Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3230 ggr
Lexie82
0

Valpfoder till vuxen hund?

Jag har nyligen bytt hund. Förra hunden flyttade igår och nya hunden håller på att vänja sig vid mitt hem och kommer flytta hit permanent de närmaste dagarna.

Saken är att förra hunde var 1 år och gick fortfarande på torrfoder för valpar, vilket jag har en del kvar av. Nya hunden är 2,5 år. Min fråga är om jag kan ge valpfodret till nya hunden? Han ska ju naturligtvis inte fortsätta stå på valpfoder, men jag tänkte bara så att den maten blir uppäten eftersom jag ändå har den kvar.

[[Boris Sager]]
1

Du kan val blanda ut valpfodret med det nya?

[Annamaja27]
0

Eller så kan du ha det som träningsgodis.

Lexie82
0

#1 Jag tänkte också på något sånt, att blanda ut det.

#2 Känns som lite för mycket att ha som träningsgodis. Gissar på att det är ca 5-6 kilo kvar av maten.

Lexie82
0

Ska tillägga att den här nya hunden är ganska kräsen med mat och inte skulle ta skada av att gå upp ett par kilo, och valpfodret tyckte han var gott. Vanligt foder får vi honom inte att äta mer än ca 3dl av, men valpfodret slängde han i sig 5dl när jag provade att ge det.

Jamie+Engla
1

Jag kör valpfoder på alla mina hundar när de behövs. De får torrfoder och färskfoder 60/40 men ibland räcker inte de. Då får de valpfoder, för att antingen ta igen vikt de tappat eller för att ständigt hålla vikten. Min gamla tik som fuller 8 nu i juni får mer valpfoder än vanligt torrfoder. Detta för att hon vill ha det, jag prova att endast ge vanligt, då åt hon halva och lämna resten. Inte bra med tanke på hur mycket vi är ute och rör på oss. Alla hundarna här klarar dock inte de, den nyaste i flocken kan kolla på valpfoder och bli tjock. Så de går inte, alla våra får skräddarsydda måltider för att alltid vara på topp. Men du kan blanda ut de med de vanliga fodret, ingen fara med de. Tänk på att då kanske ge mindre av den totala mängden. Gör de som e bäst för din hund :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Catta-
0

det är nog ingen fara. Min hund är väldigt kräsen och har nu fastnat för ett torrfoder för valp/unghund och hon mår hur bra som helst.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

mmillann
0

Ofta innehåller valpfoder bara mer protein och fett, så rent teoretiskt kan en vuxen hund leva på det.