Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2366 ggr
hemul
0

Inavelsgrad

Nån som kan förklara för mig hur man ska tolka de där procenten som anges? Försökte söka på kennelklubbens sajt, men hittade inget.

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Em_
0

Här står en del.
http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/hundars-halsa/inavelsgrad/

Om du inte tänker avla själv så räcker det att kolla att värdet ligger under 6,25%., då följer uppfödaren rekommendationerna. En del tycker allt över noll är incest och en del tycker att man borde få para halvsyskon åtminstone, det är olika i olika kretsar. Så länge  graden är låg är föräldrarnas och deras släktingars hälsa mycket viktigare än inavelsgraden.

hemul
0

Å tack! Jag vet att värdet ska vara lågt, men jag skulle vilja förstå lite mer. Nej, jag ska inte avla, vill bara förstå hur jag ska tolka det här vid valpköp och av allmänt intresse.

T.ex. står det så här:
"Om en hund med hög inavelsgrad paras med en helt obesläktad individ bryts inaveln och avkomman får 0 % i inavelsgrad."

Spelar det alltså genetiskt sett ingen roll om föräldradjuren är inavlade till max bara de inte är besläktade med varandra? Eller tolkar jag nollan fel?

isblixt
0

Nollan innebär att valparnas föräldrar inte är besläktade med varandra. Föräldrarna kan dock ha hög/varierande inavelsgrad var för sig sedan innan, men när två obesläktade hundar paras med varandra blir siffran 0 på de valpar som föds.

hemul
0

Jo, det står ju där. Men vad betyder det i praktiken? Innebär nollan att valpen inte har ökad risk för genetiska sjukdomar trots att föräldrarna är inavlade?

starcastle
0

Föräldrarna kan vara helt obesläktade men ändå bära på samma genetiska sjukdomar.

Noll i inavelskoeffecient innebär i sig inget skydd mot ärftliga sjukdomar.
Det innebär bara att det inte inträffat någon som helst förlust av genetisk variation i den sista generationen (valpens kull alltså).

Em_
2

Du tolkar het rätt :) 

Sen får man ta siffran med en nypa salt eftersom de bara räknar de senaste generationerna. Om vissa aktivt skapade raser kan man läsa att en person började med kanske tre avelshanar och att hela rasen härstammar från de. Har en ras varit nära att försvinna kan det vara några få individer som är förfäder till hela rasen och då kan man snacka inavel… De flesta stamböcker är dessutom stängda, d.v.s. det kommer inte in någon nytt blod i rasen, så på långsikt blir raserna mer och mer inavlade. 

Nu låter jag väldigt antiavel :P Min åsikt är bara att det inte är så noga om en hund är ett eller tre procent inavlad, det säger ingenting om hur frisk den kommer vara.

hemul
0

Ja, som lundehund. Den har väl det problemet. Tyvärr, för det är en väldigt charmig liten hund som jag skulle kunna tänka mig annars.

Så om en (eller båda) av föräldrarna skulle ligga lite över det önskvärda inavelsgraden men inte är besläktade med varandra är det inte större risk att min valp får någon läskig sjukdom än om föräldrarna hade haft lägre inavelsgrad. Har jag fattat det rätt då?