KUNNIGA rasfantaster sökes!
Jag går just nu en utbildning där jag bla ska lämna in ett rasarbete om fem olika raser. Mycket av informationen jag sökt har jag kunnat hitta på internet, men tyvärr inte allt.
Därför söker jag nu kunniga rasfantaster som kan svara på frågor om rasen överlag och inte utgå från sin egen hund som individ!
- Bichon frisé
- Borderterrier
- Storpudel
- Pinscher
- Chesapeake bay retriever
PMa mig så svarar jag med frågorna jag vill ha svar på 😎
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Tips är annars att kontakta uppfödare för raserna och fråga om du får intervjua dem! :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Min faster har en kennel med pinscher, här är hennes hemsida där du kan hitta hennes kontaktuppgifter :) http://www.noticeable.se
Om du kan tänka dig att istället sammanställa många svar gällande individuella individer så ger det ju ett gott underlag för att dra slutsatser om ett karaktärsdrag hos rasen. Jag såg din fråga om Pudel men eftersom du endast är intresserad av folks erfarenheter av rasen som grupp kanske du missar ett bra material att göra en egen undersökning på.
När jag läste på Chalmers var det uppskattat med en småskaligt genomförd undersökning (givetvis får man ju göra det så att det undersökning blir valid) än att basera sitt resultat på kanske mindre tillförlitliga källor, men det var bara en tanke 🙂 Om du har en specifik fråga du vill ha svar på kan du ju bara skapa en undersökning här på iFokus där folk kan välja på olika alternativ och hoppas på att många svarar så kan du använda det som ett litet forskningsunderlag🙂 Stort lycka till med ditt arbete!
Nu menar jag absolut inte att förslagen du fått på något sätt är opålitliga källor!
Tack för alla svar! Pinschern blir förhoppningsvis snart klar och sedan är det bara chesapeaken kvar.
Källor är sjukt svårt eftersom många av frågorna är väldigt individuellt och folk har olika uppfattningar. Därför har jag valt att fråga hundägare, då jag har ett hum på raserna i huvudet (så behöver väl mer eller mindre bara få vissa saker bekräftade).
Tanken är inte att trampa alla på tårna, men tycker många gånger att uppfödare talar lite väl gott om sin egen ras.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet