Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3276 ggr
JuGr
0

Favoritraser?

Hej! Jag tror inte det finns en tråd som denna så jag  tänkte starta en! 

Vilka är era favoritraser? 

Mina favoritraser:

- golden retriever, australian shepherd, dalmatiner, sankt bernhard och boxer.

Sedan tycker jag även catahoula leopard dog är otroligt fina men vet inte så mycket om dem.

Lägg gärna till någon bild på era egna hundar eller favoritraser!

jenmjao
0

Border collie, Schäfer, Malinois. :)

Hildgrim
1

Min absoluta favoritras är xoloitzcuintle  tätt följd avPerro sin pelo del perú.

Jag gillar verkligen urhundar och deras typiska sätt. Jag tycker också det är spännande med gamla hundraser och deras historia, samt att dom tenderar till att vara mycket friska och sunda raser.

Just dessa nakna passar mig extra bra pga min allergi. Tycker även det faktum att båda raserna kommer i tre storlekar är en extra bonus, då är det bara att välja den storlek man tycker är bäst. Men det finns många liknande, pälsade urhundar som också är intressanta,  t ex Cirneco dellétna.  

Ravynsfair
0

Schäfer (bruks), Corgi (både pembroke och cardigan), Australian Kelpie, Västgötaspets, Irländsk varghund, Strävhårig foxterrier, Borzoi och Schipperke.
Salig blanding 😃
Nästa hund blir en Foxterrier, Schipperke eller Västgötaspets 😍

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

JoannaLi
0

Saluki, jämthund, norrbottenspets, borzoi… (Inte för att jag gillar hundar med mycket egen vilja, eller så ^^) 

Men som brukshundar så blir det lätt typ dobbe, malle, aussie, vit herdehund :)

Nervöst Skall
0

Har väl inte direkt någon favoritras men jag är väldigt förtjust i golden och labbe tackvare deras "stabilitet" och lojalitet/sällskaplighet. Raser som jag är sugen på att ha just nu är whippet och framförallt schnauzer. I stora drag för att de verkar vara roliga hundar att träna och vara runt, samt att dom är ursnygga. Sen har papillon en speciell plats i mitt hjärta, det är långt ifrån en favoritras men jag är otroligt tagen och förälskad i dom

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Allumania
1

Jag älskar jakt hundar och främst såna som jagar hare och räv. Äger själv 2 finska stövare och deläger en beagle. Allt som har med långa öron och dräglande läppar ti göra är välkommet i mit hus :D

TerreJ
0

Golden, Rottis, Amstaff

Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

crimson
0

Väldigt kär i australian shepherds, mudi, pumi, australian kelpie, cattle dog och berger picard….. Älskar vorsteh också.

Har aldrig tänkt på det men ja, jag har nog en förkärlek till vallare 😉

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

amela87
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Border collie! <3

Wellcraft
0

Pinscher är helt klart en av mina favoriter, som ni ser på min Avatar.
Därefter gillar jag urhundar i alla former samt ovtjarkor. 
Slår ett slag föt apbt & amstaff också.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Spanieln
0

Engelsk springer spaniel som jag planerar att köpa är ju så klar en favorit, men även engelsk cocker spaniel som jag är uppväxt med :) Irländsk sätter hade jag gärna haft då jag tycker att de är så otroligt vackra och vi hade en när jag var liten men vet inte om rasen passar mig tyvärr. Till den kategorin hör även collie. Andra raser som jag verkligen gillar är Labrador, aussie, kelpie, boxer och saluki :)

"If You Can Dream It You Can Do It"

- Walt Disney

Ellen89
0

Alskar working dogs sa; Australian Shepherds, Kelpie, bc 😃 terriers borjar jag tycka om mer och mer  ocksa…🙂

aajjeee
1

Mina är nog Havanais tätt följd av Malteser, Coton, Löwchen , Frisé och Bolognese :)

Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)

Lathundarna
0

Kelpie samt Cimarron Uruguayo.

Cam88
0

Chihuahua <3 gillar även Jack russel

Medarbetare på Chihuahua

[[Boris Sager]]
1

Förutom de jag har gillar jag Lagotto, Berner Sennen, Border Collie - alla Terrier, när jag tänker efter.

fridarebecka
0

Har en förkärlek till vallhundar och vattenhundar, men favoriterna just nu är nod Bearded Collie, barbet och lagotto, och dvärgschnauzer som varken är vattenhund eller vallis :) Älskar också de små vita fluffiga sällskapsraserna, främst coton de tulear!

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Djurmänniskan
5

Stabyhoun😇😘

JonnaCecilia
2

Åh det finns ju såå många härliga, fina raser! Min absoluta favorit är dock labrador. Vissa tycker de är "tråkiga" eller vanliga, men jag håller verkligen inte med. Lojalare och trevligare hund får du leta länge efter. Väldigt smarta och följsamma, och uttrycker sig väl. De förstår dig till punkt och pricka och ser till att du förstår dem. Det är ingen slump att de är vanliga, inte heller är det en slump att många labradorer är arbetande hundar av olika slag! Blindhund, servicehund (tex diabeteshund), narkotikahund osv. Sen har jag ju blivit förtjust i Bolognese, då jag precis skaffat en. Det fick bli en mindre ras som inte behöver lika mycket aktivitet som labben den här gången, om någon undrar varför jag inte skaffade en sån när jag höjer dem till skyarna ;) Anledningen till att jag valde bolon är att den är smart och lättlärd, men ändå självständig. Och otroligt söt såklart, men utseendet är ju inte anledningen till att en väljer en hundras! Andra favvisar är Irländsk Setter, Grand Danois, Rottweiler, Dobermann, Bergamasco, Cao da Serra des Aires…. Gillar rätt många ur rasgrupp 1, 2, 5 och 8 haha… Äsch, vem lurar jag egentligen, älskar hundar generellt, skulle kunna tänka mig de flesta raser! ;D

Hogwarts
1

Chihuahua, pomeranian, japansk spets, samojed.

Jamie+Engla
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Får väl säga de två raser jag har, Podengo Portugues L/P och Cimarrón Uruguayo ;) Är även uppvuxen med American Akita, även de är otroligt vackra :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Billie!
0

1.Shih-tzu 2. Border collie 3. Bichon Frisé 4. Stafford bullterrier 5. Yorkshire terrier Det var min lista på favvo raser. Har en shih-tzu blandning och en Yorkshire terrier blandning. Nästa hund blir en stor antagligen border collie, vill kunna träna agility med den, skulle vara roligt.

Fluffinen
0

Samojed & Rottweiler är absoluta favoriter för mig och drömmen är att få tillfälle att föda upp dessa

[Nalle-]
0

Pudel är min främsta favoritras. Storpudeln är i topp men jag gillar också de andra storlekarna.

Vizzla
0

Tax Tax TAX

Pudel

Stövare

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Cazzos
0

Har alltid gillat större hundraser 😍
Gillar hundraser som är mer skarpa i sinnet och duktiga inom lydnadsgrenen (detta är såklart individuellt inom alla raser). På grund utav detta så har min smak fallit sig inom raser som är "bättre" vakthundar.. Utseendemässigt så gillar jag hundar som är stora som sagt men som också ser "farliga" ut. Jag vet att det låter ignorant när jag skriver så men vet inte hur jag ska förklara det annars 😂

Små hundar eller hundar som går från mitt knä och neråt ser jag mer som ett gosedjur, jag värdesätter inte små hundar mindre men om jag skulle skaffa en egen hund så vill jag ha en stoor hund 😃

• Chow Chow
  • Rottweiler
  • Doberman
  • Berner sennenhund
  • Schäfer
  • Thai & Rhodesian Ridgeback
  • m.m.

Sugar Mist
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Border collie, Working Kelpie, Aussie…. Catahoula leopord dog är också en favorit :)

Är absolut inte partisk, hehe.

-

[.Victoria.]
0

Jag har ingen direkt favoritra men gillar små arbetsvilliga hundar…sen om det ären blandis eller renras spelar ingen roll.  Träffade två pekigneser som inte ville göra någonting, hade inget driv. Sådana hundar gillar jag inte…plattnosar gillar jag inte heller annars tycker jag om det mesta :)

JuGr
0

Vad kul att höra alla olika åsikter och raser och vad fina bilder😃

American akita är verkligen fina men hur är dem att ha och hur enkel är uppfostran, om du förstår vad jag menar?

Vet du något om catahoula leopard dog eftersom jag också intresserad av dem. Te.x. om aktivering, fällning osv.

Sugar Mist
2

#29 Det är en arbetande hund och som dessutom är väldigt tuff och med mycket attityd, jag hade inte använt dom till annat än praktiskt arbete i första hand.  Du får en hund som ska reta upp halvvilda svin och boskap och bli jagad in i fållor, som gör det på ren instinkt, och för det krävs en tuff skalle och en orädd hund som arbetar mycket självständigt.

Att berika/"aktivera" en sådan hund har jag ingen aning om hur jag skulle bära mig åt då den typen av boskapshund är i sitt egna slag, och har inte satt mig in i rasen mer än att titta på den på håll och beundra rasen sätt att arbeta men kan tänka mig att precis som med bc och wk bör den inte användas till annat än det den är avlad för.

fällningen tror jag är likadan som hos andra korthåriga hundar :)

-

Jamie+Engla
1

#29 De är lättlärda men svårmotiverade, de är dock ingen förstagångs hund. De har inte rang som andra hundar utan är över lag dominanta, inte alltid så lätta att få o gå ihop med andra hundar. Dom har typ ett annat språk".

Dom är dock 100% lojala till familjen o väldigt mysiga.
Men man måste som sagt veta vad man har i snöret.
Startar väldigt sällan bråk men svarar snabbt om dom skulle bli "uppbjudna"

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

malo104
0

Airedaleterrier, sloughi, briard, border collie och sen har jag en förkärlek för bruna dobermanntikar.  Jag äger en Airedale och jag älskar allt med den rasen, slougi är väl den vackraste hunden i hela världen, border collie för att det är en upplevelse att se dem arbeta och för deras positiva attityd och följsamhet, briard och dobermann för väldigt personliga individer jag mött och för att jag tycker att de är vackra.

BettaSplendens
0

Tervueren, Malinois och tollare

Magrat
0

Borzoi
Saluki
Azawakh
Schäfer
Malinois

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Qepta
0

Tervueren och Malinois.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[emmaomajken]
0

Shih tzu Siberian husky Dobermann Great dane Cocker spaniel Newfoundland och Sankt bernard och alla jätteraser Golden, Flatcoated och Labrador Retriever

Whippet
1

Weimaraner 

Whippet

Australian shepherd

Nederlandse kooikerhondje

Lapsk vallhund

Schäfer

Borde collie

Mudi

Eurasier

Collie

Riesenschnauzer

Rottweiler

Dobermann

Någon sorts Mastiff

Ups det blev en rejäl lista!

I'm out Vilar huvudet i handen

Lon@
1

Min första hund var en isländsk fårhund och den rasen kommer alltid att ligga nära hjärtat för mig även om det kanske inte blir någon mer. Älskar både deras utseende (jag är totalt såld på spetsar) och mentalitet.mentalitet - att det dessutom är en sund och långlivad ras är ytterligare plus. Även övriga raser dom jag haft eller levt/tränat/tävlat med är speciella för mig: belgare/tervueren, rhodesian ridgeback och (engelsk) mastiff. Belgare är så jädrans roliga att träna med men inte alltid lika lätta i vardagen - och en mentalt dålig belgare är en total katastrof! Av mina nuvarande raser så är cairnterrier verkligen en storfavorit, passar mig som hand i handske. Pigg, glada, otroligt charmiga och ställer upp på det mesta. Jag gillar även att de har lite "terrierattityd" och att man får tänka till lite när man jobbar med dem. Labbarna är förstås speciella de med och jag älskar givetvis mina - men de är liiite för mjuka och slätstrukna. Jag kan absolut tänka mig (jakt)labbe igen då de är så okomplicerade, funkar till i princip allt och jag tycker att det är kul med jaktapportering men - ja, jag saknar lite attityd och egensinnighet. Andra raser jag har ett gott öga till är sennenraserna, lapsk vallhund, schapendoes, lancashire heeler, beauceron, schnauzer och riesen, collie och vissa aussies. Är dessutom nyfiken på PON, det låter som trevliga, "lagom" hundar men jag har inte träffat så många eller ens pratat med PON-folk. Tycker att stövare och de nordiska jaktspetsarna är otroligt fina men lever inte den sortens liv - med en sådan hund ska man jaga!!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

JuGr
0

#30 #31 Tack för svaren!

Zvintos
1

Har flera raser jag gillar, dock har jag inte träffat mer än någon enstaka individ av vissa raser.

