Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3485 ggr
[emmaomajken]
1

Trotsig shih tzu

Hej! Min shih tzu snart 6 månader är hemsk jobbig mot mig och jag börjar få nog. När jag står och grejar med något t.ex springer hon fram och hugger mig i hälarna med sina hemska små tänder samtidigt som hon "morrskäller", likadant med byxbenet och hon låter inte busig utan förbannad/aggressiv. Detta händer flera gånger om dagen. Jag säger till henne på skarpen men då hoppar hon och gläfser och blir ännu mer upphetsad. Tar t.o.m tag i nackskinnet och morrar till på henne och jag har testat att gny och vända ryggen om och ignorera, vattenflaska osv men inget fungerar! Jag upplever det som att hon försöker bossa över mig. När jag ser på teve och när jag sitter och äter skäller hon för att hon vill att jag ska ta upp henne så hon får också och jag accepterar inte detta. Jag har stängt ut henne på min balkong så jag får vara ifred men där står hon och skäller som en dåre tills jag släpper in henne :( jag släpper in henne när hon är tyst men då fortsätter hon trotsa. För övrigt är hon en glad och pigg liten hund, får springa av sig ute, leka, träffa andra hundar osv som ett bra hundliv. Men jag tycker hon är fruktansvärt jobbig att leva ihop med just nu och vet inte vad jag ska göra med henne.. jag känner som om jag är underlägsen henne här hemma nu och kan aldrig slappna av och göra sånt jag vill :( hjälp!

Wellcraft
2

Testa ge henne någon meningsfull aktivering.
Ett ordentligt spår, till exempel.
F.Ö Låter det som att ni måste öva på er relation, samt så bör du passivitetsträna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annette
2

Din hund verkar helt normal. Hundar går igenom olika utvecklingsfaser, precis som barn. Din hund är ju bara 6 månader, alltså en valp. 

Instämmer med #1.

Cahira
7

Din hund säger "kom igen jag har tråkigt jag vill busa!" och när du gör ett läte så säger valpen JIPPI vi busar!" 

Även negativ uppmärksamhet är uppmärksamhet och något händer. Du indirekt belönar beteendet. Ta dig mer tid ur din dag att ge utlopp för valpens lekbehov och energi och lär valpen hur man busar med leksaker och inte händer eller fötter, och kom ihåg att valpar är som barn. De förstår inte vad du vill om du inte redan lärt dom vad som är rätt och fel. Och de lär sig bäst genom lek och bus. Använd det till din styrka. Om valpen biter på dig, erbjud en leksak och beröm och busa mer engagerat när valpen biter i leksaken och bli passiv eller gå därifrån om valpen biter på dig igen. 

Genom att ge valpen mer utlopp mentalt och fysiskt och lära hur man leker rätt och fel kommer hjälpa dig enormt. Många valpar försöker leka med koppel och samma sak där. Fya inte, skäll inte, det kommer inte hjälpa. Du är hundens förälder, lärare och coach. Vägled hunden till rätt beteende, lär det beteende du vill ha och belöna rikligt när hunden gör rätt. Du kan behöva upprepa det 50 gånger innan det klickar men ha tålamod! Ha gott om tuggisar också medans valpen byter tänder så den har något tillåtet att tugga på. 

Hunden kommer vara tonåring mellan 6 månader och 2-3 år ungefär så det är en rätt så lång period av vägledning och upprepning men ha massor med tålamod och kom ihåg att valpen förstår inte bättre - det är en bebis. När tänderna är bytta så kommer inte tandköttet klia på samma vis längre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
7

Tillägg - det är normalt att känna sådär! Valpar och tonåringar tar på krafterna. Men det blir bättre!

Fialialej
2

Det kanske vore nyttigt för er att gå en valpkurs. Då kan du se hur andra valpar beter sig och få tips och råd angående din egen.

"På natten är alla katter svarta"

Fransu
1

#4 Vilken härlig bild! 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Cahira
0

#6 Tack :) "Vem jag? Jag skulle aldrig göra nåt sånt. Ser detta leende ut som någon skyldig?" 😂

[emmaomajken]
2

Tack för tipsen! #5 Hihi vi har precis avslutat en 8 veckors valpkurs idag :) allt jag fick till tips var att "ignorera" henne, vilket inte funkar så bra…

Kallaterrier
2

Har du testat att förebygga? Vet du att du kommer att stå och pilla med något ett tag, ge valpen något riktigt gott att tugga på eller kul att leka med, belöna och beröm när valpen pysslar med det den ska istället för att ge sig på dig så du lär den vad som lönar sig.

Jag hade lite samma känslor för vår hund när hon var valp, hon drev mig till gråten flera gånger och jag kände mig helkass och värdelös. Min lösning var att jag fick tänka om helt. Jag släppte på en hel del krav, genomförde dock det som var tvunget, började belöna korrekt beteende mycket mer men när jag genomförde en korrigering så genomförde jag den. Jag/vi jobbade mycket på att lära oss läsa vår valp så att vi hann bryta INNAN hon blev helt vansinnig och störig och kunde belöna ett bra beteende istället för att behöva bli arga och korrigera ett felaktigt beteende hela tiden. Det löste mycket för oss, inte minst är det mycket roligare och trevligare att kunna belöna ett bra beteende istället för att vara arg och korrigera, det blir man inte gladare av.

Vissa valpar är pest, men det är tack och lov rätt få vuxna hundar som fortfarande håller på sådär.

[emmaomajken]
0

#9 skönt att höra att det finns fler som känner sig hopplösa med sånt här.. tack för tipset, jag ska använda mig av alla era tips :) det uppskattas!