Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3115 ggr
[Tilde]
0

Hemska promenader

Åh jag måste bara skriva av mig lite… Jag är husvakt just nu. Bor alltså i en främmande familjs hus ute på landet i en veckas tid för att passa deras 3 hundar och 4 katter. Detta hade inte varit något problem om det inte var för deras rottweiler. Han är drygt 1 år och saknar helt uppfostran - och då överdriver jag inte!

Han kommer inte när man ropar, han drar i kopplet, han hoppar upp på en, nafsar, snor skor eller kläder att tugga på, osv. Det värsta var idag när vi var på promenad så for han efter en schäfer (dock för att leka, inget aggressivt) och sedan bet han tag i kopplet som jag hade på mig som en axelväska och började ha dragkamp. Snacka om att det gjorde ont i axeln på mig! 😭  

Familjen låter honom styra hemmet. Han brukar mobba de andra hundarna, typ tar deras plats, trampar ner dem och jagar ibland bort dem. Han jagar även katterna i huset. De smyger uppe på möbler för att undvika honom (de andra hundarna kan de ligga och gosa med). Familjen sa dessutom att "han brukar dra i kopplet och du kan ju dra tillbaka om du vill men det brukar vi inte göra". 

Eftersom han ignorerar ord brukar jag visa mycket med mitt kroppsspråk att jag inte accepterar hans beteende. Det är dock svårt med en 45 kilos(?) hund när jag bara väger 10 kg mer själv och han inte alls är uppfostrad på något sätt. Han kan typ "sitt", ibland… och det är det. Det jobbigaste är att de gav ett helt annat intryck när vi träffades innan denna vecka. Hunden verkade riktigt mysig; han är glad och lekfull och enligt dem är han jättesnäll och älskar allt och alla… Jo tjena… Han attackerade en cyklist igår, hoppade plötsligt ut efter mannen som cyklade förbi! Som tur är kunde jag hålla honom tillbaka och cyklisten kunde svänga runtom. Men tänk om han hade vält omkull cyklisten eller värre; bitit honom!

Någon som har tips på hur man får styr på honom på promenaderna? Han har gjort så jag knappt kan röra mig då jag sedan tidigare har ryggproblem (som dock blivit lite bättre) och som nu är riktigt illa på grund av hur han är. 😕 Fick också helt svullna fingrar av att hålla i kopplet - fast det var värt det då han börjar bli bättre på att gå i koppel. Har man med sig leksak eller godis på promenaderna försöker han i princip äta upp ens händer eller blir extremt exalterad oavsett hur lugn man är själv. 

Det kan kanske också vara värt att nämna att han är en före-detta gatuhund som hittades 5 veckor gammal fastkedjad utanför en bar någonstans i Europa.

Vet att det är mitt eget fel på sätt och vis eftersom jag gick med på att passa alla djuren utan att känna dem bättre, men jag fick helt enkelt fel intryck av hunden och familjen. Från början var det dessutom bara 2 hundar och 4 katter jag skulle passa men i sista sekund skrev de att det var en till hund. Tycker bara det är så dåligt av familjen att lämna denna monsterhund med en ung tjej utan att förvarna om hans beteenden.

Majken!
6

Strypkedja, läderkoppel och handskar på. Kort koppel, godis i fickan, ordning och reda.

[tk1971]
0

Ta med en liten sprutflaska med vatten och spruta överraskande i ansiktet när han börjar tramsa med kopplet.

[Tilde]
0

#1 Har inget av det 😕 Kort koppel har vi, men inget stryp och inget i läder och inga handskar! Tycker de har helt fel grejer för en sån här hund.

#2 Hmm… Vet inte om jag vågar riktigt. Pojkarna i familjen har tydligen retat honom med trädgårdsslangen så han får typ panik av sånt enligt mamman. Men jag kan kolla om de har något sprayflaska av något slag och se hur han reagerar.

Hoya
0

Ta ett koppel och trä det genom öglan på kopplet (förstår du hur jag menar) så har du ett strypkoppel sen. Ingen suverän lösning men kanske bättre än inget!?

[Tilde]
0

#4 Hmm smart! Ska testa det :)

Karmatarerskanise
3

Tänk på att strypa kan trigga en hund.

Talade ägarna om för dig hur han är?

[Tilde]
0

#6 De sa att han var jättesnäll och lätt att sköta, men att han var lite busig. "Lite busig" betyder alltså noll uppfostran och respekt i deras ögon. 😕 Känns inte alls som att jag fick nog information om hur han egentligen är… både mot människor och de andra djuren. 

Tänker skriva till dem sen och berätta hur han beter sig (för det är inte ok). Förstår bara inte hur man inte kan träna en hund som blir så stor och stark. 