Staffordshire bullterrier (äger 2)
Rottweiler
Miniatyrbullterrier
Chinese Crested
Whippet
Cavalier king charles spaniel

Sen finns det även raser jag tycker är fina och verkar trevliga, men som jag faktiskt inte träffat på ännu, så de skriver jag inte med. 😛

[esselin]
0

Alaskan malamute! Alltid gillat polarhundarna men sen jag började spendera lite tid på en malamute kennel blev jag frälst :P

LinaK
0

Bichon havanais ligger mig varmast om hjärtat men finns ett flertal raser jag ser som favoriter:

Jack russell
Eurasier
Samojed
Finsk och Svensk Lapphund
Welsh corgi cardigan

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emmats_
0

Tervueren, Malinois, Sheltie, bc, Collie, Schäfer, golden skulle jag nog säga!

BumbleBe
0

Papillon, Berger des pyrenees a face rase, Bearded Collie, Borzoi, Alaskan malamute och många, många fler!😃

Cahira
0
  • Saluki
  • Dobermann
  • Chinese Crested
  • Schnauzer i alla tre storlekar
  • Pudel
  • Spaniels och retrievers
  • vallhundar (japp så gott som hela högen)
  • vinthundar (men saluki är min #1 drömhund)
  • Japansk Akita
  • Shiba
  • Basenji
  • Shikoku
  • Finsk och svensk lapphund
  • Samojed
  • Siberian husky
  • Alaskan malamute
  • Landseer
  • Berner sennen
  • Cairnterrier
  • Airedaleterrier
  • Pinscher och dvärgpinscher
  • Mittelspitz ❤️

och fler därtill. Jag tycker alla raser har sin charm. Men jag älskar atletiskt byggda smidiga hundar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IaAbrg
0

Labbe, Border Collie och Working Kelpie. :)

Skye_berlin
2

Catahoula !

Tessan01
0

Har mina favoriter i några kategorier :P

Några som inte passar min livsstil (för tillfället): Australian Sheperd, Border Collie.

Några som ev. passar min livsstil: Kromforhländer, Golden Retriever, Italiensk Vinthund, Pudel

Och till sist så hundraser som passar min livsstil men inte kan ha pga. olika rastypiska "egenskaper": Cavalier King Charles Spaniel, Papillon

amela87
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Kan erkänna att Aussie blir allt mer och mer en av mina top 3 favorit raser! Har nog ganska mycket att gör med, att jag umgås med rasen, har lärt känna fler ägare av rasen och hänger ibland vid Aussie utställnings ringen.

Här kommer lite bilder på min favorit Aussie, som är min yngsta hunds bästa kompis.

ElisabethB
0

Spanielraserna och Shetland sheepdog är nog mina favoriter…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Hiro
0

Norrbottenspets, Boerboel och lite fallen för Schäfer

akittehmonster
0

Chihuahua, Kinesisk nakenhund, Grand Danois, Collie, Shetland Sheepdog, Pomeranian, Griffon, Affenpincher, Cattledog (Röd), Bulldog, mops.

Mysan_
0

Shetland Sheepdog! Kanske även Schäfer och Jämthund.

Tessan01
0

#48 Åh. glömde Sheltien!

Jetaime
0

Australian Shepherd har en överlägsen första plats. Pomeranian, Shetland sheepdog, face race kommer efter.

embee68
1

Är inne på min tredje bruksras, en rysk svart terrier. Har tidigare haft bouvier des flandres och riesen. Så rent utseendemässigt favoriserar jag en viss rastyp 😉

Fler mustasch- och skäggprydda,härliga, storväxta bruksraserhär i Sverige känner jag inte till. Så om man tar bort tre av mina favoritraser; riesen, bouvier och rysk svarting så hamnar man på… borzoi. För några år sedan föll jag pladask för en borzoikille och sen dess har jag haft en liten dröm om fyra borzoitassar som trippar runt i lägenheten.

Och om jag hade pengar… skulle jag hjälpa till att bevara rasen Otterhound. En engelsk ras som funnits sen 1200-talet och nu är nästintill utrotad. Utterjakt, efter vilket namnet på rasen kommer, förbjöds i UK 1978 och istället för att hitta andra användningsområden för denna ras med finfin nos, avlivades de flesta otterhounds. Idag finns endast ett tusental kvar i världen. Enligt SKKs hundrasguide registrerades den sista kullen här i Sverige år 2000. Tänk om man hade pengar…

LinaLj
0

Schäfer, eurasier, airedalterrier och St Bernhard

Wenniz
0
  • Whippet

• Kooikerhondje

• Dobermann

• Galgo Espanol

• Magyar Agar

• Ungersk Viszla 

• Skotsk Hjorthund