Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 10570 ggr
[Endless21]
0

Löp och utställning

Så vitt jag vet så får man ställa ut sin tik trots att hon löper, har anmält till en utställning som är på lördag men upptäckte idag att hunden börjat löpa. Så nu vet jag inte hur jag ska göra, hon höglöper ju inte, har själv en hane som inte reagerar än men tänkte på att det kanske inte är så snyggt om det blir mycket blod som rinner. Hunden är Pudel med kontinental frisyr så rödfärgad päls där bak blir det inte. Just nu blöder det inte så mycket ännu men vet ju inte hur det ser ut på lördag. Känns jätte trist att behöva skippa denna utställning, missade den förra jag skulle på med försenad anmälning. Har ni någon erfarenhet av utställning och löp? Har ni själva ställt ut när hunden löpt? Och hur skulle ni gjort i min situation? Tack på förhand!

[[Boris Sager]]
2

Jag för min del tycker det är oschysst mot både tik och hanhundar att ställa ut en tik, som löper. Även om din hane inte reagerar finns det de som gör det.

[Endless21]
2

#1 Nja är väldigt skeptiskt till att andra hanhundar skulle reagera även fast min inte gör det just nu, löpet har inte gått så långt ännu så finns inte så mkt ännu att reagera på än. Våran äldre tik bodde hos min bror när hon löpte och när de kom och hälsade på blev hanhunden helt galen och var tvungen att sitta i bilen under tiden. Det vore ju en helt annan sak om hon höglöpte.

peafie
16

Jag sysslar i och för sig inte med utställning men jag tycker att det ingår i en hanhunds uppfostran att klara av löptikar.  Jag skulle således kört på om arrangören inte hade några problem med det. 👍

Bloggen     ○    Instagram

Wellcraft
12

Hanhundar ska klara av löptikar, det ingår i vardagen. Gör det inte det så är det bara att träna. 
Det är inte ett dugg oschysst för någon om du tar med dig din löptik på utställning, finns där hanar som inte klarar av det så får helt enkelt deras ägare se till att träna mer på kontakt m.m. tills nästa gång.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

dundeer
0

Du får ställa löptik, har själv ställt löptik och känner folk som ställt löptik i höglöp till och med, utan problem. 
De finns till och med vissa utställare som tar med en löptik i sällskap med en hanhund bara för att han ska triggas upp och visa sig snyggare….

[Endless21]
0

Okej min avsikt är ju inte att förstöra för någon annan på utställningen, vet att det kan vara svårt med hanhundar och löptikar tillsammans och sen finns det alltid folk som blir griniga. Men min största oro med utställningen är om det blöder så det syns tydligt, går ju att torka bort innan man går in i ringen dock. Att hon skulle förstöra för hanhundarna tror jag dock inte, de springer ju ändå först i ringen så någon lukt av henne finns inte där då och på denna utställning har jag hört att tälten inte står just vid ringen utan en bit bort.

dundeer
0

jag tror inte du ska oroa dig! Senast i lördags hade en i mitt sällskap en löptik, och ingen hanhund reagerade när dom väl var i ringen :)

Dumpuck
3

Vissa utställningar tar emot och vissa tar inte emot löptikar, det enda du kan göra är att ringa arrangören och fråga hur de ställer sig till löptik. Berätta att det ej är under höglöp, då kan det gå bra. Många är emot löptikar lite extra om det är under höglöp.
Bättre att ringa och vara säker än att komma dit och bli ombedd att åka hem pga löptik.

Jag tycker att en hane ska kunna hantera att vara på samma plats som en löptik, men faktum är att det är de som ändå ställer ut vars hanar inte kan hantera löptikar. Att tiken inte är i höglöp säger ingenting om hur andra hanar kommer att reagera, speciellt många unghanar kan bli helt upp i hej över en löptik som inte är i höglöp. Det är ju inte precis så att de föds med insikten om att det inte är värt att bry sig först när tiken är i höglöp, det tar tid att lära sig sådant. Vissa lär sig heller inte utan går ändå upp i varv över löptiken.

Men som sagt, det är de som ställer ut sina hanar ändå. Och hanar som går upp i varv över en löptik kan även bli odrägliga mot hundarna i omgivningen, men det är också de tikar som blir helt tokig i hanar och/eller sur mot andra hundar under löp så det är faktiskt inte bara hos hanarna problematiken kring löp finns. Också därför kan jag tycka att tikar i höglöp ej bör ställas ut, men jag tycker att löptikar annars ska få ställas.
Tyvärr slår det ju på tikarna och inte de som ställer ut vars hanar inte klarar löptik.

[[Boris Sager]]
2

Det verkar så enkelt, bara att träna! Ja, jag gör det. Men kanske inte alla tränar sina tikar och hanhundar. Beror mycket på individ. En del tikar blöder en hel del och påverkas av det och av hormonförändringar. Alla hanhundar går inte att avleda. Sen  beror det på vilken utställning det gäller, förhoppningsvis är hundar generellt mer " toleranta/ tränade" på de mer prestigefyllda utställningarna, mindre på de in officiella. Utomhusutställningar troligen annorlunda än inomhusutställningar. Att hanhundar går först i rasen hjälper sällan då andra raser gått före I ringen. Idealförhållanden att alla hanhundar är tränade att klara löptikar finns, liksom att löptikar är helt obesvärade, men inte alltför ofta, enligt min erfarenhet.

[Endless21]
0

Tack för era svar, jo som sagt så har jag full förståelse för de som har hanar, min hane skulle bli helt tokig, han är dock nyss fyllda 1 år och full av sprudlande hormoner. Får se vad arrangören säger och hur det verkar på lördag. För min del spelar det ingen roll vad jag mutar hanen med när en löptik är i närheten, han är bara intresserad av tiken. Krävs nog en hel del träning.

[Endless21]
2

Men samtidigt får man som hanhundsägare ha i bakhuvudet att det kan finnas löptikar vid hundutställningar eftersom det oftast är tillåtet med löptikar där.

Jamie+Engla
7

Inga problem! Jag ställer ut hela tiden och bara för att tiken löper ska man inte behöva ställa in. Jag har både tikar och hanar, inga problem. Och de ska inte vara problem, då får man som hanhundsägare träna. Ställer tjejer in alla aktiviteter bara för att de har mens? För att killar kanske blir äcklade? NEJ!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Haztparken
0

Jag hade ställt. Du får ju lov att ställa löpande tik så varför skulle du inte? Du har ju betalat och allt också för det. Sen gällande om det skulle rinna om henne så nu vet jag inte hur mycket hon blöder men om du har trosor på eller om tiken själv rengör så den lilla tid ni springer i ringen så hade det iaf inte hunnit rinna på mina tikar och skulle det göra det så ja det är inte hela världen. Bara att säga till domaren att hon löper :)

[Endless21]
0

Mejlade till arrangören och fick till svar att jag alltid har rätt att ställa en löptik på utställning, så känns skönt att det går. Hon blöder just inte så mkt, blir inget blod på golvet eller på sängkläderna åtminstone än vad jag kan se.

[[Boris Sager]]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lycka till på utställningen:) Mina vovvar håller tassarna!

russin
4

Ta med lite våtservetter att torka din tik med om hon hinner bli blodig före du ska in - håll dig på lite avstånd från hanhundarna och ha kul 🙂

Hildgrim
2

Jag skulle inte ställa in pga löp. Det kostar ju faktiskt en rejäl slant att anmäla sig. ;P

Dessutom ställs ju hanar och tikar inte samtidigt förutom de som går så långt som ska tävla om BIR. Att det finns mycket störning och distraktioner utanför ringen hör liksom till.

poodlelicious
6

#12 Vi kan väl åtminstone försöka diskutera lite sakligt. Ett djurs fortplantningsinsikt är knappast samma sak som att en kille tycker att mens är äckligt…

isblixt
0

Jag har ställt min tik under höglöp. Hon la svansen så fort du nuddade rumpan men det gick hur bra som helst ändå. :) Inga klagomål eller galna hanar…

[[Boris Sager]]
1

Jag kan inte låta bli att undra vilka utställningar ni varit på. Men det ser jag ju på Hundutställningssajten :) Så olika erfarenheter av hur våra hundar reagerar. Jag har knappast liten erfarenhet, så min syn på saken kan inte bero på det.

russin
4

#20 - den dagen man får pengarna åter för en löptik så kanske jag skulle tänka på det, men kan folk inte hantera sina hanhundar som är det knappast tikägarnas fel. Det är även väldigt svårt att veta exakt när en tik löper och kunna planera utställning efter det - alla är inte som klockor.

Jag har hittills även aldrig haft en löptik som mår dåligt av löp, så jag skulle inte avstå utställning pga det. Dock håller jag mig undan och talar även om för dom med hanhundar nära att jag har löptik så dom kan välja att inte stå nära - men hittills har jag under dom åren jag ställt ut aldrig vare sig känt en hane eller sett någon som betett sig illa pga löptik. Skulle nu en hane bete sig väldigt illa pga löptikar, så kanske den hanen inte skulle ställas ut, utan tränas mer för att kunna uppföra sig nära löptikar.

Jag har en hane hemma nu och har haft under löp (och för parning), men inga problem att vare promenera tillsammans med alla 3 hundarna ens när ena tiken har höglöpt - det skulle heller inte vara några problem att ställa ut honom även om hon var precis bredvid. Och ja, han har fullkomligt normal könsdrift.

[[Boris Sager]]
2

Alla resonerar som vanligt olika, olika erfarenheter. Hur bra mina tikar/ hanhundar än sköter sig, finns det ändå de, som inte gör det och jag tycker det påverkar hela showen runt i ringen om någon hund inte följer rytmen.

[tk1971]
1

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra. Å ena sidan tycker jag man måste visa hänsyn till andra, å andra sidan kanske man som hanhundsägare borde träna sin hund för såna situationer. Jag tror nog det skulle kännas lite kymigt att visa upp en höglöpande tik som är svullen, som lägger svansen åt sidan när man nuddar henne och som svassar och droppar blod. Nja…. jag vet inte jag.

[Endless21]
1

#15 Tackar! En sån stilig vovve du har 👍 :-) #23 ja det kan vara knepigt att veta vad som egentligen är rätt och fel, alla tycker så olika. Som tur är höglöper inte min tik än och något blod kommer knappt heller, kanske beror på att det är hennes första löp.

[[Boris Sager]]
1

# 24, hoppas du berättar hur det gick! Så roligt med utställningar!

Paxxa
0

Klart du ska åka :) Ser inget som skulle hindra mig iallafall. Du har ju betalat en ordentlig slant.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

poodlelicious
1

Det blir ju orättvist hur man än gör så egentligen spelar det väl ingen roll. Om tikar inte får vara med så är det orättvist för de som har tik. Om de får var med så är det orättvist för att hanarna får en störning som tikarna inte behöver lära sig hantera. Pest eller kolera. Åk du.

russin
1

Tycker inte något kan kallas för orättvist så länge det är enligt reglerna🙂

[[Boris Sager]]
2

Jag vet inte om jag håller med, # 28. Jag tycker personligen inte att alla regler är rättvisa. Vad nu rättvisa egentligen är? Men det är ett annat ämne.

[Wilbur]
4

Jag har tre hanar som åker med på utställning så självklart tycker jag att det är onödigt lidande för dem när det kommer en tik i höglöp. Men å andra sidan vet jag också vad det kostar att anmäla sig och ta ledigt mm.. Jag hade åkt, men hållt mig på "min kant".. för hur mycket man än tränar sin (han) hund att lyssna med mera så är det mentalt utmattade för en hanhund att ha en löptik i sin närhet och inte få hålla koll på den. Nästa gång (om hon löper 1-2 ggr / år) kan du ju försöka räkna ut när hon ska löpa :) Men som sagt.. jag hade åkt :)

poodlelicious
1

#28 Fast regler är väl knappast någon garanti för rättvisa? Inga regler kan ju ta bort besväret som uppstår antingen för hanhundsägarna eller tikägarna?

[[Boris Sager]]
1

Ganska onyanserad uppfattning från en del håll tycker jag.😛

russin
7

Ärligt så förstår jag inte varför en hanhund skulle lida av en löptik på en utställningsplats - eller någon annan tävling ??? Har en hanhund så otroligt mycket könsdrift att den verkligen "lider" av att känna doften av en löptik, så har den kanske inte på en utställningsplats/tävlingsplats att göra. Men det är min åsikt.

En hanhund som absolut inte fungerar (ja, på vilket sätt ?) trots doften av löptik inom ett stort område under några timmar  skulle jag inte ens ta med - jag kanske tom skulle fundera på kastrering 🤔

Wellcraft
2

#33 Håller med. 
Dessutom är hanars könsdrift sällan något övermäktigt som inte går att träna, dock kan det krävas en del träning. Det handlar inte om att stänga av hanens drift utan snarare att jobba på kontakten gentemot sin/sina hundar.
Kontakt är a-o i utställningsammanhang.
Jag har en hanhund som var galen i löptikar (ni vet den där typen som aldrig vilade, sov, matvägrade och bara stod vid dörren o ylade när det var löptik i området), ändå hade jag hans fulla kontakt när vi umgicks med denna löptik.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[Boris Sager]]
2

Jag har en helt annan uppfattning, # 33 och # 34. Man kan träna mycket med mer eller mindre lyckat resultat, men som jag ser det är könsdrift ett medfött beteende lyckligtvis hos individer och går därför inte att "träna bort". Det kan givetvis vara olika utvecklat hos individer. Intressant att diskutera!

russin
4

#35 - självklart ska en hanhund ha en normal könsdrift, men överdriven sådan är inget att eftersträva.

Måste säga att jag är än mer glad över hanen jag har här hemma just nu, som både leker, äter och fungerar i alla sammanhang även tillsammans med löptik. Självklart vill han para om han får chansen, men han slutar liksom inte bete sig bara för att dom finns.

