Hur gör ni?
Alltså, jag har funderat MYCKET omkring det här med hur andra gör med sina hundar under dagarna. När de jobbar, 7-16 tex. Jag vet ju att massor med människor har hund, var gör de av med hunden? Känns som att det är rätt mkt hysch, hysch om det. Enligt lag får hunden bara vara hemma, vad är det, 4 timmar? Jag vet hos mina föräldrar, hunden var själv 7-16 om dagarna, eller det blir ju 6.30-16.30 med körning osv. Enligt lag var det ju förbjudet, men hunden låg o sov. Även om man var hemma så ville han inte göra något, han ville sova o ta det lugnt. Sen var han aktiv på kvällen. Jag letar efter hund, jag förstår om det är en hund som behöver komma ut om dagarna, då ska den självklart ut. Är det inte ändå upp till varje hund? Men som sagt, jag undrar hur alla ni gör. Alla kan inte gå arbetslösa, eller jobba låga deltider, eller påverka sin egen arbetstid. Jag är nyfiken på hur det egentligen fungerar! Jag tänker i alla 100 olika banor liksom och kan inte släppa det.
Vi har hund i familjen och min mamma tar alltid med sig den till jobbet varje dag om inte någon annan är hemma. Visst beror det på vilken hund det är, en del kan vara ensamma längre och en del kan inte vara ensamma alls. Men jag tycker inte riktigt det är rätt att lämna hunden ensam i 10 timmar, den skulle behöva komma ut i alla fall en gång under den tiden anser jag. Man får ju anpassa sitt liv lite efter hunden så hundar är kanske inte riktigt för alla om man bland annat inte har tiden för dem men om man gärna vill ha en hund så ordnar man nog tid och löser problem för att det ska fungera :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Man gör väl det som funkar, men för det första finns det ingen lag om hur länge en vuxen hund får vara ensam. Enbart rekommendationer. https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
Jag skulle tro att många löser det hela med hundvakter, man kanske går hem på lunchen och tar ut hunden och rastar den, ungarna tar ut jycken när de kommer från skolan, hunddagisbranschen verkar växa rätt snabbt.
Jag tycker inte man ska hänga upp sig på tid här i första hand, för vissa hundar är det djurplågeri att lämnas i fem minuter, för andra klarar de en dag finfint så länge de får den stimulans de behöver övrig tid.
Vi klarar det med arbetstider som gör att hunden sällan behöver vara ensam mer än fyra timmar i taget, vi har tur på det viset.
Har man tur kanske man har familj, vän eller någon granne som hjälper till. Annars hunddagis, dagmatte och sådant. Annars får andra kanske ta lite längre lunch för att hinna, Andra kanske har hundarna ute i hundrastgård. Finns många möjligheter. Själv är jag sjukskriven och studerar (inte fulltid) så jag är hemma istortsätt jämt.
Jag är doktorand och min sambo studerar på heltid, vilket gör att vi styr mycket över vår egen tid, även om jag är något mer bunden än vad han är. Arbetstiderna varierar i perioder men just nu studerar sambon hemifrån på förmiddagen, åker ut i skogen en timme med hunden på lunchen och sedan får hon vara hemma till 16-17 när vi åker hem tillsammans.
Mina föräldrar har en ännu bättre lösning: eget företag som drivs hemifrån.
Vänners lösningar varierar alltifrån att hundarna är hemma hela dagen (med korta rastningsrundor), till hundvakt, hunddagis, hundrastgård… en del kan ta med hundarna till jobbet också.
Jag har turen att kunna ha med mina hundar till jobbet.
Det finns ingen lag om hur länge den får vara ensam, men rekommendationer. "Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare." (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html)
De flesta jag känner som jobbar heltid åker antingen hem på lunchen och rastar hunden, eller har dagmatte eller någon som rastar den åt dem på lunchen. Hunddagis finns också som alternativ men det känner jag ingen som har sin hund på faktiskt. Sen är det ju olika från hund till hund om man kanske måste rasta oftare eller hur mycket den faktiskt mår bra av att vara ensam. Jag är själv dagmatte istället för att ha egen hund för tillfället eftersom jag är hemma dagtid. Skaffar jag hund och får jobb så kommer jag se mig om efter en hundrastare/dagmatte.
Jag är övertygad om att det finns dem som struntar i rekommendationerna och låter hunden vara ensam hemma 8 timmar var dag utan rastning eller sällskap. Frågan är hur många som faktiskt skulle erkänna det.
