Vilken ras passar oss?
Jag har länge letat efter rätt ras och väljer nu att be er om hjälp!
Jag är 20 år och bor ihop med min kille och en kanin. Vi har en aktiv vardag med långa kvällspromenader, träning och löpning. Bor 10 minuters gångavstånd från jobbet där vi båda jobbar heltid.
Jag har gått djurvårdsprogrammet på gymnasiet och har en bred kunskapsbank gällande hundar medan min kille inte kan så mycket. aldrig ägt egen hund men haft ett flertal foderhundar som jag haft hand om och tränat.
Vi söker en lättskött liten hund som orkar hänga med på alla aktiviteter men som även klarar av att ligga hemma/hundgård med en enkel rastning då vi jobbar. Den ska inte fälla överdrivet mycket, ha platt nos eller ha rasbundna sjukdomar.
Vilken hund tror ni skulle passa oss?
Kraven låter hårdare än vad de är!
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
Glömde skriva att det är viktigt att kunna ha min hund lös och vill därför inte ha en präglad jaktras!
En Jack russell eller någon av de mindre terrier raserna kanske? Själv är jag lite partisk för Cairnterrier då jag själv har haft en och de är underbara hundar. Små men med mycket driv och mycket ork.
Xoloitzquintle, en frisk aktiv soffpotatis som inte fäller alls (nakenvarianten). Finns i storlek från 25 cm upp till 60 cm.
En ras utan rasbunda sjukdomar finns nog inte. Men det finns ju friskare, och sjukare…
Jag skulle också säga jack russell terrier, om det inte vore för att ni har kanin. Visst det går med mycket träning att få en terrier att låta bli kaninen, men en vacker dag kan faktiskt instinkterna ta över. Dom är ju trots allt grythundar, mao jagar dom småvilt. Typ kaniner.
Jag vill däremot tipsa om Shetland Sheepdog! Kvicka, snabba och vackra hundar som passar till det mesta, vill hålla igång men passar även som aktiv sällskapshund. Visst fäller dom lite, men det är inte kopiösa mängder som vissa korthåriga raser.
Dom har lite ögonproblem tyvärr, men man får leta efter friska linjer så ska det gå bra. Detta är en vallhund i grund och botten, vilket gör att hunden vill hålla ihop flocken och i regel inte sticker ifrån flocken.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Västgötaspets! De orkar mer än vad man tror, trevliga att jobba med, friska, pigga och relativt lätta att ha lösa. Det negativa är väl att de har lätt för skall. Sen fäller de väl endel men om det är överdrivet mycket vågar jag inte svara på!
#2: jackisar kan ha mycket jakt i sig. TS ville ju inte ha en sån hund, så jag rekommenderar nån annan ras.
Någon av bichonerna? De kan verka små men orkar mer än vad man tror. Orkar ni så orkar hunden 👍.
Man kan klippa ner dem om man inte orkar pyssla så mycket med pälsen. Lättsamma, friska och långlivade.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag valde Russkiy Toy som hund nr 2 för jag ville ha en hund med lite hår, som var liten nog att följa med överallt = bärbar, och som ändå var lite åt det sportigare hållet, frisk och social,
Hur han kommer hänga med ut och springa då han blir vuxen vet jag inte men får ständigt påminna mig själv om att han inte ska gå särskilt långt pga åldern för han tycker minst sagt att han kan gå själv.
Däremot har han humör så det räcker och blir över, är verkligen allt från tokjäkla glad till att bli nära på förbannad om man t.ex. råkar väcka han, han är rätt säker på sig själv, tog inte lång tid innan han började tycka att "äh jag går på egna äventyr" och vill samtidigt gärna vara med och lära sig nya grejer.
Den äldre jag har är blandras mellan papillon, chinese crested, toy Pudel, är helt naken i stort sett = har sett ETT hår ramla av han en gång för massa år sen ;) Om han får välja så ska hans liv gå ut på att mysa, springa, busa och hoppa, tricks går fint men ren lydnadsträning är skittrist, negativa som egentligen oxå är positivt är att han är rätt känslig och på så sätt oxå är lättstressad men vi jobbar på det, han hänger utan problem med då vi är ute och cyklar iallafall och jag tror inte jag springer ikapp han, men då bör jag inte springa heller så han får vara snabb på egen hand! 😃Av de raser som är i han hade jag valt Chinese Crested pga att dom är så jäkla skoj eller en Pudel och klippt ner pälsen pga att dom är smarta, med på allt och man slipper hår överallt
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Jag skulle inte heller rekommendera JRT, en famljemedlem har 2 st och de sticker efter vilt 10/10 gånger då de stöter på det. Kan ni tänka er lättare pälsvård så rekommenderar jag Pudel, dvärgschnauzer eller någon bichon-ras. Min klasskompis dvärgpudel hänger utan problem med och springer 7-8 km flera kvällar i veckan :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Min ras skulle kunna passa. Prazsky krysarik. En pk är liten och nätt men samtidigt robust och tålig. Vi kan vara ute i timmar utan problem. Är vi i skogen och jag vill klättra upp nånstans där hunden inte kommer upp är den liten nog för att lyftas upp. Dom är avlade för råttjakt, så dom är snabba, smidiga, har bra hörsel syn och lukt, dom är pigga och alerta och lyhörda. Dom är även till för att vara vakra inne på slottet, agera sängvärmare, och synas men inte höras på stora banketter. Detta har gjort att dom är mycket trofasta och följsamma, något reserverade mot främlingar, absolut inte rädda, bara ointresserade. Det finns dagar då jag inte har lust att göra något allt, då ligger hundarna helt enkelt i soffan och latar sig med mig. Normalt är jag alltid hemma med mina hundar, men lite nu och då så måste dom lämnas. Upp till 6 timmar kan jag lämna mina hundar utan problem. Sen måste dom ut och kissa. En hel arbetsdag är inte att rekommendera för någon ras att vara ensam inomhus. Rastgård kan man naturligtvis ha dom i, men under vinter halvåret är det nog lite för kallt för längre stunder. Visserligen är det lag på uppvärmd koja, men jag vet ändå inte om jag skulle vilja ha mina ute i flera timmar på vintern. Mina hundar fäller nästan ingenting. De fem jag har nu fäller mindre tillsammans än mina två nakna xolos som jag hade förut. Väldigt enkel pälsvård. De korthåriga behöver man egentligen inte göra nånting med. Långhårsvarianten är enkel också, se bara till att öronen är tovfria så sköter sig pälsen själv. Relativt frisk ras. Vanligaste problemen är väl patella, dåliga tänder och kroksvans (eftersom det är en gammal kuperingsras, väldigt nytt att inte kupera hundarna) Det förekommer hjärtfel, cushings, syringomyeli m.m men ingenting så utbrett att jag kan kalla det för rasrelaterade sjukdommar, syringomyeli tex är det mig veterligen bara en individ som drabbats av.
minavitas.wix.com/kennel
#2 Jag har haft en Cainterrier som foderhund, en riktig pärla! Har rasen i mina tankar men vet inte om det funkar med en grythund om man har smådjur? Annars en otroligt härlig ras!
Har funderat på: Pappilon, Chiwawa, Cainterrier med mera. Västgötaspetsen fäller lite för mycket… annars en fantastisk ras! Vill ha en hund som kan gå lös utan att man ska vara rädd att den springer iväg på jakt. Den ska även vara lätt att ta med sig överallt och inte ta mycket plats.
Tack för alla bra svar och kom gärna med fler :D
Ser att ni fått en massa tips på raser så det lämnar jag Men vill påpeka att ni inte bör lämna en hund 8 h om dagen medans ni är på jobbet . Det är inte rätt mot hunden . Så dagmatte eller hunddagis .
Kolla Västgötaspets eller Corgi. :)
#11 Jag hade Carin terrier och kanin samtidigt. Vi hade kaninen när Ida (hunden) kom till oss så hon vande sig från början. Uppfödaren hade även hon kaniner och höns som hundarna kom i kontakt med. Jag tror att man kan lära dem att lämna smådjur ifred, eller i alla fall lära dem att de inte får vara nära smådjuren.
Jag har en bekant som har en bordercollie som är lite lagom understimulerad som vallar familjens två kaniner fram och tillbaka vilket stressar både hunden och kaninerna otroligt. Så jag tror att mycket handlar om vad man ger djuren för förutsättningar att komma överens.
Jojo…. vi hade undulater när vi skaffade vår andra jackis. Så hon var van vid att de satt i sin bur, och vi hade noggrann uppsikt över henne när de var ute. Hon fick veta att hon inte fick röra dem. Tyvärr kom de ut själva en gång pga att burdörren lossnade, och då passade min hund på - trots alla förmaningar hon fått tidigare. Det sa bara snapp så satt ena undulaten i munnen på henne, och jag fick inte tag på henne förrän fågeln var död. Den händelsen lärde mig att inte lita ett dugg på min hund när det gäller andra djur.
Jag tänkte på Papillon direkt när jag läste ditt inlägg. Härliga hundar som både kan ta det lugnt och gärna följer med och tränar.
Hade definitivt inte rekommenderat jack russel alldeles för mycket jaktinstinkt. Visst kan man lära dem att leva ihop men tycker det låter som en alldeles för stor risk.
Jag tror alla de tre raserna du funderat på hade fungerat med lite träning och att vänja dem vid kaninen redan från valp.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Svensk lapphund? Fäller en del 1-2 gånger om året men håret samlas i tussar och är lättare ägg plocka upp :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Tack för alla tips, känns som jag är på rätt spår, nu gäller det bara att hitta rätt tid i livet. Självklart ska inte hunden bli lämnad ensam inne i huset en hel dag! tack för era svar!
Cairnterrier, ja. Det kan gå bra med kaninen - men det kan också skita sig.
Min cairn skulle jag vilja påstå var "medel" när det gällde jakt, vi tragglade "inte röra kaninerna i stallet" från det att hon var åtta veckor. För det mesta var vi eniga om att kaninerna skulle man ge f-n i, men ibland slog det över i terrierhjärnan.
Jag skulle faktiskt inte lita på den typen av hund tillsammans med småvilt. Ok om man har djuren i skilda rum och kaninen aldrig är lös utan strikt uppsikt men man kan göra det lättare för sig.
Annars är cairn ruskigt roliga små hundar👍.
Jag tycker i och för sig att man skall se upp med ALLA hundar, oavsett ras, när det gäller mindre djur i ens närhet. Det är hundar, inte robotar, även om de har i princip noll jaktinstinkt så kan det smälla till rätt som det är.
Kan dock säga att min isländska fårhund funkade fint med mina dåvarande kaniner även om de inte fick vara ensamma utan uppsikt. Enda problemet var att Mamma Kanin körde bort hunden från matskålen och glatt själv glufsade i sig hundmaten vilket rimligtvis inte var särskilt nyttigt för en kanin😛.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag säger helt klart sheltie , visst den fäller MYCKET två ggr per år . Men införskaffar man sig en hundfön går fällningen relativt smärtfritt . Pigg och lättlärd hund som hänger med på det mesta och har koll på flocken .
Bullterrier, chow chow , tibetansk spaniel, bolognese, bichon havanaise och Shiba är lugna raser som kanske skulle passa?
#21 Bullterrier är långt ifrån lugna!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 chow chow är långt ifrån friska
minavitas.wix.com/kennel
Liten och frisk ras vill jag uppmärksamma alla som ger tips! skriv gärna som många gör, fördelar med raserna ni tipsar om!
Kromfohrländer! Underbar, mellanstor, glad vovve! Inga speciella rasbundna sjukdomar men valparna bör ögonslysas eftersom att det förekommer ögonsjukdomar(väldigt sällsynt). Väldigt pigg och hänger med på allt, men är ur rasgrupp 9, så behöver fortfarande inte jättemycket. Otroligt följsam och har mycket lite till ingen jaktinstinkt. Dvs är mycket lätta att ha lösa. Väldigt lättlärda. Zally 16 veckor kan redan: sitt, ligg, snurra, spinn, hit, stanna, studs, gå mer eller mindre perfekt i koppel m.m. Den enda nackdelen jag har märkt hittills är att Zally åtminstone har väldigt svårt för vara ensam eller hos dagmatte… Men det går bra och jag tror att det löser sig med ordentligt med träning.
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Dvärgschnauzer
Mittel spitz har jag uppfattat som en aktiv sällskapshund som orkar mycket men inte kräver så mycket. Fäller ordentligt 1-2 gånger om året, men borstas dem varje dag (kort period) så är det inga problem, annars borstas dem ca 1 gång i veckan. Smarta, sociala och låg/ingen nämnvärd jaktlust (har träffat ett tiotal men finns säker individer med jaktlust så klart). En nackdel är att dem har lätt för att bli skälliga men hur pass beror på individen och sedan till viss mån träning - men man får nästan räkna med att det kanske inte går att få bort helt. Finns även mindre varianter (kleinspitz, pomeranian) - dock aldrig träffar någon sådan. Vill även minnas att det är en väldigt frisk ras :) Lycka till!