Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 4164 ggr
[Emma J]
0

Stöld av hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, för 1,5 år sedan tog jag emot en hundkille på tio månader när hans matte inte ville ha kvar honom. Hon berättade att hans husse slagit honom och att uppfödarens djurhållning gränsar till djurplågeri. För ett par månader sedan tog hon (som behandlar djur som slit och slängvaror) över en gravt undernärd kullbror som bott kvar hos uppfödaren, instängd i en garderob med sin pappa. Hon klarade inte av hunden och skulle avliva honom, vi skulle vakta honom i en vecka; och han blev kvar. Nu är saken att uppfödaren fått syn på en bild på honom på instagram, hävdar att omplaceringen bara var på prov och ska ha honom tillbaka, polisanmälan ska komma in på söndag. Men fan heller att vi ska lämna bort min lilla bebis! Så jag undrar lite, vad har hon att komma med? Hon tog aldrig någon av valparna till en veterinär, hon har inga papper på någon av dem och hon skrev aldrig något kontrakt med tjejen hon omplacerade honom till. Däremot finns den tidigare ägaren listad hos en veterinärklinik och han är chippad med mig som ägare. Hon kan inte bevisa att hon någonsin ägt honom, än mindre att vi stulit honom. Det finns väl inget hon kan göra? Den tidigare ägaren säger att hon har bilder från när han kom till henne och ska polisanmäla henne tillbaka om hon gör det. Nu vet jag inte vad jag ska tro om hennes historier, men så mager Dodge var och så rädd han blir när någon höjer rösten, plus det faktum att hon avlar på oröntgade hundar, så ska hon inte ha djur. Hon ville inte ens ha honom och när tidigare ägaren ville lämna tillbaka honom under den så kallade provtiden vägrade hon ta honom. Jag tänker att det bästa vore att övertyga henne att ge oss Dogge, men som hon verkar vara vet jag inte hur det skulle gå. Vad ska jag göra? Vad kan hon göra? Var lite osäker på kategorin.

fridarebecka
3

Står hunden skriven på dig så borde väl inte uppfödaren kunna kräva tillbaka den?

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
russin
6

Då är det hög tid att visa dom en saftig räkning för den tid ni haft honom "inackorderad", vilket torde bli en rejäl summa.

Ägandeskap bevisas genom kvitto/överlåtande - utan kvitto kan det bli en del bråk då ingen kan bevisa vems hund det är.

[Emma J]
0

#2 Haha, det borde vi göra. Så det finns alltså inget hon lagligt kan göra? Om hon försöker får väl de granska hennes djurhållning också 😋

russin
0

Gör hon polisanmälan, så lär det ju bli en rundgång om hur saker gått till osv - och då är det er sak att försöka bevisa att ni fått hunden/köpt hunden. Men det är även hennes sak att bevisa att hon fortfarande äger hunden.

[vattenhunden]
1

Står hunden skriver hos er som ägare & ni har alla papper på hunden så är det eran hund. Om det är någon som skulle bli anmäld så är det ju hon, att behandla hundar & människor på sådant sätt är inte acceptabelt, En uppfödare som inte Chippar eller vaccinerar sina hundar & dessutom missköter hundarna, det låter då verkligen inte som en bra uppfödare & hur ska det gå för hunden om den skulle åka tillbaka till henne? Har ni dessutom bilder/bevis på hur misskött hunden har varit så skulle jag tycka att hennes hundhållning skulle inspekteras av länsstyrelsen.

imsuchadiva
2

TS akta bara så att inte någon använder den här tråden emot dig.

[Forest]
0

Jag hoppas det går bra, tycker du fått flera bra tips och sen hoppas jag att din kompis tagit många kort på hur hunden såg ut när den kom sånt kan säkert vara till nytta :) 

Sen tänkte jag med på det 6 säger

Lon@
0

Håller med #2, det brukar göra susen! Tyvärr så hjälper det inte vem som står som ägare hos Jordbruksverket, i SKKs register eller hos eventuell veterinär utan enda sättet att verkligen bevisa att man äger hunden är köpekontrakt, kvitto, överlåtelsehandling eller liknande. Men som sagt, kräv henne på ersättning för tiden ni haft hunden eller, om ni verkligen vill behålla den - vilket jag antar att ni vill - så kolla om ni kan köpa loss den. Nu har vi ju bara sett ena sidan av historien men ofta är det så att uppfödaren/säljaren vill ha pengar, helt enkelt. Att driva en rättsprocess kan vara mycket dyrt, ord står mot ord och så vidare. Bättre då att köpa hunden för de pengarna om det inte funkar med "inackorderingkravet". Det är såklart surt att ge en sådan person pengar men för hundens skull… Och ja, anmäl gärna till Länsstyrelsen!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Emma J]
0

Tack för alla bra svar! Så som jag förstått det ska vi helt neka att hon någonsin haft honom? (Och då radera denna tråden). Frågan är ju bara den, skulle polisen göra något? Det kommer in en kvinna som säger att någon har stulit hennes hund, men hon har inga papper på den. Dessutom är den i ett annat län, så det är inte bara att åka över utan de måste ta kontakt med polisen här också. Skulle väl tro att de har bättre för sig, eller? Gör det någon skillnad om vi har bilder från en Facebook konversation där ägaren säger att hon inte vill ha hunden men uppfödaren avböjer att ta tillbaka honom? Återigen, tack! Har tänkt på möjligheten att köpa honom, så det kanske det får bli till sist.

Oliviahack
0

Om du har bilder så är det bevis!

[vattenhunden]
0

Har du bilder, samt kvar konversationen där uppfödaren avböjer att ta tillbaks hunden, så har nog inte uppfödaren någon chans :-)

lycka till :-)