Snart vinter o snö
Jag vill ha lite tips hur man gör med en långhårig liten hund till vintern. Jag tänker främst på all snö som kommer att fastna och ev bli till klumpar på benen och magen. Där är kanske inte mycket att göra.
Jag klipper alltid så mkt som möjligt under tassarna och mellan klorna. Sedan får man torka när man kommer in, mkt mer är det nog inte att göra
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag har exakt dom problemen på Skorpan, har heller inte lyckats löst dom problemen tyvärr. Och att försöka ta bort dom för hand när man kommer in med henne går då inte för hon är så ömhårig så då har man inga trumhinnor kvar. Jag brukar om hon har väldigt mycket klumpar ställa henne i badkaret och spola henne undet mage och och ben tills jag fått bort all klumpar, eller ta fönen och blåsa så att det helt enkelt smälter men då ska man ha en hund som orkar stå still ett tag =)
Men nått knep man kan göra före man går ut har jag tyvärr inte, få se om någon kommer med nått bra som vi kan testa :)
Tack för svaren. Vi får väl se om det kommer något riktigt bra.
När jag går på prom med bichonnerna på vintern så brukar dom vara helt täckta av snöklimpar efter ett ynka varv runt kvarteret, Knappt så dom kan böja på benen ibland, skiitjobbigt.
då gör jag som Lotta (V-Lang) och duschar dom. Ska jag ut på längre promenader så får dom finna sig i att ha overall på sig, det går inte annars.
Är det kallt ute och snön är torr så är det ju inget problem förstås :) det fastnar inte.

Ja jag brukar också ha overall på Skorpan men det fastnar ju så in i bomben i hennes brallor….man kan ju bli galen för mindre, och den är ju så tråkig för blir klumparna det minsta för stora så går hon inte en millimer utan står still på samma ställe och glor på mig som om det var jag som klistrat fast dom =)
#5 haha Skorpan är för härlig ;) det är ju skönt att dom är så små att man bara kan bära hem dom. haha tänk att ha en njuffe som vägrar gå ^^
Ja overall låter som en mycket bra ide. Det skall jag testa sen.

Vi brukar hålla våran bichonfrisé tik ganska kortklippt,speciellt på benen . Då blir det inte alls lika mycket snöklumpar i pälsen på vintern :)

#6 Hon är en surpuppa rakt igenom, och som du säger det är tur hon inte är en njuffe…men då kan jag ju säga då har jag gått ifrån henne ;) Och bära japp det får man göra varje gång…tacka vet jag stora hundar =)