Översocial hund?
Min 7 månader gamla valp är vad jag tycker överdrivet social och har alltid varit. Hon ÄLSKAR alla människor och djur och det tycker jag är jätteroligt, men det kan även bli jobbigt. När vi är ute och promenerar ska hon hälsa på ALLA och drar i kopplet för att gå fram och hälsa och när hon hör glada människor tror hon alltid de pratar med henne :P supersött, men också irriterande att det blir för mycket. Shih tzun är ju väldigt social och "outgoing" som ras, men inte visste jag att det var så mycket :P lugnar hon sig när hon blivit vuxen?
Hellre över social än reserverad ;)
Vi har en som är likadan (BEarded Collie dock) MEn han hr inte blivit "bättre", dock kan man lugna han med en fast hand :p
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Precis sådär är min hund också, och har alltid varit. Det är nog bra att inte låta den hälsa på precis alla när den är valp. Nu är min hund 2 år, och har nog lugnat ner sig lite. Hon måste t.ex. inte fram till alla barn, som när hon var valp. Men det är fortfarande inte särskilt lätt med hundmöten. Då blir hon pipig, hoppar ibland på bakbenen, svansen viftar frenetiskt. Ibland lyckas jag lugna ner henne, ibland inte. Det konstiga är att direkt efter hundmötet söker hon kontakt med mig och går jättefint.
Men hellre så än att ha en grinig hund som gör sura utfall mot andra.
Så var Ixxi som ung, hon lärde sig ett hälsakommando (säg inte ordet hälsa som kommando för då när folk frågar "får dom hälsa?" så springer hunden fram. Ta hellre då varsågod eller okej eller mingla eller nåt annat ord) och träna på. det är svårt när dom är tonåringar men nu kan jag gå med ixxi lös och möta folk med barnvagnar och annat och säga åt henne att ignorera så gör hon det. Så det går att träna när det är okej att hälsa, lovar! Men det tar några år innan det sitter och de mognat.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.