Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 4507 ggr
joheck
0

Sansas tråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Nu när Sansa har flyttat in så måste ju självklart hon få en egen tråd också! Bilder och filmer kommer ni kunna se härGlad.

Sansa är då en renrasig Papillon på dryga året. Hon är väldigt liten för att vara pappis. Hos oss bor även hennes kullbror Kingpin, hans tråd hittar ni här: http://hundar.ifokus.se/discussions/4fc8ec2788f47228d8007b68-kingpins-trad?participating-1

Börjar med några bilderSkrattande.

Mvh Johanna

Vind i håretKyss.

russin
0

Hahahahah - öronen ser jättestora ut eftersom förra ägaren sparade pälsen på dom vid klippningenFlört

joheck
2

Min mamma tycker att hon ser ut lite som en Afrikansk Vildhund, jag kan bara hålla med!

joheck
1

Haha min briljanta fotograferingOskyldig.

joheck
2

#1 Hihi ja verkligen! Här har du en till öron-bild.

[schäfernronja]
0

Meen så fin hon är!

joheck
0

Jag spred ut mat i gräset, tyvärr så fattade hon inte riktigtObestämd. Pin blev mätt i alla fall eftersom han åt det mesta.

joheck
0
joheck
1

#5 Tack så mycket!

Till bild!

joheck
1
joheck
0

Haha jag tog rätt många bilderOskyldig.

joheck
0

Pin syns lite i bakgrunden.

Noa-Nisse
0

guuud så fin!! Jag har bara väntat på Sansas tråd :P hon är skiiitsöt! Kan du inte ta ett foto när de står brevid varandra så man ser skillnaden?! :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

joheck
0

Snyggt kapad bild, eller inteSkäms.

EmelieKelly
0

Vilka härliga öron :D

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

joheck
0

#12 Åhh vad kul! Dom va inte så hjälpsamma när jag skulle ta bild på dom tillsammans men nog ser man skillnad i alla fall.Glad

joheck
0
joheck
0

Pin och Sansa igen!

Noa-Nisse
0

OJ!! ja vilken skillnad det kan vara innom samma ras :) båa är jättefina och Sansa kommer bli ännu finare med lång härlig päls som Pin har :)

joheck
0
Michaela-N
0

#18 Inom samma kull till och med Skrattande

Loveradio
1

Gud vilken skillnad det är på dom! Ser ut som Sansa är en valp FörvånadSkrattande

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Noa-Nisse
0

#18, ellerhur!! =)

joheck
0

#14 Hihi ja verkligen!

#18 Jo och i samma kull till och medFörvånad.

Skillnaden igen.

joheck
0

Nu ska jag ge mig för den här gångenTungan ute.

Håller med om att det är väldigt facinerande hur mycket det kan skilja. Hoppas på att träffa en av deras bröder på utställning senare i sommar. Han ser nog ut ungefär som Pin. Det va en kull med fyra valpar (tre hanar och en tik). Pin va störst med de andra bröderna växte i stort sätt i kapp han vid åtta veckor.

russin
0

#4 - hihi. Där är det bara att fladdra lite med öronen, så lyfter honSkrattande

Men hon har ett otroligt sött och fint ansikte. Mycket feminint.

Swadika
0

hihi vilken sötnos ^^ Och öronen ser enorma ut :D Hon är iallafall otroligt söt :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Skutta]
0

Oj Sansa är jättesöt :-*. Och jätteliten jämfört med Pin. Följer den här tråden med :D

joheck
0

#25 Haha ja, jag får hålla koll på henne så att hon inte flyger ivägTungan ute. Tack så mycket, håller med om att hon är väldigt feminin.

#26&27 Tack så mycket!