Har arbetat länge med hundar och dess ägare, aktivering är något av det viktigaste. Även om hunden sover en hel dag så betyder det inte att det är ok, det är inte rätt att tvinga hunden till att sova bort sitt liv och bara vara aktiv några få timmar. Även om den inte är av den aktivare sorten ska hunden åtminstone ha sällskap större delen av dygnet annars får man låta bli att skaffa hund och passa någon annans när man väl är hemma. Hundar blir passiva och ger upp hoppet om man inte gör rätt och ger hunden stimulerande dagar och inte minst foder. Inte bara något dåligt torrfoder som slängs ner i en skål. Utan spannmålsfritt av bra kvalite, variera mellan torr, färsk och burk så det blir spännande varje dag och servera inte i skål utan i aktiveringsleksaker - pyramiden är bäst för torrfoder liksom alla sorters kartonger där fodret kan gömmas i. Kongen är perfekt att stoppa färsk och burk foder i. Ta med av dagsransonen på promenaderna och låt hunden söka, är den kräsen ge dig inte och låta hunden sova bort sitt liv, stimulera den istället strö blodmjöl på maten spraya lite vatten och göm bakom stenar och träd och låt hunden söka får fart på de flesta hundar. Ge er inte även om er hund verkar lat det gäller att anstränga sig och hitta rätt aktivering och inte göra det lätta valet att säga att hunden är inte intresserad eller den behöver inte för det är en liten ras eller andra ursäkter. Alla hundar behöver aktivering på något sätt och inte lämnas ensamma för länge och för mycket bara för att de inte tillhör de som vågra säga ifrån och protestera. Utnyttja inte att hunden är snäll och bara sover bort sitt liv.
Tack för svar! 😊 Vi pratar om att min sambo kör hem på lunchrasten och rastar hunden. Annars har vi pratat om en som kommer och går ut med hunden. Jaha,rekomendationer, jag trodde det var lag på det, å tiden va ju inte i närheten av vad jag fått till mig! 😆 En dagmatte kostar mer än vad jag får ut i lön så det alternativet fungerar ju liksom inte för oss. 😊
#8 Nej, en dagmatte behöver inte kosta särskilt mycket! Daghunden jag har nu betalar de 200 kr i månaden för och då har jag honom i snitt 2 dagar i veckan. Visst är det kanske ett undantag men det finns faktiskt människor som inte tar mycket betalt för att få lov att vara med hund på deltid. Jag har hunden för att jag personligen vill känna på att ha hund, men inte har varken ekonomi eller hälsa (kroniskt sjuk) för att klara av en helt egen hund. Så ser man sig omkring så finns det säkert hjälp att få som inte är så dyrt.
Jag är borta 12 timmar per dag och har löst det genom att ett superbra dagis hämtar och lämnar henne hemma hos mig. Hon är ensam hemma 3 h på morgonen (då ligger hon bara kvar under täcket) och 1,5-2h på eftermiddagen.
Är student och har inte så ofta heldagar. De få dagar som jag har heldagar så åker jag hem på lunchen och rastar hundarna. Jag skulle dock inte kunna lämna dem heldagar och bara hem och rasta en snabbis varje dag. Det blir alldeles för lång tid, tycker jag, även om det är lagligt. För min del handlar det inte bara om att hundarna ska få komma ut och göra sina behov, utan det handlar även om att det blir en otrolig massa passiv tid där hundarna mest väntar på att jag ska komma hem.
Vad gäller rastning och lagen så är det ett allmänt råd att rasta hunden var 6:e timme. Det faktum att det är ett allmänt råd betyder dock inte att man kan göra som man vill och låta bli att rasta hunden på en hel dag.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#9 Oj, det var billigt. Jag har googlat runt och kollat, där har privatpersoner timpeng, ligger runt 100 kr i timmen. Det e rätt saftigt tycker jag för att passa en hund.. #10 Hunddagis har de ett bra på orten där vi bor, där de inte har så många hundar just för att tillgodose hundens behov på ett bra sätt. Men där var fullt.
#7 Såg inte din kommentar innan! Självklart är det ju inte så det ska bli. Vårt hundägande är planerat och vi båda har en tydlig bild av hur vi vill ha det med hunden. Det handlar om 2 dagar i veckan då både jag och min sambo jobbar 7-16. Om vi inte hittar en som kan passa hunden någon timme, eller som kan gå ut med hunden åt oss, så får min sambo gå ut på lunchen. Så får hunden aktiveras när vi kommer hem. Bra träning/aktivering har jag koll på åt hunden. 😊 Var mest nyfiken på hur andra gör. Jag tror det är MÅNGA ute i det här landet som låter sin hund vara hemma själva alldeles för många timmar.
