Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1635 ggr
ineffable.
1

Att skaffa hund

Hej allihopa! :-)

Min sambo och jag har nu länge varit inne på att skaffa katt, dock insåg vi att en hund passar oss betydligt bättre då vi tycker att hundar är betydligt mer givande. 
Då varken jag eller min sambo har varit ägare till en hund innan kollar vi nu runt på en massa olika raser. Jag har efter väldigt länge letandes blivit helt förälskad i Italian Greyhounds, och min sambo är även han mycket förtjust i vad vi läst än sålänge om den här rasen. Dock har han även tittat på Beagles, vilket jag är osäker på eftersom jag har hört att dem är väldigt envisa och gör lite som dem själva vill. 😉

Eftersom båda två är intresserade av IG, undrar vi nu om det är en hund som hade kunnat fungera som en första hund? Min moster har haft hundar genom alla åren och jag har därifrån från lite erfarenhet av hundar (Golden Retriver, Schäfer, Rysk Vinthund och Labrador). Den slutsatsen jag har kunnat dra av det är att jag vill ha en mindre hund - vilket min sambo även kan tänka sig. Vi föredrar nämligen en liten och kelig hund. 🙂

Och om nu inte Italian Greyhound är en bra förstahund, vad rekommenderar ni för raser som är i samma storlek? Kan även vara mindre. 🙂

Tacksam för alla svar!

AnneN
2

Svårt att veta om det är en passande ras då mycket beror på vad ni vill göra med hunden mer än bara kela.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fridarebecka
3

En italiensk vinthund(greyhound) brukar ofta vara bra sällskapshundar och första hundar. De kräver lagom med motion och mental aktivering. Har inga problem att gå långa promenader och tränar gärna någon hundsport, men de flesta nöjer sig också med lagom långa promenader och trickträning/godissök/vardagslydnad.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
ineffable.
0

#1: Vi vill ha en trevlig hund som vi kan ha som sällskapshund att gå långa rundor med och göra lite tricks osv. 🙂

#2: Åh det låter ju helt perfekt! 🙂 Är ju en perfekt kombo om den orkar gå både långa rundor men att den även klarar sig med lagom rundor och mild aktivering. Ibland finns det ju mer eller mindre tid i vardagen. 🙂 Har du själv haft en italiensk vinthund?

[babels]
0

Jag och min sambo har en italiensk vinthund på fem månader. Det är första hunden för oss båda och jag måste säga att det är en bra första ras. Om ni vill ha en tillgiven och kärleksfull hund passar italienaren. De är jättekontaktsökande och keliga. Vår hund vill alltid vara nära oss, sitta i knät eller ligga bredvid (ibland kan det bli lite för mycket). De kräver inte för mycket men tackar inte nej till att promenera runt hela dagen heller om man vill. En annan aspekt är storleken. Att de är lite mindre är väldigt bekvämt. Vi tar med oss honom ÖVERALLT. På besök hos familj och vänner, hemmafester, pubar/barer, restauranger och caféer. Det fungerar oftast väldigt bra. Italienare är väl inte direkt kända för att vara lydnadschampions men vi har lärt vår sitt, ligg och kom (vi är inte så jättenoga och konsekventa med lydnad). Men det ska nog mycket till innan en italienare sitter på kommando om marken är kall eller blöt. Att italienare ska vara svårare att få rumsrena stämmer inte heller. Vi är jättenöjda och kan inte tänka oss en bättre hund som första hund. Men självklart är valptiden jobbig oavsett ras. Nu har han blivit könsmogen och det har också sina påfrestningar.

Lon@
1

Beagle är en väldigt charmig och trevlig ras - men det är en jakthund med allt vad det innebär. Att ha den som sällskapshund är inte särskilt lämpligt och man skaffar sig sannolikt en del problem på köpet, till exempel kan de vara svåra att ha lösa eftersom de har - och SKA ha -  stark jaktlust.
Tycker att IGn låter som ett betydligt bättre val för er 👍!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

drika
1

sheltie är tevlig första hund:)

Hälsningar

Fredrika

thea_thea
2

Någon beagle ska ni nog inte ha. Dom behöver jaga för att må bra. Känner en beagle som äter bajs, tuggar sönder saker och skäller/ylar/beaglar utan stopp. Dom måste ha henne i en bur på dagarna eftersom hon är så galen. Varför dom skaffade en beagle vet jag inte :( En italienare skulle nog passa som handen i handsken!

fridarebecka
0

#3 Nej men har en bekant som haft en som sin första hund :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Wellcraft
4

#7 Du bör anmäla det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ineffable.
0

#4: Tack för all information! Efter allt du skrivit så känns det som att detta verkligen är en hund som passar oss perfekt. Just det här att dem är lätta att ta med sig tycker jag om! 😄 Hur är det med kylan? Har läst att dem fryser väldigt lätt, är detta något farligt eller det räcker med att man är noga med varma kläder på vintern och regnkläder när det regnar? #5: Ja det är det som jag är rädd för, att den ska bli för "jaktig" så aty säga. Tror att min sambo vill ha en enbart på grund av deras fina ögon haha 😉 #6: Hur är deras temperament? Svår pälsvård? 😊 #7: Det låter ju fruktansvärt 😔 En sådan situation vill man inte hamna i, det är inte sunt för varken hund eller ägare. Tror att det blir en IG faktiskt! Känns som en passande rad för oss 😄

