Att skaffa hund
Ska köpa egen hund nån gång i livet och undrar redan en massa grejer. hur får man dom rumsrena? hur lär man dom att inte hoppa upp på folk när de blir glada tex eller när man kommer hem? hur lär man dom att inte skälla när någon plingar/knackar på, eller att ett skall räcker? hur lär man dom att gå fint i koppel? hur lär man dom "hit!" eller "kom!"? hur lär man dom att klippa klor inte är farligt/läskigt? hur lär man dom att duscha och föna sig efteråt inte är farligt eller hemskt?
Många av dom där sakerna kommer du lära dig när du går på valpkurs med din hund. (För det är rekommenderat att du gör det, framför allt med din första hund).
Jag tror även att uppfödaren kommer ge dig skötselråd.
Håller med #1.
Framförallt -välj rätt uppfödare. Bra, friska (fysiskt och mentalt) hundar, välmeriterade, och framför allt en intresserad uppfödare. Någon som kan sin ras, som kan sina hundar, som tar intresse i dig och valpen, och som är öppen för att svara på dina frågor. Det är alltid bra att ha vänner som kan, eller bekanta, men en bra uppfödare är guld värd <3
hur får man dom rumsrena?
De flesta blir rumsrena när de är mogna för det, man kan påskynda den tiden genom att springa ut stup i kvarten med valpen.
hur lär man dom att inte hoppa upp på folk när de blir glada tex eller när man kommer hem?
Hundar kan inte ordet inte, så vad du gör är att lära hunden vad du vill att den ska göra istället genom att belöna rätt beteende.
hur lär man dom att inte skälla när någon plingar/knackar på, eller att ett skall räcker?
Genom att lära hunden att skälla på kommando, när den fattat det lägger man till ett tystkommando, men sen finns det raser som är väldigt envisa på att skälla, så de rekommenderar jag inte till folk i lägenhet.
hur lär man dom att gå fint i koppel?
Genom att belöna när kopplet är slakt.
hur lär man dom "hit!" eller "kom!"?
Genom att belöna när valpen kommer mot dig, sedan börjar du säga HIT! när valpen rör sig mot dig.
hur lär man dom att klippa klor inte är farligt/läskigt?
Belöna, belöna och belöna. Fast min hund Pi hälsar att det ändå är livsfarligt och ren skär misshandel.
hur lär man dom att duscha och föna sig efteråt inte är farligt eller hemskt?
Jag har aldrig sett en hund som fönar sig själv faktiskt, så det undrar jag också. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 och #2 Så man ska alltså vänta med att lära sig om hundar tills man redan köpt en?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Självklart inte. Det jag menade var att om man har bra kontakt med en uppfödare så brukar de kunna lära en vad som är enklast för respektive ras. Det är klart man får fråga saker innan, men alla saker personen i fråga nämnde är saker man kommer få lära sig även senare. Det är inte synonym med "Du får inte lära dig saker innan!!!".
Sen tycker jag att det är ungefär tusen gånger enklare att göra saker i praktiken än att sitta och läsa om det.. men det kanske bara är jag. 😃 Men som sagt, klart man ska läsa på och se vad man själv klarar av och så man tillslut KAN utföra dem i praktiken.
Gå fint i kopplet kan man lära dem genom.att stanna och när hunden till slut kommer till dig får den en belöning. Kopplingen ska bli. Drar jag ska jag gå till matte. Ett av alla TUSEN sätt. Min ena hund var omöjlig att få rumsren så jag väntade i dörren tills hon kissade och då fick hon gå in. Kopplingen blev jag mst göra mina behov innan jag får gå in. Också ett av ALLA tusen sätt
Självklart ska man läsa på innan man skaffar hund, det är mycket man undrar innan man skaffar den första hunden :))
Viktigt att tänka på tänker jag är att en hund tar jättemycket av ens tid, jobbar du heltid måste du tänka över hur du ska göra en hund ska inte lämnas 8 timmar per dag om du skaffar valp måste den ha någon med sig dem första månaderna typ hela tiden förutom ensamhetsträning.