#9 Finns ingen som betalar så mycket. Kanske om det gäller ett enstaka tillfälle annars nej. Tror inte att det är vanligt att en dagmatte tar över 2000 i månaden för heltid. Min tar 50 kronor per dag.
Jag har också svårt att tro att en dagmatte kan då mer än MAX 2500-3000kr per månad för en hund på heltid. Betydligt mindre för två dagar i veckan.
#12 Det var väldigt saftigt. Jag tog 1800kr/mån för heltid när jag hade daghund, dvs 80kr om dagen. Då lämnade de hunden vid 7 på morgonen och hämtade den mellan 16-17. Vi är grannar så det var väldigt smidigt på alla sätt och bäst av allt är att även om jag inte längre kan vara dagmatte så får jag träffa honom regelbundet 😃
Jag fick 100/dag. Tror det är medelbra. Sett både högre och lägre.

Jag är av åsikten att hundar inte är för alla, lika lite som någon köper sig en häst om tiden inte finns. Jag vet att det finns människor som lämnar sina hundar hela dagarna och hunden är ju så lugn och fin så allt är säkert jättebra. Hundar kan må dåligt och en passiv hund kan vara en deprimerad hund… Det finns inget syfte med att köpa en hund som ska ligga ensam hemma hela dagarna. Till dessa människor säger jag bara, testa själva att vara hemma 8-9 timmar utan tv, dator, telefon eller möjlighet att gå ut eller göra det du känner för… Man blir trött, slö och nedstämd… En hund förtjänar mental och fysisk aktivitet några timmar om dagen, de ska få se annat än tapeten hemma. Säg att du aktiverar hunden 5 timmar ute, det är fortfarande 19 timmar inne…
Jag avråder från att skaffa hund om den kommer vara ensam om dagarna. En runda på lunchen låter den tömma, men det är allt. Det är inte humant att låta en hund vara ensam.
#18 #19 Som jag skrev så kommer inte hunden vara ensam hemma. På lunchen ska den ut och en gång till iaf få sällskap! Det var inte iheller det som frågan var. Jag tycker det är lika fel därav min fråga. Frågan var hur alla andra gör om dagarna.
Det är ingen lag på hur länge en hund får vara ensam, utan det är tiden mellan rastningarna.
Har våra hundar i hundgård de gånger ingen är hemma, eftersom att vi har hus med värme till dem, samt att de kan göra sina behov, har fri tillgång till vatten, så överlever dem där i 5 timmar.
#20 Men hunden är väl ensam hemma även om någon går ut med den?
#21 Himla smidigt med en sån hundgård! Vi funderar också på att göra något liknande! #22 Hunden kan väl vara hemma någon timme i stöten??? Jag har förstått att du tycker att en hund inte borde vara själv alls. Hunden ska inte vara själv hela dagen. Hunden ska få besök antingen ett längre besök under lunchen eller två besök under dagen. Om inte en annan lösning hittas liknande hunddagis eller dagmatte (vilket jag kollat upp vad som finns och vad det kan kosta). Förstår inte problemet med det. Och det rörde sig som sagt om 2 dagar i veckan. De andra fem har hunden sällskap under hela dygnet. Hänvisar dig återigen att läsa det jag skrivit. Jag undrar hur alla andra gör för att få fler ideer.
Jag har läst det du skrivit så det är onödigt att hänvisa till det. Du har uppenbarligen en helt annan syn på "någon timme i stöten" än vad jag har.
#24 hur länge tycker du en hund kan vara ensam per dag då? Både i stöten och sammanlagt över hela dagen?
Jag pluggar på universitetet och har mycket egen tid som jag styr över. Blir det längre dagar åker jag antingen hem på lunchen eller så kommer någon annan och tar ut dom, ibland har jag dagmatte också. Jag bor dels nära universitetet och har en del vänner i närheten som kan ställa upp när det krisar så det brukar lösa sig fint.
Som flera andra skrivit finns det flera alternativ även om man jobbar heltid. Men ja, många låter nog hunden ligga hemma hela dagarna också.
#25 Max 3 timmar per dag.
