Dåliga djurägare?
Alldeles för många på det här forumet vars högsta nöje verkar vara att lusläsa trådar för att hitta något som kan tolkas som "dåligt djurägande". Så fort någon har en annan åsikt så "ska man inte ha djur"..
Foder är ett bra exempel. Vissa ger färsk mat, och anser att alla som ger torrfoder är värsta djurplågare. Andra är emot sele, har man det är man djurplågare. Försöker någon ställa en fråga gällande hälsa så är man en dålig djurägare som inte åker direkt akut till veterinären vid minsta nysning.
För att inte tala om ifall någon vill ha tips på hur man kan spara pengar! Har man djur, då ska de baske mig läggas mer pengar på dem än vad man lägger på sina egna barn plus hyra, annars ska man inte ha djur!
Allt detta dömande som sker på det här forumet riskerar att göra att folk inte vågar ställa frågor.. Och vad är då forumet till för? Att tävla om vem som offrar mest för sina djur, eller vem som skämmer bort sina djur mest?
Riktigt bra skrivet! Det finns knappt något mer dömande än andra hundägare, det märker man i många hundforum, och det är jättetråkigt.
Det ar ju sa jattebra att bli indignerad over hur andra " misskoter" sina djur. Da blir man en"god" djuragare och samtidigt "domare". Fritt utlopp for avundsjuka under dygdens mantel.
Jag har blivit "påhoppad", inte här, men i andra hundforum och jag går nog mot strömmen när jag säger att jag uppskattar personer som ger mig en känga där bak. Kritik har gjort mig klokare i alla fall.
Jag har läst här inne väldigt ofta, väldigt länge och jag går nog emot vissa när jag säger att jag ser aldrig några trådar där det krigas. Kanske är det för att jag bemöter diskussioner på ett helt annat sätt.
Applåder till dig ;) håller fullständigt med
Skulle nog säga att det är väldigt vanligt bland djurforum och inte bara här på Hundar iFokus, vill bara understryka detta då jag är Sajtvärd här. Men tycker nog ändå att man får välja lite vad man vill ta åt sig när man skriver på ett forum, nu menar jag inte att man ska acceptera att bli påhoppad för det är inget jag förespråkar. MEN finns det råd man inte uppskattar eller tycker är bra, ignorera dom istället. Man får ju välja av det man tycker är bra och råden man kan ta åt sig av.
Det är ju så många olika åsikter och personligheter som ska samsas på detta forum så det vore ju väldigt konstigt om det inte blev diskussioner och även ibland hetsiga sådana. Men man är ju olika som hundägare, men tror ändå vi alla gör vad vi kan även om vi har olika förutsättningar i vårat hundägande.
Så mitt tips: Undvik råd/tips/åsikter som inte man håller med om eller tycker är galna, känner man sig påhoppad kontakta mig eller någon av medarbetarna så kollar vi på detta. Vi har så enormt många trådar att kolla igenom så vi missar ofta diskussioner som spårar ut. Så jag är jätte tacksam när jag får privata meddelanden om trådar som spårar ut eller kommentarer som inte är passande.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Att få tips/råd/åsikter från andra är ju bara bra. Det är väl det som forum är till för. När det däremot kommer kommentarer som "du borde inte skaffa hund eller du borde inte ha hund" så är det inget annat än personangrepp oftast. Jag startade en tråd för ett bra tag sen för att jag ville ha tips om passning för min valp till ett bröllop. Jag fick jättemånga bra tips och jag hade tänkt göra på ett annat sätt men jag ändrade mig. Så långt jättebra. Sen kom det ett par personer som antydde att jag skiter i min valp och att jag inte borde skaffa någon. Blev så ledsen och tog verkligen illa vid mig. Upplysningsvis gick det jättebra för valpen och han trivdes extremt bra med valpvakt hemma i lgh precis som jag hade fått vänliga tips om.
Dela med er av tips och åsikter men döm inte ut människor helt baserat på en tråd i ett forum. Det är elakt och onödigt!
Håller med, och självklart gäller det inte bara just iFokus utan detta är en av de "snällare" sajterna tycker jag. Vissa vågar jag inte ens gå in och läsa typ… Där det blir ett drev om någon dristar sig till att inte göra x utan gör y, eftersom ALLA som BRYR SIG OM eller kan någonting om hundar gör x, och kan man inget om hundar ska man banne mig inte fråga på ett forum utan lära sig det magiskt! ;) Klart man kan ha olika åsikter men när folk kommer med invektiv eller menar på att ett sätt är dumt, hen ska inte ha hund alls osv, då går det för långt. Jag försöker tänka på att låta det rinna av, ta djupa andetag och gör något annat, skriv inget i affekt, men jag ska erkänna att jag tappat tålamodet också :$ Man tar lätt åt sig när det kommer till det käraste man har…
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Väldigt bra skrivet! Håller med helt och hållet. Att inte ha förståelse för någon annans "sätt" är helt naturligt och ok, MEN man ska alltid ha respekt.
Naturligtvis är det bra med råd, och man måste få ha olika åsikter. Men man måste samtidigt acceptera att man kan ha olika åsikter om vad som är bäst för en hund utan att det betyder att man är en dålig djurägare.
Ett exempel från en tråd tidigare idag, där jag skrev att en av anledningarna till att vissa väljer torrfoder istället för mjuk/färsk mat är att det är billigare, varpå jag fick svaret att "om man inte var villig att betala mer än billigast möjliga till sin hund så ska man inte ha hund överhuvudtaget."
Många är så snabba att tolka allting på värsta möjliga vis..
Problemet är att det också förekommer för ofta att Medarbetare eller sajtvärdar använder sig av personangrepp och uttalar sig på dessa sätt. Det verkar vara en accepterad kultur att sänka sig till en sandlådenivå och om inte ens medarbetarna kan föregå med gott exempel så är det inte bra. Jag blev själv kallad för egoistisk eller självisk (minns inte vilket) av en Medarbetare i en annan tråd här på hundar iFokus.
#11 Medarbetare/admins är bara människor de också, och som sådana kan de vara mer eller mindre lämpliga. Men stöter du på en Medarbetare som du anser beter sig illa så ta kontakt med den som driver sidan, så får denne göra en bedömning.
Det där har jag sagt länge. Folk är så dömande. Särskilt konstigt blir det när de uttrycker benhårda, stensäkra åsikter om en hund de aldrig ens sett. Detta har jag sett på andra hundforum också, t.ex. Vovve. Vad beror det på? Jag har mina egna aningar om det.
#11 Det var väldigt tråkigt att höra att du blivit bemött på det viset. Tycker bara att det är synd att man inte kontaktar mig som Sajtvärd när man känner sig påhoppad av någon Medarbetare. Då ger man inte mig eller medarbetaren chansen att ändra sig och förbättra sajten. Jag kommer skicka ett PM till dig nu.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Här på fokus verkar det mest vara enskilda personer men god ton i övrigt. På vovve skulle jag aldrig våga skriva något. Det är ju som en mobb.
#13 Vad tror du det beror på?

Jag anser att vill/kan man enbart ge det billigaste fodret så ska man nog fundera över att skaffa ett billigare djur. Dyrast är sällan bäst men billigast är aldrig bäst. Har aldrig påstått att någon är djurplågare pga att dom ger torrfoder. Finns bra men måååånga fler dåliga. Problemet är att man litar på vad tillverkaren säger utan att läsa innehållsförteckningen. Kunskap är alltid bra och man får aldrig för mycket.
Skynda långsamt så går det fortare.
#17 Det är ingen som har sagt att du kallat någon för djurplågare. Men nu är du inne på en tråd där det diskuteras huruvida folk är för dömande eller inte. Vilket foder du anser att man ska ge sin hund kan du diskutera i en tråd som handlar om det.
Kunskap är alltid bra, det har du rätt i. Men det finns olika bra sätt att förmedla kunskap, och att antyda att någon inte borde ha hund för att de inte gör det du anser är rätt, det är inte ett bra sätt att förmedla kunskap, enligt mig.
Bra inlägg, tror helt klart att mycket är missförstånd men också tror en del att dem kan allt:) Man får ta saker med en nypa salt, har lärt mig att alla hundar funkar olika på olika mat så även om jag tycker barf är bäst kanske min hund inte funkar på de osv , då äre bara o svälja och köpa vad so mnu den mår bra av osv:)
Hälsningar
Fredrika
Känner igen mig. Vissa har fixa ideer om hur man ska ha en hund. Följer man inte detta så är man "dålig". Verkar som att folk inte förstår att hundar är INDIVIDER och behöver olika saker. (träning, redskap, foder osv).
Jag står fast vid att en hund inte ska ha ett foder med spannmål för att detta inte är naturligt för hundnen. Men det finns hundar som är friska och fina och fortfarande äter detta "skitfoder". Man är inte en dålig hundägare för att man gjort det valet, däremot kan man tycka att valet inte är optimalt.
För att man ska bli en dålig hundägare krävs det en del I alla fall, tror inte de flesta här vet vad innebörden av "dåligt" är. De flesta hundarna I Sverige har det faktiskt bra, även om de skulle kunna få det bättre.
#20 Sista stycket där, precis så! Om man gör sitt bästa kommer man rätt långt. Det blir extremt när folk typ jämställer att ge Doggy med att misshandla eller svälta en hund. Ge den mat, promenader och kärlek så kommer du rätt långt ;) Sen finns massa saker vi gör utöver det som är bra, men alla gör inte likadant och det är ok!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag reagerar mycket på hur snabba folk är på att hoppa på andra medlemmar. Såååå många gånger ser jag hur folk direkt reagerar med högaffel och eld när någon har skrivit något "felaktigt". Det är många gånger som man skriver nått utan att riktigt tänka igenom det och förstått vad det innebär, om någon då direkt går till attack så är det bara naturligt att personen i fråga går på defensiven och otrevligheter skapas. Jag önskar att vi kunde sluta vara så säkra på vad det är en person menar och istället ta reda alldeles säkert vart ifrån en person kommer och vad denne faktiskt vill få fram.
