Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 18566 ggr
bellisan
17

Lidl hundmat

Hejsan någon som kan säga mig hur mycket Lidls hundmat torrfoder kostar och hur många kilo det är på? Tror den heter Orlando eller där finns fler sorter?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
DesK
2

De har en egen sort i femkilospåsar, som kostar strax under 65:-, den finns för vuxen hund och för äldre hund. Min förra hund åt den för äldre hund sin sista tid i livet och vi upplevde att hon mådde mycket bra av den. Nu äter min lilla hund den för vuxen hund och han mår bra, är pigg och gillar maten.  Orlando har jag aldrig testat.

/Désirée

[emmaomajken]
0

#1 Åh har du en shiba? :D

DesK
0

Japp 😃 Nu är han 1.5 år och ett riktigt charmtroll 😍 Jag ska köpa en ny påse hundmat idag, så då kan jag kolla vad de andra sorterna kostar.

/Désirée

[emmaomajken]
0

#3 Han är jättefin! Hur är den rasen i temperament?

bellisan
0

#3 ja tack det vore snällt :)

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
Lexie82
0

följer

Fridaaaa
7

Vet dessvärre inte pris eller kilo dock inget foder jag rekommenderar 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
0

#7 Varför inte?

Fridaaaa
5

#8 Pga innehållet. Inte speciellt mycket kött i.

fredricakarlsson
7

Hade inte heller rekomenderat de fodret! Då kan man lika gärna köpa lite majs och mjöl till hunden..

Frida B
4

Hade inte heller rekomenderat det fodret, innehåller alldeles för mycket skit.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[HundochKatt]
0

Instämmer med alla som inte hade givit det fodret. Inget jag hade utfodrat mina hundar med, men jag ger ju Barf idag. Å andra sidan hade jag inte köpt det innan heller.

Hiro
2

En normal hund ska äta ett foder som energiinnehållet kommer från ca 20% protein, 50% eller mer kolhydrater samt max 30% fett, jag har ingen koll på Orlando men jag skulle tro att det klarar det kravet

Tillägg: fann denna bild på Orlandos foder och de har en bra mängd råprotein i fodret så för en normal hund duger det säkert även om jag inte kan säga till 100% då jag inte räknat på det

[HundochKatt]
12

Eh… 50 % eller mer kolhydrater? Jaja…. trodde en hund var karnivor. Dvs köttätare… ;)

Fridaaaa
0

Hundar räknas inte till "rena" köttätare som katter gör men däremot så består ju deras kost mestadels av kött som man gör vid t.ex barf. Egentlige.

Hiro
0

#14 % #15 Hundar är mellan allätare och köttätare

Fridaaaa
1

#16 Vet, var därför jag skrev som jag gjorde i #15.🙂

Hiro
0

#16 Jo men deras kost (vuxen, normal hund) ska inte mestadels innehålla kött :o

russin
6

#13 - jösses, den innehållsförteckningen gör mig nästan gråtfärdig🤐

Massor med spannmål och vegetabiliska biprodukter (och det står inte ens vilka…) och sen kött och animaliska produkter (vilka framgår ej - det kan vara vilket skräp som helst) är endast 16% vilket är alldeles, alldeles för lite.

Fetthalten är gräsligt låg, vilket kan ge problem med päls, hud osv och vitaminhalterna är dom lägsta jag sett på många år.

Det fodret som jag inte ge ens som godis till mina (tror inte ens dom skulle vilja ha) för sämre innehåll och näringsvärden var det länge sedan jag såg 😕

LeaBus
3

Man får också fråga sig vilket protein det är, är det t.e.x vegetabiliskt eller övervägande vegetabiliskt kan inte hunden tillgodogöra sig det lika bra som om det var animaliskt. Då är det struntsamma vad som står på påsen, hundar ska kunna tillgodogöra sig maten också. Men det är väl därifrån namnet ''torrfoderbajs'' kommer ifrån, gigantiska högar som får ägaren att undra hur hunden ens kan bajsa så mycket när det är mer än vad man trycker i den.

[HundochKatt]
3

Eh,,, igen… En hund är köttätare dvs karnivor. Den kan tillgodogöra sig en viss del vegetabilier men långt ifrån 50 %! Så jo, den är köttätare men inte strikt köttätare som en katt är. 

I naturen får de sitt "grönt" till största delen från sina bytesdjur. Som redan är spjälkat och gör då det lättare för dem att ta upp näringen från det. 

Det är bara att kika på bajset. En hund som äter vegetabilier i mängder får stora, illaluktande högar. Visar på att det är inte lika bra smält som den som äter kött till största delen utan en massa vegetabilier. Som får små nästan luktfria högar. 

Det är också bara att titta på bajset, att gräs kommer ut som hela strån, morötter i de bitar som de svalts och majskorn kommer ut i hela korn. 

Så jo, en hund är karnivor dvs. köttätare.

Hiro
2

#50 hunden skiter mycket för att det innehåller sämre råvaror vilket gör att den inte kan ta upp lika mycket men det är inte en dålig sak för en normal hund

#51 En hund är köttätare-allätare. ENERGIN skall till 50% komma från kolhydrater, Vad jag vet så får alla de hundar jag vet mat i skålen på ett eller annat sätt och jagar ej själva.

Om lukten kan jag inte uttrycka mig men normalt aktiva hundar ska skita för de ska inte kunna ta upp allt de äter. Hundar kan ej bryta ned rått "grönt" tex råa morötter osv men är det tillagat kan de bryta tex kokt eller om man gör mos av potatis kan de bryta ned "ganska mycket".

[HundochKatt]
2

Konstigt att alla barfare anser att det inte behövs så mycket som 50 % kolhydrater? ;) En hund omvandlar faktiskt FETT till energi! Inte kolhydrater. ;)

Jaja, alla har vi vår åsikt utifrån vår egen kunskap.

Hiro
2

#23 Barfare är en grupp av människor, de är inte vetenskapsmän allihop vad jag vet.

Fett, protein och kolhydrater ger alla energi. Fett ger mest energi men hundar får fett från andra också.

[HundochKatt]
3

#24 Nej, givetvis är de inte det.  :) Men det finns många som är väldigt insatta/utbildade i vad våra hundar och katter är ämnade att äta och det är INTE spannmålsbaserade/vegetabiliska produkter. Som de flesta torrfoder är.

Hiro
0

#24 Katter ska ha kött, de är rovdjur till 100% men de folk som säger det då, är det folk som tror att hunden är en varg då? :2

VildaVittra
4

#22 " En hund är köttätare-allätare. ENERGIN skall till 50% komma från kolhydrater,"

Har du en källa på att 50% ska komma från kolhydrater? Och då inte från en torrfodertillverkare. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Endless21]
1

Ja de måste nog vara bland de sämsta fodret som finns på marknaden.

Innehåller knappt några vitaminer alls (väldigt lågt). Och sen fettmängden i fodret låter alldeles för lite.

Bra mat till hunden är AO, annars är risken stor att den drar på sig sjukdomar.

Hiro
0

#27 Jag har läst en kurs om foder på min skola om just torrfoder och dess innehåll

VildaVittra
3

#29 Fast det sa ju inte så mycket. Vilken skola och vilken bok fick du den informationen ifrån?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hiro
0

#30 Grans, vi har pluggat från ett häfte

VildaVittra
3

#31 Skulle du kunna ta fram det häftet och berätta exakt vad som stod, och källförteckningen för det häftet?

moonlights
0

#31 Skulle nog inte kalla allt man lär sig på Grans för tillförlitligt. Har själv gått där och det är mycket i deras djurhållning som inte stämmer, de lever väldigt mycket kvar i det "gamla tänket" iaf när det kommer till hundar. Jag orkar inte gå in på detaljer men skulle kunna ge många exempel på saker de lär ut som egentligen är ren "bullshit"…