Trötta ut hund - tips?
På lördag, klockan 4 på morgonen, så sätter vi oss i bilen för flytt från Norrland till Småland. Sist vi åkte tog resan 14 timmar, men nu har vi hund med oss, så det lär ju ta lite mer tid.
Planen var att vi i morgon skulle köra slut på oss båda, med lite lek på inhägnat område, promenad, och cykling, ev lite "styrketräning" (t.ex. parkour eller drag) beroende på hur trött han blev.
Dessutom skulle vi mentalaktivera också, med lite lydnadsträning, trickträning, och sök.
Men. Naturligtvis så gick ju det här inte för sig - så idag blev jag helt galet sjuk (i princip från klar himmel), och kan på sin höjd hasa till badplatsen och tillbaka (ca 200 meter) varannan timme.
Jag håller naturligtvis tummarna för att jag hunnit bättra på mig till i morgon, så att jag kanske i alla fall kan cykla en stund med honom.
Har ni några tips på hur man kör slut på hunden, så att han kan ta det lugnt i bilen, utan att jag svimmar? (Ska försöka hyra ut honom till mor eller så, för en lite längre promenad i alla fall, men vi får se hur det går.)
Slänga ut middagen på gräset står på schemat, också lite trickträning om jag kommer på något att lära honom :)
Låta honom leka med andra hundar i någon hundrastgård. Det kör iallafall slut på min hund. :)
//Josephine :)
Finns tyvärr inga hundrastgårdar här, och känner inga hundar häromkring, utan att köra i 1½ timme, och då måste någon skjutsa mig :/ Annars hade det lätt varit det bästa alternativet, Arrak brukar också däcka efter att fått leka med hundar :D
Något som kanske inte är så energikrävande för din del, beroende på hur sjuk du är förstås ;)
- Godisträd
- kartonger på golvet men bara en enda som innehåller något gott/kul (typ som nose work fast utan något riktigt mål annat än att mentalt trötta ut hunden)
- dogparkour
- sen har ju jag en hund som springer för glatta livet när han är lös, tills jag kallar in honom då kommer han som ett skott, så säger jag att han får springa igen, så kallar jag in honom igen.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Spår! Korta spår där ni tränar på att gå lugnt med nosen ordentligt i spårkärnan.
Typ IPO-spår?
Jag kör samma resa som du på söndag men tvärtom (11h resa), flyttar från Småland till Norrland så detta kom verkligen väl till pass 😂
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#4 Haha, vilken tillfällighet!
Det beror nog lite på vilken typ av hund man har men jag skulle nog inte gjort någonting speciellt för att trötta ut hunden - min hund tokslocknar i bilen och kan nog sova ett dygn utan problem. Om hunden inte kan slappna av så kanske man kan börja fundera på om den är lite överstimulerad, men det där känner du ju bäst själv du som kan din hund. :)
Hur som helst! Jag tror också mycket på nosarbete för att trötta ut hunden. Du kan ju göra lite spårövningar, godissök osv i mitten på resan också så kanske det underlättar lite.
Verkligen!
Min hund älskar visserligen att åka bil och sov hela resan sist vi åkte upp förutom vid kisspauserna dårå MEN jag får lite dåligt samvete över att inte göra något med honom så jag passar på att göra honom lite lagom nöjd sådär innan resa 😃
Gör densamma när vi åkt tåg upp/ner med resor på 13-15h, skönt med en extra trött vovsing 🙂
Jag älskar också spår, typ det bästa jag vet, men jag får aldrig Arrak att fästa i spåret? Han spårar urfint när det gäller andra hundar eller katter, följer spåret ner på millimetern - men så fort det är ett lagt spår så finns det ingen förståelse för vad som händer. Har både försökt att sätta honom på spåret, och att låta honom hitta spåret själv. Om han får upp spåret, så släpper han det snart igen.
Tips? Om vi fick till spåret så tror jag absolut att han skulle vara helt däckad sen.
#3 Tack för bra tips, det där ska vi absolut göra! Förra ägaren sa att han kan gå lös i skogen och springa, och det tror jag säkert, men jag vågar inte lita på det, eftersom att han ibland nonchalerar inkallning, och har stuckit två gånger på katter, så är jag för feg för att prova :S
#4 Men vilket sammanträffande :D
#5 Det var också min första tanke, att han var överstimulerad, men efter ett par veckor så ser jag det att han åker mycket lugnare om han är aktiverad innan vi åker, så jag tänker att vi kör på det :)
Testat viltspår med klöv och blod? Alternativt antingen eller av dem?
Ert problem i spåret ger ju en perfekt anledning till att nöta spårkärnan 😂
#7 Har du testat att göra ett ordentligt uppstamp med foten, sätta honom ner en bit bort och gå fram till uppstampet och pilla lite? Det brukar göra så hunden blir sjukt intresserad av vad det är du har hittat och min hund plockar upp spåret direkt.
Annars propagerar jag också för viltspår - många hundar tycker det är mer spännande med blod och klöv!