Det jag har kunnat bättra på de tre dagarna jag har varit här är att han inte biter i mina händer längre och han hoppar inte lika mycket upp på mig, samt går lite bättre i koppel. Men det är ju svårt att få styr på en stor hund som är van att få göra som den vill. Baby steps…

Fialialej
9

Tänker också att detta kan ha med dig att göra. Det kanske är ordning och reda när familjen är hemma precis som de säger - att de inte har regler betyder ju inte att de inte har rutiner, som kanske gör valpen lugn och trevlig. Du kanske inte har hittat rätt knappar att trycka på helt enkelt. Jag hade INTR vart ok med att någon satt på stryphalsband eller sprutat vatten på min hund om hon vart besvärlig med sin hundvakt.

"På natten är alla katter svarta"

Kallaterrier
2

#8 Förhoppningsvis hade du gett bättre information och instruktioner till din hundvakt än vad TS fått och nu kämpar för att göra sitt bästa.

Jag tycker inte heller att det kanske är det ultimata, men vad ska TS göra om hon inte får rätt med den bångstyriga hunden? Hon kan knappast bara låta honom vara inne?

[Tilde]
3

#8 Det kan jag lova att det inte är (ordning och reda alltså). 😛 Han är precis likadan med dem har jag sett, men de bryr sig helt enkelt inte. De låter honom styra hemmet - fast med fem barn och så många andra djur orkar de väl inte heller bry sig. Jag är dock inte ok med att han attackerar främmande människor och skadar mig. Även om de viftar bort såna händelser. 

Nu har jag inte sett dem gå på promenad med honom ensamma, men han lyssnar inte på dem heller så jag kan tänka mig att det är precis likadant. Halvstryp använder de redan på en annan hund (som inte ens behöver det), men vattnet är jag väl lite mer skeptisk till. Personligen hade jag dock varit ok med det om min hund betedde sig såhär. Men tror inte jag tänker använda mig av den tekniken. 

Vill också ha sagt att han kan vara en riktigt härlig hund som är glad och gosig, men just denna saknad av uppfostran gör honom till ett litet monster och det är så sorgligt att se. 😕

[tk1971]
9

#8: om de nu har överlåtit sin hund i TS´ vård under en hel vecka så måste hon ju ta till de metoder som krävs för att hunden ska kunna rastas. Att rasta hunden (motion etc låter som ett omöjlig projekt i detta fall) är ju en stor del i att ta hand om hunden. Så vad ska hon göra? Be hunden snällt om den skulle kunna vara så hygglig och försöka bete sig fint på promenaden?  Ibland blir jag så trött på det här mjäkandet. Vilken skada gör en liten dusch med vatten i ansiktet? Ingen alls, men hunden kanske bryter sitt beteende för att den blev överraskad.

[Tilde]
3

#11 Tack för ditt stöd! :)

Vill också säga att grannen som var över igår sa att hunden var mycket lugnare med mig än med ägarna. Så jag kan tänka mig hur det ser ut normalt… 🤪

Fialialej
1

#11 vad tänker du ska hända när överaskningsmomentet har försvunnit? Att hunden helt plötsligt börjar gå fint i koppel och per automatik blir väluppfostrad? Ts: Hur många dagar till ska du ha hundarna? Har du nån kompis som kan hjälpa dig gå med valpen, så du slipper riskera att du pajar ryggen?

"På natten är alla katter svarta"

Zadeira
3

Det där påminner mig om när jag bodde hos och passade ett par kompisar rottis på då ungefär 1,5 år under en månad pga deras utlandsresa. Jag hade noll erfarenhet av rottisar (och knappt någon hund) och han var i och för sig väldigt fin och väluppfostrad inne eller på promenader då vi inte såg till någon annan men han var hundaggressiv och blev helt tokig om det kom en annan hund inom synhåll. Bet dessutom grannen en gång för att grannen kom ut från porten när vi stod utanför och skulle gå in.

En veckas tid ger dig inte mycket spelrum att uppfostra hunden, och dessutom är det inte ditt jobb. Jag har egentligen inget specifikt råd att ge dig för i mitt fall slutade det med att jag undvek alla ställen jag visste brukade vara andra hundar och gick ut på tider då många andra inte gjorde det. Hade stryphalsband men tror inte det gjorde någon skillnad för han bara knäppte av vid syn av annan hund. Då visste jag inget alls om hur man uppfostrar hundar så jag bet ihop och stod bara ut med våra hemska promenader. Idag hade jag kanske gjort annorlunda och i alla fall försökt göra något åt det vilket du faktiskt gör, det svåra är ju att hitta någon metod som gör att du står ut hela veckan med de ohållbara promenaderna..

[tk1971]
1

#13: där får man naturligtvis ta till det intellektuella övertag man har över hunden. Hitta på nånting annat, var intressant och rolig. hitta grejer, låt konstigt, variera gånghastigheten, gå kringelikrokar… ja, vad som helst för att få hunden att tänka på nåt annat.

Nu råkar det vara så att jag har nåt så sällsynt som egen erfarenhet av detta problem. Jag har sprutat vatten i min hunds ansikte några gånger, och numera räcker det med att jag tar fram den lilla flaskan och bara visar den för henne. Då blir det ingen dragkamp med kopplet mer.

För gudarna ska veta att det är irriterande, och efter en massa tuggande går ju kopplet av. Och gör det det har man varit alldeles för släpphänt som hundägare anser jag.

