Aktiva "9or"
Hej! Det är många som inte är medvetna om vad våra sällskapshundar faktiskt kan göra. Har upplevt flera gånger att folk tror dom endast klarar av att ta promenader och mysa i soffan, jag själv "underskatta" dessa hundar innan jag själv skaffade mig en sällskapshund. Så den i den här tråden tänkte jag att våra sällskapshundar ska få visa vad de faktiskt går för! Förhoppningsvis kan det hjälpa folk att ändra uppfattning och verkligen se potentialen i våra små hundar^^ Om du har (eller känner) en hund ur rasgrupp 9 eller en blandras med en ras från denna grupp dela hemskt gärna med dig av erat aktiva liv! :)
Har två chihuahuor, den ena är bara 7 månader så med honom tränar vi inte så mycket än, blir mest lek och bus ^^ Men lite vardagslydnad har vi börjat med och lite dogparkour :)
Theo är jag mer aktiv med, vi testat mycket men vi tävlar inte i något utan tränar själva. Men vi kör dogparkour, lite agility, lydnad, spår och sök har vi testat på, förra hösten tränade vi lite kantarellsök däremot har det inte blivit något mer. Vi ska nog börja testa lite rallylydnad. Vi ska gå någon kurs i höst men jag kan inte bestämma mig vilken, haha :) Jag har även börjat kolla lite på freestyle och tycker det ser så roligt ut :D
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag har en Chihuahua pojke på 6 månader och vi är hur aktiva som helst!
Vi kör dagligen lydnad, lite lätt rallylydnad och dogparkour. Vi har även provat på lite lätt agility och det ska vi absolut satsa på i framtiden, en av anledningarna till att jag skaffade honom!
Vi har gått Valpkurs1, Valpkurs2 och på Måndag börjar vi även i Rallylydnad nybörjarkurs :)
När jag börjar gymnasiet nu i höst så kommer han att få följa med mig där då jag går Naturbruk med inriktning Hund :)
Jag har en liten Cavalier king charels spaniel, tik på 4.5 år.
Vi lever ett aktivt liv och hon älskar att hitta på saker, träna och gå flera timmar lös i skogen. Samtidigt som att hon älskar att bara sova bort en hel dag. Väldigt bekväm individ. Vi har tränat alla möjliga sporter sen hon var ca 1 år gammal. Har gått kurs i agility, lydnad, rallylydad, vitspår mm. Hon är min första hund och den bästa "nybörjar hunden" jag kunnat önska mig! <3
Hon lärde mig allt jag vet om hundar och fick mig att komma in i tränings världen. Jag fick mersmak för hundsporter och uppgraderade lilla flocken med en border collie tik förra året. Som hon hjälpte till att uppfostra till en trygg och fin individ, precis som henne. Jag kommer vara evigt tacksam för denna hund!
Min lilla Bolognese är bara 4 månader än så länge, så vi tränar vi inte så mycket, men tanken är att hon ska bli lite servicehund till mig :) Så när hon drar i sockorna så säger jag inte ifrån ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Oj detta går inte så bra för mig, men det blev i alla fall lite bilder på våra havanaiser.
Oj detta går inte så bra för mig, men det blev i alla fall lite bilder på våra havanaiser.
#8 Dom är jättevackra! Hur många har du?
Har en mellanpudelflicka som jag kör agility, freestyle och viltspår med :)
-
#10 Vi har några stycken då vi har kennel, just nu 6 "vuxna" och 5 valpar som flyttar nu i augusti.
#12 åh vad kul! Jag va inne på Havanais när jag skulle skaffa hund, hade tom kontakt med uppfödare men tikarna gick tomma. Då tänkte jag om och kom fram till att pälsen va för mycket jobb för mig och valde papillon istället :)
Cizzi har gått nått spår men hon tycker inte de är roligt så därför håller vi oss bara till trixträning! :)
Jag va nyligen i fjällen med mina papilloner. Det va inga som helst problem för dom trots att Sansa som är så liten verkligen fick klättra och kämpa sig fram bland ris och stenar. Den längsta turen vi tog va på 22km, för det mesta stenig stig men också off-road. Dom skuttade omkring piggt in i det sista, matte va inte alls lika pigg när vi kom tillbaks till bilen xD
Jag har två Storpudlar på 1 respektive snart 5 år. Vi är rätt aktiva med både det ena och det andra. Dock är tävling inget för oss just nu iallafall men träna det gör vi! :) Mest har jag hunnit göra med den äldsta tiken då jag också gick hundgymnasium med henne. Men annars det vi brukar träna/göra är: Tricks, vandring, agility, lydnad, rallylydnad, rallymix, nosework, sök, viltspår. Tror inte jag glömt något :)
#5 Theo har alltid varit sådan att han älskar att träna, om man gör något så vill han ha mer och han gör allt för godis. Så han är riktigt rolig, just för att han vill så gärna och med direkt på vad man gör. Att hitta på tankeövningar inomhus är ingen idé längre, han listar ut allt på 5 sekunder :P
Leevi är inte riktigt lika rolig än, allt runt omkring är mer intressant, men det börjar bli bättre så jag hoppas vi kan göra lika mycket saker som med Theo :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Min bror har en tik som är blandning mellan pomeranian & coton de tulear. Hon är väldigt aktiv, älskar att springa bredvid cykeln, extremt duktig i agility & tränar även spår & rallylydnad. Man får säga så här: "Döm inte boken efter omslaget" :-)
Brownie är enligt uppfödare är schipperke, papillon och Chihuahua. Vi tävlar lite smått i rallylydnad (blir inte mer än en/ett par om året av flera anledningar tyvärr). Vi håller på med flera olika hundsporter på hobbynivå, samt avancerade hundtrick och dog parkour.
I collaget: agility, rallylydnad, treibball, tävlingslydnad, kantarellsök och heelwork to music.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Vad söt Brownie är! Och duktig. 😃
Jag har en storpudel från rasgrupp 9 som lever ett väldigt aktivt hundliv. Dels går vi långpromenader nästan varje dag, oftast lös i skogen. Vi sysslar också med diverse olika hundsporter. Tävlingslydnad har legat i fokus ett tag och det har vi också hunnit med att tävla i. Rallylydnad har vi nyss börjat träna och planerar att starta första tävlingen i september. Vi kör också en del bruksspår och kommer debutera i appellen senare i höst. Utöver det har vi gått några viltspår, men vi satsar på personspåret nu i första hand, kört lite drag och testat på nosework. Jag tycker det är jätteskoj med hundträning och det tycker jycken också!
Så har jag också en blandras av diverse raser som ingår i grupp 9. Han hänger med på ett hörn i det mesta som jag och pudeln hittar på men hans absoluta favoritgren är agility.
Jag har en mops som jag är ganska aktiv med, men nu under sommaren har det varit ofrivilligt stopp pga värmen som inte är sådär superbra ihop med henne.
Jag går långpromenader nästan varje dag (Men ibland känner vi båda att mys i soffan funkar lika bra) och jag har precis köpt hem ett nosework-kit så det ska vi påbörja. Jag hade planer på spår/viltspår tidigare men jag var dels för dålig på att ta mig ut och lägga spåret och dels måste Salsa lära sig att jobba mer självständigt.
När jag har pengar över så ska jag också köpa en drag weight-sele så ska vi börja med det också 😃
Här är en bild från första året vi va i fjällen. Här va dom drygt ett år och jag hade väl haft Sansa i ungefär en månad.
Vi gick inte lika långt den gången (~18km) men vi va ute längre istället, hela 9 timmar! Inga problem det heller, dom hade minsann spring kvar i bena :p
Det är otroligt vad våra små sällskapshundar klarar av! På många sätt så krävs det ju mer av en liten hund än en stor ;)
Nu har vi även en egen sajt på iFokus som vänder sig till sällskapshundar! :D
Våran blandis Sixten (Tibetansk Terrier, Cotton, Shi tzu & Power puff) Kan sitt, ligg, tass, andra tassen, rulla runt, snurra, kryp, skäms, "vart är jag?" (lägger tassen på den som frågar), ha godis på nosen, hoppa känguru (hoppa framåt på bakbenen), spela död & sök.
Han kan även allt i agility förutom slalom :)