Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2128 ggr
[polarvargen]
0

Ålder i MH.

Är lite nyfiken på er som gjort MH på era hundar. Hur gammal var hunden när den gjordes och hade ni efter testet kanske gjort tidigare, senare eller är nöjd med den åldern det gjordes?

Majken!
0

Min var 16 månader, hade kunnat göra det när som helst utan att det hade gjort någon skillnad i resultatet.

Jetaime
2

Min hund var 18 månader om jag minns rätt :) hon började tyvärr löpa när uppfödaren fixat uppfödar-MH någon månad tidigare. Man vill ju se hur hunden reagerar spontant och inte hur man tränat in att den ska reagera på olika saker, mellan 12-18 månader tycker jag är en bra ålder :)

Dumpuck
4

Kommer att göra MH med vår när han är 18 månader, om två månader alltså. Ser det som en alldeles lagom ålder att göra det kring ett och ett halvt år, hela kullen ska göra tillsammans vilket jag anser är viktigt då man får en betydligt mer rättvis bild i hur kullen är och inte om de gör det ihop. 

Sen är det en mentalbeskrivning, inte ett test eller ett prov =) hunden kan inte göra rätt eller fel som så utan det är helt enkelt mentaliteten som beskrivs, därför ska man heller inte träna inför ett MH då det ger felaktig bild av hur hunden är och bidrar därmed felaktigt i kullens utvärdering.

[polarvargen]
1

Ja absolut är det ett test som inte ska tränas till :) Jag har bara hört några säga efter MH att "Hunden var för ung, den är i spökåldern därför reagerar den så starkt, inte mognat i huvudet ännu". Men jag tror inte åldern gör någon större skillnad? Det som finns i hunden mentalt finns ju där. Vi har MH framför oss om två månader, då är unghunden 17 månader. Ska bli spännande att se han :)

Ambrose
0

När man gör MHt beror helt på vad man vill se.

Vill du ha större reaktioner hos din hund så gör man det när hunden är ganska så ung och oslipad. Typ 12-15 månader. Vid den åldern så har dock inte alla hundar hunnit landa i sig själva, och saker som "spökåldern" kan påverka.

Om du vill att din hund ska vara något sådär stabil så brukar man göra det runt 15-18 månader, kanske något äldre. Då är det fortfarande reaktiv, men inte överdrivet så.

Gör man MHt mycket senare så får man ofta en lite lugnare hund som har lärt sig av sina erfarenheter och träning. Det är då kanske inte speciellt representativt för genetikens påverkan hos hunden, vilket är det man vill mäta :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Dumpuck
0

#4 Tror många säger så för att de hade hoppats på annat resultat, det man får ha i åtanke är att hunden utsätts för diverse saker under en och samma dag - det blir alltså väldigt intensivt. Är inte ovanligt att en hund reagerar på skott på MH:t men i normala fall inte gör det, samt tvärtom.
Man tror alltså att hunden ska få en viss siffra i beskrivningen men i själva verket får någon annan, man kan ju gissa lite vad sin hund kommer få.
Jag skulle exempelvis bli lite överraskad om vår får en 4a på Kontakt, hälsning. Jag tror han kommer få en 5a då han är fruktansvärt glad i människor och gärna överdriver sina hälsningar 🤐🥵😃 Jag blir absolut överraskad (negativt) om han får lägre än fyra, för då är det något som inte stämmer den dagen!

Jetaime
1

Fast oavsett hur hunden är i vanliga fall så är det så den reagerade den dagen, vid just det tillfället. Dom har väl olika dagsform precis som vi människor. :) och man får lov att avbryta om man känner att något är tokigt.