Sigriiid
0

Vilka öron :-) En riktig sötis! Och skillnaden är ju enormt stor! Lustigt att det kan bli så från samma kull.. Visst att tikar brukar vara lite mindre men här var det verkligen stor skillnad. Grattis till en superfin tjej! Och jag älskar namnet! Den serien är ju bara sååååå bra! Fast jag har inte läst böckerna utan bara sett på tv. Älskar den verkligen och ser fram emot att säsong tre ska komma :-)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

joheck
0

#29 Hon fick handmatas ett tag när hon va liten. Men uppfödaren hade också lite tur-i-oturen för en annan tik som skulle valpa vid ungefär samma tid som dessas mamma fick bara dödsfödda valpar, så hon fick ta hand om två av valparna (Sansa och en utav bröderna). Det här va faktiskt en tjuvparningFörvånad, men oj vad glad jag är att mamma och pappa va lite olydiga!

Tack så mycket! Själv började jag titta på serien, sen beslutade min inspelningsbox att det inte skulle spelas in nå mer, så jag har tyvärr bara sett några avsnitt. Men böckerna är super bra, speciellt om du kan läsa på engelska. Så det rekomenderar jag verkligen!

joheck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer den allra första filmen på Sansa!

Vi är nu tillbaks i Luleå, efter 14 timmars natt-tåg! Båda vovvarna skötte sig jättebra, men tråkigt va detSkrikandes.

Märkte nu också att Sansa verkar löpaObestämd. Hur funkar det här med löp? Jag menar hur länge löper dom? Och under hur lång tid kan det "skapas" valpar? Får ju absolut inte hända eftersom dom är syskon, dessutom är Sansa så liten att hon nog inte skulle kunna föda valpar naturligt… Kan man kastrera henne under löpet, eller måste man vänta? Enligt förra ägarna så skulle hon inte löpa förrens i augusti så det känns lite sådär nu, trodde jag skulle hinna kastrera henne innan. Pin visar inget större intresse än i alla fall.

Emaljoh4
0

#31 En tik löper i ungefär 3 veckor. Höglöpet startar ungefär 10-14 dagar efter första blodet, och det är då tiken är villig att paras!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

joheck
0

#32 Tror du missa att skriva siffraTungan ute. Jag tycker hon verkar rätt villig redan, hon liksom vänder baken åt Pin. Pin luktar ju och så men verkar inte så intresserad. Får hålla stenkoll på dom. Sansa och jag får sova i sängen bakom galler på nätterna så inget händer medans jag sover. Det är tur att det är sommarlov så att man kan vara hemma och vakta 24/7.

Emaljoh4
0

#33 Så, ändrat nu! Flört Tänker alltid snabbare än jag skriver, och då blir det alltid såhär. Skrattande

Hundar kan para sig genom galler  - om man har otur. Och en parning kan gå snabbt, och hänger de sig, så kan du inte dra loss de då de sitter fast och kan skadas annars.

joheck
0

#34 Hihi, det är inte alltid lätt^^. Tror det är rätt lugnt med gallret vid sängen eftersom gallret går precis vid sängkanten untan mellanrum, det blir alltså en höjd skillnad på dom. Så sålänge ingen drar ner gallret borde det vara lugnt. Och visst kan man väl göra abort om det skulle råka bli något? Det här blev inte alls så lyckatFoten i munnen. Vet inte hur länge hon löpt heller, såg att hon blödde idag när vi kom hem. Eftersom det va sagt att det skulle ske i augusti så va det ju inget jag tänkte eller höll koll på… Kan det vara så att en han-hund triggar löpet?

Emaljoh4
0

#35 Okej, håll noga koll bara!

Tror det finns "akut-abort-spruta/tabletter" om jag inte missminner mig. Glad Som till människor, men de ska ju tas väldigt nära.

Jag vet inte om hanhund kan trigga faktiskt.

joheck
0

#36 Ok. Men vet du om man kan kastrera under löpet?

Michaela-N
0

Oj, jag tycker du ska kastrera henne så fort som möjligt så behöver du inte oroa dig :)

[Skutta]
0

#37 Ring till veterinären, de har nog svaren ;)

joheck
0

#38 Jo det är det jag tänker också. Tänkte se om jag kan få tid någon gång nästa vecka. Eller tror du det är för tidigt eftersom hon bara vart hos mig  sen i söndags?

joheck
1

#39 Jo får nog ta och göra det.

joheck
0

För att återgå till trådens ursprungs ämne; här kommer en liten film där Sansa och Pin busa lite i soffan.Skrattande

joheck
4

Dessa vill man inte möta i en mörk gränd!

joheck
0

Bild från tåg-resan.

