Rimligt pris?
Jag kikade runt lite på blocket, mest för skojs skull. Ramlade in på en annons där någon sålde en shetland sheepdog. En tik på 2 år. Hon har fått en kull tidigare, men det gick inte så bra (står inget om vad det innebär) så hon ska INTE avlas på. Hon har tränat agility, men inte tävlat.
Ägaren vill sälja henne för 13.000kr. Är det ett rimligt pris på en vuxen hund som aldrig tävlat, inte ställts ut och som inte får avlas på?
På en omplacering kan jag väl tycka det är lite att ta i, då tycker jag det mer börjar handla om pengar än om ett nytt hem. Jag hade inte betalat det priset.
Lite OT men…
Sen kan man ju göra matten också, hunden fick en kull ca 4 månader sedan om den är 2 år nu. Dess första kull med andra ord eftersom tikar endast får paras efter 18 månaders ålder och är dräktiga mellan 56-72 dygn, i genomsnitt 63 dygn. Ställer mig frågande till vad som avfärdade hunden som avelstik när den fick sin första kull, är det så att valparna dog kan ju det bero på många orsaker tex mjölkbrist hos tiken men nu spekulerar jag bara vilket inte ger så mycket. ;)
Jag tycker det är ett högt pris för en hund med restriktioner. Om den kunde användas till avel är det väl en annan femma.
Jag såg på blocket en kille som ville ha 10 000 för att hans renrasiga siberian husky (jättefin) skulle få para sig med en husky tik. Tyckte det lät för mycket också…?
#3 Det beror väl på, har den använts i drag, vunnit dragtävlingar, är meriterad osv så är 10 000kr inte ovanligt för en draghundsras även de icke reggade draghundarna dvs Greyster, Alaskan Husky och Eurohound kan man också få betala 10 000kr för beroende på härkomst, eventuella meriter osv.
Tycker inte det är rimligt för en icke meriterad hund som har avelsförbud (?)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
jag vet en som skrev ett högt pris för sin omplacering som inte kunde användas i avel längre, hon satte 12 000 för den om jag mins, och det var för att hålla oseriösa borta. hon tänkte att är man villig att betala 10 000 för en omplacering så är det större chans att ägaren är seriös och kan betala mycket för att få en hund att dela livet med, som alltså inte tänker på hur bra hunden är osv.
hunden kostade alltså inte 12 000, utan det var bara något hon skrev för att avskräcka impulsköpare ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
En rottis på blocket kostade 20 000… tror den var något på 4 år.
I'm out 
En unghund med mycket god vardagslydnad skulle jag kunna betala "valppris" för. Men jag undrar också vad som gick fel vid med valpkullen. Och exakt innebär agilityträningen? Vem som helst kan sätta upp ett par hinder i trädgården liksom.
Lite väl högt pris för en hund som inte funkar för avel, samt som inte är utställd. Sedan vad som är rimligt & rimligt är nog olika beroende på person. Finns säkerligen någon som är villig att betala kring 10.000kr om denne främst är ute efter en sällskapshund. Sedan är det faktiskt många (seriösa) personer & familjer som hellre köper en hund för ett högre pris när det kanske finns hundar av samma ras för lite drygt halva priset eller lägre, tror det är främst för att det känns säkrare att köpa en hund som kostar lite mer, samt att man inte kan göra lika "impulsiva" köp om hunden endast kostar några tusenlappar.
#7 Är det denna annonsen du menar? http://www.blocket.se/stockholm/Rottweiler_hane_60961737.htm?ca=15&w=3?
Dessa två hundarna är rena skämtet och rent lurendrejeri! En tik och en hane, 20. 000 var. Tiken har HD D och ED 1. Den får alltså inte ens avlas på i SVerige!
Hanen, som är far till tiken, har även den ED 1, samt ett icke fullständigt MH. Avbrudet vid kvarstående rädsla för overallen som flyger upp. Trotts detta har han haft massvis med kullar.. och är nu 7 år… Visst.. han har lite utställningsmeriter, men det är allt…
Inte ens hundarnas stamtavla är mycket att hänga i granen… Jag blir mörkrädd…. 20 papp var för 2 hundar som man inte kan/bör göra någonting med…
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#10 Ja det är den annonsen, det är skrämmande..
I'm out 
Jag gav ett valppris för min då tvååriga jaktlabbetik. Hon var friröntgad höfter + armbågar, ögonlyst ua, gentestad för PRA. Aldrig varit sjuk och givetvis veterinärbesiktigad ua. God vardagslydnad och totalt okomplicerad, grundtränad och startklar i nybörjarklass jaktprov. Såldes eftersom uppfödaren bedömde att hon inte var lämplig för avel av skäl som inte spelar mig någon roll. Ok, jag tyckte att priset var lite högt först men i efterhand kan jag säga att hon är värd varenda krona - dessutom fick jag en mycket bra och kunnig uppfödare på köpet som engagerar sig i sina valpköpare oavsett om det går bra eller är problem.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Såg också den annonsen och tyckte det var ett alldeles för högt pris ! Sheltie valpar säljs för 12000-13000 tusen och att då sälja en tik som har avelsförbud för 13000 är för mycket enligt min åsikt !
#4 jag tycker fortfarande det är alldeles för mycket att betala för att paras med :O det är ju en hund vi pratar om, oavsett hur fin den nu är..
#14 Det finns Schäfrar som säljs för miljonbelopp ;) Men det är ju hundar långt utöver det vanliga… t.ex. hästaveln eller samlarobjekt funkar ju på samma sätt
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#15 ja det är inte klokt vilken värld vi lever i
#14 Hundar är ju inte bara sällskapsdjur utan arbetsredskap och tävlingsdjur. Om du är beredd att betala så mycket för att para med din draghundstik för att få fram den ultimata draghunden, ja vem är då jag att säga att det är fel?
Jag skulle kunna tänka mig att betala den summan under förutsättning att hunden har god vardagslydnad och även har gjort hälsotester (med godkända resultat) vilket jag förmodar att hon har gjort med tanke på kullen.