Frågor om valp/hund
Nu är det ju ett tag tills vi ska skaffa valp igen, men tänkte vara väl förberedd! Detta blir alltså min första egna hund (är 15 år), och jag vill göra allt rätt "från början". Jag har en massa frågor som jag tänkte ställa här, samlat i tråden istället för att göra nya inlägg hela tiden så jag lätt hittar frågorna igen och kan läsa svaren igen ^^. Jag är inne på en korthårig collie! * vid valpköp, vad är viktigt att tänka på? Resultat på föräldrar? * vad gör uppfödaren? (Ex, ögonlyser?) * förutom vaccinationer, vad ska man mer göra med valpen? Höfttest? * lära den att gå i koppel, hur gör jag bäst? * gå lös, hur lär jag den bäst? *miljöträning! Hur gör ni? * foder! Vad ger ni era valpar? Jag lär komma på en massa mer frågor, men detta är det jag kommer på nu! :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Det beror ju på vad du ska ha hunden till för det första. Om det bara ska vara en sällskapshund så behöver den ju inte vara "super-fin" om du förstår vad jag menar. Men jag tycker ändå du borde köpa hund ifrån en seriös uppfödare så du får en frisk hund med bra temperament :)
Att lära valpen att gå i koppel gör du bäst i att bara vänja valpen att ha halsband och koppel på sig. Du kan ha halsband på inne för att den ska vänja sig, dock inte hela tiden då hunden bland annat kan fasta och göra illa sig. Sedan är det bara att gå ut och försöka gå så bra som möjligt med valpen i koppel och så vänjer den sig så småning om. Gå korta promenader då valpen också är liten :)
Innan du släpper en hund/valp lös så måste du vara säker på att den kommer när du ropar på den. Om du inte kan kontrollera hunden och den inte lyssnar på dig så kan du inte ha den lös. Träna lydnad och var försiktig så hunden inte tenderar till att vilja jaga harar exempelvis, då kan den rymma om den får syn på någon när den är lös.
Allt handlar om att utforska och vänja sig vid saker, samma med miljö.
Din uppfödare bör rekommendera ett foder till dig så får du ett som passar och som valpen är van vid :)
Hoppas du fick någorlunda svar i alla fall än så länge :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Det som du ska tänka på är att kenneln du vill köpa ifrån gör de tester som är nödvändiga för rasen, och med ett bra resultat. HD och ED-röntgen med A-B samt 0 på båda föräldrarna. Tror även inom collies att avelsdjuren ska ögonlysas, men det har jag inte så mycket kunskap om.
Det beror på vad du vill göra med din hund. Jag kollar höfter och armbågar på mina när de är lite över året så jag vet och kan träna därefter.
Jag har haft mina valpar lösa från dag ett, ju mer de går lösa desto bättre. enligt mig.
Jag började tidigt att ta med valpen på buss/spårvagn och tåg. In till stan osv. Du behöver inte ha någon stress att sätta igång den första veckan men efter två veckor-en månad beroende på valpen och hur trygg den är så tycker jag du kan börja lite smått.
Brukar ge samma foder som uppfödaren ger för att sen gå över till det som en själv vill ha.
Lycka till!
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Tycker självklar valpar ska få vara lösa, syftade på när hunden blir lite äldre eller när man är vi trafikerat område eller liknande ;)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Gå en unghundskurs eller valpkurs, att förklara allt i ett inlägg är omöjligt, då det finns så många olika metoder.
Det viktigaste är att valpen har roligt med dig & att ni har en fin kontakt.
Collies är bra första hundar, spec. kh collie som i regel har bättre mentalitet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack så mycket för svar! Är inte jättekunnig på hundar så suger åt mig allt jag kan. Jag ska ha Collin till agility, spår, rallylydnad och mycket mer. Det är ingenting som jag ska tävla i utan bara som hobby, jag vill prova på det mesta med andra ord! *en till fråga. Jag har kaninuppfödning, hur lär jag hunden att det är no-no att röra?
När vi skaffade vår hund så lät vi inte henne gå in till våra marsvin i början, så hon fick vänja sig med oss först och kunna känna sig trygg. Sedan efter någon vecka eller så så släppte vi in henne så hon kunde undersöka buren, hon blev självklart sugen att busa med den lilla krabaten men vi var hårda från början och sa till på skarpen, inte elakt, så hon förstod att de där måste man vara lite försiktig med och inte busa med. Så gjorde vi i alla fall och det har funkat för oss och vår hund kunde ligga och sova med marsvinet och båda nosade på varandra och kunde slappna av :)
Nu vet jag inte hur du riktigt vill ha det men jag tycker ändå det är en bra idé att få djuren att bekanta sig med varandra under uppsyn så ingen part blir för taggad eller rädd när det ser varandra senare :)
* vid valpköp, vad är viktigt att tänka på? Resultat på föräldrar?
Vad ska du ha hunden till? Om du vill ha en hund att tävla med så är det ju positivt om föräldrarna eller äldre syskon har goda meriter i samma gren. Om du inte har såna ambitioner så spelar det egentligen ingen roll.
MH och KORNING på föräldrarna och tidigare kullar kan ge dig en hint om vad för typ av hundar uppfödaren har. Det som kan vara extra intressant på den rasen på du tänkt dig (eller på alla raser tkr jag) är skott och rädsla.
* vad gör uppfödaren? (Ex, ögonlyser?)
Röntgen och liknande gör du när hunden har åldern inne - och du står även för den kostnaden. Uppfödaren bör ha gjort det på föräldrarna.
* förutom vaccinationer, vad ska man mer göra med valpen? Höfttest?
Uppfödaren kan berätta vilka undersökningar hon/han önskar att man gör. För rasen gäller höftledsröntgen och ögonlysning tror jag. Min syster gjorde det nyligen med sin KC och det var inte alls dyrt.
* lära den att gå i koppel, hur gör jag bäst?
Jag personligen kopplar sällan mina hundar och det gäller ffa valpar. De lär sig lyda lösa och sen är det inga problem att ha dem kopplade tycker jag.
* gå lös, hur lär jag den bäst?
Ha den lös från början, då följer den fortfarande dig och gör inga stora utsvävningar. Ju äldre den blir desto djärvare blir den, då är det bra att ni redan skapat ett fungerande lösgående så att du vet att du har pondus så det räcker och den redan kan inkallning, gå vid dig o så.
Nyckeln till lösgående är att vara förutseende. Att kunna läsa hunden och sin omgivning och vara ett steg före. Sen måste du göra din hund uppmärksam på dig. Den ska ha koll på dig och söka kontakt så att den av sig själv väljer att göra det tex när det kommer något oväntat i er väg istället för att springa fram till det.
Det jag tränar med min valp är kontaktövningar - dvs jag inväntar ögonkontakt och när hunden tar ögonkontakt med mig så belönar jag med godis. Detta gör jag i början inomhus, stående mitt emot hunden. Hunden ska lära sig att när den tar ögonkontakt med mig så får den godis. jag tränar det kanske vid 1-3 tillfällen per dag, och jag gör det kanske 5-10 ggr/tillfälle. Det tar knappt en minut. Sen slutar jag. Det ska aldrig bli tråkigt för hunden. Blir den ofokuserad så sluta och gör det vid ett annat tillfälle.
Inkallning börjar jag också med tidigt. Jag undviker att ropa på valpen i onödan i början, så att de inkallningar jag gör bli konsekventa och alltid leder till nåt bra. Tex kallar jag inte på valpen när vi ska gå in i början, för valpen brukar se det som en tråkig/negativ sak att behöva gå in. Så då går jag bara och hämtar den istället och sparar inkallningen till ett tillfälle då det inte resulterar i ngt tråkigt. Detta är ffa viktigt första veckorna. Välj ett inkallningsord som inte missbruka av dig eller andra i omgivningen - tex hundens namn är inte så bra för det lär folk använda i tid och otid och dessutom vill du ju kunna använda det för att få hundens uppmärksamhet bara osv, inte för att endast kalla in hunden, vilket kan göra det inkonsekvent. Jag brukar använda "hit" i början för den första inkallningen jag lär in är en skarp inkallning vilket betyder att hunden ska komma NU oavsett omständigheter. Senare brukar jag använda andra inkallningsord som kom eller namnet, då är det en mjukare inkallning som inte kräver samma fokus och snabb respons. Men det gör man som man vill. Ett inkallningsord är bra i alla fall.