Wellcraft
1

#35 Som redan sagt, 
Det handlar inte om att stänga av hanens drift utan snarare att jobba på kontakten gentemot sin/sina hundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[Boris Sager]]
2

Bra att era hundar fungerar bra för er :) Som sagt är könsdriften olika uttalad på olika individer. Sen vad, som är överdriven könsdrift är nog en definitionsfråga.

Jamie+Engla
1

Tummen upp för dig russin, håller med till 100%. Jag och min mamma lägger ner mycket tid och pengar på våra hundar och utställningar, att inte åka för att man har löptik finns inte. Vi planerar ett halvår i taget och vissa utställningar är bokade redan ett år innan. Tex utställningar som har vinnartitlar, Nordisk, Europa vinnare och Världs vinnare. Såklart även svensk och dansk vinnare

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

TrasselTroll
4

Jag har själv bara hanhundar och anser faktiskt att det är upp till mig att kunna kontrollera dem i olika sammanhang. Kan jag inte kontrollera mina hundar bara för att det kan finnas löptikar runt om, ja då får jag faktiskt bara hålla mig hemma tills jag tränat upp så pass bra kontakt att jag kan ta dem med mig.

Men nu är jag gammal hästtjej i grunden och i hästvärlden är det ingen diskussion det där, tar du med din häst till en tävlingsplats utgår man från att du skall kunna hantera denna oavsett kön, vilket är lite kul för där talar vi om djur i 600 kilos klassen…

[[Boris Sager]]
0

Bra att utställare har möjlighet att själva bilda sig en uppfattning vad som passar dem! Bra också tycker jag att båda sidor diskuteras. Utställningar är dyra, ssk om flera hundar ska ställas ut. Jag anser också att det finns andra faktorer att ta hänsyn till, sina egna hundar, andras hundar. Inte alltid så jätteenkelt att bedöma, åtminstone inte enligt mig.

Wellcraft
1

#40 Tänker samma sak som du, är också hästmänniska i grunden.
Kan man hantera en 500+ kg's hetsig & pilsk hingst bland massa ston (som även kan vara i  brunst) & ev. andra hingstar så ska nog en liten hund gå också ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

peafie
1

#42 Hehe, jag anar ett mönster bland oss som är av denna åsikt. Jag är också hästmänniska. :)

Bloggen     ○    Instagram

[[Boris Sager]]
2

# 42 Anser du alltså att det har med djurets storlek att göra, hur du hanterar en hund? Nu ska jag sluta diskutera detta ämne. Alla har vi olika tankesätt ang. hur vi ser på detta. För min del spelar hänsyn till mina medutställare en stor roll, eftersom jag ställer ut mina hundar så ofta och därmed träffar dem ofta.

Wellcraft
2

#44 Du får gärna utveckla mer hur du menar, med ditt påstående, för jag förstod inte riktigt.
Det jag menade var att om man kan hantera en "hingstig" hingst 500kg+ under utställning så borde det vara betydligt enklare att hantera en hund, hundar har sällan samma könsdrift som hingsten har dessutom.
Jag vet inte, men det känns snarare som fakta att det är enklare att hantera ett mindre djur (som dessutom avlats för att hålla kontakt med människan) än ett större djur som är avlat & domesticerat på ett helt annat vis.
Min kommentar var dessutom ingen pik mot dig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

poodlelicious
1

Klart det fungerar. Men det handlar fortfarande om en ganska kraftig störning som tikarna slipper.

[[Boris Sager]]
1

Nu fattar inte jag vilket " påstående" jag skulle ha haft? Jag tycker jag har klargjort min uppfattning och har inte mycket mer att tillägga. Jag anser, som sagt, att det finns många faktorer att ta hänsyn till. Inte enbart vilken tid och hur mycket det kostar att ställa ut sin hund. F.ö. gäller det ju alla, som är flitiga utställare.

russin
1

#46 - en tik i t ex höglöp slipper knappast störning😉

[[Boris Sager]]
0

# 48 tikarna, till skillnad mot hanhundarna, slipper kan jag tro.

poodlelicious
1

#48 Förvisso men det är bara en individ och den stör bara sig själv så att säga.

Lon@
0

Jag ställer visserligen inte ut längre men har både tik och hane. I vår "storflock" är det tre tikar (en kastrerad pga pyo) och fem hanar. Ok, ett par nätter under själva höglöpet får min hane sova hos sin ägare - men det är snarare av "säkerhetsskäl". Annars är det faktiskt självklart att ALLA hundarna går att träna med även när tikarna löper även om vi inte kör med lös hane + löptik samtidigt givetvis. Hade det inte funkat så hade faktiskt kulorna rykt, även om det finns nackdelar med kastrerin.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!