Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1197 ggr
lollynonna
0

Tips på aktiviteter?

Hej! Jag har en hund (eller ja familjen har en hund) och just nu är hon ganska uttråkad.Vi håller på att renovera huset och har därför inte jättemycket tid för henne. 

Har ni några tips på aktiviteter till henne? Vi har provat viltspår, dock så har jag inga grejer till det och vågar inte gå själv i skogen.

Personspår ska jag börja träna, vet bara inte hur man börjar? Tips tack!

Agility är inget för henne som det ser ut nu, hon är ganska trög och förstår inte riktigt hur man tex hoppar på kommando.

Jag vill gärna ha utförliga svar på hur man gör, hur man börjar och gärna vilken miljö som är bäst för träningen. Tack på förhand!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Fialialej
0

Gå en kurs i vad som än verkar intressant för dig? Finns aktiveringskurser där du får prova på olika saker med din hund exempelvis. Bra sätt att komma igång. Ingen hund kan hoppa på kommando om man inte lärt den det, så det betyder inte att din hund är trög.

"På natten är alla katter svarta"

lollynonna
0

#1 Jo Jag har gått en kurs med henne, (eller ja hon fick följa) Men jag vet inte riktigt vad det finns att välja på. Och jo jag har ju lärt henne att hoppa, jag fattar ju själv att de inte förstår direkt. Jag lärde henne det men fokus ligger enbart på godiset, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Hon kommer inte ihåg något eftersom hon bara är ute efter mat😛 Och jag grundar inte hennes osmarthet enbart på grund av det, det tog tillexempel 4 månader för henne att lära sig öppna en hundlucka, vi tränade flera gånger om dagen varje dag.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[erika.tornlycke]
0

Ett enkelt sätt att göra lite vardagsaktivering är att "gömma" matskålen så hunden måste lukta sig till var skålen är eller slänga ut maten (om det är torrfoder) på gräset alternativt om man slänger ut lite godis som hunden får leta upp, båda våra uppskattar det :) det är toppen om man är sjuk eller har lite ont om tid :) har det som standard vid sjukdom x)

lollynonna
0

#3 TAck för tipsen! Det med gräset ska jag prova, hon är inte så förtjust i att leta fram maten inomhus.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

monstermash
0

Lite basic saker jag kommer på såhär på rak arm är godisruta, godisträd och eventuellt parkour om det passar er?

Godisruta: Trampa upp en ruta i gräset, gå sedan över rutan och sprid ut x-antal godisbitar. Ta därefter med hunden till rutan och låt den nosa upp godiset. Lite förenklad variant av #4 förslag mao.

Godisträd: Du gömmer godiset i trädet helt enkelt och låter hunden leta efter det. Gärna varierande höjder.

Parkour går ju att köra var som helst oavsett hur mycket tid man har. Även om inte agility funkar för er, kanske det fungerar bättre att hunden hoppar upp på en sten/bänkar, balanserar på stenar/stockar eller liknande? 

Klickar du? Isåfall kan du köra lådan - att hunden får godis för visat intresse, tar steg fram, och därefter när hunden står i lådan med en tass och slutligen med alla fyra tassar. Det kan du utöka till andra miljöer också. Går väl utan klicker med men iallafall jag tyckte det var lättare med just klicker. :p

lollynonna
0

#5 Tack så mycket för tipsen! Godisträd ska jag prova, bara jag hittar ett lämpligt träd. Parkor verkar riktigt kul, det ska jag också testa! 

Godisruta tror jag nog är för lätt för henne! Men annars var det också ett bra förslag🙂

'Nej jag klickar inte just nu, men jag funderar på att börja. Det går lite i omgångar då jag klickar haha. Min mormor brukar köra lådan (men med massor av olika saker som låda) så jag kan ju fråga henne hur hon brukar göra också🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol

monstermash
0

Det finns ett iFokus forum om just Parkour om du vill ha inspiration. :)

Annars finns det ju mängder att hitta på. Gillar hon att bära? Hon kanske kan få lära sig att städa undan sina egna leksaker, lägga tvätten i tvättmaskinen eller liknande? Då aktiverar ni henne samtidigt som något som behöver göras blir gjort. ;)

lollynonna
0

#7 Åh det visste jag inte! Ska genast bli medlem där. Jo hon gillar att bära, jag har gjort ett halvhjärtat försök till att få henne att plocka undan, men det är mest för att jag inte vet hur man ska börja!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

monstermash
0

"Hundparkour" hette sajten visst, men du kanske hittade den ändå. :p

Finns en artikel på Blandrashundar iFokus som tar upp hur man lär hunden att städa för inspiration! :)

lollynonna
0

#9 Åh vilken bra länk! Jo jag hittade;)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Michiis
0

Lite aktiveringar för hjärnan  : 
Göm godis i pappkartonger i olika storlekar, för att försvåra så stoppa godis i mindre kartong som du sen lägger i en större ^^  Göm kartong med godis, så hunden får leta upp kartongen först också.
Häng upp en petflaska i ett snöre som du lagt godis i ..
Ha en toa rulle som du lägger godis i , knyt fast i ett snöre och göm under en möbel med snöret bara som syns :)
Använd en glasburk, gör lite små hål i locket, stoppa i godis i burken, på med locket.

// Michis

lollynonna
0

#11 tack för tipsen! Jag får börja lätt så att hon inte tappar intresset direkt. Det var jättebra tips:D

// Linah 

SolGerbilsidanSol