Passar hund oss? Ras?
Hej! Vi är en familj på 4 personer. Jag - 14 år, min bror - 15 år, mamma, och hennes sambo. Vi har lite tänkt på att skaffa hund ( mest jag, men de andra är såklart med! ), men vi vet ej om en hund skulle passa våran livsstil. Varken jag eller min bror har erfarenhet av hund sedan förut, men mamma har haft hund förut. Jag och min bror går i skola, och är borta hemifrån mellan 7:30 och 16:15. Mamma och hennes sambo jobbar hemma, eller här i närheten. Vi är inte en superaktiv familj. Vi bor i ett stort hus med stor gård. Ifall vi skaffar hund så kan vi erbjuda dessa aktiteter: en runt 30min promenad på morgonen, före skolan. Någon kortare ( 15min ) eller längre ( upp till 1 timme ) under dagen av mamma eller hennes sambo. Sedan en lång promenad ( 45 min - 2 timmar ) vid 16:30 tiden och sedan en kvällspromenad ( typ. 15 min? ) och före natten kissrunda. Och såklart en massa lek och bus, även bad. Vi skulle ha hunden till promenads kompis, mys vän och ev. träna lite i agility ( hemma på gården ) för skoj. Några krav är att hunden måste kunna gå i trappor, kunna anpassa sig till lägenhet, samt vara trygg med att resa. En ras vi har tänkt på är Golden Retriever, skulle en sådan kunna trivas med våran livsstil? Kan / får goldens gå i trappor ( runt 15-20 trappsteg )? Eftersom mina föräldrar inte är säkra om jag kommer tröttna på hund eller ej, så hade vi tänkt att "låna" en hund ( typ vara fodervärd ) av rasen som skulle kunna passa. Såklart kommer mina föräldrar ha huvudansvaret för hunden! Tack för att du tog din tid att läsa mitt rätt så långa inlägg! Mvh. Teresa
Ja jag tror en hund kan passa er eftersom det finns så många varianter! Men skaffa inte hund för att se om du tröttnar eller ej för det är mycket tråkiga OCH roliga saker med att ha hund! Att ta en vuxen kan vara en bra idé eftersom jag tror inte ni har tiden för valp och unghund. Som vuxen är det lättare också att se om hunden passar er familj.
En golden kan passa, hitta rätt individ bara. :) Prata med uppfödaren ni tänkt vara fodervärd för och se vad de säger, men skaffa hund för att de vuxna vill ha ansvaret och vill ha hunden, för hundar är som att skaffa barn - stort ansvar. Och det ansvaret borde ligga på de vuxna och inte de unga bara för att unga hjärnor är inte fullt utvecklade ännu och klarar inte av att hantera alla situationer riktigt ännu och det kommer bara få dig att känna dig kass och dålig som inte klarar det när det bara är en biologisk utvecklingsfråga.
Hjärnan är fullvuxen runt 25 års ålder. :) Olika delar växer i olika takt. Känslocentrat växer starkast och mest under tonåren, därför allt känns som att världen kommer gå under och man vill att allt ska ske Nu. :)
Men, prata med uppfödaren om de vuxna är säkra på att de vill ha hund! Om ni är osäkra, var hundvakt åt någons hund under semestern.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för ditt svar Cahira! :)
Ja, såklart skall de vuxna också vilja ha hund, det kommer ju bli familj hund. :)
Är det bäst om vi kontaktar uppfödaren så snart som möjligt när vi har bestämt oss? Eller vänta tills det är dags?

Kontakta uppfödare tycker jag ni kan göra tidigt ofta är uppfödarna bra på att delge både fördelar och nackdelar med att ha hund speciellt på just deras hundras. Om inga nackdelar finns är uppfödaren inte så seriös i min värld, alla raser har något problem även om det är mindre än hos andra raser. En golden tror jag kan passa, ofta trevliga hundar men jag skulle rekommendera att gå åtminstone någon kurs på brukshundsklubben om ni skaffar en hund oavsett ålder på den. En kompis som ville bli med hund fast dottern var allergisk kontaktade en uppfödare av portugisisk vattenhund och fick då låna en äldre hund i ca en månad för att se hur det gick. När allt gick bra fick de köpa en valp i kommande kull. Bara ett exempel på hur olika uppfödare kan lösa funderingar man har. Lycka till med vad ni än kommer fram till :)
Tack för svar Bell!
