Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
LĂ€st 2345 ggr
CayKantos
0

RĂ€ddningshund

Tjenare! đŸ˜ƒ

Jag gör klar innan för valet av första hunden som skall bli min om ett par Ă„r đŸ˜Ž

Vill som titeln sÀger gÀrna utbilda mig och min hund till rÀddningshund och ville via er rÄdgivning ha lite rÄd till vilken ras som ville passa bÀst som första- och rÀddningshund. Jag har vart inne pÄ SKK och försökt att kolla pÄ alla raser som verkar lÀmpliga och fick i slutÀndan dessa raser:

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/finsk-lapphund/

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/riesenschnauzer-peppar-salt/

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/schnauzer-svart/

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/svensk-lapphund/

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/australian-shepherd/

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/Belgisk-vallhund-groenendael/?image=110-belgisk-vallhund-tervueren.jpg

Personligt Ă€r jag mest attraherad av Aussie dĂ„ det har vart en av mina favoritrasor sen lĂ„ngt bak men vet inte riktigt hur den skulle kunna vara som förstahund. Är inte sĂ„ intresserad i utseende men mera kvaliteter och storlek. Kan tyvĂ€rr inte ha en allt för stor hund dĂ„ jag kommer bo i lĂ€genhet i nĂ€r framtid och dessutom inte har nog pengar att fodra t.ex. en sankt bernadshund đŸ˜‰

Utöver RĂ€ddningshund vill jag Ă€ven trĂ€na Agility och sjĂ€lvklart lydnad. Jag vill dock ocksĂ„ ha en hund som vill sitta och gosa med en dag efter en lĂ„ng dag pĂ„ arbetet och efter studierna đŸ™‚ 

Andra rasförslag Àr sjÀlvklart vÀlkomna!

SÄ mina frÄgor Àr:

1. Hur Àr dessa som förstahund?

2. Vad Àr er uppfattning av rasen generellt?

3. Kunde ni se dom vilja jobba som rÀddningshund evt ocksÄ sjörÀddningshund?

4. Annat jag borde tÀnka pÄ?

Tack pÄ förskott!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Qepta
0

Nu har jag inte större erfarenhet av raserna du nÀmnt förutom Groenendael.

Men nÀr jag och min Malinois tik trÀnade rÀddning för utbildning sÄ bestod nÀstan alla hundar av rasen Boxer. Vi gick tyvÀrr inte vidare pga mig som förare. Men de ekipage som gick vidare var nÀstan bara boxerÀgare.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

CayKantos
0

#1 Älskar verkligen ocksĂ„ boxer men det Ă€r tyvĂ€rr inte möjligt dĂ„ jag bor i danmark och alla hundraser inte Ă€r tillĂ„tna, dessutom vill jag inte skaffa en "muskelhund" medan jag bor hemma dĂ„ min mamma Ă€r lite, skraj ville jag inte kalla det, men "uncomfortable" med dessa raser dĂ„ hennes lillbrorsa blev biten i ansigtet dĂ„ dom var smĂ„. Men Amstaff, staffe och bulterrier stĂ„r högt pĂ„ listan över hundar jag övervĂ€gar skaffa nĂ„n gĂ„ng i framtiden đŸ˜

Tack ÀndÄ, men ville du sÀga att rasen ville passa bra men du som förare inte passade sÄ bra kanske eller?

Instagram

Qepta
0

#2 Kelpie Àr ocksÄ rÀtt vanliga inom rÀddning.

Nej fallet var inte sÄ. Eftersom jag dagligen mÄste Àta medicin mot bla min adhd sÄ fick jag inte bli hundförare. Man fÄr inte ha psykiska sjukdomar/vara medicinskt beroende för att bli förare inom rÀddning.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

CayKantos
0

#3 vad synd :(
Ja Ă€r verkligen ocksĂ„ fascinerad av kelpie! đŸ˜ƒ Men har fĂ„tt uppfattningen av dom inte Ă€r bra förstahund đŸ˜‰

Instagram

hemul
0

Är boxer förbjuden i Danmark? Varför i hela friden dĂ„? För att den har bred kĂ€ft?

CayKantos
0

#5 inte sĂ€ker pĂ„ om det var boxer, men amstaff Ă€r t.ex. olagligt. Och frĂ„ga mig inte dom Ă€r inte kloka đŸ˜Ÿ

Dom Àr ju "kamphundar" i deras ögon och Äh sÄ farliga! Damnark har generellt bara inte bra djur lagar, efter min mening..