Viccan92
0

Verkar vara en himla härlig och söt liten tjej.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

joheck
0

#45 Jajamensan det är hon verkligen! Pin får numer ingen som helst uppmärksamhet när vi är ute, utan det är Sansa som drar till sig alla ögonGlad. Fast det tror jag passar Pin alldeles uttmärkt! Hon är en riktig knä-hund också. Vilket förenklar nu när hon löper, för då får hon ligga i mitt knä och Pin på golvet.

Mixxie
0

Åh vilken sötnos! Älskar klippta pappisar!! :)  Underbart söt!

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Viccan92
0

#46 Haha ja och med dem öronen så förstår jag att alla tittar på henne.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

joheck
0

#47 Tack! Då får jag se till att ta en massa bilder medans hon har lite päls och bjuda dig på.Tungan ute

#48 Jo och det är alltid lika kul att säga "Dom är lika gammla och syskon". Alla blir så chockade!

joheck
0

Har ringt till vet nu, och tydligen så ska man inte kastrera under löp. Så jag måste vänta ut det hät löpet och helst göra det mitt emellan två löp. UchaSkrikandes. Pin är inte jätte intresserad än sålänge, hoppas det förblir så. Sansa får vara en riktig knähund när vi är inne så att inget händer… Håll tummarna för att allt går bra!

[Driva]
0

Varför vill du kastrera tiken, det är ju ett mycket mindre och enklare ingrepp att kastrera hanen?

Noa-Nisse
2

Ibland sitter instinkterna fortfarande i hanen trots kastrering och då blir det ju inte mindre stressande för tiken. Jag hade nog också valt att sterilisera tiken för då slipper man blodet på golvet och allt annat "jobbigt" som för med en löptik.

joheck
0

#51 Precis som Noa-Nisse skriver så finns det många fördelar med att kastrera tiken istället för hanen. Eftersom hon är så liten också så skulle en kull valpar vara direkt olämpligt för henne, då anser jag det som en bra idé att kastrera henne så att det inte finns någon chans att hon blir dräktig. Hanen är dessutom väldigt fin och kan eventuellt bli intressant för avel i framtidenFlört.

joheck
0

Sansa, stor som ett hus!

joheck
0

Hon är super svår att få bra på bild den här lilla vovven kan jag säga. Hon har en otrolig förmåga att röra sig precis när bilden ska tas…

joheck
7

Hund eller varulv!?!Förvånad

joheck
2

Ibland kan hon sitta snällt stil, men då kapar matte tasen….Skrikandes

[schäfernronja]
0

Åh, du anar inte hur avis jag är på din lilla Sansa! Oskyldig Så sjukligt fin!

joheck
0

#58 Hihi, vad glad jag blir!Glad Tack så jätte mycket, hon är underbart fin och dessutom har hon en personlighet som matchar!

joheck
0

Sansa på språng. Fick veta av uppfödaren också att Kingpin är storebror (valp nummer ett) och Sansa är lillasyster (valp nummer tre). Kul att veta!

joheck
2

Haha, kunde inte låta bli att sätta upp henne på det här trädetOskyldig. Hon fick ju plats!

joheck
0

Sansa har lyckats hitta en korg som är precis lagom storOskyldig.

[Besan]
0

Gud vad söt :)

joheck
0

#63 Tack så mycket!Skrattande

meilin
0

Hon är ju galet söt! Glad

joheck
0

#65 Tacktack! Håller medSkrattande.

joheck
1

Här är en liten film när jag klickar lite med Sansa. Pin är instängd eftersom Sansa löper, och han är allmänt en gnällig hund och löpet hjälper inte direkt…

Båda min vovvar verkar ha svårt att fatta sitt från liggande position. Står dom upp är dom klockrena på vad sitt betyder. Är det vanligt att det är så? Blir det som ett annat kommando när det börjar i ligg? Tacksam för lite tips därTungan ute.

