Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3263 ggr
hannaj98
5

Hundar i bur

Jag måste bara skriva av mig, är så frusterad! 

Jag kollar på en hel del vloggare, mest från Amerika och England. Då ser man att nästan alla med hundar stänger in dem i små burar när de är ensamma och en del även när de sover. Uppfödarna och veterinärerna har sagt till dom att hundarna mår bra av att bli instängda och lämnade ett par timmar om dagen. Hur kan veterinärer tro det? 

I Sverige är det ju inte ens lagligt att stänga in dem en minut. Hur kan veterinärer i andra länder då rekommendera hundägare att stänga in sina hundar? Jag tror verkligen inte att någon hund mår bra av det. Jag blir så frustrerad och arg! 

Edit: Jag menar alltså att jag tycker det är fel att ha hundar instängda i burar, inte att de har burar de frivilligt kan gå in och ut igenom.

AktivaSiri
4

Antagligen finns det för lite forskning. Men jag har mycket svårt att tro att hundarna trivs i burar.

Sen att det är olagligt i Sverige och lagligt i andra länder går ju i sig inte gå efter då det skiljer väldigt vad som är lagligt och olagligt i andra länder. Finns garanterat saker som är lagligt i Sverige som andra länder tycker är jätte konstigt att vi har lagligt när det är olagligt hos dem.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Cahira
2

Det är lagligt och fullt accepterat och norm att ha hunden i bur när man är borta eller när man sover i USA, ja. Uppfödare uppmuntrar det för rumsrenhetträning och allt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
3

Egentligen blir jag inte ssk frustrerad. Jag vet att det förekommer i USA tex och att det, liksom annat vi I Sverige tycker är konstigt, förekommer också I andra länder. Vad, somär konstigt är ofta det, som vi lärt oss är olagligt just I det land vi bor i och som myndigheterna bestämt att vi ska betrakta som krav I just vårt land. Hundar är ju olika. Vissa har behov att ha ett eget revir, som bara är deras. Inte så vanligt, inget jag rekommenderar, men jag vet att det finns sådana hundar. Jag har en känsla av att vi går mot ett hund/ djursamhälle, där det oftare dyker upp regler mot sånt som myndigheterna vill att vi ska betrakta som konstigt.

Jamie+Engla
3

Varför skulle hundarna inte trivas i burar? Alla hundar jag har haft i alla år har älskat sina burar. De går in och lägger sig på kvällarna i sina burar och myser och såklart även på dagen. Har en tik hemma nu som blir sur när jag ska ta ut henne ur hennes hemmabur, då stretar hon emot och vägrar att gå ut. Hundarna såväl leker som sover i sina älskade burar, som såklart alltid är öppna. Buren är deras fristad, där får ingen annan än alfa röra dem. Där kan de känna sig trygga, där i sin lilla grotta. OBS! Mina dörrar till burarna är strejpade så de är alltid öppna!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Ellen89
1

Min tik alskar sin bur. Gar in dit jamt nar jag tranar utan att jag fragar.

Nova1234
1

Min york älskar sin lilla täckta bur när hon ska sova på dagen. Dörren är bortagen, hon kan ligga var hon vill. (Tillägger , är vi hemma så ligger hon alltid i soffan/sängen bredvid oss.) Jag tror det är viktigt att hundarna lär sig slappna av och trivas i bur. Annars så skulle det ju vara djurplågeri att ha hunden i bur i bilen Valpen älskar sin stora kompostgaller hage på natten,( i vårt sovrum ) utan den hade han inte fått ro och gå och lägga sig och slappna av. Vilket en valp behöver.

Haku
0

min hund gillar inte alls att vara i bur! hon vill alltid vara nära och jag vill ha henne nära hela tiden när jag är hemma så det passar mig inte hon är bara i bur om hon måste till exempel om man åker bil.

Vizzla
5

Okunskapen är så stor! Jag är med på ett internationellt Taxforum och jag skriver massor av inlägg MOT detta fenomen. Jag får några som håller med mig, andra kommer med korkade svar! 

Min strategi är att bombardera dom med så mycket fakta det går på varför MAN INTE GÖR SÅ men jag mår dåligt varje gång jag tänker på det. Även på instagram dök en sån diskussion upp. Bra om man reagerar och säger ifrån! 

