Skonsam sele?
Vad anser du är den mest skonsamma selen? Som inte skaver osv? För em. Bc som inte drar, vill ändå ha en väldigt skonsam sele till han. Hund till hund förstås men vad tycker ni? Äre värt att beställa sopcialmåttad sele för just din hund? Vanliga promenader ska selen vara för.
julius k9 gillar jag. ergonomisk och skaver ej.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jaha trodde sånna Julius in va för typ draghundar/arbetshundar(hjälphundar/skolhund) Får kika på sånna!
Jag tyckte Juliusselarna hämmade min hunds rörelser trott korrekt inpassning.
Rekommenderar de flesta selar som är Y-formade , möjligen inte Hurttas äldre Y-selar, de tenderar att ligga och skava i armhålorna på hunden.
Amokens selar rekommenderar jag, minimalt skav och breda remmar som är stabila :) Många olika färger och storlekar, man kan även specialbeställa :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Jag använder H-sele. Tycker den sitter bäst av de selar jag testat och den sitter inte så nära armhålorna som de andra gör.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Metizo selen tkr jag är bra, mjuk och ergonismisk:)
Hälsningar
Fredrika
Julius K9.
Min lagotto använder julius k9 när vi cyklar, och han blir inte alls förhindrad i sina rörelser.. olika från hund till hund. Men upplever att de flesta är nöjda med selen :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag är galet nöjd med Zero Dc selen jag nyligen köpte till Polly. Den sitter som gjuten på henne🙂 Den är även i ett material som inte blir dyblött (jag tröttnade på Hurtta delvis pga det) och blir den fuktig så torkar den snabbt. Blir den lerig, så får det torka så bara borstar jag bort leran och den ser som ny ut igen - och den väger nästan inget.
Dock passar den inte på min andra hund som är lite för grov i kombination med kort, så där får jag i så fall få en specialsydd (vilket bara kostar 50 kr extra).
Lite halvtaskig bild, men den finns hos bland annat Dogmania (där köpte jag) där det finns fler och bättre bilder
Tack alla. #3 Hur ser den Y selen ut?
Vad tycker ni om denna? http://hundtillbehörsbutiken.se/hundkoppel-halsband/hundselar/hurtta-vadderad-sele-blå-3.html
Hurttas Y-selar har skavt på båda mina aussies, vet inte hur den uppdaterade selen är.
Till kommande BC så blir det en Hurtta active, testade den på min aussie och den skavde inte :)
Annars vet jag flera som gillar Zero DC shorter, men jag själv gillar inte hur de ser ut. Ruffwear har nog en hel del bra selar som inte skaver.
Trixi premium är nog rätt så skav-fri också.
-
Vi har en ruffwear och en Julius k9 och båda är skonsamma för Min hund. Men jag upplever att ruffwearselen sitter bättre på min hund än Julius.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

#12 - det är en Zero Dc shorter som är på min bild😉
#14 Hihi, jag vet😇
-
#15 - jag läste ju fel. Tyckte du skrev att du inte visste hur dom såg ut - inte att du inte gillade hur dom såg ut 😃
hundarna som jag är rastmatte åt har H- och Y-sele. jag tycket Y-selen skaver hennes "armhålor" lite dock😐. men H-selen sitter som en smäck utan att den skaver!👍❤️ så jag rekomenderar H-selen! 🙂
#16 Misstänkte det😃
-
Ån som har svar på mina frågor? #9,#10,#11?
#19 Jag gillar inte Hurttas D-sele, den blå som du länkade, då jag tycker de trycker mot halsen. Den du länkade i #11 är en Y sele ja, och så ser de flesta Y-selar ut.
-
Hurttas största nackdel är materialet - blir dom blöta så blir dom verkligen dyngblöta och tar lång tid att torka. Dom blir även väldigt stela efter några tvättar. Jag som har kortbenta hundar tröttnade på att ha selar som blir blöta varje promenad där vi gått i fuktigt gräs.