Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 906 ggr
Haztparken
0

Dålig i magen

Min äldsta storpudel Dafne har diarré som började som vattnig men som nu blivit mer fast men fortfarande diarré. Igår fick hon uppstötningar så vi gick ut så hon fick äta lite gräs så hon kräktes. Diarrén har inget blod i sig men dock lite slemmig. Jag fastar henne nu och har börjat ge Prokolin+ samt vätskeersättning. Hon är trött men annars inga andra symptom. Vi har inte gett henne något annorlunda att äta och ingen av dom andra hundarna har blivit dålig. Dock har hon lite känslig mage. Jag resonerar såhär att blir hon inte sämre så fortsätter jag såhär men blir hon akut sämre eller inte blivit något bättre imorgon så ringer jag till veterinären, hur låter det? Hennes mage har kraschat innan som jag kunnat lösa själv men jag tog tempen på henne för någon timme sedan som visade 37.8, känns något lågt så därför undrar jag om det är normalt vid såna här tillfällen? Tänker att det är ju inte superlågt men ändå anmärkningsvärt men det kanske beror på att hon förlorat en del vätska genom diarrén och kräkningarna? Idéer, råd?

russin
0

Jag ringen inte veterinär i första taget för dålig mage en eller ett par dagar - det gör jag inte om mig själv heller 🙂 37,8 är ingen fara - jag har haft hundar som normalt legat på strax över 37. Så länge hunden inte verkar må dåligt, så tar jag det lugnt med maten och ger Canikur eller liknande preparat.

[[Boris Sager]]
0

Huvudsaken att hunden far vatska, litet i taget, sa det inte framkallar krakning. Annars skulle jag bara kolla AT.

Haztparken
0

Tack för era svar! Då har jag lite is i magen så länge. Hon fortsätter dock med att behöva springa ut, men jag förstår inte riktigt vad det är hon får ut då hon har fastat, kanske prokolinen? Hon har väckt mig tre nätter i rad nu med att behöva springa ut så det börjar tära lite att inte få sin sömn haha :) Annars så fortsätter vi med prokolin+ och vätskeersättning och fasta. Hon är fortfarande bara trött men ändå inte överdrivet trött så jag känner inte att hon har något speciellt förändrat allmäntillstånd utan är väl mest konfunderad över att hon bajsar fortfarande. Dock inga kräkningar alls sen i förrgår vilket är skönt. Dock har hon hulkat/hostat en del..?

isblixt
0

En av mina hundar har alltid haft känslig mage med några ordentliga kraschar. Vid sådana tillfällen har vi fastat henne i upp till en dag, sen ger vi Diarsanyl, Royal Canin Gastro Intestinal (både torr- och blötfoder) i små mängder. Blötfodret brukar jag gegga upp i vatten så jag vet att hon får mycket vätska i sig, torrfodret får hon i mycket små mängder flera gånger om dagen. Då brukar magen stabilisera sig efter nån dag. Efter det fortsätter jag med torrfodret i upp till en vecka för att sedan långsamt vänja över henne på sitt vanliga foder igen. Funkar alltid. :)

isblixt
0

Prokolin blev min hund förövrigt mycket försämrad utav. Så pass att hon fick åka in till veterinären eftersom diarrén blev värre än förut. Det bara sprutade ur henne… Så Diarsanyl är det som funkar bäst här hemma. :)

[Juel70]
1

Du kan ge kokt ris blandat med liten klick smält smör. (Smöret är för att hunden ska vilja äta riset) Ge cirka en deciliter kokt ris i taget. Det brukar hjälpa mot diarre ganska omgående.  Om du har mediciner, så kan du blanda med dom i riset.

Men sedan får man fundera på vad hon fårdiarre utav. Har du nyligen bytt foder? 

Ge inga mjölkprodukter då hundar inte klarar av laktos särskilt bra. Min hund får diarre direkt av laktos.

Haztparken
0

#4-5 Tack för ditt svar! Blir det inte bättre till helgen så provar jag på din metod och ser :)
Dafne har reagerat mycket bra på Prokolin innan så var därför jag köpte det igen, blir det inte bättre så provar jag att köpa Diarsanyl :)

#6 Dafne gillar mat men just ris är blä enligt henne tyvärr så vi brukar innan när hon varit dålig i magen ge torsk istället vilket också är snällt, men dock inte förrän hon slutat bajsat, det är lite grejen att hon fortfarande får ut avföring.. Nu har hon dock inte behövt gå ut sen mellan 8-9 imorse så strax ska jag gå ut med henne annars har hon börjat gnälla efter ca 4 timmar så kanske är slut nu?

Nej vi har inte bytat foder. Inte heller gett henne något som hon inte brukar få så det är också det jag tänker på vad det kan vara som gjort att hennes mage reagerat såhär..

[Juel70]
0

#7 Blanda något riktigt gott i riset, så vill hon nog ha. Det är ju bra att få stopp på diarrén.(Så hon kan behålla vätska i kroppen)    Ris suger upp eventuella bakterier i tarmarna också.

Haztparken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Vad ska jag blanda? Torsk äter hon glatt men så fort man blandar det t.ex. med ris så sorterar hon ut torsken eller vad det nu är jag blandat i, hon vill inte äta det och jag vill inte blanda i vad som helst så magen sätter igång igen heller :/ Vi var precis ute och vad jag kan se så är det mest slem som kommer ut nu. Trött är hon, såhär ser hon ut just nu. Men hon dricker självmant plus att jag ger vätskeersättning.

[Juel70]
0

#9 Ok , min hund har inte diarre så ofta men, om det har hänt, så  stoppar ris upp omgående. ( Diarren avtar alltså nästan direkt)   Rena mirakelmedlet.  Man får bara inte ge för mycket på en gång så dom får förstoppning.  Men du gör som du vill så klart, men  skulle råda att prova, för du kommer märka hur bra det hjälper.   

Annars kan man också t ex  koka torsken i risstärkelsevattnet, eller blanda torsk med risstärkelsevatten om hunden inte gillar riset.

Hoppas din vän blir bra snart 🌺

drika
0

Skulle rådfråga vet, inte bra om dem både spyr och har diaree. Äter vovven?

Hälsningar

Fredrika

[Daniela1983]
0

MIn hund är ju lite speciell såtillvida att hans mage blev ännu sämre av torsk och ris när magen blev jättedålig.  Har hört gott om Royal canins veterinärfoder för att stabilisera magar.

Skarvsladd
0

om man ej vill ge ris kan man ge PRESSAD kokt potatis, också snällt mot magen! :)

jag har ränder så som alla tigrar har

Haztparken
1

Tack för era svar! Tar till mig och provar mig fram! Nu har hon inte bajsat sen vid tre idag så ta i trä nu att det lugnat sig och vi slipper springa ut inatt! Var precis ute på kvällspromenaden och hon gjorde inga antydningar till att försöka heller :) Så om allt går som det ska så ska vi försöka introducera lite torsk imorgon och se hur hon reagerar på det så får vi avgöra hur vi gör därefter.

lizton
0

Om hunden inte blir bra tipsar jag om  "Ann-Marie Hammarlunds dietprogram för krassliga hundmagar. "  Man kokar en soppa av majzena, köttbuljong och lite annat. Googla på det. Det funkar alltid för dålig hundmage för vår "skitätare" . Lägg gärna till prokolin.