[babels]
0

#10 Ja, de är känsliga för kyla. Jag minns inte om det beror på att de saknar underhudsfett eller något liknande. Vår gillar inte kyla, snö, för stark vind eller för mycket regn. Han tycker också ibland att vått underlag är obehagligt. Men sådana saker är också individuella. Så det gäller att ha kläder som passar vädret. På vintern är det bra att ha heltäckande overall (och skor) eller något liknande som är både vattentät och vindtät och håller värmen. Är det av fleece som inte är vattentät så spelar det ingen roll. Då kan det ända bli kallt av blöthet om det regnar eller är slask ute. På sommaren, känner jag, att han skulle behöva någon vindtät tröja om det blåser väldigt starkt, även om det är varmt. Är det 10 grader med sol och utan vind klarar sig vår aldelles utmärkt utan några kläder. Man lär känna sin hund och hens behov. Jag är säker på att andra med IG har andra upplevelser när det gäller kläder. Men kläderna är en liten utmaning

ipopuma
0

Dvärgschnauzern är en anpassningsbar hund som är vänlig och är lätt att göra med. Är en bra första hund. Den klarar sig på relativt lite mental stimulans enligt mig men är ändå en rolig hund att träna och som du kan träna. Så den ena dagen kan du vara soffpotatis och nästa gå två mil. Om du har frågor om dvärgschnauzern så kan du pma är uppvuxen med dem och tränar och tävlar dem så har erfarenheter från båda (men ingen hund du ska satsa på om du vill tävla) Sen så finns det alltid individer och olika linjer

thea_thea
0

#9 Ja, det borde jag men det är svårt. Vet även en DP som sitter i en liten canvasbur från 7-16. Men jag kan tyvärr inte göra något åt det.

Sealle
1

#13 Du kan göra massor åt det. Antingen prata med ägarna och berätta att det är olagligt, ett anmäl till länsstyrelsen i länet där du bor. Här kan du läsa mer: http://www.djurensratt.se/vara-fragor/juridik/hur-anmaler-man-brott-mot-djur

För hunden (och ditt eget samvete)s skull så hoppas jag att du gör något åt det.

drika
0

Har ni bestämt er för nån ras ännu:)?

Hälsningar

Fredrika

ineffable.
0

#11: Jättebra tips! Man får nog se lite på storleken på sin egen hund och försöka hitta något som passar utifrån det. Men det är bra att ha en hum om hur pass känsliga dem här. Tack!🙂 

#12: Dvärhschnauzern är jättegullig. Verkar att ha ett trevlig och stabilt temperament! 🙂 Vet du hur pass ofta man måste klippa dem?

#15: Just nu lutar det mest mot Italiensk Vinthund, dock blev vi lite sugna på en Sheltie också eftersom dem är så otroligt söta. 🙂 Det enda som gör att vi är osäker på en Sheltie (och lutar oss mest mot en Italiensk Vinthund) är på grund av att dem har mer päls. Har letat runt lite och det står att dem har mycket pälsvård - vilket vi tyckte var skönt att vi slapp med IG 😃

FjantYoda
0

Dvärgschauzern ska plockas/ryckas inte klippas, har en kompis med dvärgschauzer som blir helt förstörd så fort hon ser en som är klippt  pälsen är uppbyggd på något speciellt sätt som skyddar mot väder och vind som förstörs om man klipper. 

Känner ni inget intresse nu för pälsvård så satsa på en hund som inte kräver särskilt mycket av det, för har man inget intresse av det redan innan så kommer det nog inte heller då man har hunden hemma ;) 

Har haft raser med mer och mindre päls under min uppväxt och har sett baksidan av päls som inte tas om hand på korrekt sätt, blir ju inte lättare att reda ut om man inte tar tag i det direkt, så lite päls var ett stort kriterium då jag själv sökte hund, slutade med att jag skaffade en nakenfis ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

ineffable.
0

#17: Ja då är det bäst att göra det på det rätta sättet så att det blir bäst för hunden! 🙂 Men jag tror nog att vi gör som du säger haha, det är ju inte så att man helt plötsligt börjat att älska hår bara för att man köper en hund som har extra mycket av det 😉 Att skaffa en nakenfis är definitivt en lösning på det hela haha 😉

FjantYoda
0

#18 helpraktiskt, igår torkade jag av han med en våtservett 😂

https://www.instagram.com/aros_yoda/

isabella93
0

#10 Det är nog väldigt individuellt hur känsliga de är, min går i stort sett alltid utan kläder om det inte är kallare än enstaka minusgrader eller regnar kraftigt. Hon är inte heller så känslig för fuktigt gräs utan sitter och ligger utan att tveka om man ber om det.

ipopuma
0

Om du vill ha en fin päls är der trimning som gäller 3-4 gånger per år. Annars kan du klippa de gånger