Instagram

Karmatarerskanise
0

Boxer hör vÀl inte till kamphundraser. Inte har dom stora muskler heller.

CayKantos
0

#7 ojoj, mitt fel dĂ„, men det Ă€r dĂ„ inte bara "kamphundar" som Ă€r olagliga. Men vet inte sĂ„ himla mycket om boxer, men Ă€ven det inte va en olaglig hundras kan min mamma inte klara av sĂ„danna hundar tyvĂ€rr. Kanske nĂ„n gĂ„ng nĂ€r jag flyttat hemifrĂ„n đŸ˜ƒâ€ïž

Instagram

CayKantos
0

* Pitbullterrier
* Amerikansk Staffordshire terrier
* Tosa
* Amerikansk bulldogg
* Fila brasileiro
* Dogo argentino
* Boerboel
* Kangal
* Centralasiatisk ovtjarka
* Kaukasisk ovtjarka
* Sydrysk ovtjarka
* Tornjak
* Sarplaninac 

Detta Ă€r de olagliga raserna och tyvĂ€rr stĂ„r flera pĂ„ "vĂ€ntelisa" đŸ˜ą (tror det Ă€r 22 mera"

Instagram

Em_
0

Lapphundarna brukar inte vara sĂ„ glada i att simma. De har för mycket pĂ€ls för att kunna jobba lĂ€ngre stunder varma sommardagar. Visserligen kan man raka ner de, men dĂ„ fĂ„r man vara beredd pĂ„ kommentarer frĂ„n vissa rasmĂ€nniskor dĂ„ det anses fult och till om med farligt (utan belĂ€gg). 

Jag har en finne, hÀrlig ras som absolut kan passa som förstahund om man Àr beredd envisheten. Vill man göra en rÀddningshund av sin allra första hund tror jag dock att man har större chans att lyckas om man vÀljer en ras som har mer will to please Àn spetsarna.

CayKantos
0

#10 Okay tack :)
Ja, det Àr en stor uppgift med förstahunden men har massor av sköna hundmÀnniskor runt mig som stöder mig och Àr klar att hjÀlpa till om jag nu skulle fÄ lite hjÀlp :)

Instagram

Lon@
3

FrÄgan Àr vÀl lite vilket som Àr viktigast för dig; att fÄ en hyfsat okomplicerad "förstagÄngshund" men som kanske inte nÄr hela vÀgen fram till rÀddningshund - eller en som har större förutsÀttningar för att bli rÀddningshund men som kanske Àr rÀtt mycket "mera hund" och kan vara besvÀrlig att fÄ att fungera rent generellt i vardagen för nÄgon som inte Àr sÄ van att trÀna och hantera hundar? Ofta sÄ innebÀr stor arbetskapacitet - som en rÀddningshund mÄste ha - att hunden Àr rÀtt krÀvande. TÀnk ocksÄ pÄ att du ska kunna lyfta och bÀra hunden samt att den ska vara mycket "hanteringstÄlig" Àven av frÀmmande, den bör alltsÄ inte vara för stor och heller inte sÀrskilt reserverad.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Qepta
2

Terv eller grönis kan du stryka frÄn listan om du inte har en himla tur och hittar en valp frÄn bra arbetande linjer. Men dÀr har vi det igen, de blir mer krÀvande. Lon@ beskrev rÀtt bra det jag vela fÄ sagt. hunden mÄste kunna jobba sjÀlvstÀndigt och i trÄng/jobbig miljö.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

CayKantos
0

DÄ vill jag nog sÀga att jag vill hÀllre ta en mera "hund". Jag har trots allt mamma som Àr vÀldig hundvan och massor med hundvanakompisar, och om det nu skulle gÄ fel har jag gamla lÀrare frÄn djurutbildningen + professionella trÀnare.

Jag vill verkligen gÀrna jobba med bruksund nÀmligen :)

Är blivit mera attraherad av Malinois efter jag börjat lĂ€sa mera och mera om raserna. Även jag kanske inte tycker dom Ă€r den snyggaste hunden dĂ€rute Ă€r det inte det jag vill ha ska bestĂ€mma. Tycker dom passar bra i det jag letar i en hund. @Qepta har du evt nĂ„gra sidor man kan lĂ€sa om rasen du vill rekommendera och evt nĂ„gra bra kenneler? Har kollat lite pĂ„ skk's sida över uppfödare men det Ă€r verkligen sĂ„ himla mĂ„nga! đŸ€Ș och tycker du, med den rĂ€tta trĂ€ning, dom kunde bli en bra rĂ€ddningshund och Ă€ven trĂ€na lite agility( och sjĂ€lvklart lydnad)?

