Vikt i klövkeväska?
Har äntligen skaffat Delta en klövjeväska och vänder mig nu till er mer kunniga inom ämnet hur mycket jag vågar börja med att stoppa i väskorna :) Hon är nästan tre år, väger strax över 20kg och är i form, ingen övervikt eller skada :)
Jag är ingen expert på området men först om hon inte är van vid väska så ska du bara gå promenader med väskan tom så hon vänjer sig vid den :) Sen kan du börja lägga i vikter, kanske 100-200g på vardera sida, lite beroende på. Är väldigt viktigt att det är lika på var sida så hon inte belastar för mycket på ena sidan. Nu vet jag inte hur mycket en ny oöppnad rulle med bajspåsar väger (också beroende på märke) men det tycker jag är lagom att lägga en sådan i varje sida, sen ökar jag med 2 på var sida osv tills man kommit upp i den vikt man tycker sin hund kan bära eller till den vikt man själv anser man vill låta hunden bära. Är svårt å säga exakt när man kan börja öka vikterna men när du ser på hunden att den går utan konstigheter så kan det vara lagom att öka, för då får ju hunden jobba mer och blir tröttare fortfarande :) Hoppas det hjälpte lite iaf!
Börja med att fylla väskan till bredden med "luft", det tar ett tag för hunden att fatta att den blivit bredare.
Man brukar börja med 5 % av hundens vikt så i ditt fall 1 kg, för att sedan öka med jämna mellanrum till 20 % av dess vikt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Håller med #2
Börja med att vänja din hund med den tomma väskan. Ovant för hunden att ha något på ryggen på det sättet samt att de behöver vänja sig vid väskans rörelse, ljud och att det gör dem bredare. Se till så att hunden ser bärandet av väskan som något positivt! När du sen ska börja lägga i vikt så brukar man starta på 5% av hundens vikt (fördelas jämt mellan väskans båda sidor). Låt hunden bära väskan korta promenader i början, typ 10-15 min, och max ett par dagar per vecka. Öka successivt tiden som hunden bär väskan och antalen tillfällen. När man är uppe i den tid som man vill att hunden ska kunna bära så ökar du vikten, i lagom dos, jag har ökat ett par procent åt gången. När du ökat vikten så börjar du "från början" igen med 10-15 minuters turer. Successivt på detta sätt så ökar du vikten i väskan tills det att du är nöjd eller når maxvikt. Maxvikten som hunden bär i väska är 20% av dess kroppsvikt. Tänkt alltid på att vikta väskan jämt!
Okej tack för hjälpen :)
Hon har burit väskan i går på promenaden och idag fick hon gå med 100g/väska på en promenad på tja… 15 minuter kanske? Men då vågar jag sätta i mer i morgon :) Tack för hjälpen :)

Jag brukar gå en vanlig promenad med fleecefiltar eller plast i väskorna första gången. Detta för att de ska lära sig att de blir bredare med dem på.
Sen lägger jag i 5 dl petflaskor med vatten, 1 i varje väska. När hunden gått med dessa på promenader några gånger, 1-2 v, lägger jag i en till flaska i varje väska. Ökar sakta på med en flaska i taget, takten beror på hundens ålder, kondis och hur mycket vi klövjar. Våra hundar brukar få bära upp till max 1/3 av sin vikt om de ska gå lite kortare, mycket mindre om det handlar om klövja på längre turer.
Ska de bära på tex fjällvandring, välj gärna något som håller samma vikt hela tiden, tex hundens filtar, skålar, ditt kök och liknande, så behöver du inte fundera så mycket på att hålla jämn vikt i väskorna.
När det är varmt är det klokt att frysa vattenflaskorna hunden bär, så svalkar de hunden samtidigt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Mitt mål är att bygga rygg muskler och att hon ska i slutet kunna bära 1/5 av hennes vikt men tanken är att hon ska få bära olika saker då jag reser två ggr/vecka till olika ställen så jag ska införskaffa en våg att ta med för att kunna väga saker så hon kan hjälpa till så slipper matte bära allt ;)