Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 630 ggr
Dumpuck
0

Minskad aptit m.m

Tar med lite bakgrundsfakta om vår hunds matrutiner innan, vår hund åt väldigt lite som valp. Han kunde ta ett par tuggor och sedan var det bra, han gick och åt då han kände för det. Sedan vände det och han blev jätte pigg på maten, vi kunde inte ens gå någonstans innan han for upp som en raket och sedan förföljde en överallt. När man gjorde i ordning maten kunde han trava fram och tillbaka och vara allmänt hetsig samt slängde i sig all mat, då började vi att vänta ut honom. Kunde gå både en och två timmar innan han varvade ner - då fick han maten.
Successivt såg vi hur han varvade ner och till slut kunde han gå sakta ut ur det rum han var i när han hörde maten och sedan bara stå och dregla, han åt sakta och kunde även titta upp medan han åt, han tuggade maten dessutom.
Något vi såg som väldigt positivt, han har sitt matställe vid dörren då han visade sig vara lugnast där (har koll överallt därifrån). Men det innebär att för att komma till sovrummet, vardagsrummet eller toan så var man tvungen att gå förbi honom. Något som förut fick han att äta ännu fortare (vi väntade tills han var klar med att gå någonstans när vi noterade detta), men sen när han varvade ner så började han kolla upp när man kom. Han kunde stå och kolla på en samtidigt som han tuggade och såg allmänt nöjd ut. Det har hänt att vi någon gång glömt att ge han ägg (får det någon gång emellanåt) direkt i maten innan vi ger han, tidigare har man då fått vänta tills han ätit upp innan han fått det men nu backar han självmant undan och sätter sig när han ser att man kommer.
Det har alltså gått åt rätt håll, han är himla mycket lugnare vid maten och det har även fått hans mage att varva ner. Innan fick han lätt dålig mage men det har ändrat på sig sen han började äta lugnare. 

Det är ca. 3 månader sedan han blev så här lugn men nu, senaste ca. två-tre veckorna har vi noterat att han successivt äter ännu saktare och saktare. Sen en vecka tillbaka har han kunnat gå fram till maten och tagit några bitar och sedan går han därifrån.
Han har också började dricka jätte mycket vatten i samband med detta.
Pigg och frisk i övrigt, man hittar inget fel på honom men vi har också noterat att han blivit mer och mer "bångstyrig" på promenaderna med, något vi tänkt är typiskt unghund (14 månader) då han varit lite så tidigare men det har blivit mer tydligt i samband med hans ätande och drickande. Han kan gå utan att tillsynes veta vad han gör, som när en själv är helt borta i huvudet och märker hälften av vad man håller på med. Han är inte så jämt dock utan är från gång till gång.
Någon som har ett hum om vad det kan vara?
Är det bara en mysko period han har eller ska man kolla upp honom ytterligare?
Både jag och pojkvännen börjar bli lite oroade över hans beteende men vet också att flera andra haft lite mysko perioder med deras unghundar så vi vet inte riktigt vad vi ska tro - därav frågan här.
Ingen av oss har varit med om det tidigare, ens i närheten.

Han får Acana, något han gillar riktigt mycket och gärna äter vid träning med. Inlägg om byte till färskfoder undanbes!

[[Boris Sager]]
0

Tyvarr fattar jag inte vad du undrar over. Kan du beskriva pa vad satt han blivit bangstyrig? Verkar ju vara fler saker du undrar over, som inte for mig verkar ha nagot samband.

Dumpuck
0

#1 Skriver längst ner i texten att det är hans beteende vi är lite orolig över, vitsen med bakgrundsinfon är för att visa att han haft sämre aptit tidigare och att det därmed inte är något nytt för honom som så. Däremot kanske jag tog med lite väl mycket…
Hans bångstyrighet förklarade jag i texten, tyvärr kommer jag inte på en bättre förklaring. Det är som när en själv inte riktigt hänger med i svängarna, man är inte lika snabb att reagera, inte fullt medveten om vad man gör m.m. Så är han på promenaden, han verkar inte fullt medveten om vad han gör. Han kan gå åt ett håll och vara tillsynes omedveten om att han går dit, han verkar borta i huvudet.
Det jag undrar över är om vi ska vara orolig över hans beteende på promenad samt hans ändrade aptit och vattenintag.

Majken!
0

Kan vara löptikar han reagerar på.

[[Boris Sager]]
0

Ok, jag fattar :) Att hundar kan bli "tuff are" i deras tonarstid ar nog de flesta bekant a med och att han har sa mycket utforska, helst samtidigt kanner jag igen. Ha koll pa hans beteende framover. For mig later det inte I nulaget som nagot jag skulle soka veterinar for.

Dumpuck
0

#3 De som är här slutade löpa för några veckor sedan, men bör han inte reagera med mer än så då och tidigare? Han gör nämligen inget väsen alls av sig trots att tikar i höglöp går förbi 2 meter ifrån han, vädrar knappt.

#4 Okej, vi känner för att avvakta så länge han inte visar något mer. Men är lite smått brydd över hans beteende då jag aldrig varit med om liknande förr och är då uppväxt med hundar, men ej handhund däremot.