Godis - ha alltid med dig godis! Olika sorter är bra, extra goda, dyra godisar i samma ficka som mindre goda godisar gör dom mindre goda mer goda. ;)
Jag lär också hunden tidigt att alltid invänta ok från mig innan den går fram till andra människor och djur. Här måste man vara förutseende och du han nytta av att ha gjort kontaktövningar. När du ser ett möte, se till att valpen inte är för långt ifrån dig, ha koll på hans reaktion så att han inte far iväg mot mötet, och vid lämpligt tillfälle - be om ögonkontakt om du inte får det automatiskt - när hunden tar ögonkontakt (på din uppmaning eller av sig själv, beröm direkt och belöna med godis. SÅ ber hunden om tillåtelse. Om hunden får hälsa på mötet - invänta ögonkontakt igen och säg varsågod (tex). Det är ordet som ger hunden tillåtelse att hälsa. Om ni inte ska hälsa på mötet, se till att valpen inte gör det - du kan tex göra kontaktövningar medan ni går - inte oavbruten ögonkontakt för det kan bli svårt i början men be om det, belöna och klappa om, be om det igen, belöna och klappa om, tills ni passerat och valpen inte längre visar intresse för personen, då tar du ögonkontakt och säger "hopp och lek" (tex). Det betyder att hunden är fri att gå och er övningsstund är slut.
Lita på att din valp kommer att följa dig och jaga inte upp dig om det blir fel. Ibland hälsar någon på valpen innan du hinner förhindra det, jag brukar försöka säga varsågod när jag ser att ngt sånt kommer att ske innan jag hinner förhindra det. Ju äldre hunden blir, desto lättare har den att behålla fokus.
NEJ är också ett viktigt ord. Det använder jag när valpen tex tänker gå fram till ett möte för att bryta det. Jag använder det också när den är påväg in tex på en tomt eller får syn på nåt den skulle vilja jaga, eller äter nåt olämpligt. Mina valpar brukar reagera genom att ta ögonkontakt - vilket jag belönar med rösten och om den kommer får den godis. Men det enda jag egentligen kräver är att den slutar med det den gör. Ibland provar den igen för att den helt enkelt inte vet vad jag menar, då säger jag nej igen och berömmer återigen direkt när den avbryter sig. Till slut förstår den.
*miljöträning! Hur gör ni?
Jag miljötränar inte speciellt utan hunden är med mig av naturliga skäl. Vi promenerar i skogen och möter hundar/folk/djur. Åker bil när vi ska nånstans, besöker veterinären för vaccination. Jag tar medvetet med mig valpen där det är lämpligt. Anpassa efter valpen och vänta med att åka iväg tills valpen är trygg med dig och du har viss kontroll på den - dvs den förstår inkallning och ni har ett fungerande (om än färskt) sammarbete. När vi gjorde 12-veckorsvaccinationen gick vi en promenad i miljön runt veterinären - vi bor annars på landet. Där möter valpen lite andra saker än hemma hos oss och det är en mer störande/distraherande miljö. Häromveckan satt vi också utanför entren till centrum en stund. Där passerar det hela tiden folk av alla dess slag, olika hudfärg, stl, ålder, i rullstol, med skateboard, i grupp, högljudda, konstigt klädda osv. Vi sitter bara där på marken och passivitetstränar, dvs valpen ska sitta eller ligga och bara slappna av, titta på folk. Om någon vill hälsa får dom alltid det, då ber jag valpen om ögonkontakt sen säger jag varsågod och den får hälsa och busa och mysa med den personen. När personen går ska han lägga/sätta sig igen. Han får positiva möten med vänliga människor - hundvana och ovana - han ser människor av olika slag och olika färdmedel, hör olika ljud, ser olika beteenden och lär sig att slappna av i en sån miljö. Det tycker jag är en viktig erfarenhet för mina valpar eftersom att vi bor så ensligt.
* foder! Vad ger ni era valpar?