Loveradio
0

#67 Men så himla söt hon är! Så liten! Skrattande ser verkligen ut som en liten valp

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

joheck
0

Sansa leker med en strumpa. Det är i den här filmen som det jag skrev om Pin ovan blir aktuellt… Blanda ihop filmerna lite.

joheck
0

#68 Jo det gör hon verkligen! Det är så kul att berätta för folk att hon och Pin är kullsyskon, alla blir så chockade!

joheck
1

Lite bus-bilder på Sansa!

joheck
1
joheck
0
joheck
0

Va hon en papillon eller Greyhound?Förvånad

joheck
0
joheck
0

Behövs det mer bevis än detta!?Skrattande

joheck
0

Brorsan är förstås Greyhound han med!Glad

joheck
0

Fast nog ser hon ut lite som en papillonObestämd.

Sigriiid
0

Åh hon är ju så söt!! :)

// Emmily

joheck
0

#79 Tack så mycket, jag kan bara hålla med! =D

joheck
0

Äntligen har hon fattat vad nosen är till för! Jag la först ett kort godis-spår åt henne (inne) som hon klara galant. Till skillnad från Pin så följde hon dessutom hela spåret! Sen gömde jag godis i en filt så hon fick nosa fram och lista ut hur hon skulle komma åt det. Filmade lite då, så här kommer den filmen.

joheck
1
joheck
1

Hon är väldigt lätt-distraherad ute vilket är rätt jobbigtObestämd.

joheck
1

Blev inte speciellt bra bilder på damen idag, här är den sista som är värd att lägga upp…

joheck
0

Sansa simmar! Fast hon hade nog gärna sluppitTyst. Hämnden är ljuv däremot…

joheck
0

En dränkt Sansa!

joheck
0
joheck
0
joheck
0

Sansa och Pin!

joheck
0

Sååå ynklig!

joheck
0

Tyckte det här såg så "creepy" ut. Man kunde liksom se igenom benet, på både Sansa och PinFoten i munnen.

joheck
0
joheck
0
joheck
0
joheck
0
joheck
0

Två galna vovvarFörvånad.

joheck
0

Sista bilden på prinsessan!

Chilli10
0

Trodde faktiskt att hon var valp när jag såg bilderna i den andra tråden :P Såå himla liten Kyss Tycker hon är jättefin som nerklippt :)

När vi kastrerade Chilli så hade hon löpt i januari (hennes första löp) och när vi bestämt oss för kastrering var det juni. Nu är det ju lite svårt att veta när mitt imellan är då det ju kan variera en del med hur lång tid det går mellan löpen och det ju var hennes första löp.
Men i varje fall så gjorde veterinärerna ett test på henne innan för att se så att hon inte var på väg att gå in i ett löp, vilket hon inte var så då kunde de kastrera henne.

Förmodar att det blir samma efter att hon slutat löpa. Man kanske får vänta 1-2 månader. Dock så får de ju inte vara skendräktiga heller!

joheck
0

#98 Hihi, jo de flesta tror att hon är en liten valpTungan ute. Tack så mycket! Jag tänkte väl vänta tills september med att kastrera henne, prata med uppfödaren och hon trodde att det borde vara lagom då. Vill verkligen inte behöva uppleva ett löp tillSkrikandes.

Chilli10
0

#99 Haha, nej förstår det! :P Det låter ju bra då hinner hon ju blir "klar" sedan detta löp och kommer inte heller hinna kommain i nästa. :)
Hur kommer det sig att ni tog över henne? :)

joheck
0

#100 Här kan du läsa lite hur hon kom till mig:

http://hundar.ifokus.se/discussions/4fddec0fd4ebea7b5303e727-nyinflyttad

Det va inte alls planerat. Jag tittade inne på blocket (vet inte varförSkäms) och kännde igen henne. Hon befann sig dessutom i samma stad! Jag kontakta uppfödaren och hon hade det jätte jobbigt eftersom hon inte hade råd att köpa tillbaks henne, och hon va så orolig för att hon skulle komma till fel hem (igen, jag är tredje hemmet). Jag blev dessutom helt förälskad i henne när jag va och besökte kullen, så det känns som att det va menat att hon ska bo hos migSkrattande.