[Tilde]
0

#13 Tills lördag innan middag (kanske vid 17-18-tiden)… Känner tyvärr ingen här då jag bor 4,5 mil härifrån. 😕 Blir det något akut behov av hjälp skulle i alla fall sambon kunna komma upp. Han är hemma med vår egna hund då vår hund inte gillar katter och vi inte riktigt vill utsätta honom för en så dominant hund som rottisen. 

#14 Usch vad jobbigt! Att du stod ut så länge 😮 Jag får försöka bita ihop så gott det går, men kan inte göra så mycket när ryggen är som den är just nu. Hoppas det känns bättre imorgon i alla fall. Försöker aktivera honom på andra sätt så som att söka efter godbitar eller leka lite apport, ge honom en Kong-leksak, osv. Så kanske han har lite mindre energi när vi väl ska ut också. 😴

Zadeira
1

#16 Jag var ung och dum ;) Jag hade nog inte gjort samma sak idag. Men samtidigt, vad gör man när man inte kan säga till ägaren som är i andra änden av världen att deras hund är förjävlig och de inte kan göra något åt saken. De fick efteråt veta hur hunden betett sig.

Det låter som en bra ide att försöka stimulera honom lite med hjärnan innan ni går ut. Var bara uppmärksam på om det kanske drar igång ännu värre beteende och han får svårare att fokusera när ni promenerar efter det.

Karmatarerskanise
0

Ett bra tips för lite aktivering är att sprida maten i trädgården och låta honom söka upp den istället för att ge det i matskålen.

Michiis
1

Låter som en väldigt överaktiv unghund .  En rottis behöver ju väldigt mycket aktivering för att få utlopp på sina fysiska och mentala behov. Tycker det är väldigt dåligt av den familjen att lämna ut han till dej utan att gå igenom vad han behöver,  men vad jag läst i inläggen verkar dom inte lägga ner så mycket energi på han heller? Tråkigt.. :/ 
Det är ju dessutom en unghund som säkert testar hur mycket som helst, speciellt du som är ny som han inte känner så bra, måste ju testa vad gränserna går liksom.. 
Tips för att få han lugnare på promenaderna är försöka aktivera han mycket innan ni går.. Som #18 skrev sprid ut maten och låt han söka den, du kan även lägga mat i nån kartong eller toarulle så han får jobba lite för att få sin mat.. 
Hm, går kanske inte göra så mycket åt promenaderna, för hinner nog inte hinna bli nå mycket förändring, men drar han så stå still tills han satt sig eller ja i alla fall slutat dragit och kopplet inte är spänt, det är väldigt bra om han uppmärksammar på dig, för han lär nog undra varför ni står still, alternativt gå åt andra hållet och vända tillbaks när han går vid dig igen.. Kan ta väldigt långt tid.. men är effektivast mot dragiga hundar. Sen att han gör såna där utfall mot tex cyklist är ju inte acceptabelt, men känner inte att det är din uppgift att fixa utan ägarnas, försök inte komma så nära andra mötande att sånt uppstår och blir det att ni får lovt så var emellan och försök visa han att du har koll på läget . Jag hoppas det går bra för dej!Lycka till!

// Michis

[Forest]
0

Förstår att det är jobbigt med en stor hund som håller på men jag måste  bara säga att det låter som ganska normal jag menar 1 år och hane en massa hormoner och mognaden är sen. Jag har vart med om just dessa där ägaren sliter i sitt hår som gör en massa men utan större hjälp sen vips verkar allt sitta som att paljetten ramlat ner över en dag. Hur ser annars dagarna ut annar för hundarna går dom på promenader? Jag skulle inte lägga ner större arbete på lydnad men försöka lite för att underlätta för mig personligen att överleva ;) Varför inte jag skulle lägga ner större arbete är dels inte min hund sen om ägaren inte gör något med den så skulle arbetet vara helt i onödan. Lycka till

[Tilde]
0

#17 Mjo jag planerar att berätta för familjen om några av incidenterna. Hoppas bara de vill göra något åt saken! Ska försöka se till så han får leka av sig och så innan vi går på promenad imorgon bitti och hoppas på att det hjälper.

#18 Det ska jag nog börja göra :)

#19 Nej han borde verkligen få mer aktivering… De har även två basset griffon som är överviktiga och inte får så mycket motion eller hjärngympa. Läste på SKK att de inte passar som endast sällskap men det är precis vad de är här. Vet att familjen menar väl då två av tre hundar + några av katterna är omplaceringsdjur eller djur som de räddat från döden… men samtidigt verkar de inte riktigt veta vad de gör. :/

Som du säger så vill han testa gränser hela tiden och det förstår man ju. Men vissa saker är som sagt inte acceptabla. Jag försöker att få hans uppmärksamhet så fort vi möter andra, men det är heller inte alltid så lätt då han väldigt snabbt hamnar i sin egna värld. Och nej, det är verkligen inte mitt jobb att uppfostra deras hund och det känns riktigt jobbigt att det automatiskt blir så ändå. 😕