Vi kontaktar uppfödaren vi tänkt när vi har bestämt oss 🙂

Skulle skaffat en utställningsgolden då, de är avlade för ett lungt hemmaliv utan fart och fläkt. DP och jaktgoldens behöver få arbeta mycket mer än bara lite agillity då och då.
Skulle annars röstat för Whippet. Alla vinthundar är lugna inomhus, de går att träna agillity med men kanske inte på elitnivå. Vanliga promenader håller ju igång hunden lite sådär, men de behöver springa lösa några gånger i veckan (helst varje dag) eller i långlina. Men det är förmodligen lättare att göra en vinthund glad och nöjd än en golden om retrievern i fråga blir för mycket hund.
Tack för svarAchatina!
Vi ska kolla lite på olika vinthunds raser 🙂 Stämmer det att de flesta vinthunds raser behöver kläder för att hålla sig torra och varma? Eller är det bara Italienska Vinthunden?
#6 Alla vinthundar behöver absolut inte kläder, beror lite på individen. Sedan måste jag bara flika in att en vinthund behöver inte springa av sig varje dag eller flera dagar i veckan för att må bra, de är väldigt anpassningsbara hundar som oftast nöjer sig med att den bara får följa med! :)
Whippet är absolut en ras jag kan tipsa om!
- Nederlandse Kooikerhondje -
Något ni måste tänka på är att ni barn kommer (förmodligen) vilja gå på fester, sova hos kompisar och gå ut på krogen när ni blir äldre. Och då måste ni verkligen se till så att föräldrarna är okej med att dom kommer behöva ta hand om hunden mest. Jag vet själv hur hemskt det är att behöva kämpa och betala folk (min lillasyster eller storebror) för att vara hundvakt en natt för att jag ska kunna träffa min pojkvän eller gå och festa osv. För vi köpte min hund när jag var 14 år och det var meningen att hon skulle vara allas ansvar (mest min storebrors) men han tröttnade efter två veckor och då var jag den som fick ta hand om henne. I början trodde jag att det skulle gå hur bra som helst, men sen börja jag i gymnasiet och skaffa nya kompisar, och en pojkvän som har allergiska syskon osv. Så tänk på att ni vet aldrig hur det kommer vara i framtiden, så jag föreslår att bara skaffar hund om era föräldrar verkligen är tydliga med att dom är okej med att ta hand om hunden det mesta av tiden.
Tack för svar Wenniz och Zlarviig!
Vad jag har snabbkollat, så verkar Italienaren rätt så intressant av vinthundarna. Någon som vet om vinthundar ( eller mer specifikt Italienaren ) är lätt skälliga?
#8 Ja, det kan ju hända att vi kommer vilja gå ut mera, fast jag är helst hemma i nuläget. Jag går inte på fester, någon gång kan jag såva över hos någon kompis. Fast det kan ske ändringar när jag blir äldre! Man vet aldrig. Men ja, vi skaffar inte hund om de ej är så villiga att ta hand om hunden när / om vi är borta, eller när som helst. 🙂
Jag tror du missförstått vad fodervärd inom hundvärlden betyder, det är inte som när det gäller hästar.
Tar ni en hund på foder kommer hunden vara er, men dock med ännu mer ansvar (för att hålla hunden i utställningsform m.m.).
Kennelägaren har bara kvar avelsrätten.
Skaffar man hund ska man vara 100% säker på att man vill & klarar av det, i ca. 15 år framöver.
Mitt tips till er är att börja arbeta lite som dagmattar & hundrastare.
Kommer någon vara hemma med hunden hela tiden? Om inte, kom ihåg att en liten valp är krävande i månader framöver. Vissa hundar kan heller aldrig lämnas ensamma (oavsett ras & träning), så då måste man vara beredd att finna en bra dagmatte, eller ett hunddagis (och detta är dyrt, tyvärr).
Eftersom ni är oerfarna så anser jag att ni bör gå kurser, åtminstone en valpkurs men jag tipsar även om en allmänlydnadskurs.
Detta är också dyrt.
Om ni tröttnar på hunden, är era föräldrar villiga att ta hela ansvaret själva? Är de villiga att lägga ut en hel del pengar?
Oförutsägbara veterinärkostnader är inte kul, men olyckor händer lätt.
