Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1149 ggr
Maleficum
6

Rädd när man hostar

Inneboende hunden jag har är rädd för höga ljud och höjda röster inne (han är inte alls lika feg och rädd utomhus) men han blir även rädd när man hostar och det är något som blivit värre tycker jag. Förr var det främst om män hostade och då sprang han iväg och gömde sig så långt bort det gick (var ytterdörren öppen sprang han ut) men nu har han även blivit rädd när jag hostar.

Han ligger och sover i sängen på nätterna och om jag råkar hosta så springer han ut och gömmer sig i köket (om jag inte hinner stoppa honom) och sen ligger han och skakar som ett asplöv. Har inte lyckats hitta något sett att snäppa honom ur det och har ingen aning om hur och om det ens går att träna bort det/vänja honom vid det?

Han är snart 13 år och börjar bli lite dement och har under stor del av sitt liv varit nervös och "klängig" och osäker inomhus och hade tyvärr en ganska hård uppväxt och mycket flyttande. Han har bott hos mig nu i snart ett och ett halvt år men har träffat honom till och från sen han var valp.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu