Koppel till två hundar
Hej!
Jag undrar vilka koppel som funkar särskilt bra när man går med två hundar? Jag vill inte ha ett och samma koppel till hundarna utan det ska vara två separata koppel. Just nu har vi två läderkoppel men det blir ju världens knuta hur snabbt som helst eftersom jag har två yrväder. :) Funkar nylonkoppel bättre? Vill ha något som är behagligt att hålla i och som inte snurrar ihop sig så lätt.
Jag har 2 nylon koppel till mina. Brukade ha langden ppa 180cm men nu har jag andrat den till 120cm och hundarna trasslar i sig mindre plus att det ar enklare att ga me kortare koppel 🙂
#1 Upplever du att nylonkoppel inte snurrar ihop sig lika lätt som läderkoppel? :)
#2 Jag upplever att det knutar sig mer med nylonkoppel, men nu var det ett tag sedan vi hade läderkoppel, så jag kanske missminner mig 😊
Jag har två sådana här koppel: http://danoxizoo.ebutiken.nu/hurtta-koppel-lifeguard-p-3.html
Ett gult och ett orange, tycker det är hyffsat enkelt att gå med två hundar då kopplena har olika färg= lätt att reda ut :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#2 Har inte andvant lader koppel sa jag vet inte…
Själv använder jag läder men runda hårdare nylon koppel brukar inte trassla :) därimot tycker jag platta trasslar sig mer
Använder alltid midjebälte på den ena hunden med en snurrande krok på som gör att kopplet inte snor sig och har tränat hunden att inte gå bakom mig, gör den ändå det så säger jag omkring så reder hunden ut sig själv. Har en elastisk lina som jag har i trafikerade områden och i områden där jag kan ha mer fritt men inte löst så har jag ett flexikoppel i midjebältet som jag kopplar till istället och då har hunden ca 4 meter att springa på. Ska man ha flexi dock ska lydnaden sitta bra för att det ska vara säkert för andra och en själv. Genom att använda midjebälte så har jag också en hand ledig som inte håller i hund nr 2 vilket är en fördel om något händer eller om jag måste göra någonting. Det spar kroppen också att inte ha två som drar i armarna!
Jag tycker kopplen som #4 länkade funkar riktigt bra. Har ett sådant och ett av annat märke och annan tjocklek, dom trasslar inte sig så mycket. Runda och tjocka "rep"-koppel är bäst när man går med flera hundar, gärna i olika färg och tjocklek så när man ska hålla in en hund så vet man vem det är.
Tack för alla tips :D Nu har jag lite att gå på när jag letar koppel till mina vildingar. :)
Jag kör vanliga läderkoppel och har lärt mig att snabbt ringla upp ev trassel, så det aldrig blir värre än ett varv eller två. En vanesak🙂
Har för mig att vi hade dessa när vi hade två stora hundar… Variant SML tror jag, möjligen city. Väldigt bra och flexibla, kan knäppas runt midjan, stretch för att undvika hårda ryck. http://www.mrkoppel.se/produkter/koppel-leash
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.