Etiketthälsa
Läst 7996 ggr
AnnaDante
2015-08-10, 20:21

Istället för tratt

Hej!

Har kastrerat min pudelkille idag och han lite problem med tratten. Han vägrar lägga sig med den eller överhuvudtaget  röra sig. Så tänkte höra om någon har något smart tips på vad man kan ha istället? Har läst att man t.ex. kan ha en barnbody men är rädd för att det inte läker ordentligt om det ligger tyg mot såret.

smellcaramell
2015-08-10, 20:24

hur länge har han haft tratten utan att någon "bryr" sig om han? Min tik fick ha tratt ett tag då hon var skendräktig och hon satt också still ett bra tag mitt på golvet tills hon insåg att ingen skulle ta av tratten och att ingen heller hjälpte henne att förflytta sig, då börja hon va som vanligt bortsett från att hon hade svårt att äta och dricka då tratten var i vägen så vi fick ta av den då när vi hade henne under övervakning(hon har fri tillgång till torrfoder då hon är så dålig på att äta)

[Jens]
2015-08-10, 20:44

Det där med tratt är något som är jobbigt för många och det var det även för mig men de senaste två hundarna jag har haft så har jag gjort så här. När jag har min hund i min närhet så släpper jag inte blicken någon gång när han inte har tratten på sig. Så fort den började närma sig såret så sa jag ifrån och på så vis så lärde sig mina hundar att inte röra såret när jag var i närheten. Jag utvecklade mitt 'Nej' genom att gå till ett annat rum och smygtittade och när mina hundar försökte igen så sa jag ifrån. Inte argt utan bara så att hundarna förstod vad jag menade och sedan utvecklade jag det mer och till slut så förstod hundarna att när jag fanns i deras närhet oavsett om hunden var själv i ett rum och jag i ett annat rum så rörde de inte såret. Under natten när jag sov så fick de ha tratt för då sov de också och det var okej.

Det här är träning och man behöver stor tålamod för man får verkligen ge många timmar (släpp inte blicken någonsin ifrån dem under tiden, inte tv-tittande, inte surfa eller nåt sånt) för att de ska förstå vem som 'bestämmer' i huset. Ska återigen säga att jag är inte dominant på något sätt och höjde aldrig rösten utan de visste helt enkelt vad som var rätt och fel. Har aldrig rört ett finger på mina hundar på ett ont sätt för det behövs inte om man lär en hund på rätt sätt. Det gäller att ha bra kommunikation =)

Det kan tyckas att jag har haft två hundar samtidigt men jag menar förstås en hund i taget. Den ena blev 12,5 år och den andra 11,5 år. Första hunden genomgick en höftoperation och den andra en kastrering.

JonnaCecilia
2015-08-10, 21:01

Finns ju såna där skyddskragar med, typ som en badring för barn fast lite tjockare: http://www.haromi.se/skyddskrage-p-1248.html?cPath=20_40 kanske en barnbadring eller armring skulle funka ;)

[Jens]
2015-08-10, 21:04

Ja just det ja. Jag kan säga så här. Fortsättning följer från inlägg #2

Tror de flesta känner igen sig att när de är så små så lär man sina hundar att t ex vid lek att inte röra godis som ligger på tassen och sedan när de är duktiga så säger man sedan varsågod. 

En annan sak är kanske att man lär hunden att inte hoppa upp i en soffa och de lär sig till slut att aldrig någonsin göra det vilket de lär sig att förstå väldigt enkelt. 

Det här med tratt är samma sak men dock viktigare men har man lärt sin hund flera olika saker genom att säga t ex nej fast jag brukade alltid säga 'inte röra' och då visste mina hundar exakt vad det handlade om och det fanns ingen tidsgräns för dem för de visste att sa jag de orden så visste de att så är det. =)  … om jag inte sa 'varsågod' förstås ;).

Cahira
2015-08-10, 21:17

De vänjer sig är mitt bästa råd. Det tar en stund men de vänjer sig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AnnaDante
2015-08-10, 21:27

Okej, tack för snabba svar :) får helt enkelt ha lite tålamod…

lizton
2015-08-10, 23:07

Det är skillnad på trattarna. Den första funkade inte alls; den var stel och otymplig. Sen beställde jag en med tygkanter och den var inte lika stel. Den har funkat jättebra. Finns här:

http://www.zoo.se/produkter/hund/hundvard-hygien-halsa-kosttillskott-for-hundar/skyddskragar-hundkragar/smart-collar-24185.html

Jag har också testat uppblåsbar krage, men den funkade inte. Min hund har för lång nos och kommer åt ändå. Dessutom höll den inte luften.

Träna med belöning. Först kan du ge godis och hålla tratten nära hunden utan att trä på. Sen trä på bara delvis - ge godis. Sen trä på helt  - ge godis och ta bort. Öka tiden hunden har tratten på.  Lycka till!

peafie
2015-08-11, 02:42

De vänjer sig, är min erfarenhet också. Vår första hund vägrade gå när hon fick tratten första gången. Hon liksom spände ut klorna så hon gick på klospetsarna, jätteynklig. Hon hade tratt varje sommar hela sitt liv pga våteksem och hon lärde sig fort att tratten var superbra för att hålla undan de taggiga grenarna på krusbärsbuskarna så hon kunde plocka bären utan att sticka sig. :) 

Nuvarande hund satt stel en hel natt med tratten - hon till och med somnade sittande för att hon inte vågade lägga sig eller röra sig med den. Det var hemskt. Men redan dagen efter hade hon förlikat sig med tanken. Jag tror de allra flesta hundar vänjer sig, men de är bra ynkliga i början!

Bloggen       ○      Instagram

VildaVittra
2015-08-11, 03:51

Navdi stod en hel natt med huvudet in i ett hörn och surade, elaka matte gav sig inte utan satt och spelade spel på nätet för att hålla sig vaken, under småtimmarna gav hon tillslut upp och lade sig. Dock med några väldigt blängande blickar på mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nina
2015-08-11, 11:07

Vi körde med krage istället. Mindre obehagligt.

Upp till toppen