Hundar är flockdjur och vill vara med sin flock. Kan man inte ge den det så får man ju erbjuda tex dagmatte. En del hundar klarar inte av att vara ensamma alls. Så vad gör man då om man inte har råd med dagmatte eller hunddagis? Och hur har man råd med eventuella oförutsedda utgifter?
För mig finns det inga vettiga argument till att lämna hunden ensam flera timmar om dagen.
Sånt här gör mig upprörd. Jag är ingen djurplågare eller någon elak typ som vill stänga in min hund o skita i den för att jag arbetar! Ta in det jag skriver och förstå mig rätt! Du verkar inte ha läst alls det jag skrivit. Jag tänker inte ta skit för något jag inte gör eller tänker göra! Löjligt! Jag tänker inte ens diskutera detta med dig, alls, när du pang bom dömer och ska sätta en etikett på en. Jag har för sören startat tråden för att höra många alternativ så jag kan kolla upp ännu fler saker. Nej, jag har inte råd att lägga hela min månadslön på en dagmatte! Har du själv det? Vem har det? De priser jag hittade på dagmatte kostade massor i timmen, vilket jag skrivit, som sagt. Uppenbarligen finns det billigare alternativ. Jag vet bara inte hur jag ska hitta dessa personer! Jag har aldrig skrivit iheller att jag inte har råd med hund, så sånt behöver man inte heller skriva om här (med hänvisning till #27). Så, har du inget tips att komma med, så tycker jag att den diskussionen slutar här. Hunddagisplats hade jag tagit direkt om där fanns plats, givetvis. Och dagmatte hade jag omedelbart tagit om jag hittade en för en vettig peng!
#28 Nu får du lugna ner dig.
Ingen har kallat dig djurplågare eller elak eller har gett dig skit. Etiketten verkar du ha satt på dig själv, för jag har då verkligen inte gjort det. Det är nog du som ska läsa det jag skrivit och inte tvärt om. Tala gärna om exakt vad det är du anklagar mig för att inte ha läst istället för att påstå det om och om igen.
Sedan undrar jag var du letat dagmatte om du hittat någon som kostar en hel månadslön. Inte ens hunddagis kostar sådana summor och där är det många utgifter.
För att hitta dagmatte kan man tex sätta upp lappar. Skriva i tidningen. Fråga på iFokus.
Sedan blir mitt råd till dig att inte ställa frågor om du inte är beredd på att du då får svar även från folk som har andra åsikter än dina. För det får man på öppna forum.
Jag kommer eventuellt kunna ha med hunden på jobbet, om det blir en boxplats ledig. Stora rymliga boxar där hunden sitter med andra hundar, under tiden jag jobbar. Funkar jättebra, de hundar som är där har riktigt lyxiga boxar och stormtrivs.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Frågan från början var fortfarande hur andra gör. Jag har aldrig tänkt eller menat att min hund ska vara ensam hemma en massa. Bara för att man tycker att något är fel, eller för att man tror något, så behöver man inte kläcka ur sig det och gå emot en massa bara för att man kan. Jag blir irriterad ja när människor tvungen ska hålla på så. Det hade varit fint om man kunde hålla sig till ämnet liksom utan att behöva tjabba emot någon. Eller försvara sig som en galning för att någon går emot om något som är felaktigt.
#31 Jag har håll mig till ämnet så jag har ingen aning om vad du pratar om. Tycker du går OT nu.

I din trådstart skriver du och undrar hur andra gör, du tar även upp ett exempel med en hund som låg ensam 10 timmar. Nej, det är inte upp till varje hund, ingen hund ska ligga ensam 10 timmar. Bara för att hunden inte skäller eller förstör inredningen så betyder det inte att hunden mår bra. Hundar sover när det inte finns någonting att göra, det hade jag också gjort, vad ska man göra annars?
Jag jobbar halvtid, mina hundar är hemma själva under den tiden. De har varandra och det duger gott sen myser vi resten av dagen :)
Ja mina föräldrars hund, han gjorde sådär som valp, vägrade gå ut när det fanns folk hemma. Därför menade jag att det var upp till varje hund kanske. Men jag har aldrig skrivit att jag tänker göra på det viset.