#22 Samtidigt kan man ju bara gå på vad folk skriver. Skriver man något tokigt ÄR det inte så konstigt att folk reagerar, man kan ju inte veta vad skribenten EGENTLIGEN tyckte eller ville få fram. Det gäller att man är tydlig och tar med alla relaterade parametrar, annars blir det följdfrågor och ifrågasättande. Dessutom måste man ha klart för sig att bara för att någon inte håller med, betyder inte det automatiskt att den personen tycker att man är dum i huvudet.
Däremot finns det ALDRIG en god anledning till att vara otrevlig i tonen.
Nåt som jag sällan ens orkar läsa nuförtiden är foderfrågor, för där kan man vara säker på att folk kommer med sura åsikter om ens uppfattning om foder avviker från deras uppfattning. Ja, jag tänker främst på BARF-maffian. Nån skriver att man helst vill ge torrfoder men ändå envisas man att försöka "omvända" personen till att använda BARF-foder. Om det inte lyckas tar man till argumentet "du är en dålig hundägare eftersom du inte vill barfa din hund". Jag är så trött på det…!
Emellanat kommer det upp sana har tradar och alla ar rorande overens om hur sant det ar att ANDRA ar daliga pa att kommentera. Sen blir det exakt samma sak igen. Lat oss nu alla skarpa oss! Alla gor vi fel ibland och kan bli battre pa att inse att vi omojligt kan se kroppssprak och hela intentionen med en persons kommentar. Tank efter innan ni postar! Ni kan kommentera personens asikt, men inte personen sjalv!
Det är klart att man inte alltid måste vara överens, och man måste kunna ta att någon annan inte håller med. Men man kan göra det på olika sätt. Det är skillnad på att inte hålla med, och att inte respektera en annan persons åsikt. Det kan även vara bra att komma ihåg att alla var vi nybörjare någon gång. Det måste få vara okej att inte kunna ALLT innan man skaffar hund. Det är som när man skaffar barn, men lär sig efter vägen. Oavsett hur påläst man är så blir det en helt annan sak när man sitter i en verklig situation.
Respektera varandra och tänk på hur ni formulerar er. Det är mycket enklare att få någon att lyssna på goda råd om de formuleras på ett uppmuntrande sätt istället för anklagande.
Jag håller med om att det är hård ton och att hundägare dömer varandra alldeles för lätt, man kanske borde tänka på att alla gör på olika sätt och vet säkert vad just deras hund/hundar behöver det får man ju hoppas på iallafall! men jag måste ändå säga att även om det vart hård ton har jag lärt mig en del från Hund.ifokus uppläxningar iallafall när jag var nybörjare och skaffat mig min första hund men det hade kunnat vart snällare uppläxningar 🤪, i dagens läge ställer jag sällan frågor här då jag vet ungefär vad jag får för svar.
#4 Det har helt klart vart flertal trådar där folk bråkat i vissa fall har folk gått toalt över gränsen när dem klagat på andras hundägande m.m Men det är klart man kan se det på olika sätt, dem flesta trådarna tycker jag också är ok men jag blundar inte för att det går över gränsen många gånger
#11 Men vad som passar din hund passar inte alla andras? Till exempel min hund är överkänslig för rått kött, hon fick problem med huden och en veterinär som annars brukar förespråka barf bad mig att försöka köra på ett torrfoder med låg proteinhalt och hon blev genast mycket bättre, om det fodret då är billigt vad spelar det för roll? dyrt är inte alltid = bra.
#23 jo helt klart har man rätten att ifråga sätta folk, jag syftar mer på de kommentarer där folk direkt hoppar på andra och "läxar" upp dom utan att ge personen i fråga chansen att försvara sig eller förklara eventuella missuppfattningar
Jag kanske inte läser så där jättemånga trådar men jag tycker generellt inte att det är så dömande stämning. Däremot tycker jag ofta att många är VÄLDIGT snabba att ta åt sig och tolka allt skrivet till det värsta och snabbt hamna i försvarsställning och därigenom skapa tråkig stämning.
#32 Jag håller med. Det finns en utbredd lättkränkthet i de flesta forumen oavsett ämne.
Har ni sätt dom här "Real Housewives of…" på tv nån gång? Lite så tycker jag att det lätt blir på forum, folk som bråkar och trashar varandra över små, korkade saker som ofta bara är missförstånd eller brist i kommunikation. Väldigt mycket oljud och drama över ingenting.