#8 Nej det har vi inte gjort. Kanske skulle göra det. Vars köper man sånt? (Får läsa på lite om blodspår, viltspår har jag kört tidigare :D )
Viltspår och blod tycker jag nästan hör ihop, haha.
Blodspår är väl viltspår utan klöv antar jag 😃
Nötblod kan du köpa på ICA t.ex. Leta i frysarna, är burkar på 0.5l.
Annars kan man köpa blodpulver på djuraffären och blanda ut med vatten, håller mycket längre också eftersom det frusna blodet måste användas inom någon dag om du tinar det.
Smidigare med pulvret vid flytt också 👍
Välkommen till Småland får jag väl säga då 😃
Spår är jätte bra och det har du redan fått bra tips på.
Gillar hunden att simma kan det vara ett alternativ?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#11 Det är så synd, men jag vet inte vars jag ska få tag i en klöv. Det var en tjej som frågade på lite fb-grupper som jag också är med i, men hon fick aldrig något svar vad jag vet :/ Annars hade ju det varit perfekt. Har dragit en korv en gång, men det fick som ingen respons.
#12 Jag måste bara få beklaga mig över tragedin - jag har en labrador som inte älskar att bada! o:
Han kan gå i utan knussel en bit, och kan gå upp till magen om jag följer med honom ner i vattnet, men det finns verkligen ingen badglädje, utan det är mer ett pliktskyldigt litet "om du vill att jag ska bada så…" ^^
Men kanske kan ta med lite leksaker till stranden, det borde ju vara mer effektivt än att bara leka i en inhägnad :)
😮ÄR det möjligt med en labrador som inte gillar vatten?? Kors i taket! 😂
Mentala små godisövningar är min räddning när jag är trött och Lizza behöver aktivering. Kong fylld med mat och lite hundleverpastej för att öka svårigheten är MYCKET populärt! Har du inte en kong kanske en plastkopp (hårdplast, inte engångs) funkar? Ta något kladdigt runtom i koppen så maten fäster i väggarna, tejpa med silvertejp så öppningen blir mindre? Eller en liten petflaska som du klipper av korkdelen på så öppningen blir lite större (silvertejpa öppningen så den inte blir så skarp), klipp av mitten och silvertejpa ihop den i lagom storlek.
Om du har tex plastkoppar som du kan sätta över godis kan du först börja med godis under alla, sen under bara en och till sist blanda runt dem också, du vet som såna där trick där man ska hitta vilken kopp den är under, eller var damen är när de har kort. Hundar har en fördel med sin nos 😉
Aktiveringsboll brukar ju vara populärt också, har du inte det kanske du har en tom petflaska? Lätt: Klipp ut två hål. (De kan också vara större i början och sen kan man tejpa dem mindre.) Medel: Tejpa för ett av hålen/ta en ny flaska och gör ett hål. Svårt: Inga hål, utan kork, så de måste "vända" på flaskan för att få ut godis, istället för att rulla flaskan.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Arrak har idag fått blandfrukost (både kulor och färskfoder) serverat ute i det gröna, bokstavligen. Sedan har han fått ligga ute på gården och äta på en kong med färskfoder infruset i, medan jag har flyttpackat. Det var dumt av mig att lämna det till sista minuten, när jag blev så tvärsjuk, men sånt är livet. Har vi tur lär jag mig en läxa ^^
Vi tänker nog åka en kväll tidigare, dvs redan idag efter att mamma slutar jobba, så packningen måste bli klar idag, dessutom.
Efter det där, så åkte vi in till stan, och så fick han ligga med på en uteservering medan vi lunchade, sedan gick vi kilometern genom stan hem till far, och så släpptes han lös för lite lek och bolljakt. Han sprang lite lugnt i tio minuter, sen så tog han bollen, och gick och la sig. Tydligare signal finns det nog inte.
Lagom uttröttad vovve, som så fort vi kom hem kröp in under bordet i hörnet - hans långsovarhörn. Så nu tror jag att vi klarar oss ikväll. :D
#16 Tackar!
Hur gick resan för er?
Min voffe sov igenom hela vår 13h resa, blev omvägar att ta pga vägarbete.
Han fick springa av sig på gården där min häst står, härjade och busade 1.5h medan vi blev bjudna på frukost innan avresa 😃
Gick jättebra! Han har tidigare varit lite orolig i bilen, men samma dag som vi åkte så bara smällde det till och så var han helt avslappnad och lugn. Vältajmat :D
Vi gjorde inte särskilt mycket mer än godissök på gården, en frusen kong, och lunch på stan, men han var tydligen väldigt trött ändå. Det tog bara 13 timmar ner den här gången, och vi stannade ungefär var tredje timme för kisspaus och vatten.
Arrak tog det hela med ro, och hoppade glatt in i bilen igen de allra flesta gångerna, det var efter sista kisspausen som han inte var jättetaggad på att komma in igen.
Jag älskar att tröttna ut mina hundar med spåra IPO spår med dom :)
då tränar man att hunden ska vara väldig noggran och nosen ska vara nera hela tiden så mycket som möjligt på spår kärnan :)
// Carla & dogpacken
http://carladogpack.blogg.se/