Om ni vill skaffa hund så ska ni leta efter en sällskapshund, som är relativ enkel & förlåtande mot nybörjarfel.
Utan att veta exakt vad ni vill göra med hunden så kan jag tipsa om grupp 9, där finns de bästa sällskapshundarna som ofta, även passar nybörjare bra.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack för ditt svar Wellcraft!
Jag vet nog vad fodervärd inom hundar gäller. Det var fel ord att använda i detta fall, mitt misstag. :)
Vi kommer förmodligen få låna en hund från uppfödare av den rasen vi skaffar ( om vi då skaffar hund ) i ett par månader, för att se om hund, eller specifik ras passar vår livsstil. Då kan man samtidigt se om vi tröttnar på hunden efter ett tag eller ej.
Hunden kommer ha sällskap nästan hela dygnet, men vi kan inte lova varje minut, eller timme. Men såklart försöker vi fixa så att hunden har sällskap dygnet runt!
Okej, vi kollar på grupp 9! :)
#11 Det låter som ni tänkt igenom det väl.
Lycka till!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 Tack så mycket! :)
#9 Jag personligen upplever inte Italenaren så skällig av sig för att vara en mindre typ av hund, skällla kan dem förstås men inte hela tiden. :)
Tack för svar Wenniz!
Italienaren låter ganska trevlig :) Blir hundägandet mycket dyrare om man har en hund som behöver kläder? Vad jag sett så behöver ( en del ) italienska vinthundar kläder, kanske inte alla. Har jag förstått rätt? :)
#15 Nu är jag inte ägare själv till en Italienare men har vänner som äger, de flesta behöver oftast kläder för att hålla sig varma och torra, dyrt behöver det inte bli då om man köper något täcke (vinter, tunnare täcke kanske samt regntäcke) då det oftast håller väldigt länge, man går ju inte och köper kläder till hunden hela tiden så det blir lite som en engångskostnad. :) Annat alt. är ju att sy själv, det är mycket billigare än att köpa färdiga täcken. :)
Det är i alla fall jättetrevliga och roligar, om ni skulle välja en IT så tror jag inte ni skulle ångra er! :)
Tack för svar igen Wenniz!
Okej det låter bra :) Jag är dock inte så bra på att sy, men man kan ju alltid lära sig! :P
Kan höra med resten av familjen vad de tycker om Italienare :)
Hund passar nog er om ni hittar rätt ras. Tänk på att inte ta nån hund som tex : border collie/ Shetland shepdog/ Dobermann/och dalmatiner. Dom alla kräver mycket mycket och om man uppfostrar dom sista två själv så blir det ganska komplicerat
Trodde jag svarade redan… Men tack för svar, Messi444! 🙂
Hittade här om dagen en rätt så intressant ras på SKK's hundras lista. Kromfohrländer. Vad jag läst och sett på internet så skulle den ev passa våran livsstil. Någon som har erfarenheter? Hittade tyvärr inte någon info om hur skällig Kromfohrländern är, det varierar såklart vid varje invid. 🙂
Förstår inte rådet att inte ta en valp p.g.a. tidsbrist. Tycker ni verkar vara en familj med ovanligt mycket tid för en hund. Föräldrarna jobbar ju hemma och mycket promenadtid är planerad också
Det är väl din och din brors ålder då. Om några år flyttar ni kanske hemifrån för att plugga på annan ort/andra orter. Så då blir det ju antagligen föräldrarna som får ta hand om hunden ensamma. Men det har ni säkert redan insett.
Tack för ditt svar, hemul!
#20 Ja, det har vi 🙂
Om inte mina intressen förändras helt radikalt så kommer jag iaf gå gymnasium här på ön, säkert min bror också 🙂 Men sedan vet jag dock inte 🤔 Men det får tiden visa :)
Ingen som vet hur lättskälliga Kromforhländerna brukar vara? 🙂
Maila en uppfödare och fråga är mitt bästa råd. :)
Maila en uppfödare och fråga är mitt bästa råd. :)
#24 Ah, såklart! Varför tänkte Jag inte på det tidigare? :P Tack för ditt svar Cahira! :)
Någon ras från rasgrupp 9, eller något ras från rasgrupp 8, tror att en golden eventuellt hade passat er, de är ju oftast utmärkta familjehundar.
Tack för ditt svar, Hästhoven!
Ja, golden verkar passa oss också rätt bra 🙂