LinaK
0

Hon har ju otroligt fin teckning denna lilla tjej Glad Ska bli spännande och se henne fullpälsad!

En riktig liten godbit du fått tag på!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
0

#102 Jo det ska bli jätte spännande! Jag gillar att hon är väldigt mörk i teckningen, hon är tecknad som sin pappa. Och jag håller med dig en riktig godbit är hon, är så glad att hon kom till mig!Glad

joheck
0

Va ute och hoppade lite med vovvarna tills det att regnet och framförallt myggen förstördeObestämd. Första gången med Sansa. Ber om ursäkt för den taskiga filmningen, det är svårt när man måste filma själv…

joheck
0

Sansa va väldigt tråkig och satt mest och bara titta på. Här är enda bilden på henne med pojkarna. Havanaisen är då Signes (Sniff) Athos.

joheck
0

Hon va med och grävde lite däremot. Hoppas att det är något som verkligen gillar så att vi kan börja använda det för att aktivera den här lilla damen.

joheck
1

Sista bilden på Sansa…

joheck
0

Tränar lite trick med Sansa. Jag ber om ursäkt att jag kapade huvudet i filmningenSkrikandes.

joheck
0

Sansa spårar, fast med ögonen… Någon som har tips på hur jag kan lägga spår så att det inte blir för svårt men så att hon måste använda nosen i alla fall? Ute är hon inte ett dugg intresserad för tillfället, så jag måste träna in det inne först så hon fattar hur roligt det är.

joheck
0

Putt. Någon som har förslag på hur jag ska jobba med Sansa och spårning?

Catta-
0

#110 Vet inte hur smart det är att göra inomhus men.. ^^ Om ni har ett rum där ni inte är så rädda om golvet(annars är det ju bara att skura efteråt) så hade jag försökt med att försiktigt smeta lite duttar här och där med nått smaskit, kanske leverpastej eller något annan hon gillar. Bara så att lukten kommer på golvet men att det knappt syns att det är något där. Sedan i slutet av spåret får hon en liten bit.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

joheck
0

#111 Tack för tipset!

joheck
1

Sansa va med upp på fjällen också såklart!

joheck
1
joheck
0

Lyckad fotografering…

joheck
0
joheck
2

Sista för nu. Sansa och brorsan Pin.

[Skutta]
0

#113 *Vilken fin bild.

Btw, det borde finnas en "jag smälter" smiley på ifokus…

joheck
0

#118 Tack så mycket! Jag håller med, det skulle helt klart bli den mest använda smileysen här inneKyss.

Noa-Nisse
0

Man ser verkligen att hon börjar få längre päls :D Sansa är sjukt söt!!

joheck
0

#120 Hihi jo det gör man, mamma klaga lite och sa att hon va ju sååå söt kortklippt… Tack så mycket, jag kan bara hålla med!

joheck
0

Och här kommer några bilder på Sansa.

joheck
1
joheck
0

Helt bedårande!

joheck
2
joheck
2
joheck
2
joheck
0
joheck
0
joheck
0

Min söta lilla tjej <3

joheck
0
joheck
2

Närbild i profil.

Frida B
0

vad mycket päls hon fått! gullig hon är :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

joheck
0

#133 Hihi, jo den växer på bra. Inte för att jag märker nått, ser henne ju varje dag^^. Tack så mycket, jag håller med!

joheck
0

Jag puttar denna lite! Främst för min egen skull så att jag hittar den lättare. Är utomlands utan hundarna så jag får nöja mig med bilder på dom för tillfälletObestämd.

[Skutta]
0

#132 Vilka färger. Synd att armen kom dit, Sansa skulle nog sett bra ut med bara skogsbakrund Obestämd

joheck
1

#136 Jo det är syndObestämd. Här är en inte med skog men utan arm i alla fall^^.

joheck
1

Oj, vad annorlunda hon såg ut när hon va klipptFörvånadGlad

Sigriiid
0

#138 Smaskens :) Fått någon god godis kanske? =)

Hon är så söt din lilla skrutta!

// Emmily

joheck
0

#139 Tack så mycket!Skrattande

Inge godis, men smaskig mat^^.

joheck
0

Storleks skillnaden igen.

joheck
1

"Hey!"

Hon ser så knäpp ut på den här bilden….

undulat_
0

Hehe fina bilder på henne. Glad Vad väger hon som är så liten? Glad Hur mycket väger papillioner, har inte koll.

# 43 nej verkligen inte. lol

Vemsan
0

Gud vad fin hon är! Är också nyfiken på hur mycket hon väger :)

Hälsningar Vemsan

joheck
0

Tack så mycket! Och gud vad glad jag blir över att ni vill veta mer om henne!Skrattande

Denna lilla tös väger 1,7 kg och har en mankhöjd på ungefär 20 cm.

Papillon finns i två vikt klasser; Under 2,5kg och 2,5kg uppåt. Minvikten ligger på 1,5kg, maxvikten för hanar är 4,5kg och för tikar 5kg.
Mankhöjden ska vara kring 28cm.

Viktmässigt är hon alltså inom de utasatt gränserna, men hon är på tok för låg. Fråga mig inte hur en hund på 28cm ska kunna väga 1,5kgTyst.

undulat_
0

Oj lillan då.. vad lätt och nätt hon måste vara om man skulle lyfta upp henne. Myycket lättare än min vovve på 8 kg.

joheck
0

#146 Jo ingen vidare bedrift att bära på henne^^. Papilloner är ju rätt nätta. Brorsan som är ~28 cm hög väger 4,2 kg. Så mina två väger tillsammans mycket mindre än din "jätte"Tungan ute.

monstermash
0

Suck, Johanna… Du får inte bomba HIF med dina bedårande papillons mer alltså. Flört Skämt å sido, men måste berätta… Har praktik på ett hunddagis nu, och hade min första dag idag. Fick gå med en golden retriver och en papillonhane - som jag kallade Kingpin sådär hela promenaden, och råkade även säga Sansa några gånger… Han lyssnade inte så bra Tungan ute

Vad den stackars hunden egentligen heter kommer jag faktiskt inte ihåg. Han hette ju Kingpin. Och Sansa. Eller…? Förvånad

joheck
0

#148 Haha, vi uppskattar det i alla fall! <3

joheck
0

Har börjat träna lite target med Sansa. Fast det har inte blivit så mycket på sistone. Nu håller vi på att förbereda oss inför utställing så blir inte så mycket annat.

Noa-Nisse
0

oj vad mycket päls hon fått!! Herregud vad söt hon är :D som en liten prinsessa. Så nätt och fin!

Min kompis har en renrasig papillon som väger 7,5 kilo och hon är inte ens överviktig. Bara det att hon är väldigt stor, lagom i hull. Alla hennes 3 syskon är stora. Dock innom rasstandarden men denna tiken bara fortsatte att växa :P

varför har tiken högre maxvikt jämfört med hanarna? (bara nyfiken)

LinaK
1

Lilla lilla söta Sansa, en av mina favoriter Kyss Hon är så himla söt!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
0

#151 Antar att hon fått det, svårt att se när man ser henne varje dag^^. Hon ser dock lite tjock ut ovan ifrån och det beror nog på pälsen.
7,5kg!?!Förvånad Det va mig en stor papillon. Vet faktiskt inte varför tikar har en högre maxvikt, lite underligt faktiskt.

Tack tack för dom fina komplimangerna också!

joheck
0

#152 Det gillar vi Lina!Flört

joheck
0

Här är en liten film på Sansa när hon använder ett aktiveringsspel från Nina Ottosson. Andra gången med det här spelet.
Dumma matte la i för stora godisar däremotSkrikandes. Vet inte vad som va svårast att komma åt godiset eller att äta det…..

joheck
0

Herregud! Nu är hon på g in i löp IGEN! Kan inte påstå att jag är överlycklig….. Stackars mig och PinRynkar på näsan

Nervöst Skall
0

Lilla Sansa♡ Tre år har hon bott med mig och Pin nu, är så glad att hon kom till oss!^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Haku
0

Varför såldes hon?

Nervöst Skall
0

#158 Sansa fick en rätt tuff start tyvärr Uppfödaren sålde henne till en trevlig familj i Stockholm med två barn och två katter. Pågrund utav att sonen i familjen blev allergisk så va de tvugna att sälja Sansa och en utav katterna. Sansa såldes då till en barnfamilj i Uppsala för en inte allt för hög summa. Efter några månader hos den andra familjen så la de upp en annons om att Sansa va till salu på blocket. Jag såg annonsen och kände genast igen henne just eftersom hon är såpass unik med sin storlek. Jag ringde då uppfödaren för att berätta/fråga om det och hon va mycket upprörd över hela situationen. Hon hade inte själv råd att köpa tillbaks henne vilket hon egentligen ville så jag började fundera på om jag skulle köpa henne. Uppfödaren blev väldigt glad och lättad när hon hörde att jag fundera på att ta henne. Uppsala råkar vara min hemstad och jag var för tillfället nere hos mina föräldrar så det liksom passade så perfekt, som att hon va menad att komma till mig. Jag och Pin åkte och hälsade på Sansa hos den andra familjen och jag blev såklart kär och bestämde mig för att ta henne. Familjen va först väldigt tydlig med att det va ingen brådska att hitta ett nytt hem utan dom ville att det skulle bli rätt. När jag sagt att jag tar henne va dom snabba med att "kasta" över henne till mig, jag hade egentligen velat vänta lite med att ta henne då jag och Pin skulle upp till fjällen och vandra men familjen ville att jag skulle ta henne fort. Samma kväll som jag va och hälsade på så ringde dom och sa att dom hade nyss vart hos veterinär och besiktigat henne så jag kunde köpa henne imorrn. Allt gick väldigt fort så från att jag såg annonsen till att jag fick hem Sansa så gick det väl knappt en vecka. Inte alls planerat, men hon var ju liksom menad för mig och uppfödaren stödde mig 110% När jag fråga varför dom sålde Sansa efter bara några månader så fick jag till svar att hon inte va hunden för dom, utan dom ville ha en hund mer i stil med en doberman(!) Jag har ingen kontakt med den andra familjen, men den första är väldigt mån om att följa Sansas liv så dem har jag mycket kontakt med. Jag fick senare höra av första familjen att de hade sålt Sansa för en liten summa (kring 4000kr om jag minns rätt), jag köpte henne däremot av den andra familjen för 8500kr…. Så vi har alla misstankar om att det handlade om att tjäna en snabb slant för den andra familjen :/

Haku
0

#159 Okej!

Men varför sålde den första familjen Sansa så billigt från första början? 4000 för en fin hund som är så ung är väldigt lite, jag tycker även för en omplacering att 5000 eller mer är rimligt! det blir nog tyvärr så att folk som inte tänkt igenom sitt köp impulsköper lättare om man har lågt pris. Sen ska man ju tänka på vem man säljer till, uppfödaren kan ju inte göra något när hunden har sin nya ägare liksom men den som äger hunden det är ju bättre om dem säljer den än att äga en hund dem inte vill ha men dem borde ha tänkt igenom det mer noga så hundar slipper säljas runt. Men tur att hon hamna hos dig då så får hon väl bo hos dig resten av livet? eller? :)

Nervöst Skall
0

#160 hon såldes billigare redan från uppfödaren då hon är så liten, jag kan komma ihåg priset fel också men andra familjen tjänade nog garanterat en slant! Den andra familjen hade även vad jag förstår en tidigare papillon uppfödare i släkten jag tror att det hjälpte att ge mer trygghet vid försäljningen. Ja här är ska hon minsann stanna för alltid! Jag har lovat mig själv och henne att jag i alla fall aldrig kommer splittra på henne och Pin. Pin är en otrolig trygghet för henne och han är mer eller mindre hela hennes värld♡

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.