Min bild är att de som gör så tänker utifrån sitt eget perspektiv "hunden ska inte pinka inne" istället för att se det ut hundens perspektiv, "om jag måste lämna hunden hela dagen ensam utan att kunna rasta ordentlig, ska jag verkligen ha hund då" typ.  Så ifrågasätt och förklara varför vi i sverige har såna lagar - Därför att det är bevisat att hundar mår mycket dåligt av detta. Tänk dig själv att vara instängd i timmar utan möjlighet till rörelse, aktivering eller att ens kunna sträcka ut sig!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[[Boris Sager]]
1

Crate training, som det kallas för:

http://inch.com/~dogs/cratetraining.html

Nova1234
3

Om hundar mår så otroligt dåligt av att sitta i bur Då borde dom inte få sitta i bur i bilen i två timmar heller Dom borde heller inte få förvaras i bur på utställningar Varför är det ena okey, men inte det andra? Var finns logiken?

Mysisa
7

#10 Hundar mår inte dåligt av normal burförvaring i hemmet. Men om hunden först sitter i bur 8-10 timmar när husse o matte jobbar sen 6-10 timmar när husse o matte sover så blir det inte många timmar utanför buren kvar på ett dygn, det mår hundar dåligt av, kanske inte om de händer nån gång ibland men fem dagar i veckan år ut o år in…. Lagen att vi inte får förvara hundar i bur hemma ens för en minut finns då det är väldigt svårt att bevisa hur mycket hunden sitter i bur. Förr fick man ha hund i bur kortare stunder, men det missbrukades och när LS kom på besök sa man naturligtvis inte att Fido setat i buren i två dygn om så var fallet utan det hette att man precis lämnat in Fido där och vips hade man friskrivit sig

minavitas.wix.com/kennel

russin
4

#11 - vad räknar du som "normal burfövaring " ?

För mig är burförvaring i hemmet inte något normalt alls och har aldrig behövt ha en hund i bur hemma oavsett anledning. Jag kan dela av ett rum om det behövs, men bur finns ingen anledning om inte hunden är mycket sjuk eller skadad.

[[Boris Sager]]
3

En ÖPPEN bur kan inte jag se som ngn större skillnad från tex en hund igloo.

hemul
3

Jag har läst en del amerikanska hundböcker. Inte har jag läst att någon som rekommenderar att man sätter hunden i bur en hel dag medans man jobbar! Det är nog en himla skillnad på det och att en valp sover i en bur (som den är van vid och känner sig trygg i) bredvid ägarens säng på natten, eller får sitta i buren en liten stund medan husse/matte gör något annat.

Tror inte det är så helt svart eller vitt detta. Först när jag hörde om det reagerade jag också och tyckte det var förskräckligt. Sen ändrades min syn lite när jag läst flera böcker som sa samma sak, att buren innebär trygghet för valpen, att den blir som valpens grotta där den gärna vill vara och där den kan slappna av.

[[Boris Sager]]
1

Ja, exakt # 14 sunt förnuft igen! Hundar måste ha möjlighet till eget krypin EFTER aktivitet. Balans.

hemul
3

Uppfödare brukar ju ha valparna i någon slags låda eller mindre hage när de är små också. Så de borde även associera ett trångt utrymme till den tiden, d.v.s trygghet.

Obs att jag inte förespråkar bur. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker, men min syn har ändrats en hel del efter att ha läst om hur det (kanske i bästa fall) används. Sen finns det säkert idioter som läser de här böckerna och tar vad det läser som ursäkt för att förvara hundstackarn i bur så fort de är trötta på den, vilket kanske är större delen av dagen. Men det finns idioter utan bur också.

Jag blev förskräckt i början när jag läste om valphage också! Det har jag ju senare förstått är standard idag, även här, i det perfekta Sverige. Det kan nog vara bra att vara mer öppen för hur de gör i andra länder och utvärdera själv vad som verkar vettigt och inte. Alla gör nog både en del rätt och en del fel, vi också.

Naviifax
1

Jag gillar inte det här med burar, kan vara för att det är en lag. Jag känner att man ska följa lagen där man bor oavsett hur dem den än må vara. Nu är det lag på det, och jag tror inte dem sätter lagar hur som helst. I mina ögon kan jag inte se varför man ska trycka in en hund i en bur, tänk själva att bli instängda i en trång garderob 😮

Visst hunden kanske tycker det är supermysigt när dörren är borttagen, då har dem ju valet att själva lämna när dem vill. Så då blir det kanske mysigt.

En annan sak jag tänkt på är när jag kollar på typ "Mannen som talar med hundar" - så frågar han ju alla om dem promenerar med hunden. "Självklart" tänker jag som är ut på promenad nästan 5 ggr om dagen. Men 80% svarar nej…

Släpper dem bara ut dem i trädgården?! 🤔 Förstår inte hur dem tänker och att det är så satans vanligt :S

@adventuresofnavi | instagram

russin
4

Fast öppen bur är ju inte burförvaring - burförvaring är det så fort buren är stängd och hunden själv inte kan välja om den vill vara där inne eller ute.

Jag har själv två hundar som älskar sin uppställda tygbur, men har aldrig haft någon anledning till att ha den stängd inomhus.

reverse
7

Är med i internationella aussieforum och burar är väldigt självklart i framför allt USA, där de flesta medlemmarna kommer från. Och det är inte en kort stunds förvaring det handlar om för det mesta, utan hela dagarna som ägarna är på jobbet, samt oftast när de sover också. För de vill inte att hunden har sönder saker hemma, gör ifrån sig inne och alla ursäkter man nu kan komma på. (Undra på att hundarna bokstavligen klättrar på väggarna när de är utsläppta……) Finns inget som kan rättfärdiga att stänga in en hund så större delen av dagen. Det är inte detsamma som att det finns en bur i huset som hunden kan gå in och lägga sig i om den vill, detta är ju tvångsförvaring. Ingen (frisk) hund jag någonsin hört talas om skulle vilja vara förpassad till en bur 16+ timmar om dagen. De verkar helt perplex över hur det är möjligt att jag kan få min hund att inte ha sönder huset, tugga sönder saker, vara själv och inte pinka inne utan detta. Inte rocket science om man frågar mig…

//Lina

Mysisa
0

#12 Många har använt bur genom åren som ett hjälpmedel vid ensamträningen då buren ofta är en trygg plats för en valp med separations ångest.

minavitas.wix.com/kennel

hemul
0

#19 Nej, det låter ju förfärligt. Det är det ingen tvekan om!

Haku
2

#20 Du verkar tycka bur är ok eller? 

jag är glad över att vi i sverige har lagar som gör att det inte är ok att stänga in sin hund i en bur hemma det ska vara av eget initiativ om hunden vill vara i bur och då hela tiden med möjligheten att komma ut (ingen dörr till buren), ensamhetsträning går mycket bra att göra utan bur.

peafie
3

Jag tror lagarna är mer till för att förhindra den hundhållning som beskrivs  i exempelvis inlägg #19 och blir lite trött på nitiska burmotståndare som hävdar att det är helt fel att ha hund i bur men helt ok att ha hund i exempelvis valphage, hundgård, en hundbur i bilen, ett rum avskärmat med kompostgaller eller liknande. Det behöver inte ens skilja speciellt mycket i storlek, bara det faktum att det är en bur gör att folk går i taket. Att begränsa utrymmet för valpar med kompostgaller eller en bur i motsvarande storlek - är det verkligen skillnad? Många, inklusive personer i denna tråd, vittnar om att buren är en trygghet för hunden (vilket även är min upplevelse) och att gå på dessa människor som om de vore djurplågare av värsta sorten är blir lite fånigt. Tycker jag.

Bloggen     ○    Instagram

Naviifax
1

#19 Usch :/ Nej fy för bur… Såg en tjej på instagram som hade det, upplyste vänligt att det är olagligt och undrade varför hon använde den. Hon var medveten om att det var olagligt men malinois är en livlig hund så det är det allra bästa när hon själv är på jobbet. Och alla hon känner har sina hundar i bur.

Hade gärna anmält varenda människa som har det här i Sverige, lagen finns för en anledning :)

Haku
0

#23 Jag tycker inte folk är djurplågare men man ska följa lagen den finns till för en anledning, jag stänger inte in min hund någonstans utan hon går alltid fritt. En bur är inte lika stort som ett rum eller hur tänker du? :)

Naviifax
2

#23 Även för små valphagar är olagliga, vilket jag helt står bakom. Följ lagen, den finns av en anledning. Jag tycker inte att någon är djurplågare men jag tycker minsann man ska följa svensk lag. Det är ingen rekommendation, det är en lag. Inget man kan tänja på.

Mysisa
1

#22 Nu förstår jag inte vad du menar. Jag förklarar bara att anledningen till att burförvaring på utställningar, tävlingar, prov och i bil inte är olagligt för att en hund inte mår dåligt av att sitta i en bur korta stunder då och då. Förr var det ok med burförvaring i hemmet också men eftersom det missbrukades så är det inte tillåtet längre

minavitas.wix.com/kennel

peafie
1

#25 Jag tycker inte att allt är svart eller vitt. Du kan till exempel få tillåtelse att ha hund i bur på veterinärens inrådan - är det helt plötsligt mindre plågsamt? Du får ha hund i bur vid utställning, träning, när du åker bil, på prov - är det mindre plågsamt för hunden? Du får ha hunden i bur när du tränar för dessa aktiviteter (vilket du förslagsvis gör hemma) - är detta mindre plågsamt? Att göra buren till en trygg plats har man igen tusenfalt när man är bortrest med hunden, när man åker bil och när man är på tävlingar och andra aktiviteter.

Jag brukar stänga in min hund i hallen när jag är borta. Den är nästan precis lika stor som en av burarna jag har.

Haku
0

#28 Men att stänga in en hund i en bur i flera timmar är inte en kort stund, dem flesta burar är inte som en hall.

peafie
2

#29 Jag har inte sagt någonting om flera timmar heller (även om det blir flera timmar i bilen när vi är på jaktprov en hel helg). Jag menar att jag tycker det är fånigt att anmäla till höger och vänster för att man har hunden i bur vid träning, när hunden inte nödvändigtvis mår dåligt av detta. Bara det faktum att det är en bur gör ju att folk går i taket. Det blev ju förbjudet just för att det missbrukades, som #27 säger, och att hetsa upp sig för burträning tycker jag är överdrivet.

Naviifax
0

#30 När man kör bil får hunden vara i buren högst 3 timmar i sträck. :)

peafie
0

#31 Jo, jag vet. Vad tänker du på då?

Naviifax
1

#32 Så det är inte samma sak som att gå till jobbet och stänga in hundstackarn i en bur där denna är helt fast tills du kommer hem. i bilen är man dessutom med så det blir sällskapligt.

Ellen89
2

Min tik alskar sin bur, men var andra hund gor inte det an. Vi har lekt och gjort allt positivt. Nu sitter har en bur i vardags rummet med dorren oppen 80% av tiden, 20% av tiden tranar jag med att stanga kanske 5min och sedan oppna osv. Jag kan inte aka pa nagon tavling med honom om han inte ar van och tycker buren ar okej for jag kan inte ha han i bilen (for varmt) eller sakert fastbunden pa en tavling (klarar inte av hund moten). Hur ska man trana om man aldrig far stanga och oppna dorren sa hunden blir van att allt ar ok? Sjalvklart blir han inte last i bur nar vi inte ar har eller nar vi inte tranar. Da jag inte bor i Sverige kan jag laglit stanga buren, jag tycker burar kan anvandas till bra, positiva grejer men kan mycket val anvandas fel. Common sense is needed. 🙂

peafie
2

#33 Men jag har aldrig sagt någonting om att stänga in hunden i en bur en hel dag, tvärtom menade jag ju på att lagarna är till för att förhindra just denna typ av buranvändning. Läs en bit upp så ser du. :)

På jakter och jaktprov är jag inte med i bilen, då missar jag ju hela grejen, hehe.

peafie
3

#34 Precis. :) Det går ju inte att göra det till en trygg plats om man aldrig får göra det till en trygg plats.

Naviifax
0

#35 Ursäkta, då uppfattade jag det fel :) En kort stund i bur som lagen anvisar är absolut okej. Det jag inte tycker är okej är att man helt enktl inte följer lagen. Enligt lag finns det undantag, t.ex dem du anger.

peafie
2

#37 Ja, och jag kan tycka att lagen är väl hård och borde kunna töjas lite på, som i exemplet som anges i #34, men förstår den samtidigt då lagstiftningen måste vara tydlig för att få fast de riktiga idioterna som faktiskt missköter sina hundar.

Vi får enas om att vara liiiite oense helt enkelt. 🙂

Naviifax
1

#38 Haha absolut, men förstår ditt tänk och respekterar det! 🎈

Dumpuck
4

Lagen om burar har uppmärksammats enormt på senaste tiden, vilket orsakat ett otroligt ramaskri när det kommer till buranvändning inomhus.

Personligen anser jag inte att någon hund ska behöva sitta i en bur hela dagarna utan aktivering emellanåt, men blir väldigt fundersam över hur man rasar mot burar inomhus men det är helt okej att ha med sig hunden på jobbet där den får sitta i bil hela dagen och tas ut emellanåt bara för att pinkas? Eller flera timmar på utställning, tävling m.m. Dubbelmoral i mina ögon.

Sedan anser jag också att lagen är dumt gjord, detta då det är flera hundar som faktiskt behöver en bur om nätterna för att kunna sova ordentligt och sedan för att det är flertalet som behöver hållas i bur inomhus efter att de exempelvis opererats. Detta rekommenderas dessutom av flertalet veterinärer.
En hund som lagt till en ovana på natten kan behöva en bur för att bryta det mönstret och faktiskt kunna sova, är det då mer plågsamt att stänga in hunden i en bur där den efter en stund sover hela nätterna än att låta den vara lös och vanka runt halva nätterna? 

Alla hundar slutar inte bita på saker bara för att de blivit aktiverade m.m. innan de lämnas. Det är inte ångest m.m VARJE gång en hund tuggar på något när den lämnas själv. Har de fått den ovanan så kan den vara mycket svår att bryta, hur mycket man än plockar bort så kan de alltid hitta något att tugga sönder - är det då mer plågsamt att sätta den i en bur istället för att låta den tugga i sig en massa gips och därmed riskera få allvarliga problem med magen/tarmarna?

Så länge det inte handlar om hela dagar där hunden inte får komma ut och röra på sig emellanåt så anser jag faktiskt att folk överreagerar väldigt mycket. Det finns betydligt värre saker att haka upp sig på!

Haku
1

#40 jag skulle aldrig vilja att min hund sov i en bur på nätterna jag vill ha henne så nära som möjligt :)

Och gällande det du skrev om att en hund kanske kan behöva vara i en bur efter den vart hos veterinär så finns detta att läsa från skk "Det finns undantag från burregeln, exempelvis för sjuka hundar som kan behöva lugn och ro och ordineras ”burvila” av veterinären. Men då måste du som ägare skriva till Jordbruksverket och få dispens, annars är det ett lagbrott."

Dumpuck
1

#41 Det är helt upp till dig hur du vill ha din hund, det jag menar på är att det finns de hundar som faktiskt behöver bur.

Gällande det andra du skrev så är det, i mina ögon, ett dåligt upplägg att man ska behöva söka dispens hos jordbruksverket för något sådant. En operation är långt ifrån alla gånger en planerad sådan, att få godkänt att ha bur kan ta flera dagar.
Spelar egentligen ingen roll vad hunden har för problem, om den är opererad m.m så kan ett godkännande från jordbruksverket ta ett par dagar. Ska man låta hunden gå runt som den vill då under de dagarna? Nejtack, kanske fungerar med en lugn hund som inte bryr sig så mycket men med en hund som är högaktiv är det inte alltid så lätt.

Haku
0

#42 kan nog gå mycket snabbare än ett par dagar, kan nog gå snabbt.

Dumpuck
1

#43 Jag misstänker att dispensen kommer via papper, därmed gör det att det tar någon dag. Kommer det via mail så är det mycket möjligt att det är klart redan samma dag, men jag antar att det sker via papper som så mycket annat med jordbruksverket!

Haku
0

#44 man kan nog skriva via mail men vet inte.

poodlelicious
2

Trams. På utställning och tävling går det bra att ha hunden instängd i flera timmar men hemma är man en djurplågare om man har hunden i en öppen bur. Så dumt så det finns inte. Jag förstår syftet med lagen men jag bryr mig inte om den.

Haku
1

#46 Men hemma är man ju varje dag det är man väl inte på utställning/tävling. Dessutom i en öppen bur där dörren är borttagen är lagligt i Sverige då kan hunden gå ut och in som den vill :)

syftet med lagen är viktig, så folk inte stänger in sina hundar i en bur för länge

poodlelicious
1

Det är inte varje dag men de som tränar och ställer kan göra det rätt så ofta i perioder. Hunden kan väl gå in och ut även om dörren bara är öppen? Förstår som sagt var syftet med lagen men om min hund skulle må bäst i en bur vid vissa tillfällen så skulle jag prioritera hundens välmående framför lagen.

Cahira
3

Det största jag fick acceptera när jag flyttade till USA är kulturkrocken. Det ÄR annorlunda här så är det bara. Betyder det att jag måste göra så? Absolut inte. Mina hundar är inte i burar. Men jag måste också acceptera att lagar och djurhållning är annorlunda här och stå och gapa och skrika om min kultur som ser annorlunda ut kommer inte förändra ett jota just pga kulturkrocken.

poodlelicious
1

#49 håller med! Är här och hälsar på släkten nu och ibland vill jag bara dunka huvudet i cementväggen… Elhalsband och lämna en hund utan vatten i en bur i ett par timmar… Helstolligt men det hjälper ju inte att bli vansinnig. Det är väldigt annorlunda. Och vi gör saker som de tycker är lika knäppa.

Cahira
0

#50 Ja stackel för småhundar men går inte att köpa en vanlig vettig klosax eller vettigt schampo… det är USA djuraffärer det.

[[Boris Sager]]
0

Och så detta med att vara såå bekväm, när man äntligen är ledig. Andra ska sköta mina hundar, de är mina accessoarer…. Handlers på hundutställningar. Själva jobbar man, ingen semester, men inget regelland som i Sverige beträffande hundar. Vad som är "rätt" skiftar mycket från land till land. Sverige tror sig ofta om att vara ngt slags samvete I världen.

Cahira
2

#52 Nu hänger jag inte med? 🤔🤦‍♂️

[[Boris Sager]]
0

Nehej. Slipp då :)

Cahira
2

Okej? Du kan inte förklara vad du menade? Har världens huvudvärk så min hjärna hänger inte med riktigt.

[[Boris Sager]]
0

Ok, amerikanerna är, tycker jag, ganska bekväma generellt. Ja, de har nästan ingen semester, men när de har det vill de bli uppassade. Och vad har Sverige med det att göra egentligen? Så ofta utgår man från sig själv: det, som jag gör är bäst. Alla andra gör fel. Så är det givetvis inte. Respekt igen. Mina tankar.

Cahira
2

Ah då är vi på samma sida, det jag menade med kulturkrocken. Är inte värt att gapa över saker när sederna är annorlunda där man förflyttat sig.

Visst tycker jag burförvaringen är fel i detta land och avsaknad av hjärngympa, motion m.m. men att gapa om det hjälper ingenting mer än att man förstör sin egna dag.

[[Boris Sager]]
0

Nej, så tycker jag också. Fast ibland smyger det sig in lite obehagskänslor över tex puppymillsituationen och dessa dog auctions, men det var inte trådens ämne.

Cahira
0

Ja jag håller med, om USA hade haft burlagarna som Sverige har så hade varenda puppymill åkt dit så det rykt om det och djurplågeri och djurmisskötsel hade minskat drastiskt. Med hårda straff medföljande tycker jag naturligtvis och djurförbud.

Sugar Mist
2

Ptja… Tur att Sverige har lagen mot burförvaring, finns ju ett ex antal personer i Sverige som missbrukat burförvaringen och även på kuppen vanvårdat/misskött sina hundar grovt.. Tänk då om den lagen inte hade funnits… huvva..

-

[[Boris Sager]]
1

Ja, det är tur. Tur också att alla fall, som beskrivs I media på ett sätt kanske inte är beskrivna på adekvat sätt. Det är det, som är rättssäkerhet. Vi människor vill ofta ha någon att tycka vi är "bättre" än.

Cahira
1

Fast jag känner dig väl nog att veta att du vill stoppa puppy mills lika mycket som jag gör eller hur? :) Och med den burlagen så hade dom behövt stänga för gott och stå för sitt straff.

[[Boris Sager]]
0

Javisst! Den rescuegrupp jag tillhör har fòrsökt med allt, tror jag. Men Missouri tex, lever ju på sina PM De motarbetar allt, som vill stoppa dem. Vi fick Oprah Winfrey att intressera sig för frågan, men serien stoppades :( Min Orvar är en puppy mill från Springfield, MO, som Boris fann:( Man försòker kämpa så mycket man kan, men ibland måste man inse att ens Energi helt enkelt inte räcker.

Cahira
0

Det jag menar, med rätt lagar hade dom stoppats en gång för alla! 🏆

[[Boris Sager]]
0

Ja, med rätt vilja att skapa dessa lagar.

Cahira
0

Jo det är där skon klämmer, tyvärr.

[[Boris Sager]]
0

Jag har en klar känsla av att man måste arbeta så tight tillsammans på många, många plan för att åstadkomma ens en liten förändring. Så otroligt trögt. Vissa stater är rena medeltiden.

Cahira
1

Så länge jag andas kommer jag inte ge upp kampen iallafall. 

Nu är det sovdags. Natti. :)

[[Boris Sager]]
0

Nu är det morron här! Fast natt för mig och dig:)) Sov gott o tack för pratstunden:)

Cahira
1

Tack själv :) Kan inte somna så kikar in en snabbis till innan tabletterna verkar.