Sår på hakan
Quila får sår emellanåt på sin haka. Blir små bulor som är fyllda med blod och ibland är det något pormask-liknande i dom.
Ser inte ut som finnar utan mer som småsår som blir blodfyllda..
Sen efter någon vecka försvinner dom och sen tar det några månader och så kommer det några nya plitor/sår.
Någon som vet vad det kan vara för något?

~Quila Roze~

Allergi mot något? Har du pratat med någon veterinär? Vad tror den isf?

Hm, allergi? Så långt har jag inte ens tänkt.
Pratade med min veterinär om det första gången vi märkte att det var ett sår, men hon trodde inte att det var något utan att hon kanske slått sig mot någonting. Hon tyckte bara att vi skulle göra rent såret noga och se till så att det inte blev värre.
Det här med allergi måste jag spåna vidare på… Vad skulle hon kunna vara allergisk mot då tro? Eftersom det bara kommer ibland.
~Quila Roze~
Precis så där har Åskar också ett sår under hakan! För nån dag sen var det som en finne men nu har han kliat sönder det så det har blivit en var/blod-skorpa istället…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
det är inte körtlarna hunden har på haka och sidan som är svullna då? eller irriterade? Hade nog kollat med vet igen kanske.
Det kan ju vara någon infektion, bakteriell eller svamp.. Vårtor, allergi. Kolla upp hos vet. utifall det är allergi eller någon slags infektion som kan behöva behandling.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#4 Har han haft så förut?
Tycker att det är skumt att det kommer och går på Quila, ibland är det inga sår alls, och ibland ploppar det upp flera stycken.
~Quila Roze~

#5 Ibland får hon såren mer på sidan av hakan och då ser det ut som om det skulle kunna vara körtlar, men dom som kommer mitt på blir mer "såriga", svårt att förklara…
Hon vill absolut inte att man pillar på hakan när hon är sårig, så antagligen gör dom lite ont också.
Ska ringa vet på måndag och se vad dom säger om det.
~Quila Roze~
#7 nej, det är första gången jag märkt det. min son trodde först han hade en tova eller nåt kladd i pälsen så jag kollade.. då var det en liten knöl, ca 3-5 mm stor och utbuktande. i går när jag kände igen var det en röd/grå sårskorpa och jag har sett att han kliar sig under hakan emellanåt.. Jag hade inte tänkt så mycket på hans kliande innan eftersom han kliat sig över hela kroppen sen han var liten, men det har avtagit betydligt sen han började få Orijen för ca 3 veckor sen så jag har kopplat samman kliandet med spannmålet i fodret…
/Ingalill

#9 Quilas sår är också som kulor i början. Känns sprickfärdiga och sen blir det sårigt och ibland ploppar det upp nya på andra ställen, ofta längs mungipan fast lite längre ner.
~Quila Roze~
Jag har så himla dålig kamera men det syns lite iaf…
/Ingalill

#12 Det låter nästan lite som om du är sugen på att få en kanin ;) Amos kan få honom i försenad födelsedagspresent från oss *L*
~Quila Roze~

#14 Hörredu, du är en riktig tråd-sabbotör du :-)
Trodde att såren hade lugnat sig lite, men nu såg jag att det blossat upp massa nya varpå det ena var rätt stort nu, så nu får det bli veterinären för Quila.
~Quila Roze~

min vovve har några gånger fått liknande som det va på första bilden.. men kom sen på att det va från när hon äter märgben.. hon trycker in hela hakan in i märgbenet så det skaver mot hakan när hon gnager på det *S*
Hoppas dom kommer på vad det är förnåt, berätta gärna sen =)

Quila får aldrig märgben, så det måste vara något annat… :/
Just nu ploppar det bara upp mer och mer på hakan på henne, både små och stora.
~Quila Roze~
#17 hoppas de hittar vad det kan bero på! stackars Quila ha sår sådär 
Åskars har blivit mycket bättre och jag hoppas det inte kommer fler.
/Ingalill
Quiila, har du fått bukt med vad det är för något?
Har märkt av dessa på Idelma också, i omgångar. Dom blossar upp, spricker och blöder och sedan försvinner dom, detta på 1-2 veckor. Det har varit vid olika tidpunkter (dels sommartid och vintertid), och sedan vid olika tillfällen (både hemma i Sollentuna och uppe i norrland). Därmed har jag ingen aning om vad det kan bero på, och hon verkar inte bry sig nämnvärt av det heller. Förvisso inte riktigt lika förtjust i att man pillar med hakan, men man får fortfarande göra det. Äter och så precis som hon ska, så än så länge har vi bara tvättat rent och sett till att hon inte kliat på hakan.
Noterade ett likadant "sår" på min hunds haka idag, huden ser tunn ut och det är lite halvkladdigt.
20 Gammal tråd men tycker du gör helt rätt att putta till den. Är det första gången din hund får såna sår? jag tänkte på allergi eller någon typ av bett. Vad har du för typ av matskå/vattenskål vissa kan reagera på plastskålar