Vår hund går på hunddagis där han trivs superbra! Men en massa roliga hundkompisar :)
Min hund är hos mina föräldrar tillsammans med deras hund om dagarna. De rastas en gång på lunchen. Alla vi jobbar heltid. Nu har min hund sällskap i form av hundkompis på vardagarna men skulle inte se något problem att han var ensam heller så länge han rastas med jämna mellanrum. Det är ju så krasst att man jag måste jobba för att ha råd att gå på kurser, åka långt för att tävla och ge han allt annat han behöver. Han lever ett väldigt rikt hundliv de 128h som är kvar av veckan när man drar bort de 40h han är själv.
Jag och sambon studerar, så vi kan ofta kunna styra lite över våra scheman själva. När vi båda arbetade i somras hade vi helt enkelt hundvakt av grannen de dagar som våra scheman gick omlott för mycket. Vi sätter maxgränsen på 5h/dag som ensamtid, i vilket fall i nuläge. Vi hade inte skaffat hund om vår livssituation tvingade oss lämna hunden ensam i 10h, med eller utan lunchrastning.
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget skall ha hund om man är borta hela dagen och dessutom inte har råd att ha dagmatte. Det är djupt ovärdigt och egoistiskt. Hundarna förtjänar mer.
Jag studerar så jag styr själv rätt mycket, har 2-3 föreläsningar/dag. Under tiden är mina hundar hos min mor som är egenföretagare och kan jobba hemifrån.
Jag får en klump i magen och kan inte ens lämna mina hundar ensamma om jag så bara skall ned till affären och handla.
Medarbetare på brukshundraser.
#39 Så heltidsarbetande ska ej gå ha hund menar du?
#40 Om du läser det jag skriver så får du svaret på din fråga. Jag kommer att vara heltidsarbetande (är heltidsstuderande) men jag ser till att mina hundar får sällskap och får långpromenader när jag är på föreläsning.
Lämnar inte dem ensamma hemma hela dagarna med enbart en promenad på lunchen. Har inte min mor möjlighet får jag se till att ordna dagmatte. Har man inte möjlighet att betala för dagmatte eller ordnar sällskap på annat sätt så anser jag att man inte bör ha hund. Svårare än så är det inte.
Medarbetare på brukshundraser.
#39 Nu menar jag inte att låta kritisk: men vad gör du den dagen då du faktiskt behöver lämna hundarna ensamma i ett par timmar? Om det krisar med alla möjliga backups till hundvakter. Det går inte att stanna hemma från jobbet då, och ibland uppstår halvt omöjliga situationer. Och om du inte ens kan lämna dina hundar när du går till affären; hur fungerar ditt liv då? Jag tycker absolut inte att hundar ska lämnas ensamma hela dagarna, men ensamhetsträning är viktigt i min värld, för både hund och ägares skull.
#39 #41 Anledningen till att dagmatte blev för dyrt var att de jag hittade som erbjöd sig som dagmatte, de tog 100-150 kr i timmen. Det är mer än min timlön. Det säger väl sig självt att man inte kan betala mer än vad lönen är. Idag har jag äntligen hunden hemma, idag är hon själv en timme, de långa dagarna kommer hon att vara på hunddagis. Så visst finns det pengar till att sköta om hunden. Det är fantasipriser som jag inte har råd med. Som alla andra. -hon kommer inte vara själv hemma hela dygnet. Sen tänker faktist jag, att man måste respektera andra hundägare då det är deras val hur de sköter sin hund. Ägaren känner sin hund bäst, vet vad som gäller och vad som fungerar. Tråden ska inte handla om att människor ska höra att de gör ett dåligt jobb med sin hund för att de lämnar den hemma. Tråden handlade om hur alla andra gjorde. Jag ville ha tips, å andra kanske också vill veta dom. Det kan ju inte bara vara jag som undrar.
Mina finsk spetsar är i en stor hundgård mellan 8-18. Fast vi tar ju naturligtvis promenade flera gånger under den tiden.
Går hundgymnasium så hon hänger med mig på lektionerna eller är i hundgård då hon inte får följa med ^^
Andra hunden hänger med husse på jobbet
Jag är sjukskriven så jag är hemma med hundarna för det mesta. När jag har psykolog eller läkarmöte får de helt enkelt vara ensamma och det blir väl ungefär tre timmar en gång i veckan. Valpen är så liten än så länge så hon får helt enkelt följa med till psykologen, men jag har väl tur i det avseendet att jag faktiskt får ta med henne. Om det verkligen krisar sig någon gång har vi en granne som ställer upp att passa dem men hon har tyvärr inte möjlighet att promenera dem då vi har tre rätt så stora hundar som inte alltid uppför sig exemplariskt i kopplen.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell