Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2083 ggr
PixiDSG
0

Valpens första år

Ungefär hur mycket kostar valpens första levnadsår? Det är självklart olika från hund till hund men det skulle bara vara bra att få veta på ett ungefär :) Det får gärna utgå från en Dansk-Svensk Gårdshund för jag ska (förhoppningsvis) få hem en liten tikvalp i januari/februari…

Emouse
0

Först är det ju själva valpen som kan kosta olika beroende på ras och stam, Försäkringar och veterinär besök, och mat förstås. Sen kanske den vill ha lite leksaker och och såklart utrustning såsom koppel, matskål m.m.

Det är bara att räkna beroende på vilken typ av försäkring m.m och vilken typ av utrustning du vill ha!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

hemul
0

http://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/kostnad-for-hund/

Fast allt som står där behöver man ju inte, men lite ledning ivf.

hemul
0

Ha ha! Vilken bautavalp de har räknat på! 150 kg foder första året. 😃

Magrat
1

#3 Nja, vette tusan hur stor valp de räknat på. Ett snabbt överslag i huvudet och jag räknar ut att min valp kommer att ha käkat minst 180 kilo foder på ett år, hon äter ca 15 kilo i månaden. Relativt stor ras (Borzoi) men absolut ingen bjässe som exempelvis New Foundland.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

PixiDSG
0

#2 Jag har redan läst den men ja, allt behöver man ju inte :) Alltså jag vet liksom vad jag behöver utan det är mer att jag vill jämföra lite hur mycket pengar folk lägger på sin valp……….. Och sen så är det ju en Dansk-Svensk Gårdshund och inköpspriset för en sån med stamtavla ligger på ungefär 9-10000. Jag kommer förmodligen inte att behöva så mycket utrusting förutom koppel och sele och sånt men som sagt så är jag mest interesserad av vad ni lägger på era hundar typ första/andra året så att jag iallafall har något att utgå ifrån :) (Räkna gärna med maten)

dundeer
1

Ursäkta liten trådkapning men i länken som #2 la in, under grundkostnader…. står de verkligen ett foder av bra kvalité  Exempel ICAs?!

[.Victoria.]
0
  • valp: 10.000 (vet inte säkert hur mycket en dsgh kostar?)
  • Försäkring ca 300/månad
  • foder,godis,tugg ca 250/månad
  • Koppel/halsband/hundsäng/täcken,klotång ca 2000
  • valpkurs ca 2000
  • kastrering tik, valfritt 6900 (Stockholm)
  • medlemskap klubb 400
  • dagmatte/hunddagis, valfritt ca 1500-3000/månad

Det kan alltså variera väldigt mycket. Även om jag har samma ras som dig kan jag behöver betala mycket mer om jag ger annat foder, tränar/tävlar mycket, behöver dagmatte osv. Man får alltså utgå ifrån sin egna livssituation.

Lycka till!

russin
1

#7 - att ha med kastrering som om det vore någonting självklart i kostnaden för valpens första år känns helt absurt ! 🤐

[.Victoria.]
0

#8 Jag skrev att det var valfritt. Många väljer idag att kastrera och då kan det vara bra att veta hur mycket det kostar.

russin
0

#9 oavsett så är det ingenting som bör göras under valpens första år…

[.Victoria.]
2

#10 jo för då minskar man risken för vissa juvertumörer. Jag kastrerade vid 11 månader då hunden växt klart. Men det kan du ta i en annan tråd. Jag är helnöjs med kastrering och känner flera kastrerade tikar som mår jättebra. Slipper löp, sjukdomar och kan tävla året om. Men vill du diskutera kastrering så starta en ny tråd.

Naviifax
0

Roughly: Navi kostade 8000:- Bensin till och från:800:- Jag köpte säng, koppel vatten/matskål, halsband, bajspåsar osv (startkit) för 1500:- Jag köpte valpfodret som hon fick hos sin uppfödare, köpte 15kg säck för ca 500kr. Detta äter hon än idag ur samma säck, nu börjar vi gå mot barf som kommer kosta ca 700:-/mån. Första veterinärbesöket gick på 605:- för vaccination, avmaskning och "pads" för utslag hon hade. Försäkring: 160kr/mån (har alla försäkringar samlade så blir lite rabatt) Stående överföring till Navis eget sparkonto: 600kr/mån Sen blir det massa smått och gott som "behövs" regntäcke, led-halsband, sele, koppel, godis, ben, schampoo, spårlina osv osv. Och detta tar jag inte ur Navis sparkonto än, utan det tar jag utanför sparandet då jag vill bygga upp en bra summa på det kontot :) Har säkert glömt en del, men lite info får du iaf! :)

@adventuresofnavi | instagram