besatt av hundkompis
Min hund har en favorithundkompis, det är i samma ras och båda är tikar men den är 2 år äldre och henne har hon fått träffa sen hon var 9-10 veckor ungefär och sen från och till, ibland har det tagit väldigt lång tid bland gångerna nu är hon 10månader. Grejen är att jag tycker min hund blir som besatt i den hunden när vi träffas, hon vill leka leka leka och hon följer efter och ska göra precis lika. Och skulle nån klappa den andra hunden så blir hon helt tokig och ylar och drar och vill fram till hunden, det är hennes hundkompis liksom. Och när vi är med dom så lyssnar inte min hund på mig överhuvudtaget, det är bara den andra hunden som gäller.
Och både jag och den andra ägarn vill ju kunna ta en lugn promenad tillsammans utan massa slit och släng. Jag får tok hålla min hund för hon bara drar och ska leka med den andra och med en 30kg hund är inte det så lätt..
Nå råd vad man kan göra?
Vi har försökt att låta dom inte hälsa på varann förräns efter promenaden nån gång, men min hund tok drar då hela promenaden och försöker allt för att få leka och komma fram till den , och så låter hon väldigt mycket då också under hela promenaden.. Hon har knappt tid för att sätta sig att kissa/skita.
Det känns dessutom som det är värre de gånger det tagit längre tid mellan träffarna.
Vi har ju som tanke att träna dom mycket ihop, men det känns ju så hopplöst när hon ska gå upp så i varv när hon får träffa den andra hunden och slutar lyssna på mig.. Den andra hunden blir inte alls lika uppspelt och tycker väl min hund är dryg, fast kan också släppa till och leka busa men inte hela tiden som min vill.. Känner väl att jag gjort fel som låtit henne få hälsa på den andra hunden när hon är så upp i varv för att få leka med den andra hunden..
_tror det syns på bilden vilken som är min .. :P
_
// Michis
Jag vet inte hur man ska göra men jag kan berätta för dig att min är exakt likadan mot en amstaffkompis. Hon bara drar sönder min arm i kopplet, ska fram hela tiden. Låter den inte vila etc. Så jag förstår din frustration.
Förstår också, min är likadan mot min syrras hund, dom är bästisar liksom, bara med henne han blir skogs tokig med och bara henne han ser när dom umgås, de är leka leka leka konstant. Hur man får kontakt med hunden vet jag inte men inomhus är jag bestämd med att dom ska inte leka för då river dom oftast ner nånting eller nån person blir skadad i deras lek, dom flyger överallt, att dom inte får leka gör dom istället till en tickande bomb som kommer explodera i lek så fort man lämnar rummet…
Vet inte heller vad man kan göra åt saken.
Jag hade försökt träna med den andra hunden som belöning. Alltså pytte små krav i början och sedan få leka med kompisen ett tag, sedan öka kraven innan de får härja.
// Nadja
Kanske late dom leka av sig forst? Springa och leka och sen ga promenad? Focus och traning.
Tänkte skriva vad #4 redan föreslagit. Har ni någonstans där ni kan släppa dem lösa? Var med och busa med dem, kasta boll eller nåt, och ta allvaret sen när de lugnat ner sig lite.