Har dock inte gjort mitt val Ă€n! 

Och tak för alla svaren! đŸ˜

Instagram

CayKantos
0

SĂ„g precis att allt inte kom med o: Dom dagt Ă€r malinoid en mycket krĂ€vande hund (vad jag har fĂ„tt som intryck iaf) och ska bestĂ€mt prata med uppfödare i nĂ„n jag bestĂ€mmer nĂ€tt dĂ„ bag Ă€ndĂ„ tycker det kunde vara en bra idĂ© inte att skaffa som första hund, Ă€ven jag kĂ€nner mkg klar till det, vill ju helldt inte ha det ska hĂ€nda nĂ„got och jag dĂ„ inte kan ha kvar hunden 😿 Men fĂ„r ju bara lĂ€sa vidare ;)

Instagram

Qepta
0

Vil du ha mer hund och syssla med rÀddning sÄ sÀger jag Kelpie.
Medelstor hund som inte Ă€r för stor/tung att bĂ€ra pĂ„.  

Vad för typ av Malinois vill du ha? tycker du hoppar vĂ€ldigt mycket. FrĂ„n Groenendael till Malinois. Det Ă€r stor skillnad pĂ„ raserna. Jag har en Tervueren och en Malinois och den enda likheten hos hundarna Ă€r att dom har svart mask. 

Min Tervueren skulle inte fixa rĂ€ddningsprovet. Han Ă€r inte sĂ„ pass sjĂ€lvstĂ€ndig som hunden bör vara för att fixa ett rĂ€ddningsuppdrag. 

Vad Ă€r det som tilltalar dig hos Malinois?  Malinois Ă€r arbetsnarkomaner. Vissa har ingen naturlig av knapp utan Ă€r nĂ„got man mĂ„ste lĂ€ra dom.  

Jag stĂ„r fortfarande fast vid att Kelpie skulle kunna tĂ€nkas bli en bra rĂ€ddningshund/trĂ€ningskamrat. (Även Boxer fast det Ă€r uteslutet för dig)

Nej, jag tycker inte att man riktigt kan lÀsa till sig info om mallen. Utan man bör trÀffa dom och se med egna ögon vad det Àr för typ av hund.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

CayKantos
0

#16 okat tack för svaret! fÄr helt enkelt ocksÄ ringa och skriva till kennelar. Och har aldrig riktigt vart inne pÄ Groendael, iallafall inte medvetet.

Kan kolla lite pÄ kelpie :)

Men helt av listan Ă€r den inte, skrev Ă€ven en PM till dig, mest av nyfikenhet dĂ„ malinois nu Ă€r kommit lite lĂ€ngre ner pĂ„ listan đŸ˜‰

Instagram

CayKantos
0

#16 oj glömde helt svara pĂ„ din frĂ„ga, arbetslusten Ă€r precis varför jag Ă€r sĂ„ attraherad av dom, det och deras livliga personlighet đŸ˜

Instagram

CayKantos
0

Smm det stĂ„r nu Ă€r Aussie i toppen och svensk lapphund tvĂ„a efter det Ă€r det bara förvirring đŸ€Ș alla dessa raser

Instagram

Paxxa
0

Men mÄste inte hunden ha underull för att bli rÀddningshund? Det har vÀl inte boxer?

StjĂ€rnor Kennel Flatian's StjĂ€rnor

http://flatians.weebly.com

CayKantos
0

För att bli sjörÀddningshund mÄste dom, utav vad jag har lÀst

Instagram

Qepta
0

#20 Det beror pÄ vad man inriktar sig in pÄ.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Ambrose
0

#21 #20 Jag kÀnner en boxer som just nu utbildar sig till sjörÀddningshund och har kommit ganska lÄngt i utbildningen. SÄ det dÀr stÀmmer inte riktigt.

//Ambrose

Följ gÀrna bloggen om min Rottweiler valp pÄ www.rottie.blogg.se

CayKantos
0

#23 som sagt var det vara vÄd jag hade lÀst sÄ var inte sÀker, men det Àr ju bra att veta. Dock Àr jag ganska sÀker pÄ det blir aussie, men det finns ju 1-2 Är till att tÀnka över sakarna :) Tack för all respons!

Instagram