Det den mår bra på. Köp ett foder du tror är bra, ge det ett par veckor, funkar det bra så behåll det, funkar det inte bra så byt till ett annat. Det är inte speciellt petigt enligt min mening. ;)
#6 Jag har också kaninuppfödning och jag anpassar mig efter valpen där. Den får inte gå in till kaninerna i början, risken är att den vill leka eller reagerar med instinkt och råkar skada kaninen. Ofta brukar valpar vara försiktiga med nya varelser och nyfiket undersöka dom och sen kommer leken eller jakten. Lär valpen "nej" innan du tar med den in till kaninerna. Jag har mina kaniner i gårdar och när valpen kan "nej" ordentligt och är kontaktsökande så att vi har en bra kommunikation får den följa med in i gården i koppel. Jag fokuserar inte på kaninerna utan går runt och kanske hämtar skålar eller fyller på hö, med hunden med mig. Den får nosa men om den börjar leka säger jag nej och fortsätter sen med mitt. Min stora hund har mycket vall och han tänder på just kaniner visade det sig. Så med honom fick jag jobba för att bryta hans fokus på kaninen. Han skulle aldrig skada den men jag vill inte att han vallar utan tillåtelse. Eftersom att det var när han såg kaninen som han tände till så fick vi jobba med att han sonika inte fick titta på kaninerna en period. Han fick vara med, men inte titta direkt på dem med fokus. När han mot förmodan tittade med en avslappnad blick, bara lär blicken glida förbi som med allt annat, sa jag inget. Numera är han en duktig hjälpreda när det kommer till rymmare som måste vallas. Inga problem alls bland kaniner och han får titta på dom igen givetvis. ;) Jag var bara tvungen att ta det automatiska fokuset ur honom så att han gick att nå fram till.
Introducera hunden för kaniner tidigt, men gör det inte till ngt märkvärdigt. Galler mellan är jättebra, genom gallret får mina valpar träffa kaniner dagligen från dag 1. Redan där kan man korrigera med ett nej om hunden visar lust på jakt eller lek eller uppspelthet av ngt slag. Så att den lär sig att det inte är önskvärt, bland kaniner är man lugn. Sen koppel på vid möte utan galler som säkerhet, och sen brukar man med tiden se när de är mogna att möta kaniner på alla sätt. Min nuvarande valp var 12-13 veckor när jag kände mig helt trygg med att ha honom lös med lösa kaniner. Både ungar och vuxna. Mina kaniner är vana vid hundar också ska tilläggas.
Tack så hemskt mycket för svar! Allt blev mycket lättare :)
När ska du köpa hunden? :) (nyfiken ;) )
Ang. foder.
Hundar är rovdjur, köttätare. Kolla på deras tänder, de är knappast gjorda för att knapra majs & spannmål.
Det kan du utgå ifrån, ett bra foder innehåller som mest (eller helt) animaliska produkter.
Färskfoder ger jag min valp, har aldrig (trots kastration) varit något problem med hull, muskler eller päls. Finns många sorter att välja mellan, jag ger VoM.
Oftast även billigare än torrfoder.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 om ca 1-2 år, typ. Ska gå hundlinjen på gymnasiet * en till fråga, hane eller tik?
Ah, vad kul! Nu ska jag sluta skriva massa OT 😁
* vid valpköp, vad är viktigt att tänka på? Resultat på föräldrar?
Ska den ställas ut är ju bra resultat på föräldrar trevligt
* vad gör uppfödaren? (Ex, ögonlyser?)
Ögon lysa tycker ja är vktigt på collie
* förutom vaccinationer, vad ska man mer göra med valpen? Höfttest?
Dett agör du när den är äldrte, 18 månader hd/ed, viktigt.
* lära den att gå i koppel, hur gör jag bäst?
Bar apå med det och ut och gå, avled om den tycker koppel är jobbigt
* gå lös, hur lär jag den bäst?
I en inhägnad och träna inkallning men unghundar kan blir döva och glömma allt dem lärt dig så även om den kan va lös som valp kanske den inte kan de som unghund hihi:)
*miljöträning! Hur gör ni?
Ut och träna i olika miljöer men bär valpen inte gå för mkt
* foder! Vad ger ni era valpar?
Mush
Hälsningar
Fredrika