenader med hundarna var och en för sig så att de inte stressar igång varandra heller. Ut med en av dem, träna inkallningar och mentala grejer, låt hunden strosa runt och utforska världen i eget tempo. När den är nöjd, byt hund och gör samma sak där.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Min valp har hängt med på längre turer ett bra tag nu, och hon är 6 månader idag. Dock går hon alltid lös men vi kan gå i 1-2 timmar och även bara vara ute i skogen. Har blivit mycket bär- och svampplockande i flera timmar och det är hon med på. Sålänge de går lösa och inte leker för mycket är det nog ingen fara. :)
Oj, tack för alla svar! Hade inte förväntat mig så mycket, första gången jag skriver på ett forum hehe :)