Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1464 ggr
axa
0

Ultraljud och röntgen

Tänkte se hur ni tycker och tänker angående med ultraljud och röntgen för att se om tik är dräktig, se antalet valpar, osv. Fördelar, nackdelar, vad ni föredrar och varför.

[[Boris Sager]]
0

Hej ! Ultraljud brukar vi kora med I ca 4:e draktighersveckan for att kolla troligt antal. Ar ju lite lurigt ang. smahundar ssk ang mangden om tiken ar liten, dvs under 3 kg.

[[Boris Sager]]
0

Glomde skriva att jag inte kan se nagra direkta nackdelar med ultraljud. Ar ju i princip som for manniskor.

[LoveUnite]1
0

Ultraljud gjorde vi på vår hund… Är väl skoj att veta på ett ungefär hur många valpar det kan bli, bra att förbereda sig.

På min vovve sa dem, oj, hon har en full mage.

Efter kejsarsnittet välkomnade vi 12 valpar, varav 11 överlevde.
Jisses säger jag bara, haha! Det var en… upplevelse…

russin
0

Jag kommer inte göra något av det om jag inte måste - men jag förstår dom som gör/vill göra om man t ex ska planera semester eller liknande 🙂

Ultraljud kan sällan säga hur många valpar det är (om det inte är en oerhört duktig veterinär), utan mest om tiken är dräktig eller inte. Senaste bekanta ultraljudade och veterinären sa 3-4 stycken…..ut kom 10 och det på en liten ras😃

Jag hoppas , hoppas få en tik parad närmaste 10-12 dagarna, men kommer inte att ultraljuda då jag känner att det inte behövs. Gjorde inte det på förra dräktiga tiken heller, utan väntade - tids nog fick jag veta ändå🙂

Wellcraft
0

Röntgen ger ett säkrare resultat, enklare att räkna ryggrader.
Ultraljud kan i princip bara, som redan nämnts, avslöja om tiken är dräktig eller ej.
Det finns väl inga direkta nackdelar, men själv tror jag att jag  hade väntat och sett själv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

reckon
0

En nackdel jag spontant kom att tänka på är väl att man tar sin ev dräktiga tik till samma ställe som folk tar sina sjuka djur. Så smittrisken lär ju vara större än om hon inte åkt dit.

JonnaCecilia
0

Det jag hört som argument för att inte göra en undersökning är att det stressar hunden i onödan och ägaren vill låta den vara ifred så mycket som möjligt i dräktigheten. Bara gå på promenader och göra normala saker. Sen som en del säger kan det vara svårt att se antal valpar, så anledningen ATT göra det är för att försäkra sig om att den är dräktig och inte bara skendräktig.