Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 421 ggr
Mantissa
0

Bristfällig hundhållning

Vad kan man göra rent juridiskt för att få någon att ta ett större ansvar för sin hund? Personerna de gäller behandlar hunden väl, men den är på rymmen varje vecka och springer runt på affärsområdena och riskerar att bli överkörd eller orsaka en olycka.
Många har pratat med dem om detta och de har många ursäkter men inget händer

[[Boris Sager]]
1

Usch, jag ar inte ssk fortjust I lst och deras syn pa djurhallning, anser den for regelstyrd utan hel helhetssyn. Men har borde du och dina grannar ga samman och anmala till lst, eftersom hundagarna inte har den tillsyn av hunden som behovs. Koppeltvang galler.

Ravynsfair
0

Följer då jag har liknande problem men att personen istället bor ca 100m från landsväg och har 7-8 småhundar varav minst 2 jämt är på rymmen, redan fått en av hundarna påkörd för en tid sedan men inget som verkar ha gått innanför pannbenet på personen. 
Har själv flertalet gånger blivit jagad av hundarna, både till fots och till häst. 
Tur att både min häst och min hund är snälla mot småhundar men vem vet vad som kan hända nästa gång?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

annzoo
0

Länsstyrelsen kanske?

Scorpio97
4

Anmäla till länsstyrelsen.

Är hunden på rymmen borde man även kunna fånga in den och lämna in den till polisen som upphittad. Kan tänka mig att det inte är så roligt att få samtal från polisen och vara tvungen att åka och hämta den där, speciellt inte om det blir flera gånger.
Vet inte hur samarbetet mellan polisen och länsstyrelsen ser ut, men kan polisen intyga att hunden blivit inlämnad som upphittad flera gånger borde det väl även ge lite mer att gå på för länsstyrelsen.

//Jessie

poodlelicious
0

#4 Jag håller med. Åk in till polisen och lämna in den. Låtsas inte om att du vet vems den är. Om det händer tillräckligt många gånger så finns det ju bevis.