Hund i husbil?
Hur transporterar man en hund i en husbil på ett säkert sätt? Om alla säterna är upptagna?
Transport som är fastspänd?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanske stoppa den i en stor bur eller binda fast den?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Då måste ni ha en bur.
Bur :)
Men hur spänner man i så fall fast en hundbur? Jag har ingen erfarenhet av husbilar men jag gissar att det inte finns någon speciell plats i bilen för att kunna placera hundburar?
Typ knyta fast i nåt bord?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#6 Nej, det är inte en bra idé. Borden i husbilar går ofta att fälla ihop, eller i vår går det, och om man krockar kan dom kanske fälla ihop sig. #5 Nä, det finns ingen speciell plats om vi inte pratar om en specialbyggd. Ärligt talat skulle jag ha hunden i knät/på golvet/mellan två personer. Kan också tänka mig att någon kan ha den i knät med bilsele på. Vet inte hur säkert något av det är. Är det Rosie som vi pratar om kan du sätta henne i en canvasbur och ha henne vid fötterna. Om det är en större hund är det nog svårt att ha med den säkert.
Går det inte bra att ha hundsele/bilsele på hunden? Just som många har i en bil? :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag hade försök spänna fast en bur med spännband så att den står hyfsat stadigt även om man kör i diket eller liknande. En hård bur ger ju också lite skydd om det kommer lösa saker flygande om man t.ex. måste bromsa hårt.
De flesta husbilar har ju en liten hytt för toalett. Om man inte har en massa lösa föremål därinne kanske man kan ha hunden där? Det blir ju ungefär samma mått som en hundbur. Om man har en stor hund, dvs.
TS googla på hundbur i husbil så tror jag du hittar en del lösningar. 😉
8 Om alla säten är upptagna hur ska man då kunna bälta hunden? 😎
Googla lite själv och hittade en lösning som är en annons på blocket
http://www.blocket.se/stockholm/Hundbur_59232250.htm
Hemsidan är www.kphundartiklar.se
Hur stor är hunden?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Ja precis det rör sig om Rose. Det är alltså en hund på 8-9 kg. Att ha henne vid fötterna på passagerarsätet är väl är relativt säker plats? Dock inte lagligt om jag förstått det rätt.
Det absolut bästa vore ju något som Forest hittade i #12. Men eftersom det ej kommer vara min husbil så går det inte med några permanenta burar.
En tanke angående att att kanske ha henne i knät eller mellan två personer med hjälp av en Allsafe-sele… detta är inte lämpligt va? Det finns ju ett bord framför dessa sätena så hon lär väl slå i bordet vid kraftig inbromsning/krock?
En annan tanke är det här med att spänna fast en bur någonstans. Om man nu ändå måste använda spännband för att få fast buren så borde jag väl lika gärna kunna skippa buren och spänna fast hunden där? Alltså att sätta fast ett spännband någonstans och sedan koppla Allsafe selen till den? Det borde finnas krocktestade spännband som fungerar ihop med selen tänker jag?
Men finns det någon lämplig plats i en husbil för ändamålet? Min tanke äratt det är olämplig och olagligt med lösa föremål under körning. Så behovet att kunna spänna fast packning borde redan finnas för folk får kanske inte plats med allt i bagageutrymmet? Och då kanske det kan fungera med en hund där istället?
Annars kanske det går att spänna fast en rem vid passagerarsätet och sätta henne där? Så att hon ligger på golvet men ändå sitter fast?
När ni kommit på en hyfsad lösning så är mitt tips att ni åker en liten provtur för att testa att det funkar i praktiken. Min cairn som har ungefär samma storlek som din hund har suttit i en bur som varit fastspänd i sätet mitt emot "baksätet", i vår husbil finns ändå inga bälten där. Går det att ha en bur i mittgången bakom förarsätet/passagerarsätet tro? Vet ju inte hur er husbil ser ut… Har man en bur som går att fälla ihop så kan man ju slänga in den där framme på natten.
15 fällbara "utställningsburar" är inte säkra för 5 öre, visst om man inte krockar så funkar den.
Eftersom det inte är eran husbil så vill ni väl komma undan med smidig och säker lösning. Kolla med den hemsida som jag tipsa om kanske har dom bur som dom fått återbud på och som är specialbeställd kanske blir billigare. Eller om någon hyr ut en bur. Det är svårt att komma på bra lösningar till husbilar om man inte har en egen :) Bekant till oss har fasta burar i deras husbil ingen aning vart dom beställt dom men vet att dom lämna in h-bilen för fast montering av burarna.
Vi har fått bältat en hund vid fötterna med bilselen då i dessa ringar som finns för bilbarnstol men det var även det tillfällig lösning på en åktur på 2 mil.
#16 Jag förstår inte riktigt anledningen till att jag skulle försöka hitta en specialbeställd bur när jag ändå inte har möjligheten att bygga om husbilen och fästa buren där permanent? Hela poängen med länken du skickade verkar vara att an bygger in buren/burarna i husbilen så att den/dom blir en del av husbilen. Att dom sitter där för alltid.
Vill jag ha en krocktestad bur behöver jag bara besöka min lokala djuraffär. ;P Det är inte en kostnadsfråga, jag kan helt klart tänka mig att lägga ner många tusen på en säker bur. MEN jag förstår inte riktigt syftet med att frakta hunden i en bur om buren ändå måste fästas i husbilen på något säkert sätt. För då kan jag ju lika gärna fästa hunden där direkt och slippa släpa på en klumpig bur?
Som jag har uppfattat det så verkar husbilen vara av modellen Adria Matrix 50Y SL.
Nu har jag haft möjlighet att kolla på husbilen.
Det finns faktiskt ett extra säte med bälte (alltså totalt fem bältade platser) men denna är i sidled. Det är meningen att en människa ska kunna sitta där men som jag har förstått det är det olagligt i Sverige?
Men nog borde det fungera bra till hunden?
Enligt jordbruksverkets hemsida är det ok att han en liten hund på golvet framför ett säte så jag hade nog satsat på det om du inte hittar någon bättre lösning.
#20 Vart har du läst det på JVB sida? Aldrig läst. Står att hundar ska vara säkrade.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#19, Tycker absolut att det borde funka. Vänj gärna hunden vid att åka i selen innan om du har möjlighet men fördelen med husbil är ju att man kan hålla koll på hunden. Förra året var vi ute i fem veckor och åkte bland annat till Lofoten, en helt fantastisk resa. Ett tips är att ta med något att sätta för dörren så att den kan vara öppen utan att hunden smiter ut, vi hade en enkel blomsterspalje', en sån där i i träspjälor i diagonalt rutmönster som går att skjuta ihop till lagom storlek. Finns billiga på till exempel Jula och liknande affärer. Lämna givetvis inte hunden obevakad med bara den men när man är med hunden funkar det utmärkt. En sådan där tjuderskruv är också bra att ha med, om man sitter utanför.
#21 Jag hämtade valp för en månad sen så jag är helt säker på att jag har läst det men nu hittar jag inte det. Återkommer när jag hittar källan.
Sätt buren under bordet
I'm out 
Jag har en sele till min hund på 5,5 kg som man kan dra igenom sitt eget bälte i så hunden kan ligga i ens knä :)
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
Hur går det?
#23 Jag tror du startade en tråd om ämnet i samband med din valp, det blev mycket tjafs. Det som man kom fram till i den tråden var att är olagligt men just när man har valp brukar polisen ha överseende med det om man blir stoppad.
@adventuresofnavi | instagram
Vår hund sitter i en bur som står på golvet bakom förarsätet och under bordet. Har satt fast buren med spännband i förarstolen och bordsbenet. Står stadigt. Hon springer glatt in i buren.