Mystiskt bett
Hej alla. Så min hund blev häromdagen mystiskt biten. VI är inte säkra på att han blev just biten men veterinären sa att det förmodligen var ett bett plus att såret ser verkligen ut som att det är två huggtänder som tryckt sig in. Såret/bettet sitter precis vid rumpan, liksom på den pälslösa delen under svansen. Hunden är två år ungefär och är en westie. Vi har ingen aning om när bettet/såret kom utan helt plötsligt så var det bara en stor blodpöl på golvet, så han liksom pep inte till någongång eller någonting liknande som han förmodligen skulle gjort om han blev biten. Tacksam för all hjälp eller frågor, tack!

Kan du lägga upp en bild på bitsåret? Svårt att avgöra vad det kan vara utan att ha sett det
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Har tyvärr inte tillgång till att lägga upp bild just nu men kan se om jag kan få upp någon ikväll.
Veterinären gissa inte på något som kunnat ge dessa bett? Huggtänder är väl hundar,katter och ormar som har men tänder har flera andra djur. Jag har svårt med gissa bett men ni har ingen katt? kanske blivit riven eller biten av katten i lek eller att någon katt vart arg/skydda sig? Ser fram mot en bild :)
Nyfiken behandlas han nu med något eller skulle ni bara se till att hålla det rent :)
#3 Nej vi har inga andra djur och veterinären kunde inte riktigt gissa på något utan bara sa att det mest troligt var ett bett från något djur. Han har på sig en tratt och vi ska hämta ut mediciner till han, antibiotika och någon annan liknande medicin.
Dum fråga men det är inte en analsäck som brustit? Borde ju vetten sett i och för sig. Hunden blev alltså biten inomhus? Lite skumt. En av mina tidigare hundar blev biten i tassen/benet (men det var ute), jag trodde att det var ett ormbett och fick panik in till jourhavande veterinär - som konstaterade att det troligen var ett råttbett! Behövde visserligen också ses till men hade väl kunnat vänta till dagen därpå när det inte var jour… Folk brukar ju dock inte ha stora råttor hemma, i alla fall inte utan att märka det ;-)
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Låter som en sprucken analsäck även för mig - finns inga insekter i Sverige som ger stora pölar med blod efter bett🤔
Såret är ifrån i lördags kväll/natt så det är väldigt svårt att se hålen nu men jag sa ju att jag skulle lägga upp en bild så hoppas det räcker. Han har inga problem att bajsa eller sitta tex och såret verkar inte störa han på något sett. Och för att förtydliga mig själv så är vi inte säkra på att det är ett bett av något slag men vi har ingen aning vad det annars kan vara, alla förslag är välkomna! Jag vill även också bara tacka alla som försöker hjälpa till!
Av bilden skulle jag säga att 5 och 6 är inne på en mycket trolig linje vilken veterinär missar sprucken analsäck 🤔 Det är inte alls ovanligt att hundar har problem på tömma dom, det finns lite man kan fundera på och man kan även operera bort dom om dom spökar för mycket. Har själv haft en hund vars s-säck spökade tills hon vart 1 år och foderbyte + lite mer råa ben gavs. Något annat kan inte jag peka på ändrades i hennes liv denna tid (kom som 6 mån gammal unghund)
#8 Tack så mycket, hur gör man med en sprucken analsäck. Liksom hur "behandlar" man det?
#9 - är det en sprucken analsäck (som det ser ut som) så borde veterinären ha spolat ur den för att få bort allt gojs. Nu har ni ändå fått antibiotika, så det bör läka ändå - men spola rent en gång per dag, för att slippa riskera att få in fler bakterier i såret - detta sitter ju nära analöppningen.
Sitter de så grunt under huden alltså så de kan poppa ungefär om en finne? Intressant och nyttigt att få veta. Har själv haft en hund med analsäcksproblem, men det blev tömning hos vet varje gång, så detta visste jag inte.
9 kontakta veterinären och få en tid idag, dom Russin säger ska dom spolas rena och jag anser att ni inte ska lägga ut några pengar på besöket.
OT men: Sen ska jag vara ärlig så funderar jag på vilken veterinär missar detta, det tror jag inte många gör. Se dig om annan veterinär för mig ska inte detta missas och ta som ett bett.
#11, De sitter inte jätteytligt men när det blir inflammerat täpps utförsgången igen och det blir en varböld som till slut brister. Den kan även brista inåt, mot tarmen. Gör väldigt ont och kan gå snabbt så misstänker man analsäcksinflammation så bör man söka veterinär så snart som möjligt.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Det som talar emot sprucken analsäck, är att det ser väldigt litet och snällt ut. En sprucken analsäck brukar ge ett större "hål" och det brukar rinna rätt ordentligt några dagar med klet och detta ser väldigt fint ut.