Genom att ta ut dem ofta, och BERÖMMA varenda gång dem gör något ute! resten brukar komma av sig självt.
Ropa "Kom hit" Och ge godis och beröm varenda gång hunden kommer, och fortsätt så.
Börja tidigt med att klippa klor redan när valpen är liten och du kan visa klotången osv.
Det finns flera olika sätt som passar olika ägare och hundar. Så här tänker jag :)
Ut efter sömn, lek och typ en kvart efter mat.
hur lär man dom att inte hoppa upp på folk när de blir glada tex eller när man kommer hem?
Ett sätt kan vara att inte låta hunden hälsa direkt när någon kommer utan vänta lite tills den är lugn.
hur lär man dom att inte skälla när någon plingar/knackar på, eller att ett skall räcker?
Jag tycker att det är svårt att lära hunden att den ska vakta lite så den valpen som jag har nu får inte lära sig att vakta alls.
Var en resurs. Lär hunden att det lönar sig att vara uppmärksam på dig.
Samma som förra frågan. Var en rolig resurs som hunden vill komma till. Och fånga inte in den direkt när den kommer för då kan den lära sig att det är tråkigt att komma till dig.
Börja tidigt och gör det till en mysig stund.
Samma som förra frågan
som dom andra har sagt.
https://www.youtube.com/watch?v=lC_OKgQFgzw
https://www.youtube.com/watch?v=WMPTjesy9wc
https://www.youtube.com/watch?v=bpzvqN9JNUA
https://www.youtube.com/watch?v=voW2Vkq0u6Q
https://www.youtube.com/watch?v=rjd99MlmqqI
https://www.youtube.com/watch?v=7cq5X8aV95E
köp en halkmatta om du har badkar, sätt valpen i duschen och belöna, ta ur den och gör detta ofta. Sätt på duschen men duscha inte valpen-belöna, duscha sedan tassar och gradvis hela hunden, belöna med godis /lek och sluta alltid om hunden tycker de är läskigt, den ska tycka de är kul att ställa sig i duschen!
**Ungefär så här fast med hårfönen:
**
https://www.youtube.com/watch?v=zlZmJlllP7Y
belöna och ta de steg för steg, tvinga inte hunden.
Först måste dom klara att hålla blåsan, det är en biologisk mognad som inte går att påverka. Blir olika för olika individer. Men ta ut hunden så fort den ätit, lekt, sovit eller druckit. Var ute tills hunden kissar/bajsar ute. Låt den helst inte få chansen för olyckor inne. Var alltså allerta och kolla på hunden. börjar den röra på sig, snurra runt, söka sig bort - ta ut den omgående ifall att.
Säger som tidigare. Hur VILL du att hunden hälsar? Genom att sitta ner, genom att gå ifrån? Träna då in det beteendet du vill ha. Belöna när hunden sitter, gå ifrån när det ringer på dörren och belöna bort från dörren. Finns ju t ex godisautomater som man kan använda i träningen.
Olika på olika hundar och individer. Åter igen, lär in det beteendet du vill ha. När hunden har skällt till - ge den en annan uppgift som du belönar! Ignorera skällandet.
Belöna när hunden är nära dig, belöna spontan kontakt som hunden tar (inte att DU lockar på den hela tiden, då kommer den inte själv välja att ta kontakt utan väntar på ditt kommando).
Belöna all spontan kontakt med hunden. Ropa bara på hunden när den är på väg mot dig i början, sen när hunden förstår kan man öka svårighetsgraden. Använd lina på hunden i början så den inte får chansen att dra iväg och ignorera dig.
Genom att ALDRIG göra det till en kamp. Sitt ner, med gott om tid, Klipp en klo, belöna genom att stryka på hunden, ge massag eller låt den gå ifrån. Ta sen en klo till osv… TA TID PÅ DIG det lönar sig i slutändan.
Samma svar som föregående.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf