Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 849 ggr
Sealle
0

MH resultat - hjälp

Behöver en åsikt från någon med lite bättre koll än jag. 🙂 Vad tycker ni om dessa föräldrahundars resultat? Vad är chansen för att valparna från den kombinationen får en bra mentalitet? 

Hundarna är KH Collie, det här är en länk till vad som är ideal för en Collie enligt Collieklubben.
Här kan man läsa vilket beteende de olika siffrorna innebär.

Sammanställde föräldrarnas "poäng" och vad som är ideal + godtagbart för en Collie i en tabell (obs, mycket siffror så kan vara något litet fel). Har ni svårt att läsa kan ni högerklicka och välja "öppna bild i ny flik" så blir texten lite klarare.

Som jag tolkade det så ligger de på en blandning mellan ideal och godtagbart, men att bägge saknar en del på leklusten och jakten (3a och 3b?). Skulle gärna höra vad ni tror om en avkomma mellan dessa två, kan det bli bra? Mentaliteten är ju väldigt viktigt i en Collie som jag förstått det … Är alltså funderingar för mitt framtida hundköp, ska inte iväg å avla något själv här inte 😉

Tina
2

Att föräldradjuren är skottfasta är viktigt tycker jag, och det är de ju. Kontakten ser bra ut, pappans 2:a på hanteringen kanske du ska fråga om,  var det en engångsföreteelse eller har han alltid/ofta svårt för hantering? 

Tycker att mamman verkar vara en ganska tråkig hund, i mina ögon, utefter siffrorna. Jag vet inte vad du är ute efter, men jag vill gärna ha stor leklust, nyfikenhet och bra gripande hos min hund. 

Ett MH är egentligen ganska svårt att uttala sig om utan att ha sett det IRL eller på film och allt är också beroende på vad man söker och vad man vill använda hunden till.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Sealle
0

#1 Tänkte jag inte ens på, ska absolut fråga om kontaktsiffran! I just denna kombination så är det unghundar på nästan 2 år som säljs, så då antar jag att man har facit i hand lite mer än om det vore 8v valpar. Så då märker man ifall de alla är rätt passiva eller är mer lekfulla. Men det känns som om de rent statistiskt borde ha en bra grund? Så även om de är lite tråkiga så borde de inte vara stissiga/nervösa av sig iaf ..

Majken!
1

#2 om hundarna är två år ska de hunnit göra egna MH:n.

Sealle
0

#3 De är 1 år och 7 månader.

Dentaku
1

På Collieklubbens hemsida kan du se vad föräldrarna har för MI; mentalindex. Där tar man med i beräkningen inte bara hundens egna MH utan även släktingars samt andra saker som kan påverka.

Annars är min åsikt att det absolut viktigaste är att det inte finns stora kvarstående rädslor samt att hunden klarar skottet och det fixar ju båda hundarna. Utöver det så vill jag dock gärna ha mycket lek och nyfikenhet när jag själv letar valp. Framför allt tiken verkar mindre bra i det avseendet.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Majken!
0

#4 MH gör man från 12 månader.

Ambrose
0

Håller med #3.. konstigt att hundarna inte har gjort sina egna MHn redan. Bör ju göras mellan 12-18 månader. Vad har uppfödarna för anledning att inte göra dem? Är hälsotester som krävs för KH Collie gjorda?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sealle
0

#6 #7 Min gissning är för att de inte hade kvar de "med flit" utan att de helt enkelt inte sålts än och därför inte såg någon anledning. Eller så har de gjort det men inte lagt upp det på hemsidan. Har ingen aning och har inte pratat med ägaren heller så ingen idé att spekulera. Vet att om valpägarna MH-testar och HD röntgar sina valpar så får de tillbaka 1000 spänn av inköpspriset men vet som sagt inte ifall uppfödaren inte tänkt göra det med dessa hundar då de som sagt "blivit över". Ang hälsotester så har föräldrarna A höfter och är UA på ögonen, hundarna är UA på ögonen men vad jag vet inte HD testade :) #5 Tack för tipset, ska kolla där :D

Lon@
1

Håller med övriga, rädslebiten ser helt ok ut - och den är i mina ögon det absolut viktigaste. Även jag funderar dock lite över 2:an i kontakt på pappan.
Och ja, mamman ser lite "tråkig" ut, i alla fall om man vill jobba med hunden.  Jag tycker nog att man kan begära mer av en bruksras.
Dessutom, lekfullhet och framförallt nyfikenhet hjälper en hund att ta sig över eventuell rädsla. En mer "framåt" hund har ofta lättare att komma över obehag om man nu skall generalisera.
Är det uppfödaren som har kvar unghundarna eller har de kanske kommit tillbaks? Om det är uppfödaren som har haft hundarna hela tiden så blir jag lite misstänksam (jag är ganska kritisk när det gäller den här biten efter att ha sett rena skräckexempel, framför allt inom collie, de långhåriga belgarna och aussie) varför de inte gjort MH?
Och, inte för att det påverkar avkomman i sig, men hur ser det ut med MH-deltagandet för uppfödarens övriga avkommor, speciellt de hundar hon avlar på? Det kan ge en fingervisning om hur viktigt hen tycker att det är med mentalitetsbiten även om MH långt ifrån säger allt om en hund.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Sealle
0

#9 Sant! Känns som att lekfullhet är ett säkrare kort till motivation än att hoppas på att hunden är matglad :) Jag tolkade det som att eftersom det var en stor kull (8 valpar tror jag) så har de fortfarande inte "blivit av" med alla - alltså inte att de blivit tillbakalämnade - men jag har som sagt inte varit i någon kontakt alls med uppfödaren så vill inte spekulera för mycket i saker.

Men jag ska mejla ikväll och höra ifall någon av hundarna är kvar, och ifall det finns någon som fortf är till salu så ska jag fråga om pappans poäng i kontakt och även ifall hon har gjort MH med någon/några av unghundarna (vet som sagt inte när hemsidan senast uppdaterades) eller om hon tänkt göra det. Ska också försöka fråga på ett litet artigt sätt varför ingen blivit såld ännu, om det är för att hon inte "legat i" eller om många kommit och kollat men inte varit intresserade …

Ah, smart tänkt. Ska kolla på hennes övriga hundar och se vad de har för resultat. Ska också kolla ifall någon av kullsyskonen som blivit sålda har gjort MH och isf vad deras resultat är.

Majken!
0

På hunddata ser du vilka hundar i kullen som gjort MH, sök där så kan du göra dig en bra bild innan du ringer.

Sealle
0

#11 Tydligen har ingen av syskonen gjort något MH-test, vilket gör att magkänslan går lite åt andra hållet. Kollade på en annan kull från en annan kennel (med annan tik) som har samma pappa. Han har ju 1 på skott och tiken på den kullen hade 2 i skott, där hade 2 av valparna 5:or i skott på sina MH-tet, och 2 hade 1:or, vilket visar att det inte finns några garantier 🤔

Majken!
0

Fast du måste ha mer förståelse för vad siffrorna faktiskt innebär. Att få en tvåa är inte alls detsamma som att vara skottberörd, jag tycker du ska fundera över vilka egenskaper som är viktiga för dig i en kommande hund och sedan leta efter den typen.

Sealle
0

#13 Nej jag vet, men om bägge föräldrarna har låga siffror så borde man väl förvänta sig att avkommorna också ska ha det? Eller har jag fått syftet med MH om bakfoten?

Nej det stämmer att jag inte är speciellt insatt, håller på att läsa på men det är en helt ny värld för mig haha.

Dentaku
0

Just med tanke på det du skriver om avkommors resultat gör Mentalindex så bra! Då spelar det mindre roll vad en hund själv har för resultat på MH om den har avkommor och/eller syskon som visat stor rädsla. Jag listade ut vilken kull det är och har skickat PM till dig. 😉

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Ambrose
0

#14 Du tänker lite för rakt nedåt i leden :)

Det räcker inte med att bara undersöka mamman och pappan, man måste även kolla på deras syskon, deras föräldrar, föräldrarnas föräldrar och deras syskon etc.

Ingen "vettig" uppfödare använder ju en mentalt/fysiskt dålig hund i sin avel, men det är inte helt ovanligt att de använder en hund, som i sig är bra, men som har syskon som är kassa. Man måste se på helheten, inte bara enskilda individer. 

Bara för att t.ex. pappan inte är skottberörd så innebär ju inte det att "skottberördheten" inte finns i generna. Den har kanske bara inte slagit igenom hos pappan, men pappans syskon kanske är väldigt berörda p.ga. att pappans morfar i grunden var väldigt berörd etc. 

Sedan är ju inte allt genetik. Vissa kanske har miljötränat sina hundar väldigt mycket, eller dragit upp eller lugnat ned hunden etc. Men ju mer info man har kring "hela släkten" desto bättre chans att gissa sig till de nya avkommornas mentalitet.

Förstår du hur jag tänker? :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sealle
2

#15 Såg precis meddelandet, tack för det! Guld värt, verkligen.

#16 Tänkte inte alls på hur andra faktorer spelar in, eller att anlag för olika saker kan "hoppa" i generationerna, precis som hos oss människor. Tack för förklaringen, tror jag har lite bättre haj om hur jag ska läsa och tänka kring MH även i fortsättningen .. 🙂Tror i just detta fallet att det inte blir något ifall inte hundarna i fråga MH-testas först, som ni alla sagt så borde det väl ligga i en seriös uppfödares intresse. Vill ju heller inte chansa när det är en ras med sisådär mentalitet.