Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2418 ggr
Noa-Nisse
0

Ni som ger spannmålsfritt barf/färskfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som ger spannmålsfritt barf eller färskfoder. Gör ni undantag ibland? Hur strikta är ni? Ger ni kommersiellt hundgodis eller hemmagjort? Jag ger i grunden spannmålsfritt. VoH blandat med egen barf. Ibland när jag får t.ex. pasta över från min middag så blandar jag i det i hennes kvällsmat också. Det är inte ofta, händer kanske 2 ggr i mån. hundgodis brukar jag köpa i djuraffär, försöker köpa bra godis då. Men är inne på att köpa en svamptork och göra själv :-) Har ni idéer på lätt godis att göra själv? Bild på en god middag, väldigt varierad vilket det aldrig brukar vara men det blev så. Gris-svans, blandfärs, bogblad från gris och oxstrupe + lever som inte syns på bilden :-)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ravynsfair
0

Jag blandar många olika färskfoder och det händer att jag ger Fodax t,ex som har spannmål i sig.
(började med det när jag bytte från torrfoder då det var enklast att få tag i) 
Märker ingen skillnad på bajset alls, hade han ätit torrfoder med spannmål i så hade det inte varit en trevlig syn. 

Ger blandat godis från djuraffär, han är kräsen så det blir det han tycker om helt enkelt. 
Gör ibland eget hundgods av olika hjärtan och lever, enkelt i ugn om man  som jag inte har svamptork :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Fridaaaa
0

Gör undantag.  Vissa av Roxys favoritgodis t.ex är med spannmål så får hon ibland. Ger det bara inte så mycket och vill inte ha det i kosten :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
0

Jag ger Fodax (med spannmål) och Pondus (spannmålsfritt) färskfoder. Köper dock inte godis, då det ofta innehåller både socker och annat som är bara skit. Jag torkar kycklingfile (svensk) kycklinghjärta och kött  som godis

fridarebecka
0

Jag ger voh active lax till min hund, men toppar ibland med lite annat spannmålsfritt/barf. Slarvar dock med godiset. Försöker att köpa naturligt och spannmålsfritt godis ofta men det blir en del frolic och liknande också.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
hemul
0

Har testat att torka lever i svamptork. Blev jättebra och uppskattat! Eftersom jag inte har egen hund och bara skulle muta grannens ville jag inte kladda ner torken och körde kokt lever, men rå blir så klart ännu godare. Jag tror att om man lägger på smörpapper tills leverbitarna blivit yttorra så ska det gå utan alltför mycket kladd.

Gav just bort min gamla billiga svamptork. Den funkade faktiskt bra och inköptes på SIBA för några hundringar.  En sån här var det.
http://www.tretti.se/hushallsapparater/hushallsapparater/ovr-koksapparater/centurion-svk120

Ska man bara ha den till att torka hundgodis duger en sån enkel tork gott och väl. De mer proffsiga är effektivare och termostaten är mer pålitlig, men handlar det inte om stora mängder är det inte värt den extra kostnaden. Skillnad när man står där med 30 liter svamp.

Maja2
0

Jag torkar i vanlig ugn :)

dundeer
0

Både köper och gör eget godis, tänker mer att de är ju en såpass liten mängd han äter av godis då vi belönar med lek ofast

Wellcraft
0

Jag är ganska noga, dock får han torrfoder som godis. Ska köpa en svamptork och börja torka istället.

Konstiga tuggben får han aldrig, innehåller bara skräp. RKB är det ända han får här hemma i tuggväg, o ett o annat horn också.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
0

Vi köper färdig barf, Rigtig hundemad. Alltså olika frysta påsar med t.ex. vom, rent kött, kött med brosk, osv. Ger endast barf-vänligt foder och godbitar då vår hund är allergiker och sambon och jag är väldigt petiga med att allt till hunden ska vara spannmålsfritt. 😛 Vi köper dock majoriteten men jag vill väldigt gärna testa att göra eget torkat godis :)

Sugar Mist
0

Köp kyckling och koka, smidigt, hyfsat billigt och gott :)

-

russin
0

Jag ger väl ungefär hälften hälften färdigt råfoder (VoH och Mush) och hemmablandat(köper nötkött, lamm, vom, köttben osv) och torkar en hel del hjärtan själv som belöningsgodis.

men jag köper även köpegodis och ger torrisar som godis mellan varven. Har hundar som inte är speciellt känsliga och dom tycker torrisar är gott ibland när dom inte får det jämt.

Fenix_Chicci
0

Jag ger egenkomponerad barf, sällan färskfoder men det händer (då Mush Vaisto eller VoH). Ger mest torkat kött, Ziwi Peak (lufttorkat foder) och ibland spannmålsfritt torrfoder (Taste of the wild och canagan typ) eller torrfoder med ris (Standardt Vild). Mina hundar blir kassa i magen av alla spannmål utom ris i liten mängd så det får de inte, är väl om de lyckas sno spannmålstorrfoder av någon hundkompis. Men även om de tålde så skulle jag inte ge då jag tycker det är onödigt, ger inte heller råhudstugg även om de tål det.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Noa-Nisse
0

Okej! Tack för kommentarerna!

Medarbetare på Hundar.ifokus

pälli
0

Jag orkar inte vara så noga egentligen :P Godis som godis, det får hon så sällan så då kvittar det vad jag köper känner jag. Har alltid en påse Doggy hemma utifall att, om maten tagit slut och man inte hunnit till affären ännu och köpa nytt eller dylikt. Hon brukar i 90% av fallen få Mush Vaisto och lite äggula i ibland, lite nötfärs och sådant. Men så kommer de stunder man inte haft tid att åka tvärs över staden för att handla ny mat och då blir det en dag med Doggy.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Changrila
0

Som mat ger jag "vad som helst" så länge det är rått. Barfar vanligtvis, men kommer jag över färskfoder till riktigt bra pris så köper jag det också. Undantagen där är Klass och Pondus som gett diarré här, deras färskfoder köper jag såklart inte oavsett pris.

När det gäller godis köper jag helst sådana sorter som är rent torkat kött eller torkar själv. Min unga dåre är dock sådan som tröttnar på godis om hon får samma för ofta och kan spotta ut även köttbullar som vanligtvis är favoriten. Till henne blir det en mix av det mesta. Torkat kött, torrfoder som jag får i provpåsar, köpta "levergodisar", köttbullar, korv… Det är så viktigt för mig att ha en bra godisbelöning till henne att det får vara lite struntsamma vad det innehåller.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm